R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka 28

Dievca a nekatolícky chlapec?

26. jan 99

Pochvaleny bud Jezis Kristus!

Rada by som sa Vas opytala na nasledujuce otazky.

Chlapec, ktory je nekatolik, je blizky kolega, rad pomoze, je uprimny, je spolocensky. Moja otazka znie:

1/ Aky postoj ma zaujat v tomto pripade dievca (katolicke), voci tomuto chlapcovi vo vsetkych situaciach: spolocné rozhovory, spolocné obedy, spolocné posedenia (v praci, mimo prace). Ide o neisty blizsí vztah, v niektorych situaciach sa to zda opacne.

2/ Ako sa ma spravat chlapec, ked sa mu paci dievca.

Vdacna Monika

 

Odpoved 28
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
15. marec 99
 

Milá Monika!

V prvom rade, je mi lúto, ze na Tvoju otázku odpovedám tak neskoro. Najprv preto, lebo Tvoj e-mail bol poslany do klástora do Michaloviec (micssr@ke.telecom.sk) a ja som v Kanade v Toronte (mbc24@globalserve.net). Tvoj e-mail mi moji spolubratia zaslali 25. februára. Tieto posledné dva tyzdne som zase bol velmi zaneprázdneny (niekolko dní aj odcestovany) a nedokázal som si nájst dostatok casu, aby som Ti v klude odpovedal. Takze az teraz sa dostávam k odpovedi.

1)

Tvoja otázka, Monika, je, co robit, ked katolícke dievca nadobúda blizsí vztah s nekatolíckym chlapcom.

Je to velmi aktuálna otázka.

Je prirodzenou vecou, ze blízky vztah dvoch slobodnych mladych ludí vyustí vzdy do manzelstva. V Tvojom prípade, Monika, sa jedná este len o prípadné zacatie blízkeho (blizsieho) vztahu. Ci uz tak, alebo onak, tvoju otázku chápem ako otázku ohladom mozného manzelstva medzi katolíkom a nekatolíkom.

Vieme, ze Boh stvoril Adama a Evu a z tychto dvoch ludí sme povstali my vsetci: Ty, ja, i ten Tvoj kolega v práci. Vsetci sme si skutocne navzájom bratmi a sestrami. Vsetci sme rovnocennymi ludmi. Vsetci máme tú istú ludskú prirodzenost, totiz, ze sme stvorení s dusou a telom. Vsetci máme Bohom dané právo vstúpit do manzelstva (niektorí sa vsak tohto práva z Bozej milosti dobrovolne zriekli, - knazi, reholníci).

Otázka je, koho si vziat za manzela ci manzelku. Môzem si vziat za manzela chlapca, ktory "rad pomoze, je uprimny, je spolocensky", ale nie je katolík? Oplatí sa vôbec s takym chlapcom zacínat?

Aky postoj zaujat v takomto prípade?

Treba povedat, ze postoj k takému chlapcovi má byt taky, ako ku ktorémukolvek inému clovekovi: byt slusnou, zdôrilou, taktnou… pretoze kazdy clovek je skutocne Tvojím bratom alebo sestrou.

Ale rozhodnút sa pre nadviazanie úzkeho vztahu je uz urcitym záväzkom, a to v tom zmysle, ze sa predpokladá, ze ak sa neukázu vázne prekázky, tak sa zoberieme.

Co vsak robit, ked vázne prekázky mozno vidiet uz pred zacatím blizsieho vztahu? Oplatí sa zacínat blizsí vztah? Je tu vôbec nejaká nádej, ze z toho môze vyjst nieco dobré?

Myslím, ze toto je korenom celej otázky.

Katolícka Cirkev nám v otázke manzelstva hovorí o takzvanych manzelskych prekázkach. Jednou z nich je prekázka odlisného nábozenstva. Tá má dve formy: zmiesané manzelstvo (medzi katolíkom a pokrstenym nekatolíkom) a rozdielnost kultu (medzi katolíkom a nepokrstenym).

Manzelstvo medzi katolíkom a nekatolíkom vsak nie je cosi nemozné, lebo, ako som spomenul, pred Bohom sme vsetci rovnakymi ludmi. Katechizmus Katolíckej Cirkvi to vyjadruje tymito slovami: "Rozdielnost vyznania medzi snúbencami nepredstavuje neprekonatelnú prekázku pre manzelstvo" (KKC 1634).

