R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 42

Zjavenia, modlitba, hriech

7. sept. 99

Vazeny otec Eirene!

Dovolte mi, aby som sa Vas opytal hned niekolko otazok:

a) Viem, ze ste uz odpovedali na podobnu otazku, ale opytam sa aj tak. Co hovorite na zjavenia Panny Marie v Garabandale a v Medzugori a s tym suvisiace proroctva ci predpovede (varovanie, velky zazrak, stale pritomne znamenie, trest, 10 tajomstiev)? Viem, ze tieto veci nie su podstatnym a hlavnym posolstvom tychto sukromnych zjaveni (je nim neustala vyzva na modlitbu, pokanie, post, obratenie, obetovanie sa, sebazapor...). Predpokladam, ze so mnou suhlasite, ze tieto zjavenia v sebe nemaju nic proti viere...

b) Preco si myslim, ze udalosti, o ktorych sa hovori v suvislosti s Garabandalom a Medzugoriim sa coskoro (tento alebo buduci rok) naplnia?

c) Poznate posolstva Panny Marie cez otca Stefana Gobbiho? Tam sa tiez hovori o varovani a o vitazstve Neposkvrneneho Srdca Panny Marie do konca tohto tisicrocia - do 31.12.2000.

d) Ako sa spravne modlit? Modlit sa vela a mechanicky? Nie. Modlit sa malo? Tiez nie. Mame sa modlit ruzenec. A mame sa (alebo by sme sa mali) ho modlit denne. Ale namiesto toho, aby som sa o modlitbu pokusil, radsej si poviem, ze niekedy inokedy, ze teraz to nebude stat za nic, ved to len odrapocem. A tak to ide stale dokola. Panna Maria nas uci v Medzugorii modlitbe srdcom. Cize ziadne mechanicke, bezmyslienkovite vychrlenie slov. Zacat treba s malom a to malo postupne rozmnozovat. Nebojim sa modlitby? Nebojim sa ruzenca? Nikdy sa ho nenaucim modlit, ked to neskusim...

e) Prosim Vas, mohli by ste nejako detailnejsie napisat, "co je potrebne na spachanie tazkeho hriechu"? Uplne vedome, uplne dobrovolne prestupenie prikazania vo velkej veci. To je jasne. Ale co sa skryva za slovami uplne vedome, uplne dobrovolne a vo velkej veci? Mohli by ste mi dat priklady?

Vopred Vam velmi pekne dakujem za Vase odpovede

martin b.

 

Odpoved - 42
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
8. sept. 99
 

1) Zjavenia.

O Garabandale som pocul este ako chlapec, v case, ked sa udávané zjavenia diali (60. roky). Vizionári sú vlastne v mojich rokoch. Zaujímavé je, ze s Garabandálom som sa opät stretol v jeseni 1996 v slovenskej katedrále Premenenia v Unionville, kde prisla aj jedna z vizionárok (Hiacinta) a bol tam aj slepy apostol Garabandálu Joey Lomangino. V podstate som pocul tie isté správy, ako som si ich pamätal z mladosti, plus som sa dozvedel dalsie podrobnosti. Joey Lomangino sa pytal na Garabandál Patra Pia, ktory bol, ako zaiste viete, tohto roku blahoslaveny. Joey Lomangino si vykonal u Patra Pia generálnu spoved, po ktorej sa akoby znovu narodil, pretoze roky predtym si neplnil svoje nabozenské povinnosti. Po spovedi, hovorí Joey, sa cítil ako sestnástrocny. Kedze Joey s jednym so svojich príbuznych si este predtym naplánovali cestu do Garabandálu, bál sa tam íst, aby nestratil milost, ktorú získal pri spovedi. Preto nasledujúci den sa spytal Patra Pia, ci môze íst do Garabandálu, ci to nemá nieco spolocné so zlym. Pater Pio mu jednoznacne odobril a doporucil íst do Garabandálu. Po svojich zázitkoch v Garabandále, sa Joey potom stal horlivym síritelom garabandálskych posolstiev.

Vizionárka Hiacinta ako aj Joey Lomangino so svojou manzelkou na mna v Unionville zapôsobili velmi dobrym dojmom. Sú to jednoduchí, skromní ludia.

