R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 29

Tomás Kempensky z pohladu pravoslávnych

24.feb 99

Mily otec Pavol!

Dostala sa mi do ruk kniha vydana pravoslavnymi, od jereomonacha Serafima Rosa (obcianskym menom Eugen Rose american) nazov knihy je: "Pravoslavie a nabozenstvo buducnosti (Orthodoxy and the religion of the future)". Pise v nej o krestanskej joge, prenikani vychodnych prvkov do rimskokatolickeho mnistva, o sektach, ufo, vychodnych meditaciach, ale velmi kriticky aj o charizmatickom hnuti. Co ma vsak velmi prekvapilo a zarazilo je, ked cituje a suhlasi s pravoslavnym biskupom Ignacom Brjancaninovom, ktory pise o knihe od T. Kempenskeho Nasledovanie Krista toto (citujem):

"V tejto knihe prevlada a z jej stran dycha pomazanie lichotiaceho citatela zlym duchom a otravuje ho... Kniha privadza citatela do spolocenstva s Bohom priamo, bez predosleho ocistenia cestou pokania. Telesni ludia v nej vstupuju do nadsenia z potesenia a intoxikacie ziskanej bez tazkosti, bez samozrieknutia sa, bez pokania, bez ukrizovania tela s jeho vasnami a zelaniami (Gal 5,24), s chválením ich padleho stavu."

Som na rozpakoch mily otce, lebo som tu knihu cital, mam ju doma a nezda sa mi, ze by z nej salal zly duch. Alebo ano, som zmäteny. Poradte mi co si o tom myslite, neviem ci budete poznat obidve knihy.

Velmi pekne Vam dakujem za radu a odpoved.

Stanislav

 

Odpoved - 29
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
15. marec 99
 

Mily Stanislav!

Aj Tebe sa ospravedlnujem za neskorú odpoved, nakolko v poslednych dvoch tyzdnoch som bol velmi zaneprázdneny.

Co sa tyka knihy Tomása Kempenského, uvádza sa, ze táto kniha je najcítanejsou knihou v katolíckom svete po Svätom Písme.

Z toho, co uvádzas o knihe jereomonacha Rose, je vidiet, ze je znacne zaujaty proti katolíckej Cirkvi. Samotny citát ohladom knihy Tomása Kempenského je, myslím si, prehnane tvrdy, a to pod vplyvom tej istej zaujatosti.

Kniha Kempenského je velmi rozsírená v katolíckom svete, a teda mozno povedat, ze tento dopyt po nej (sensus fidelium) je silnym argumentom v jej prospech. Spomínam si, ze ked som ju kedysi zacal cítat, velmi na mna zapôsobila a pácila sa mi. Potom som sa k nej dávnejsie este niekolkokrát vrátil (hoci nikdy som ju celú neprecítal).

Pred niekolkymi mesiacmi mi isty kaktolícky doktor teológie (laik) povedal o knihe T. Kempenského pre mna necakany názor. Povedal mi, ze táto kniha nie je az taká dobrá, ako by to vysvitalo z jej popularity. Knihe chyba vyvázenost. Kniha, povedal, je dobrá pre novych konvertitov, ktorí sa obrátili k Bohu od hriesneho zivota. On by vsak nikdy túto knihu neodporúcal dusiam úzkostlivym, alebo ktoré majú sklon k skrupulozite.

Tento jeho pohlad bol pre mna zaujímavy, lebo nikdy som nejako osobitne o knihe Nasledovania nepremyslal. Ked som sa spätne zamyslel, myslím, ze cosi v mojom podvedomí spolu-rezonovalo s tym, co mi ten doktor povedal (mimochodom, v teologickych zálezitostiach bol velmi presny a fundovany).

Mnohí sa divili, preco kniha Kempenského, ktorá je tak rozsírená medzi katolíkmi, nemá pred menom svojho autora "sv.". Podla informácií, ktoré sa mi dostali, cirkevná komisia previedla exhumáciu tela T. Kempenského za úcelom moznej beatifikácie. Pri exhumácii sa zistilo, ze sa prebral v truhle a podla urcitych kritérií sa usúdilo, ze hrdinské cnosti, ktoré sa vyzadujú pre blahoslaveného, u neho neboli.

 

Na konci svojej otázky, Stanislav, prosís o radu a odpoved. Zdá sa mi, ze tie dve slová sú prozretelnostné, lebo vidím, ze okrem odpovede by som mal dat este jednu radu (hoci nie v cakanom zmysle) tak Tebe ako aj inym.

 

Medzi mnohymi katolíkmi je rozsírené cítanie protestantskych ako aj pravoslávnych kníh. Cirkev mala kedysi takzvany INDEX kníh. Boli to knihy, ktoré katolíci mali zakazané cítat. Cirkev tento "index" teraz uz zrusila. Nie preto, ze by sa hanbila za to, ze ho mala, ale preto, ze situácia sa zmenila. Nechcem sa teraz o tom rozpisovat, ale chcem povedat iba tolko, ze napríklad uz len samotná skutocnost, ze dnes sa publikujú státisíce kníh, z ktorych väcsina je proti katolíckej viere, uz preto nie je mozné vsetko sledovat a dat na index. Dá sa povedat, ze fyzicky nie je mozné vsetko sledovat. Cirkev vsak nikdy nezrusila (a nemôze zrusit) "prirodzeny index". To znamená, ze krestan to, co ohrozuje jeho vieru, nemá cítat.

