ZIVOTOPIS
Alfonz de Liguori sa
narodil 27.9.1696 v Marianelle pri Neapole v Taliansku
ako syn bohatych rodicov ctenej slachtickej rodiny.
Bol velmi nadanym
dietatom a uz ako 16 rocny dosiahol doktorát z
civilného a cirkevného práva, a ako
19 rocny mal uz svoj prvy proces ako advokát.
Zakrátko sa stal velmi známym a
vyhladávanym advokátom. Takto to
pokracovalo az do r. 1723, kedy sa stalo nieco
neocakávané. Alfonz mal právny
proces v ktorom si bol na 100% isty, ze ho vyhrá.
Jeho rec aj oslovila sudcov, ale obzaloba necistym
spôsobom vyhrala proces (pravdepodobne sa jednalo o
úplatky). Alfonz bol taky sklamany, ze tri dni nic
nejedol a ani nespal. V tomto stave sa modlí k
Bohu a nachádza v nom strateny pokoj. Opustil
právnickú prax, vzdal sa vysad
slachtického titulu a práv dedicného
prvorodenstva a rozhodol sa nasledovat Bozí hlas,
ktory mu hovorí: "Opust svet a odovzdaj sa mi" a
zacína studovat teológiu.
V roku 1926 je
vysväteny na knaza. Zacína kázat,
duchovne viest ludí a venovat sa misiám
vidieckeho ludu v okolí Neapola, o ktorych sa
nemal kto starat. Po urcitom case, aby sa tejto cinnosti
mohol venovat úcinnejsie, zakladá v Scale
r. 1732 s tymi, ktorí sa nadchli pre jeho cinnost
Kongregáciu Najsvätejsieho Vykupitela, ludovo
nazyvanú redemptoristi; (názov je odvodeny
z lat. redemptor = vykupitel).
Cielom novej
kongregácie je napodobnovat co najdokonalejsie
Jezisov zivot a cností, ku spáse svojej a
spáse dusí, najmä tych najviac
opustenych. Alfonz chodil na misie 25 rokov. Po tomto
case bolo jeho zdravie uz natolko podlomené, ze sa
tejto cinnosti musel vzdat a zacína sa venovat
písaniu. Je to predovsetkym práca
Morálna teológia, ktorá mu priniesla
svetové uznanie, a má hlavnú
zásluhu na jeho menovaní za ucitela cirkvi.
V roku 1762 mu pápez Klement XIII. nariadil, aby
prevzal správu diecéze v St. Agate dei
Goti, hoci bol uz vtedy chorí. Z poslusnosti vsak
pápezom volbu prijal a stal sa na 13 rokov
biskupom v St. Agate dei Goti. Niekolkokrát
kvôli zdravotnému stavu ziadal pápeza
o uvolnenie zo sluzby, ale pretoze bol velmi
oblúbeny v lude a pápezi si jeho
prácu vázili, jeho ziadosti sa
stretávali s odmietnutím. Známy je
vyrok Klementa XIV., ktory mu na jeho ziadost o uvolnenie
odpovedal: Vasa modlitba na lôzku viacej
osozí veriacim, nez desat návstev konanych
v biskupstve."
Nakoniec, ked uz
slúzieval sv. omsu len v sede a potravu
prijímal trubickou ho r. 1775, ked mal 79 rokov,
pápez Pius VI oslobodil od biskupskej sluzby.
Vtedy sa stiahol do klástora svojej
kongregácie v Pagani pri Neapole. Kedze jeho
choroba kostí nebola zivotu nebezpecná, ale
spôsobovala mu obrovské telesné
utrpenie, zil este 12 rokov, pocas ktorych sa este
venoval písaniu nakolko to bolo mozné.
Zomiera 1. augusta 1787 ako 91 rocny. Zanechal po sebe
rodinu redemptoristov, 111 publikácií a
mnoho ludí, ktorym pomohol v duchovnej biede a
trápení.
Jeho odkaz bol taky
silny, ze uz r. 1816 bol pápezom Piom VII.
vyhláseny za blahoslaveného a r. 1839
pápezom Gregorom XVI. za svätého. 23.
marca 1871 ho pápez Pius IX. vyhlásil za
ucitela cirkvi.
CHRONOLÓGIA
27. september 1696 -
narodeny v Marianelle
1713 - vo veku 17
rokov je doktorom civilného a cirkevného
práva.
1722 -1723
-exercície u Vincenciánov a
obrátenie", zriekol sa práva
prvorodeného.
1723 - prehral
súdny proces
1726 - Alfonz diakonom
a knazom.
