Odpoved
- 54
|
o. Pavol
Eirene, C.Ss.R.
|
4. nov.
99
|
Milá
Monika!
V prvom rade Ti chcem
povedat, ze to nebol ziadny sebecky krok. Takéto
myslienky pokladaj za obycajné pokusenie,
ktoré Ti chce vziat pokoj.
Boh kazdému
daroval slobodnú vôlu a nikdy ju
nezlomí i za cenu, ze sa clovek rozhodne pre
peklo. To je skutocnost, ktorú si treba povedat
najsamprv. Nebudme teda my múdrejsí ako Boh
a neznásilnujme vôlu druhého cloveka.
Boh je nekonecna láska a predsa respektuje slobodu
cloveka, aj ked sa clovek rozhodne pre peklo. Boh stvoril
cloveka na svoj obraz, teda tak vzneseného, ze
clovek nemôze nebyt bez slobodnej vôle. Keby
Boh zobral clovekovi slobodnú vôlu, clovek
by prestal byt clovekom. Boh by tym znicil cloveka a
preto Boh nikdy nevezme clovekovi slobodnú
vôlu. Iba clovek sám sa môze pozbavit
svojej slobodnej vôle. Zatratenci v pekle
prezívajú peklo práve preto, lebo
celé ich bytie by sa chcelo vrhnút do
lásky, ktorú spoznali v Bohu, ale uz nie
sú schopní sa pre nu rozhodnút.
Zakial sme vsak tu na
zemi, máme vzdy sancu rozhodnút sa pre
Boha. Inymi slovami, sme vzdy slobodní. Ale ak
páchame hriech, - vedome a dobrovolne, - nasa
sloboda sa umensuje, a clovek v hriechu je niekedy uz tak
velmi slaby, ze bez osobitnych Bozich milostí nie
je morálne schopny povstat zo svojich hriechov.
Preto takymto ludom môzeme najlepsie pomôct
tak, ze sa za nich modlíme a vyprosujeme im milost
obrátenia, ako nás o to prosí aj
Panna Mária vo Fatime.
O probéme
homosexuality hovorí aj novy Katechizmus
Katolíckej Cirkvi.
2357 -
Jej psychicky vznik ostáva z velkej casti
nevysvetleny. Tradícia, opierajúc sa o
Sväté Písmo, ktoré
predstavuje homosexuálne vztahy ako velmi
závaznú zvrátenost, vzdy
hlásala, "ze homosexuálne úkony
sú svojou vnútornou povahou
nezriadené". Sú proti
prirodzenému zákonu.
V nijakom
prípade ich nemozno schvalovat.
2358 - Nemaly pocet
muzov a zien má hlboko zakorenené
homosexuálne sklony. Táto
objektívne nezriadená náklonnost
je pre väcsinu z nich skúskou. Treba ich
prijímat s úctou, súcitom a
jemnocitom a vyhybat sa akémukolvek
náznaku nespravodlivej diskriminácie
voci nim. Aj tieto osoby sú povolané
plnit vo svojom zivote Boziu vôlu a, ak
sú krestanmi, spájat s Pánovou
obetou na krízi tazkosti, s ktorymi sa
môzu stretnut v dôsledku svojho
stavu.
2359 -
Homosexuálne osoby sú povalané k
cistote. Cnostami ovládania sa, ktoré
vychovávajú k vnútornej slobode,
niekedy aj pomocou nezistného priatelstva,
modlitbou a s pomocou sviatostnej milosti sa
môzu a majú postupne a rozhodne
priblizovat ku krestanskej dokonalosti.
Z toho, co
nám katechizmus hovorí vyplyva, ze ak osoba
z akychkolvek dôvodov uz ma sklony k homosexualite,
sklon nemusí byt samo v sebe hriechom, ale skutky
v ziadnom prípade nie sú morálne
ospravedlnitelné. Cize homosexuálne skutky
nie sú nikdy prípustné.
