Odpoved
22
|
o. Pavol
Eirene, C.Ss.R.
|
31. jan 99
|
Túto
otázku si vlastne kladie aj Zalmista a Duch
Sväty dáva hned aj odpoved:
Ako sa
mladík na svojej ceste udrzí cistym? Tak,
ze bude zachovavat tvoje slová. (Zalm
119:9)
Z odpovede sa
zdá, ze neexistuje iná moznost ako sa
zachovat cistym, iba skrze zachovávanie Bozieho
slova.
O aké Bozie
slovo sa vsak jedná?
1)
Najsamprv, Bozie slovo
nám v knihe Genezis hovorí o nezriadenosti
medzi duchom a telom v clovekovi, ktorá vznikla
nasledkom prvého hriechu prarodicov, -
"I otvorili sa
obom oci a spoznali, ze sú nahí" (Gn
3:7). Clovek,
ktory je nizsí od Boha, sa vzbúril proti
Bohu. A tak Boh dopustil, aby sa to, co je nizsie v
clovekovi, vzbúrilo proti tomu, co je vyssie, -
telo sa postavilo proti dusi.
"Telo si ziada,
co je proti duchu, a duch, co je proti telu.
Navzájom si odporujú
" (Gal
5:17).
Teda prvá vec
je prijat Bozie slovo, ktoré nám
hovorí o boji, ktory sa neustále
odohráva medzi dusou a telom. Nenechat sa
ucicíkat, ze vsetko v clovekovi je v poriadku.
Nasledkom dedicného hriechu nie je! Kazdy clovek
je nakloneny k zlému a preto sa musí
premáhat, ustavicne umrtvovat ziadosti tela, lebo
"skutky tela
sú zjavné: je to smilstvo, necistota,
chlipnost
" (Gal 5:19).
2)
Clovekovi je lahsie
robit zlo ako dobro, comu hovoríme, ze je
nakloneny k zlému. Napriek tomu robit zlo nikoho
neospravedlnuje, lebo Boh dáva kazdému
clovekovi potrebnú milost, aby túto
"naklonenost" vyrovnal. Boh by vlastne mohol cloveka po
odpustení vrátit do rajského stavu,
ked v nom bolo vsetko zriadené a
vyvázené, ale Boh to tak nerobí.
Pretoze Boh je Boh, "vyvázil" veci inym
spôsobom, ako by sme si to my predstavovali.
Vyvazuje ich tak, ze dáva clovekovi svoju
milost (hovorí sa tomu "milost
pomáhajúca"). S nou je clovek schopny
vyvázit ziadostivost tela.
Sv. Pavol
hovorí:
A aby som sa
nevyvysoval, bol mi dany do tela osten, satanov posol,
ktory ma bije po tvári, aby som sa nevyvysoval. 8
Preto som tri razy prosil Pána, aby
odstúpil odo mna, 9 ale on mi povedal:
"Stací ti moja milost, lebo sila sa dokonale
prejavuje v slabosti." A tak sa budem radsej
chválit svojimi slabostami, aby vo mne prebyvala
Kristova sila. (2 Kor
12:9).
Podla vykladacov
Písma tu u sv. Pavla islo zrejme o pokusenia tela.
Ale Kristus mu povedal: Stací ti moja milost.
Neodníma mu teda pokusenia, ale dáva mu
potrebnú silu na ich prekonanie
prostredníctvom svojej milosti, ktorá
vlastne nie je nicím inym ako vsemohúcou
"Kristovou silou".
Pytam sa: Ako sa
môze neveriaci zachovat cistym, ked odmieta
Kristovu milost? Je morálne nemozné pre
pysného cloveka zachovat sa cistym. Necistota je
trest za ludskú pychu.
Milost Boziu
môzeme obsiahnut jedine cez modlitbu. Ale pysny
clovek nedokáze prosit a preto nemá milost
Kristovu. A ked nemá milost Boziu, nemôze sa
zachovat cistym.