Samotná mariánska misia v spomenutej katedrále, ktorá sa niesla v duchu Garabandálu, priniesla svoje ovocie. Spomeniem jeden prípad, ktory poznám zblízka. Istá Spanielka zijúca v neplatnom manzelstve s moslimom, sa obrátila. Zosobásila sa s ním cirkevne, ich 10 a 8 rocné dcérky sa dali pokrstit a potom aj on konvertoval ku katolíckej viere. Teraz jeho brat sa tiez chce stat katolíkom.

Iny sa uzdravil a obrátil k horlivému duchovnému zivotu, ked sa uzdravil v Garabandále po tazkej havárii po ôsmych rokoch. Casto sa s tymto clovekom stretávam a sme dobrymi priatelmi.

Dalej, som v castom kontakte s istym horlivym katolíckym biskupom, ktory plne podporuje Garabandál.

Ked mám tolko svedectiev okolo seba o Garabandále (vyssie spomenuté je len na ilustráciu), ako by som mohol byt proti Garabandálu?

Miestny biskup pre Garabandal, ako som informovany, prehlásil, ze v Garabandále nebolo nic nadprirodzené (tym nepovedal, ze tam bolo nieco proti viere).

Clovek sa tak dostáva medzi dva kamene: Na jednej strane nechce íst proti stanovisku reprezentanta Cirkvi, na druhej strane nemôze íst proti tomu, co mu je evidentné, podobne, ako apostoli Peter a Ján povedali velrade: Nemôzeme nehovorit o tom, co sme videli a poculi. (Sk 4:20) Co teda robit? Aké vychodisko tu ostáva?

Je isté, ze poziadavky Cirkvi nemôzu byt nikdy v rozpore so svedomím cloveka, pretoze Cirkev ako taká, sa nemôze mylit. Samotná Cirkev vsak ucí, ze neomylnost sa nevztahuje na jednotlivych biskupov. Jednotlivy biskup sa môze mylit vo svojom prehlásení. To vsak neznamená, ze clovek môze pre hocakú malickost pochybovat o prehlásení biskupa. Ak clovek nemá jasno vo veci, alebo hoci aj má pochybnosti, má poslúchat a riadit sa nariadením príslusného biskupa. Ak vsak má o svojom úsudku morálnu istotu, môze sa riadit (ba i má) svojim svedomím. Nuz toto je to vychodisko z urcitych tazkych situácii. Boh nikdy neide proti slobode a svedomiu cloveka. Bozie pravdy (ak je isté, ze sú to naozaj Bozie pravdy) nemôzu byt nikdy proti svedomiu cloveka.

Podobná situácia je aj s Medzugorím. Miestny biskup bol a je proti udávanym zjaveniam. Do Medzugoria môzu ludia putovat, pretoze "cirkev" uznáva Medzugorie ako miesto modlitby a nic viac.

V Medzugorí som bol tohoto roku v apríli (prvykrát) so skupinou pútnikov.

Okrem svedectiev, o ktorych mi svedcili mnohí známi a priatelia zo Slovenska, ktorí tam boli a obnovili sa v duchovnom zivote, chcem spomenút svoju vlastnú skúsenost. Spovedal som v Medzugorí asi tri-styri dni po niekolko hodín kazdy den pútnikov z celého sveta. Co môzem povedat je to, ze tolko nádhernych a zázracnych spovedí by nemohlo byt následkom falosnych, cize diabolskych zjavení. To je moje osobné hlboké presvedcenie. Kto vsak môze rozprávat o vsetkych tychto zázrakoch v dusiach?! Ja ako spovedník nemôzem, a oni o svojom dusevnom uzdravení povedia mozno iba svojim najblizsím známym.

Casto pocujem katolíckych knazov a teológov hovorit, ze súkromné zjavenia NEMUSÍME verit, pretoze nespadajú pod takzvané "Verejné Zjavenie". Aj ked sa teda niektoré súkromné zjavenie odobrí biskupom, alebo vatikánom, nemusíme v neho verit. Nemusíme teda pod trestom zatratenia verit ani v Lurdy alebo Fatimu, hoci ju odobrili najmenej styria pápezi.