Ale zároven nás upozornuje, ze "tazkosti zmiesanych manzelstiev sa nesmú podcenovat. Povstávajú zo skutocnosti, ze rozdelenie krestanov sa este neprekonalo. Snúbenci riskujú, ze zakúsia tragédiu krestanskej nejednoty i v srdci svojich vlastnych domov. Rozdielnost kultu môze este viac zhorsit tieto tazkosti. Rozdielnosti ohladom viery a samotnej vedomosti o manzelstve, ale aj rozdielne nábozenské mentality sa môzu stat pramenom napätí v manzelstve, najmä co sa tyka vychovy detí. Môze povstat pokusenie nábozenskej lahostajnosti." (1634 - vlastny preklad)

Ak katolícka Cirkev vyzaduje dovolenie alebo dispenzáciu pre manzelstvá s nekatolíkmi, je to preto, lebo si je vedomá velkych nebezpecenstiev, ktoré hrozia katolíckej stránke. Katolícka stránka (osoba) môze v takychto manzelstvách velmi riskovat. Ci nie je strata viery, - nielen svojej vlastnej, ale aj svojich detí, - tym najväcsím nestastím? Kto stratí vieru, hovorí Jezis, bude naveky zatrateny. Preto ten, kto chce uzavriet manzelstvo s nekatolíkom, musí si velmi dobre vsetko zvázit. Manzelstvo s nekatolíkom nie je nemozné, ako to bolo povedané, ale ak dvojica vstupujúca do takého manzelstva pokladá otázku viery za cosi druhoradé, alebo vôbec nie dôlezité, takéto manzelstvo pravidelne skrachuje. Nemusí skrachovat vzdy rozvodom, lebo ozajstny krach je krach viery, - a ten znamená zatratenie. Sú manzelstvá, ktoré zdanlivo pekne zijú, hoci je v nich strata viery, ale tá zdanlivá harmónia nemusí vela znamenat, lebo ak diabol získa cloveka odpadom viery na svoju stranu, nepotrebuje ho pokúsat na iné zlé veci (povedzme k rozvodu).

Otázka viery je pred vstupom do manzelstva rozhodujúca. Zhoda ohladom koberca alebo lustra v budúcej obyvacke, alebo znacka auta je az na 37. mieste.

Katolícke dievca, - ako je to aj v Tvojom prípade, Monika, - by malo dobre prediskutovat túto otázku s nekatolíckym chlapcom. Porozprávat sa o nábozenskych veciach je koniec koncov mozné aj pred nadobudnutím uzsieho vztahu, kedze ste casto spolu.

Viem, ze je tu neraz otázka, ktorej sa clovek obáva: "Co ak sa nábozenská téma zvrtne na takú rovinu, kde nebudem vediet, co povedat? Co ak nebudem dostatocne fundovaná v niektorej oblasti, alebo v niektorej otázke?" Clovek neraz zo strachu, ze nebude vediet co povedat, radsej ani nezacne nic na nábozenskú tému.

Netreba sa toho bát, lebo nikto nevie vsetko. Ak na nieco neviem dat odpoved, vzdy môzem povedat: "Vies co, porozmyslam o tom, alebo sa niekoho na to opytam, a potom Ti odpoviem, alebo sa o tom znovu porozprávame." Ak niekto chce hned a okamzite odpoved na vsetko, co sa pyta alebo namieta, taky clovek nemá lásku k pravde a s takym clovekom si netreba, ani nemozno zacínat blizsí priatelsky vztah. Clovek, ktory nechce pockat na odpoved, ten vlastne vôbec necaká ziadnu odpoved, ten, zaslepeny pychou, nehladá Pravdu.

Clovek, ktory je otvoreny pre rozhovor a dokáze pocúvat a uvazovat o argumentoch druhého, taky clovek je otvoreny pre pravdu a zaiste raz k nej dospeje (tu na zemi jej plnost je v katolíckej Cirkvi).