Sväté
Písmo predstavuje homosexuálne vztahy ako
velmi závaznú zvrátenost. Jednen z
dôvodov homosexuality, a mozno
najrozsírenejsí, uvádza sv. Pavol v
Liste k Rímanom.
Bozí
hnev z neba sa zjavuje proti kazdej bezboznosti a
neprávosti ludí, ktorí
neprávostou prekázajú pravde.
Je im predsa zjavné, co mozno o Bohu vediet;
Boh im to zjavil. Ved to, co je v Nom
neviditelné - jeho vecnú moc a
bozstvo -, mozno od stvorenia sveta rozumom
poznávat zo stvorenych vecí; takze
nemajú vyhovorky. Hoci Boha poznali,
neoslavovali ho ako Boha, ani mu nevzdávali
vdaky
Preto ich Boh
vydal necistote podla ziadostí ich srdca; a
tak hanobili svoje vlastné telá
tí, co Boziu pravdu zamenili za loz,
uctievali stvorenia a slúzili radsej im ako
Stvoritelovi, ktory je zvelebeny naveky.
Amen.
Preto ich Boh
vydal nehanebnym náruzivostiam. Ich zeny
zamenili prirodzeny styk za protiprirodzeny. A
podobne aj muzi zanechali prirodzeny styk so zenou
a zahoreli ziadostivostou jeden k druhému:
muzi s muzmi páchali nehanebnost. Tak si
sami na sebe odniesli zaslúzenú
odplatu za svoje poblúdenie. A pretoze si
nevedeli vázit poznanie Boha, Boh ich vydal
napospas ich zvrátenému zmyslaniu,
aby robili, co sa nepatrí.
Rim
1:18-28
Ak z Bozej
prozretelnosti, Monika, si sa stretla s tymto chlapcom,
mozno mu Pán prostredníctvom Teba chcel dat
pomocnú ruku. To vsak neznamená, ze by si
sa mala aj nadalej s ním stretávat. Ak
niekoho milujeme a vieme, ze má nebezpecnú
chytlavú chorobu, bolo by velmi nemúdre
nebrat na to ziadny ohlad. Takyto nemocní sa
izolujú od ostatnych ludí a
dávajú sa do karantény. Tí,
ktorí sa o nich starajú sú na to
speciálne pripravení a
pouzívajú speciálne prostriedky pri
práci s nimi. Cosi podobné je s hriesnikmi,
ktorí milujú svoje hriechy.
Zváz si preto
dôsledky, ktoré by pripadali do
úvahy. Predovsetkym si daj otázku, ci by
ste vôbec mali deti v manzelstve. A ak by ste mali,
chcela by si aby Tvoje deti mali za otca
homosexuála, cloveka, ktory sa tesí svojej
náruzivosti? Zváz si, ze ak by si si vzala
za manzela cloveka, ktory nie je schopny byt zodpovednym
manzelom, nevystavujes skode a nebezpecenstvu iba seba,
ale si zodpovedaná aj za stastie a zdravy vyvin
svojich deti.
Nemôzme ich, ako
to hovorí katechizmus, odsudzovat alebo
nespravodlivo diskriminovat, ale nemôzme
diskriminovat ani nevinné deti, ktoré by z
takéhoto manzelstva mohli mat v zivote
tazké psychické následky.
Viem, ze
podobné situácie nie sú v zivote
lahké, ale snaz sa ich riesit vo svetle Kristovho
evanjelia a predovsetkym skrze modlitbu.
Nech Ta Pán
pozehná, aby si sa riadila predovsetkym zdravym
úsudkom svojho rozumu, ktory dokáze
prehliadnut nemiestne city a vidiet, co prinesie
ozajstné dobro tak Tebe ako aj inym.
A nech Pán
zehná aj toho chlapca. Len Pán pozná
celé pozadie jeho situácie. Ak zije zivotom
homosexuála, zije v hriechu. Ak nadobudol tento
sklon uz z akéhokolvek dôvodu, a chce sa z
neho dostat, nech si nezúfa, ale nech sa
obráti na Boha o pomoc, lebo Bohu nijaká
vec nie je nemozná.
o.
Eirene