Ak teda nemusíme verit, co cirkevná autorita odobrí, preco by clovek musel neverit, co cirkevná autorita neodobrí, - pokial clovek má vázne argumenty verit v niektoré súkromné zjavenie. Ked nám Boh dáva slobodu neverit, ci nám nedáva aj slobodu verit?

Ja osobne nevidím nic, co by na spomínanych miestach bolo proti viere. Je to ciste iba môj osobny názor.

Co sa tyka VAROVANIA, ktoré sa predpovedá velmi jasne hlavne v Garabandáli, podla môjho názoru by sa jeho vhodnost dala zdôvodnit aj teologicky a to nasledovne:

Zlo sa uz tak rozsírilo, ze takmer zatienuje aj Cirkev, ktorá je znamením pravdy. Satan uz dávnejsie zacal velky útok aj z vnútra Cirkvi a pokúsa sa ju takto znicit, aby nebola znamením pravdy. To sa vsak nikdy nemôze stat. Zmätok spôsobeny modernistickymi teológmi dosiel uz tak daleko, ze na vyjasnenie svedomí ludí Boh takpovediac musí zasiahnut mimoriadnym spôsobom, comu by odpovedalo práve spomínané VAROVANIE. Neviem si predstavit, ako by sa ludskym spôsobom mohlo zabránit tomu, aby Cirkev nestratila charakter ZNAMENIA PRAVDY.

Co sa tyka CASU, kedy sa jednotlivé udalosti udejú, tu sme na velmi tenkom lade. Urcovanie presnych dátumov obycajne nevychádza. Zrejme je to preto, lebo Boh nechce, aby sme sa obracali kvôli trestu, ktory by mal v urcitom case nastat, ale z lásky k Nemu.

Napriek tomu, spomínané udalosti sa predpovedajú mnohymi vizionármi. Sv. Don Bosko (Ý1888) napríklad videl predpoved velkej udalosti na rok v ktorom budú dve deviatky (99), a malo by to byt v nasom storocí. Vo Fatime, pokial som dobre informovany, Panna Mária povedala, ze ak sa ludstvo nepolepsí, v druhej polovici XX. storocia príde velky trest. Ako vieme, prvé dve svetové vojny boli v prvej polovici storocia. V druhej polovici, nebolo nic také velké. Koncita z Garabandálu má oznámit 8 dní vopred zázrak, ktory sa má udiat do roka po Varovaní. Don Gobbi, ktorého spomínate, hovorí podobne o vítazstve Bohorodicky do konca tohto storocia. Sú mnohé iné náznaky, ktoré hovoria, ze mozno este nase storocie bude svedkom velkych udalostí, ktoré zatrasú svedomím ludí. ZDÁ sa mi, ze este do konca tohoto storocia Boh naozaj zasiahne rázne do nasich dejín (nemyslím na koniec sveta). To je vsak iba môj názor, za ktory nedám ani pol haliera. My musíme byt vzdy pripravení na stretnutie sa s Jezisom Kristom dobrou svätou spovedou. To je to najhlavnejsie. Zijme vzdy v milosti posväcujúcej a robme co najviac dobrych skutkov, lebo tak si zabezpecíme velkú odmenu v nebesiach.

Nebudme ako tí, ktorí ocakávajú koniec sveta alebo nejaky trest s tym, ze se oddávajú necinnosti a lenivosti. Najlepsia príprava na koniec sveta (co je to isté ako nasa vlastná smrt) je konanie skutkov lásky. Myslienka na prípadny skory Bozí zásah nech nám je povzbudením a útechou, aby sme v tejto tazkej dobe neklesali na duchu a neprestali milovat a robit dobré skutky. Súkromné zjavenia (ak sú pravé) nám pomáhajú, - ako to hovorí Katechizmus Katolíckej Cirkvi, - aby sme vytrvali v konaní toho, co od nás ziada "Verejné Zjavenie" (porovnaj KKC 66).

2) Modlitba

Co sa tyka mechanickej modlitby, je rozdiel, ci "mechanická" nesústredená modlitba je následkom toho, ze som dobrovolne alebo nedobrovolne roztrzity, neprítomny srdcom. Ak som nedobrovolne roztrzity, moja mechanická modlitba má vzdy urcitú hodnotu. Ak som dobrovolne roztrzity a nedám si ani trochu námahy, aby som sa sústredil, v tom prípade je naozaj lepsie nemodlit sa, lebo, ako to hovorí sv. Alfonz, vtedy Boha viac urázame, ako si ho naklonujeme.

