Odpoved
17
|
o. Pavol
Eirene, C.Ss.R.
|
12. dec 98
|
Neviem o tom, aby
nastali nejaké vyrazné zmeny. V Rusku
povedzme, pravoslávna cirkev nadalej zakazuje
"prozelitizmus" katolíckej Cirkvi. Inymi slovami,
nepripústa katolícke misie, co je v protive
s najsamozrejmejsím právom na slobodu
vierovyznania a slobodu prejavu.
To, ze sa
niektoré ortodoxné cirkvi
zacínajú priklánat ku
gregoriánskemu kalendáru, - o com som tiez
pocul, - nevidím ako zlepsenie vztahov. Ide
skôr ciste o prakticky dôvod, totiz aby si
získali, ci lepsie povedané,
nestrácali ludí v dôsledku
pridrziavania sa juliánskeho (starého)
kalendára.
Je
zaujímavé, ze v Jeruzaleme
právoslávni uzívajú novy
(gregoriánsky) kalendár a
rímskokatolíci (!) juliánsky
(stary). Dôvod je tu opät iba pragmaticky,
t.j. ako prostriedok vhodny na dosiahnutie
urcitého ciela. Pravoslávni asi chcú
zapôsobit dobrym dojmom na turistov, ktorí
sú väcsinou uzívatelmi nového
kalendára, a katolíci asi preto, aby si v
duchu ekumenizmu získali pravoslávnych.
Dost cudná situácia!
To vsetko vsak
nemá nic spolocné s objektívnou
pravdou o kalendári. Stary (juliánsky)
kalendár je neudrzatelny. Jeho dátum uz
zaostáva 13 dní za astronomickymi
obdobiami.
Zavedením
gregoriánskeho kalendára sa napravila
chyba, ktorá vznikla uzívaním
juliánskeho kalendára a zároven,
mozno povedat, gregoriánsky kalendár je
zlepsenina juliánskeho kalendára.
Gregoriánsky kalendár zaviedol pápez
Gregor XIII. 15. (5.) októbra 1582. Vsimnime si,
ze je to dátum, ked uz existovala ortodoxná
cirkev (od r. 1054), protestanti (od r. 1517) a
anglikáni (od r. 1559, - v r. 1534 si Henrich
VIII. prisvojil pápezovu autoritu nad cirkvou v
Anglicku).
Velká
opozícia proti novému kalendáru,
nemala ziadny logicky (vedecky) dôvod. Neprijatie
nového kalendára bolo zalozené
jedine na citovom odpore voci pápezovi, ktory ho
zaviedol.
Anglicko (a
americké kolónie) neprijali novy
kalendár az do r. 1752. V Rusku bol zavedeny pre
stát Leninom v r. 1918 (pravoslávna cirkev
sa ho pridrziava dodnes). Rumunsko a Grécko ho
prijali v r. 1924. Turecko v r. 1927.
Zial, myslím
si, ze zavádzanie nového kalendára
pravoslávnymi cirkvami je skôr nasledkom
objektívnej pravdy o kalendári ako
zlepsením vztahov s katolíckou
Cirkvou.
P.E.