Odpoved -
61
|
o. Pavol
Eirene, C.Ss.R.
|
4. feb
2000
|
Ekumenizmus je hnutie,
ktore napomaha jednote medzi krestanmi rozlicnych cirkvi.
Jadro slova znamená "zjednotenie". V sirsom zmysle
znamená snahu o jednotu medzi vsetkymi
ludmi.
Otazka "Naco nam je
ekumenizmus" je ontologickou zalezitostou, t.j.
vychádza z podstaty nasho bytia. Clovek je vo
svojej podstate spolocenskym tvorom, co znamená,
ze bez vztahu k inej osobe by bol mrtvym. Podstata pekla
spocíva v tom, ze zatratené osoby
nebudú mat ziadny ontologicky (bytostny) vztah k
inej osobe, budú totálne osamotené
(to je ta "druha smrt").
Na druhej strane, mat
spolocenstvo s niekym znamená mat s nim nieco
spolocné. Musi tam byt aspon jedna vec,
ktorá je spolocna, a ta JEDNA vec predstavuje
JEDNOTU. V Bohu je cele bozstvo (bozska podstata)
spolocna (jedna) pre vsetky tri Osoby.
Cele stastie cloveka
spociva v prezivani JEDNEJ veci dvoma, alebo viacerymi
osobami. Toto je zakon stastia.
Spominam si, ako ista
osoba zvykla hovorit (a takych osôb je vela): Ja
nikoho nepotrebujem. Ale na druhej strane, ked mala
ist vonku, nevzala si na seba hocico, lebo hovorila:
Co by ludia povedali?! Nuz, keby si naozaj
uvedomovala dopad svojich slov "Ja nikoho nepotrebujem",
preco potom potrebobala ludi, aby ich pohlad ohladom jej
siat bol v jednote s jej pohladom?
Podobne ten, kto
hovorí "Naco mi je ekumenizmus", nezvazuje dopad
svojich slov.
V otazke ekumenizmu je
tu este jeden zorny uhol, - nesmierna ZODPOVEDNOST byt
jednotnymi.
Pan hovorí
prorokovi Ezechielovi:
Syn cloveka,
hovor k synom svojho ludu a povedz im: Ked na krajinu
privediem mec, vtedy si lud krajiny vyberie zo svojho
lona nejakého muza a ustanovi ho za strazcu.
Ked uzrie prichadzat mec proti krajine, zatrubi na
trubu a bude varovat lud. Ak ktokolvek, kto pocuje
zvuk truby, neprijme vystrahu, takze pride mec a
zasiahne ho, jeho krv bude na jeho hlave. Pocul zvuk
truby, no neprijal vystrahu, jeho krv bude na nom.
Keby bol prijal vystrahu, bol by si zachranil zivot.
Ale ked strazca uvidi prichadzat mec, a nezatrubi na
trubu, takze lud nedostane vystrahu, a potom pride mec
a zasiahne niekoho spomedzhi nich, i ten bol
zasiahnuty pre svoju vinu, ale jeho krv budem
pozadovat zo strazcovej ruky.
Nuz, syn cloveka,
teba som dal za strazcu Izraelovho domu. Ked pocujes
slovo z mojich ust, varuj ich z mojej strany! Ak
vtedy, ked poviem bezboznemu: "Bezboznik, urcite
umries!", nebudes hovorit, aby si bezboznika vystrihal
pred jeho cestou, ten bezboznik zomrie pre svoju vinu,
ale jeho krv budem pozadovat z tvojej ruky. Ale ak si
ho ty upozornil pred jeho cestou, aby sa z nej vratil,
a nevratil sa zo svojej cesty, on zomrie, no ty si si
zachranil dusu.
(Ezechiel
33:1n)
Cirkev bola poslana do
sveta pre spasu ludi. Cirkev ma prorocke poslanie ucit,
viest a posväcovat ludstvo. Rozbité,
nejednotne krestanstvo je vsak velkou prekazkou pre tuto
sluzbu zverenu Cirkvi. Mnohi vystupujú ako
strazcovia, pricom casto trubia kazdy v inom case a pre
inu pricinu, takze lud je potom apaticky a
neposlúcha nikoho, nevie komu ma verit. Prichadza
nepriatel a mnohych zabija. Nejednotnost spôsobuje
neveru a nevera zatratenie. Rozbijanie jednoty je
najväcsim hriechom.
Isty pravoslavny laik
student z Rumunska mi raz povedal: Preco by sme sa mali
zjednotit s katolickou Cirkvou, ked pravoslavna cirkev ma
plnost prostriedkov posväcovania, kedze ma platne
vsetky sviatosti.
Nezjednotenost
spôsobuje, ze ludia nepocujú hlas vystraznej
truby, a ked ju nepocuju, prichadza nepriatel a zabija
ich pre vecny zivot.
Kristus chce jednotu,
aby skrze nu svet spoznal nebeskeho Otca a tak cestu k
spase.
No
neprosím len za nich, ale aj za tych, co skrze
ich slovo uveria vo mna, aby vsetci boli jedno,
ako ty, Otce vo mne a ja v tebe, aby aj oni boli v
nás, aby svet uveril, ze si ma ty
poslal. A slávu, ktorú si ty dal mne, ja
som dal im, aby boli jedno, ako sme my jedno - ja v
nich a ty vo mne. Nech sú tak dokonale jedno,
aby svet spoznal, ze si ma ty poslal a ze ich
milujes tak, ako milujes
mna. (John
17:20-23)
o.
Eirene