Aby sme sa co najviac vyhli roztrzitej modlitbe, je treba na pociatku modlitby vzbudit si dobry úkon viery v Boziu prítomnost. Napríklad: "Boze, verím, ze si tu." a prípadne krátku chvílku zostat mlcat a utísit sa. Potom sa zacnime modlit nielen ústami, ale hlavne srdcom, to znamená vynalozme urcitú NÁMAHU na zotrvanie vo vedomí prítomnosti Bozej. Ak nám myslienky odbehnú, vrátme sa, hned ako si to uvedomíme, do prítomnosti Bozej.

Ak sa modlím Otcenás, alebo Zdravas, stací, ak sa srdcom zahlbim len do niektorého slova (alebo vyrazu) a zvysok odrecitujem. Pri ruzenci ani to nemusím, lebo tam sa mám snazit zahlbit srdcom do tajomstiev jednotlivych desiatkov. Recitovanie Zdravasov vsak má svoj vyznam, lebo nás napríklad vráti z roztrzitosti, ak sme prílis daleko zasli vo svojich myslienkach. Dalej nám napríklad vymeriava cas. Ved odrecitovat 50 Zdravasov si vyzaduje povedzme 20 minút, a za tych 20 minút sa snazíme byt srdcom vzdy pri Bohu a jeho tajomstvách. Recitovanie Zdravasov nám ulahcuje sústredit sa a odpútat od svetskych zálezitostí. A podobne.

3) Smrtelny hriech

Je dogmou Cirkvi, ze nikto z ludí bez osobitného Bozieho zjavenia si nemôze byt absolútne istym, ci je bez smrtelného hriechu. Uz z toho je teda jasné, ze keby clovek vedel s úplnou istotou, kde je hranica medzi "úplnym vedomím" a "neúplnym", medzi "úplnou dobrovolnostou" a "neúplnou", medzi "tazkou matériou" a "lahkou", potom by musel s úplnou istotou vediet, ci je v tazkom hriechu alebo nie. Clovek teda nevie, kde je presná hranica. Clovek môze mat iba takzvanú "morálnu" istotu o tychto veciach, t.j. ze z urcitych morálnych kritérií sa oprávnene domnieva, ze je v stave milosti, prípadne smrtelného hriechu.

Sv. Alfonz, patrón moralistov a spovedníkov, hovorí napríklad, ze osoba, ktorá dlhsie casové obdobie sa snazí zit podla Bozich prikázaní a úprimne milovat Jezisa Krista a má pochybnost, ci nespáchala tazky hriech, má si to vyriesit vo svoj prospech, to znamená, ze môze íst na sv. Prijímanie. Samotná pochybnost je teda znakom, ktorá takejto osobe môze dat morálnu istotu, ze nezhresila tazko. Sv. Alfonz na to usudzuje z toho, ze ak by takáto osoba (ktorá to dlhsie myslí vázne s Bohom) naozaj tazko zhresila, lebo kazdy môze zhresit, nemala by pochybnosti. Lebo clovek, ktory miluje Boha a vedome a dobrovolne by prestúpil vázne Bozie prikázanie, nemal by o tom pochybnosti.

Inym znakom, ze clovek pravdepodobne tazko nezhresil, je to, ze sa hned potom dokáze úprimne od srdca pomodlit. A podobne.

Co je to "velká vec", alebo "tazká matéria"?

Ani tu, ako som povedal nemozno dat presnú hranicu. Moralisti dávajú iba pribliznú orientáciu na urobenie si morálnej istoty.

Pri krádezi je napríklad tazkou matériou, ak niekomu ukradneme tolko, kolko jedna rodina potrebuje na svoje denné zivobytie.

Pri siestom prikázaní napríklad niet lahkej matérie. Teda, necisté myslienky, slová i skutky sú samo osebe tazkou matériou. Ale ak nie sú dobrovolné alebo vedomé (spánok), clovek bud vôbec nespáchal hriech, alebo iba lahky, ak dobrovolnost alebo vedomost nebola úplná.

Neíst v nedelu na sv. Liturgiu (omsu) bez váznej príciny, je tazká matéria.

o. Eirene 

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150