V prvom rade si musíme uvedomit, ze katolícka Cirkev má prislúbeného Ducha, ktory jej nikdy nedovolí zblúdit v ucení. Iné cirkvi toto prislúbenie nemajú. Je pravdou, ze "Duch vanie kam chce" a ze Duch Sväty pouzíva neraz a mozno aj casto aj nekatolícke cirkvi na privádzanie dusí k spáse. Je tu vsak jeden velky rozdiel: V katolíckej Cirkvi Duch Sväty vanie vzdy, kdezto v protestatskych ako aj pravoslávnych cirkvách táto záruka nie je. V katolíckej Cirkvi máme istotu, zatialco v inych je iba moznost, ze to alebo ono pochádza od Bozieho Ducha. Preto je nemúdre a aj nebezpecné venovat cas cítaniu nekatolíckych nábozenskych kníh.

Nemúdre je to preto, lebo je velké mnozstvo vybornych katolíckych kníh, ktoré ani do smrti vsetky neprecítame. Na druhej strane cítame knihy, ktoré nemajú ziadnu záruku z Hora, a okrem toho sú pravidelne naladené protikatolícky. Prinajmenej teda strácame cas, v ktorom môzeme cítat neporovnatelne prospesnejsie knihy.

Cítanie nekatolíckych kníh je aj nebezpecné, lebo sa nám otupuje ostrie katolíckeho pohladu a môze to viest az k odpadu viery.

Nekatolícke krestanské knihy sú nebezpecné tym, ze obsahujú ozajstné pravdy, ktoré ludí pritahujú (ved sú katolíckymi pravdami), ale k nim sú nenápadne pridané bludy, nepravdy, omyly a casto aj vyslovené lzi.

Katolícke pravdy sú také vznesené, ze i ten najväcsí intelektuálny génius sa v nich zamotá, ak sa nedrzí Cirkvi. Iba milost Bozia nás môze ochránit pred zblúdením. Ale ci sa neoberáme o milost Boziu, ked si dovolíme cítat nekatolícke knihy? Ved Boh dáva svoju milost iba pokornym (1 Pt 5:5). Ci to nie je pycha, ktorá nám nahovára, ze môzeme cítat vsetko, ze my sme dost múdri, nez aby nás niekto mohol zviest? Kto si je prílis istym, ze cítanie nekatolíckych kníh mu nemôze uskodit, ten môze dopadnút v tom lepsom prípade tak ako dopadol apostol Peter.

Je zaujímavé, ze protestanti, ako aj pravoslávni, sú vo vseobecnosti ochotní cítat navzájom svoje knihy, ale akoby jednym hlasom dohovorení, odmietajú i len vziat do ruky katolícku literatúru. Ja si myslím, ze je to preto, lebo zly duch sa toho najviac bojí, bojí sa sily katolíckej pravdy, ktorá by mohla odkryt jeho lzivé zámery. Nám katolíkom vsak zly duch nahovára, ze to je vsetko jedno. Kolkí uz stratili vieru pre takéto neobozretné cítanie! Kolkí, pre svoju nerozváznost, hoci nestratili vieru, narobili si velké duchovné skody a zmätok vo svojej dusi!

Niekto mozno povie, ze protestantská literatúra je pútavejsie napísaná ako katolícka, alebo ze sú tam veci, ktoré v katolíckej literatúre nenasiel.

Odpoviem na to podobenstvom: Isty mladomanzel sa neustále stazoval svoje manzelke, ze mu nevie navarit tak ako jeho mamka. Raz sa stalo, ze manzelke prihorel obed, o com manzel nevedel. Ked zacal jest, zvolal: Teraz sa ti podarilo navarit tak ako mojej mamke. - Teda námietka, ze sa mi zdá, ze nekatolícke knihy mi dávajú viac ako katolícke, je len otázkou nezriadenej chute. Ak úprimne veriacemu cítanie katolíckej literatúry pravidelne "nechutí", prícinu bude hladat v sebe a nie v literatúre, lebo si povie: "Ked toto Cirkev uznáva, vyznamní svätci to napísali, chyba musí byt v mojom zmyslaní alebo postoji a nie u nich.". Ten vsak, kto si je prílis isty svojím vlastnym úsudkom, stane sa slepym vodcom seba samého.

Kto z nás by jedol chutnú a vonavú stravu, keby vedel, ze niekde v nej je, alebo by len mohol byt ukryty jed?! Ci nezoberieme radsej chlieb s maslom od mami, ako pecené kurca od neznámeho cudzieho?

V celej tejto otázke vôbec neide o to, ci katolíci alebo nekatolíci sú zlí alebo dobrí ludia. Tu vôbec neide o to! Ak o nieco ide, tak potom ide iba o otázku pravdy a nepravdy, alebo o otázku plnosti zjavenej pravdy a ciastocnej pravdy.

Drzme sa katolíckej Cirkvi, lebo ak sa budeme jej drzat, nikdy nezblúdime. Aj ked nie kazdé slovo, ktoré padne v Cirkvi, je neomylné, Boh je verny a nemôze dopustit, aby dusa poslusná ucitelskému úradu Cirkvi zblúdila. Ak tu i tam sa nájde nieco nie celkom vyvázené, alebo niektory knaz ci biskup by povedal cosi nesprávne alebo i blud ohladom viery, Boh to pokornej dusi urcite vyvázi alebo napraví na inom mieste a inym spôsobom, lebo inác by Jezis Kristus nemohol povedat: "Kto vás pocúva, mna pocúva."

o. Eirene 

 
Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150