Odpoved -
19
|
o.
Eirene
|
19. jan 99
|
Otázka nie je
blizsie vymedzená a predstavuje skôr
názov témy, o ktorej by sa mohlo vela
povedat, alebo popísat.
Predpokladám,
ze sa jedná o otázku, ci je dovoleny sex
(pohlavné obcovanie) pred manzelstvom.
Ak Boh hovorí v
siestom prikázaní "nezosmilnís!",
nie je to preto, ze sa tak jednoducho rozhodol, ale
preto, lebo vie ako nás stvoril a ktoré
konanie je proti nám, ktoré skutky nicia
nase stastie. Bozí zákon
"nezosmilnís!" vychádza z toho ako sme
stvorení, preto ho tiez nazyvame "prirodzenym
zákonom". Sex pred manzelstvom (alebo aj
zneuzívanie sexu v manzelstve) je pre nás
podobne skodlivé, ako je skodlivé pre auto,
ak slapeme zároven na plyn aj na brzdu.
Ak by sex bol
poslednym cielom cloveka, sexuálny zivot pred
manzelstvom, ciste metodologicky povedané, by
nebol zlom. Ak by sex bol poslednym cielom cloveka,
tí, ktorí zijú búrlivym
sexuálnym zivotom by museli byt
najstastnejsími ludmi na svete, lebo clovek je
stastny, ked príde do svojho ciela. Koniec koncov
kazdá bytost dochádza k pokoju, ked
dosiahne svoje urcenie. Co vsak vidíme? -
nemraníci (t.j. tí, ktorí
opovrhujú mravnym zákonom) sú
najsmutnejsími a najnestastnejsími ludmi na
svete.
Nie, sex nie je
poslednym cielom cloveka. Poslednym cielom cloveka je
láska, ktorou v konecnom dôsledku je Boh
sám.
Láska
znamená "dávat" a nie "brat".
"Dávanie" je velkostou a aj radostou a
stastím cloveka. Ci sme to nikdy
neskúsili?!
Uzívanie
sexuálnych schopností nie je cielom, ale
iba prostriedkom na dosiahnutie urcitého ciela. A
ako kazdy prostriedok, môze byt zneuzité.
Sex je ohromná
SILA. Ale cím je niekde väcsia sila, tym
prísnejsie bezpecnostné opatrenia sa robia.
V atómovej elektrárni je ohromná
sila, ktorá môze urobit vela dobra. Ale ak
sa nedbá na zákony tejto sily, potom sa
môze stat to, co sa stalo v Cernobyle (a to sa ja
stáva).
Práve
kvôli tejto sile Cirkev ucí, ze v siestom
prikázaní nejestvuje lahká
matéria na hriech. Vsetko, myslienky, slová
alebo skutky proti cistote sú tazko hriesnou
matériou a, ak sú plne vedomé a
dobrovolné, aj smrtelnym hriechom.
Sexuálny zivot
má miesto jedine v manzelstve. Správnym
uzívaním sexuálnych
schopností je mozné urobit vela
dobrého a posvätit sa. Druhy
Vatikánsky Koncil hovorí:
"Akty, ktorymi
manzelia medzi sebou dôverne a bezúhonne
obcujú, sú mravne dobré a
uslachtilé. Ak sa konajú naozaj cloveka
dôstojnym spôsobom, vyjadrujú a
napomáhajú vzájomné
sebadarovanie, ktorym jeden druhého radostnym a
vdacnym srdcom obohacujú (GS 50)."
Co je vsak
uzívanie sexu pred manzelstvom, ak nie
púhym sebectvom?
Prokreácia
(t.j. plodenie detí), je neoddelitelnym cielom
sexuálneho zivota. Kedze rodenie a vychova
detí, ako aj manzelské spoluzitie, je velmi
nárocnou a namáhavou úlohou, Boh
dáva manzelom k tejto úlohe potrebnú
energiu a silu, ktorá je aj vo forme
sexuálnej rozkose. Boh pridáva túto
rozkos k manzelskej zodpovednosti.
Co sa vsak robí
pri "sexe pred manzelstvom"?
Berie sa
"smotánka", ale odmieta sa
zodpovednost.
Cirkev hovorí o
"osobnom" charactere sexu.
Pri predmanzelskom
sexe sú spojené telá, ale nikdy nie
osoby. Predmanzelsky sex, hovorí Michael Quist, to
sú dva dokonale do seba zapadajúce egoizmy.
A pridávam, - aj to len na krátku
dobu.
Pri predmanzelskom,
ako aj kazdom inom nezriadenom sexe, telo sa na
chvílku uspokojí, ale dusa
nikdy.
A okrem toho je tu
vzdy strach z pocatia. A ak sa pocne, co potom?
Íst na potrat? Zabit dieta?
Ci nie je potom toto
odvrhnutie novopocatej osoby dietata len dalsím
prehlbením "osobného" odcudzenia sa,
ktoré sa zacalo uz pri predmanzelskom
sexe?
A dajme si nakoniec
takúto jednoduchú otázku: Ak
vsetko je dovolené pred manzelstvom, naco je potom
manzelstvo?
Modlitba:
Precistá
Panna, pre svoje neposkvrnené pocatie,
ocist moje telo a posvät moje srdce a moju
dusu.
P.E.