1730 - prisiel do
Scaly
9. november 1732 -
zalozenie Kongregácie Najsvätejsieho
Vykupitela
1746 - vázne
ochorel
1748 - král
menoval Alfonza za arcibiskupa v Palerme, Alfonz
odmietol
1749 - Benedikt XIV
schválil pravidlá
Kongregácie
1762 - ustanoveny za
biskupa v St. Agathe
1785 - posledny raz
slúzil sv. omsu.
1. augusta 1787-
zomiera
SPOVEDNÍK
Celá
práca alebo lepsie povedané jeho sluzba
bola zahrnutá velkym
vykúpením" t.j. zmierenie ludí s
Bohom. Alfonz tvrdil: Boh nechce nechat cloveka v
jeho hriechu, preto poslal svojho Syna na zem, aby ho
vyzdvihol z toho stavu tym, ze Jezis prijal ludské
telo, zomrel za neho a vyslobodil ho od vecnej smrti."
Tvrdí, ze pri základe tajomstva
vykúpenia je láska, ktorá
dáva vznik dynamizmu, preto napísal:
Co mohlo priviet Boha k smrti?" Iba láska
nenarokujúca si vlastnú hodnotu. Alfonz
túzil ukázat ludu, zvlást tym
najviac opustenym silu, plnost lásky Boha,
ktorá nemá hraníc.
o. Guadiello
píse: Alfonz mal priam vásen zbierat
do spovedelnice najúbohejsích a najmenej
pripravenych." O. Tannoia dodáva: Velmi
rád sadal do spovedelnice, casto do neskorej noci.
Bol stále k dispozícií
velkému poctu kajúcnikov.
Prichádzali k nemu rôznI ludia so
vselijakymi problémami, rozlicného veku,
povolania, ale i zmyslania ohladom cirkvi a zmierenia sa
s Bohom. S plnou váznostou sa venoval vysluhovaniu
sviatosti zmierenia. Ked bol uz stary hovoril, ze
tá práca prinása najviac ovocia pre
dusu, pritom sa v nej skryva i najmensia moznost k pyche
a ku zanedbaniu ohlasovania Evanjelia. Cez túto
sluzbu, viac nez cez akúkolvek inú sluzbu,
duse sa bezprostredne stretávajú s Bohom a
dostávajú milost odpustenia.
Alfonz hovoril ku
spovedníkom: Nestraste ich
prekladaním rozhresenia z mesiaca na mesiac, ako
je to dnes v móde. Takymto spôsobom im
nepomáhame, ale nicíme ich. Ak hriesnik
spozná svoje rozpolozenie a pristúpi k
sviatosti zmierenia, nemôzeme ho postavit, aby len
vlastnymi silami bojoval proti pokuseniam, ale je mu
treba pomôct a najlepsia pomoc je - láska ku
sviatostiam." Pokracuje: Knaz v spovedelnici je
povinny byt otcom, lekárom, ucitelom a sudcom.
Sluzba sudcu je az na poslednom mieste. Naliehal, aby
spovedníci boli predovsetkym uzdravovatelmi
cloveka v láske Bozej, ktorá sa zjavila vo
vykúpení. V tejto sviatosti treba viac
hladat obrátenie ako zadostucinenie. Lepsie je
spovedat sa menej, ale dobre, nez vela a neporiadne bez
nápravy. Spovedajúci knaz je zodpovedny za
toho penitenta, ktorému vysluhuje sviatost a nie
za vsetkych, co sa chcú u neho spovedat.
Obrátenie vyvolané strachom pred hrozbou
Bozou trvá tak dlho, ako dlho v nich existuje sila
tohtoo strachu. Vo chvíli, ked sa clovek
zbaví strachu, jeho dusa oslabne dopustením
sa dalsích hriechov, - prichádza
úpadok. A preto, ak Bozia milost nenájde
miesto v jeho srdci, tak tazko môze vytrvat v
milosti." Teda musí byt preniknuty láskou
Bozou. Zamyslime sa preto, o co viac potom musí
spovedník zit v Bozej láske? Jednym slovom,
knaz musí mat v sebe ohromnú lásku a
súcasne byt sladky ako med".
MORALISTA
Misie a morálna
teológia boli dva hlavné zivotné
záujmy sv. Alfonza. Od roku 1748 do roku 1785
vyslo 13 vydaní Morálnej teológie.
Jeho literárna plodnost je pre nás
ohromujúca.