V pokusení
proti cistote sa máme pokorit pred Bohom. Uznat
svoju slabost a vyznat, ze iba s Jeho milostou
dokázeme premôct pokusenia.
V pokusení
nielen sa odporúca, ale sme aj povinní sa
modlit. Sv. Alfonz odporúca vzyvat
najsvätejsie mená Jezis a Mária. V
pokusení nemôzeme si vzdy klaknút a
modlit sa dlhé modlitby, ale vzdy môzeme
pouzívat strelné modlitby, teda
krátke vrúcne vzdychy.
3)
Pri pokuseniach,
zvlást proti cistote si musíme uvedomit
tieto veci:
Pokusenie nie je este
hriech. Hriechom je az vtedy, ked s ním
súhlasíme. Preto nepanikujme.
Sú dva druhy
pokusení, proti ktorym nikdy nebojujeme priamo:
necisté pokusenia a pokusenia proti viere. Ak si
budeme hovorit, "Nechcem na to mysliet", budem na to este
viac mysliet. Je to to isté ako s tou hrou, ci sa
dokázes postavit chrbtom do roha izby a nemysliet
na bieleho medveda. Jeden clovek to predsa dokázal
a ked sa ho opytali, ako to mohol dokázat,
povedal, "Myslel som na hnedého
medveda".
Podobne aj s hriesnymi
myslienkami, nesnazme sa nemysliet na ne, ale myslime na
nieco iné.
Ked sv. Terézia
Avilská mala myslienky proti sv. cistote, kyvla
iba rukou a povedala: "Ty komediant" (myslela tym diabla,
ktory jej také myslienky vnukal).
Musíme
pohrdnút takymi myslienkami a nevsímat si
ich. Ak nám vzdy behajú po mysli,
vzdychnime si scasu nacas k Jezisovi a Márii a
spokojne robme nejakú prácu, lebo
práve necinnost je zdrojom hriechu.
4)
Dalsou velmi
dôlezitou zásadou je, aby sme odporovali
tymto pokuseniam (vyssie uvedenym spôsobom) hned na
pociatku. Takto si usetríme vela
energie.
5)
Ak sú
niektoré pokusenia velmi dotieravé,
niekedy pomôze zamenit osoby, t.j. vymenit v
mysli osobu za osobu, ktorá je nám
najnesympatickejsia.
6)
Jednym z
najväcsích a nutnych prostriedkov je vyhybat
sa blízkej prílezitosti k hriechu, -
nemravnym filmom (ak treba, aj vsetkym, lebo ktory je
dnes úplne bez "toho"?), casopisom,
známostiam
V prípade
pokusenia proti cistote UTEK nie je zbabelstvo, ale
hrdinstvo (a aj morálna povinnost).
7)
A tym
najväcsím prostriedkom na udrzanie cistoty je
ZIVOT VIERY, t.j:
Zachovavat
tvoje [Bozie] slová. (Zalm 119:9)
Rozjímat
a zachovávat Bozie slovo zachované vo
Svätom Písme, v Tradícii a v
Ucitelskom Úrade Cirkvi.
V takomto
ovzdusí mlady clovek nájde svoj opravdivy
zivotny ideál, ktory sa mu stane tym "hnedym
medvedom", ktory mu nedá mysliet na "bieleho
medveda". Ak clovek premôze necisté
myslienky, nemôze potom zhresit uz ani
skutkom.
Nasa rehola nás
ziada, aby sme sa kazdy den modlili za milost svätej
cistoty s tvárou sklonenou az k zemi tri Zdravasy
s modlitbou za kazdym Zdravasom:
Precistá
Panna, pre svoje neposkvrnené pocatie ocist
moje telo a posvät moje srdce a moju
dusu.
Ak chcete prekonat
pokusenia proti cistote, tiez sa takto modlite
túto modlitbu, lebo cistota je predovsetkym dielom
Bozej milosti.
CISTOTA JE
MOZNÁ!
Sv. Ján
Vás povzbudzuje:
Mládenci:
Ste silní, Bozie slovo ostáva vo vás
a premohli ste Zlého.
P.E.