R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 10

Pravoslavie a papez

20. okt 1998

Vazeny otce!

Zaujimalo by ma preco odmietaju pravoslavne cirkvi Petrov primat. Na zaklade coho nevidia jasne vety v evanjeliu o Petrovi? Ako odovodnuju ze papez nema Petrov primat, ked do roku 1054 ho uznavali? Zmenilo sa nieco podstatne vo vztahoch medzi Carihradom a Rimom.

Velmi pekne dakujem za odpoved.

Vilo

 

Odpoved - 10
o. Eirene

Preco odmietajú pravoslávne cirkvi Petrov primát? - Mozno povedat, ze je to ten isty dôvod, preco ludia odmietajú Krista.

Jezis povedal: "Kto vás prijíma, mna prijíma" (Mt 10:40). "Kto prijíma toho, koho ja poslem, mna prijíma" (Jn 13:20). "Kto vás pocúva, mna pocúva, a kto vami pohrda mnou pohrda" (Lk 10:16).

Neprijatie toho, koho Kristus ustanovil, znamená neprijatie a odmietnutie Krista.

Preco ludia odmietajú Krista? - Na to sa nedá odpovedat. Mozno vsak na tú tému nieco povedat.

"Preco?" vzdy súvisí s nejakou prícinou. Ale nenávidiet Dobro, Lásku, Krásu, - a to vsetko je v Kristovi - na to nemôze existovat dostatocná (rozumná) prícina. Jezis sám hovorí: "Nenávideli ma bez príciny" (Jn 15:25). Sv. Pavol hovorí o "tajomstve neprávosti" (por. 2 Sol 2:7). Teda okrem inych tajomstiev, aj zlo, "ako môze byt niekto taky zly", je tajomstvom, ktoré na tomto svete nerozuzlíme. Môzeme s ním iba pocítat a brat ho do úvahy.

Pravdaze, my nemôzeme súdit jednotlivych pravoslávnych (ako ani ziadneho jednotlivca), to môze robit iba Boh. Sú mnohí pravoslávni, ktorí velmi svedomito nasledujú svoje nábozenstvo. Mnohí pravoslávni, najmä kde pravoslávia je po stárocia, sú v stave takzvanej "neprekonatelnej nevedomosti" v dôsledku neinfomovanosti. A stará teologická axioma hovorí, ze nevedomost neciní hriech.

Bolo by vsak naivné tvrdit, ze prícinou tak velkého nestastia, akym je rozkol v Cirkvi (a zotrvávanie v nom) nie je hriech. My nemôzeme súdit osoby, ale ako na krestanov by to bolo smutné, keby sme nevedeli posúdit "veci", ci "udalosti".

Urcite, za rozkolom, ktory mal a má v histórii také strasné dôsledky, musel byt (a musí byt) aj velky hriech pychy. Kto a kolko mal (a má) na nom úcast, to nech súdi Boh.

Ak sa na otázku odmietania pápeza pozrieme ciste z intelektuálneho pohladu, totiz, aké dôvody "proti" sa uvádzajú, dalo by sa o tom napísat viac. Spomeniem len jeden dôvod.

Pravoslávni hovoria, ze pápez je len "prvy medzi rovnymi".

Je pravdou, ze pápez je po stránke knazského svätenia práve takym biskupom, ako iní biskupi. Ale po stránke jurisdikcnej (právomoci) a po stránke zachovania neporusenosti viery pápez ich prevysuje v tejto sluzbe.

Jezis povedal apostolom: "Co zviazete na zemi, bude zviazané v nebi, a co rozviazete na zemi, bude rozviazané v nebi" (Mt 18:18). Túto moc majú apostoli spolu s Petrom, lebo on tam nemohol nebyt.

Tú moc, ktorú Jezis udelil apostolskému kolégiu ako spolocenstvu, tu istú moc dal prv do rúk len jednej a jedinej osoby, a to Petrovi, ked mu povedal: "Co zviazes na zemi bude zviazané v nebi, a co rozviazes na zemi, bude rozviazané v nebi" (Mt 16:19). Je to moc jednotlivca bez akéhokolvek obmedzenia.

Povedat, ze pápez je iba "prvy" medzi rovnymi je protirecenie v samotnom slove, lebo kde je vsetko rovnaké, je nezmyslom o niecom povedat "prvé". Ak povieme "prvy", a NIC, ziadna skutocnost, sa za tym neskryva, je to potom vysmech tohto slova a osoby pre ktorú ho pouzijeme. Pápez nepotrebuje "cestné" tituly. Pápez nepotrebuje byt "prvy" bez toho, aby za tym slovom nieco bolo!

Isty knaz (katolícky!!) povedal v spolocnosti ukrajinského gréckokatolíckeho metropolitu bikupa Hermanjuka (uz zosnuly): "Pápez je iba prvy medzi rovnymi." Metropolita mu na to rázne odpovedal: "To hovoria pravoslávni. To mi katolíci nehovoríme!"

Vo vztahoch medzi Petrovym Stolcom a Carihradom nastal zlom k lepsiemu, ked sa pápez Pavol VI. a carihradsky patriarcha Atenagoras po prvykrát stretli v Jeruzaleme (január 1964) ako prejav skoncit s neblahou minulostou. 7. decembra 1965 pápez i patriarcha vzájomne vynulovali exomunikácie vynesené pápezom Levom IX. a Michalom Cerulariom, konstantinopolskym patriarchom z roku 1054 na pociatku Vychodnej Schizmy.

Maria, Matka jednoty pros za nás.

PE

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150