Pät hlavnych
dôvodov, kvôli ktorym písal
sú:
1. Rozsírenie
morálneho laxizmu
2. Vseobená
morálna nevedomost
3. Morálny
rigorizmus
4. Nedostatok
pastoracného kontaktu laikov a kléru,
najmä v oblasti morálnej
teológie
5. Vseobecny
nedostatok záujmu zo strany verejnosti
Najváznejsie z
tychto bodov sú morálny rigorizmus a
laxizmus. Alfonz bol viac protivníkom rigorizmu.
Snazil sa hladat cestu medzi obomi, co je základom
jeho morálky. Tak napr. píse: ...aj
extrémny laxizmus aj rigorizmus je velmi
nebezpecny. Prvy v neustálom
pouzívaní vyhodnych mienok, druhy v
neustálom nasledovaní
prísnejsích mienok. Stále
pouzívanie miernejsích mienok otvára
dvere laxizmu a vedie do záhuby, stále
nasledovanie prísnejsích mienok má
za následok dvojakú pascu pre duse, vedie
ich do záhuby, prinajmensom do bludného
svedomia a do beznádeje. Ked niektorí
pocujú prísnejsie ucenie, bud upadnú
do smrtelného hriechu, alebo vidia hriech tam, kde
nie je, alebo pre obsiahnuté tazkosti sa zdrzia
skutkov a urobia si záver, ze pre nich je
nemozné sa spasit, cím sa zriekajú
dalsích starostí o svoje duse."
Alfonz písal
Morálnu teológiu v urcitom zmysle aj pre
seba ako sám priznáva. Chcel mat po
skúmaní a stúdiu istotu, aby mal
skutocne dostatocny dôvod pre mienky, ktoré
bud prijal, alebo odmietol. Ked bol Alfonz v niecom
úzkostlivy, tak to bola úzkost o Pravdu.
Potom písal morálku pre knazov a
seminaristov, najmä pre svojich, aby sa vedeli
orientovat v spletitej dobe správnym
názorom.
Alfonz sa pri
písaní morálky drzí
zásady: Vzdy som dbal na to, aby som
preferoval zdôvodnenie pred autoritou". Studoval aj
autorov opacnej mienky, aby vyvodil pravdivy záver
zhodnotením vsetkych mienok. Alfonz vo svojej
morálke uplatnuje primát slobody. Tento je
charakteristicky najmä ekviprobabilizmom.
Ekviprobabilizmus je smer, ktory ucí, ze kde
sú dve mienky rovnako pravdepodobné pre
zákon a proti zákonu, ba kde je este aj
mienka pre zákon väcsmi pravdepodobná,
clovek môze uplatnit slobodu. Ide o to, ze
pochybné zákony neviazu.
Alfonzove
náhlady na slobodu sú v zmysle:
1. na slobodu sa
pozerá ako na osobny dar Boha clovekovi
2. sloboda je
prvá pred vsetkymi partikulárnymi
zákonmi
3. slobodu môze
zaväzovat zákon iba vtedy, ak je zákon
jasne promulgovany v poznaní idividuálnej
osoby
4. preto existuje
pôvodnost a primát slobody vo svedomí
osoby
Pre Alfonza
promulgácia zákona znamená,
promulgáciu vnútri ludskej osoby, jej
poznaním. To znamená, ze poznanie tymto
individuálnym svedomím spôsobuje, ze
tento zákon je isty a teda, ze zaväzuje. Ak
je poznanie osoby nesprávne, zákon nie je
dostatocne promulgovany a teda vonkoncom nie je
záväzny - aspon nie pre tú osobu -
pretoze pre túto osobu v nijakom prípade
nie je istotou, normou, a ci mierou ludského
konania.
Alfonz za
základ morálky povazuje cloveka,
ludskú osobu. Preto je Alfonzovov hlavnou
starostou pri misiách a kázaní,
priviest ludi k hodnoteniu svojho povolania v
láske vzhladom na Boha a objektívne im
prejavenej láska Bohom, ktory miloval ludi prvy.
Alfonz tymto
systémom prekonal rigorizmus a mnohych oslobodil
od skrupulozity. Jeho dielo je aj klúcom ku
slobode ducha, ktory oslobodzuje od úzkosti a
cloveka vracia k jeho Stvoritelovi ako jeho
milovaného syna a milovanú
dcéru.
UCITEL
CIRKVI
Pápez Pius IX.
7. júna roku 1871 slávnostne
vyhlásil a potvrdil apostolskym listom Qui
Ecclesiae suae Alfonzov titul zo 7. júna toho
istého roku, kedy Kongregácia vydala
dekrét pre obrady pod titulom Inter eos , v ktorom
priznala sv. Alfonzovi titul ucitel cirkvi. Pápez
Pavol VI. v príhovore na Generálnej
kapitule v roku 1967 pripomenul, ze sv. Alfonz obdrzal
tento cenny titul pre sväty zivot, lásku k
Cirkvi, úctu a poslusnost voci Apostolskej stolici
a tiez za ucenie.