Katolícke dievca môze niekedy vidiet, ze chlapec je dobry, ale nie je schopny momentálne prijat vieru. Sú prípady, ze chlapec by úprimne chcel dievca, ale vieru nie je schopny prijat pri najlepsej vôli (momentálne). Ved viera je v prvom rade dar Bozí (vid otázku cislo 27,1). V takomto prípade si treba vsetko ujasnit pred manzelstvom, to znamená pockat s manzelstvom, zapísat sa do katechumenátu, kde by sa UCIL pravdám viery, kde by sa ucil tomu, co Cirkev z Bozieho nariadenia hlása kazdému stvoreniu. Pocúvat Boziu náuku môze i ten, kto este neuveril. Práve tak aj modlit sa môze kazdy clovek na svete, hoci o Bohu má len nedokonalú, alebo aj skreslenú predstavu ("prirodzené nábozenstvo" nie je otázkou nadprirodzenej viery). Ak clovek nemá takmer ziadny pojem o Bohu (v prípade nebojovych ateistov), aj v tom prípade sa vzdy môze pomodlit aspon túto modlitbu: "Boze, ak existujes, daj, aby som ta spoznal, daj mi nejaké znamenie, ze jestvujes a chces aby som ta poznával." Nuz takúto a podobnú modlitbu sa môze pomodlit kazdy clovek na svete.

To co som vyssie napísal je dôlezité, ale modlitba je tá, ktorá rozhodne. Takyto chlapec a dievca by sa mali predovsetkym modlit za dar viery. Ak tento postoj k celej veci dvojica nemá, potom je lepsie sa rozíst.

Poslednym krajnym prípadom môze byt, ze i napriek tomuto vsetkému chlapec (prípadne dievca) nedokáze prijat vieru pred manzelstvom. Môze sa stat, ze chlapec má naozaj dobrú vôlu a chcel by tú vieru nejako pochopit, ale nie je schopny na to v danom case, a s cistym úmyslom túzi vziat si dievca za manzelku, a nie je pren vnútorne mozné cakat niekolko rokov na manzelstvo… V takom prípade, hovorí o. Bernard Häring (velky moralista násho storocia), dievca sa môze ODVÁZIT uzavriet manzelstvo.

Ako teda vidís, Monika, odpoved nie je taká jednoznacná ak by niekto chcel. Posledné rozhodnutie vo svedomí musí urobit katolícke dievca (alebo katolícky chlapec). Cirkev a knaz Ti môzu dat svetlo pre Tvoje konanie, ale konkrétnu situáciu v ktorej sa povedzme aj Ty môzes nachádzat, budes musiet vyriesit len Ty sama. Ty sama budes najlepsie vediet aky ten chlapec je, Ty sama v prvom rade musís nadobudnút morálnu istotu o úprimnosti svojho prípadného budúceho partnera. Ak by nedokázal prijat vieru pred manzelstvom, Tvoje srdce (a zdravy rozum samozrejme) musí rozhodnút, ci je to BOZIA VÔLA pre Teba vziat si ho. Tvoje srdce s mnozstvom modlitieb musí rozhodnút, ci by vase manzelstvo poslúzilo jemu, Tebe, ako aj detom na spásu.

Ako teda vidís, Boh nás vsetkych povoláva, aby sme sa v slobode pred Bohom rozhodovali pre to, co je v nasom svedomí správne.

Ale kolko mladych ludí riesi túto otázku s potrebnou váznostou?! Kolko mladych ludí pokladá vieru za zivotne dôlezitú pri vstupe do manzelstva?! Ci nie je mnoho mladych ludí, ktorí neberú ohlad na vieru, a potom si znicia zivot nielen tu na zemi, ale hlavne naveky na druhom svete?

Tvoj pekny katolícky pozdrav, Monika, ako aj Tvoja otázka svedcia o tom, ze viera Ti nie je lahostajná, a z toho mám velkú radost. Zehnám Ti, a nech Ta Bozia milost sprevádza a ochranuje na tejto pozemskej púti a privedie Ta k stastnej vecnosti (a porúcam Ta pod ochranu Matky Bozej).

 

2)

Myslím si, ze chlapec, ktorému sa páci dievca, sa rád zdrzuje v jej prítomnosti a raz jej to predsa musí povedat.

 

o. Eirene 

 
Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150