Alfonz nasiel v
Jezisovi lásku Boha Otca i velké
vykúpenie. Dal svojmu Vykupitelovi cely svoj
zivot. Svojou vytrvalostou v láske a jednote s
Kristom odhalil tych, ktorí este neprijali
velké ovocie spásy. Sú to duchovne a
nábozensky opustení. Zapáleny
apostolskou láskou smerovali jeho kroky k
volajúcim v beznádeji. Ostal cely zivot
medzi nimi, medzi najviac opustenymi, chudobnymi, aby ich
obohatil ovocím vykúpenia. Videl
velké pole práce medzi tymito ludmi. Preto
zalozil spolocnost knazov, kde cielom má byt
ohlasovanie evanjelia a radost delenia sa s ním s
ostatnymi. Alfonz hladal ludí, ktorí
potrebovali speciálnu pomoc, i ked mali
zabezpecenú minimálnu duchovnú
starostlivost. Sú medzi nimi niektorí
knazi, krestania, ktorí chcú zit hlbokym
krestanskym zivotom, ale z velkého zmätku v
tendenciách morálnej teológie,
zvlást pri hodnotení morálky,
mravov, morálneho zivota narazili na
problém nespokojného svedomia. Bol to na
jednej strane silny rigor", kde sa kladú
velké nároky a na druhej strane lacny
prístup k etickym hodnotám.
Ked nebude môct
ohlasovat Evanjelium a ani zdravie mu nedovolí
vysluhovat sviatosti, zvlást sviatost
pokánia, zasvätí svoje sily
písaniu diel. Písal nie preto, aby mal
málo publikácií, ale pre dobro
veriacich. Preukazoval hlboké duchovné
myslienky jednoduchym jazykom zrozumitelnym pre lud.
Cely svoj zivot od
prvych rokov knazstva az do smrti, predkladal modlitbu za
opustenych a úbohych ludí, za tych ku
ktorym sa priblízil i za tych, ktorym pomôct
nemohol. Bol ohromeny modlitbou vykúpenia. Preto
právom si zaslúzi titul ucitel cirkvi.
LUDOVÉ
MISIE
Poslanie
misii.
Ján Pavol II. v
encyklike Redemmptoris missio, ktorá je
zameraná na stálu platnost misijného
poslania krestana, ako novodoby prorok hovorí, ze
poslanie Krista, cize misie, zdaleka nie je
ukoncené vo svete, práve naopak zdá
sa, ze je akoby na pociatku, nová jar"
evanjelizácie, misii, ktorú Boh-Otec,
pripravil pre nás. Na inom mieste v tejto
encyklike hovorí: Myslím, ze prisiel
cas nasadit vsetky cirkevné sily pre novú
evanjelizáciu a pre misie ad gentes." Nikto, kto
verí v Krista sa tomu nemôze vyhnút.
Misijné poslanie platí pre vsetkych
krestanov, pre vsetky diecézy, farnosti, pre
cirkevné institúty a spolocenstvá.
Sv. Otec tiez hovorí, ze to vyzaduje zmenu
myslenia, mentálnosti v nás
katolíkoch. Ide vlastne o obnovu viery a
krestanského zivota. Misie totiz obnovia Cirkev,
upevnia vieru a krestanskú identitu a vnesú
novú horlivost.
Najväcsou
tragédiou nasej doby nie sú zemetrasenia,
prírodné katastrófy, choroby, ale
nebezpecenstvo straty vecného zivota, straty
blízkosti a potreby Boha medzi nami ludmi. V
modernom svete má clovek sklon zamerat sa na
horizontálnu dimenziu, teda na to, co je
pozemmské.
Co vsak bude s
clovekom, ked sa neotvorí Bohu (absolútnu)?
Posledné povolanie cloveka je len jedno:
bozské a Duch Sväty pôsobí v
kazdom cloveku svojím spôsobom, aby sa toto
povolanie naplnilo. My máme vlastne ludom
ohlasovat toto povolanie, ktoré majú v
Bohu. A myslím si, ze to nepotrebujú len
ludia niekde daleko v Afrike alebo na Vychode, ale
potrebujú to aj nasi blízki, aj ludia na
Slovensku. A tak sa hovorí o takzvanej
reevanjelizácií, to znamená o novom
ohlasovaní tam, kde uz ludia poculi evanjelium,
kde sú pokrstení, chodia do kostola, ale
potrebujú novy zápal vo viere.