R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 69

Krestanské miesta vo Svätej Zemi a vztah pravoslávnej a rímskej Cirkvi

4. jún 2000

Pochvalen Pan Jezis Kristus!

 

Mam dve otazky k Pravoslavnej cirkvi, hoci uz toho bolo popisaneho viac.

 

Je pravdou, ze 90% vsetkych krestanskych miest Svatej zeme ma vo vlastnictve Pravoslavna cirkev, pricom z historickych miest jej prinalezi 70%? Tuto informaciu som ziskal z casopisu, kde sa okrem ineho pise: "O sprave svatych miest pravoslavnou cirkvou svedci aj historicka listina z roku 636. Vtedy kalif Omar ebn-el-Knatbud podpisal s patriarchom jeruzalemskym Sofroniom chartu, ktora poddava autorite patriarchu vsetky historicke krestanske miesta, ktore vlastnia krestania a predpisuje povinnu dan 1,33 drachmy striebra pre kazdeho putnika k svatemu hrobu."

Druha otazka je tiez inspirovana tymto casopisom, lebo sa tam pise:

"Privlastok pravoslavna (po grecky ortodoxna) ziskala Cirkev uz v prvych storociach krestanstva, a to na odlisenie od tych spolocenstiev veriacich, ktore opustili ucenie Cirkvi pre rozne bludy, ako boli napriklad arianizmus popierajuci Bozstvo Jezisa Krista. Privlastkom pravoslavna (ortodoxna) sa v prvom tisicroci oznacovala aj rimska cirkev." - Je to naozaj tak? Teda, ze sa Rimsko-katolicka cirkev v prvom tisicroci oznacovala ako pravoslavna, ci ortodoxna? Ako prebiehalo rozdelenie Cirkvi na prelome tisicroci?

Pre Vasu informaciu, som Rimsko-katolickeho vyznania a k tymto otazkam ma neviedla nenavist k pravoslavnym, skor ucta. Chcel by som tiez vediet, ake su moznosti opatovneho zjednotenia roznych krestanskych cirkvi - predsa mame vsetci len jedneho Pana.

Peter

 

Odpoved - 69
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
20. jún 2000

Na veky! Amen!

Co sa tyka tych percient, neviem kolko miest vo Svätej zemi majú pravoslávni. Bol by som rád, keby niekto, kto je doma v tychto vieciach, odpovedal na túto otázku, lebo pre mna by to bolo neúmerne dlho hladat vsetky tieto údaje. Zistil som iba, ze patriarcha Sofrónius bol Jeruzalemskym patriarchom v rokoch 634-638. Rok teda sedí. Co vsak nesedí súvisí s druhou otázkou. V roku 636 totiz nebolo este dnesnej "pravoslávnej cirkvi". Pravoslávne cirkvi, ako ich poznáme dnes (oddelené od Ríma), majú svoj zrod v schizme v roku 1054, ked sa Carihrad odlúcil od Ríma. Po odlúcení sa, táto cirkev zacal zdôraznovat, ako protiklad k Rímu, ze ona má tú pravú vieru, ktorá pravym spôsobom oslavuje Boha (ze je pravo-slávna, orto-doxná). V roku 636 to teda bola este vzdy katolícka (miestna) cirkev a teda nemozno povedat, ze tie miesta v tej dobe patrili "pravoslávnej" cirkvi.

Áno, je pravda, ze celá Cirkev sa nazyvala ortodoxnou (pravoslávnou). A nielen ze sa nazyvala, este aj dnes katolícka Cirkev pouzíva pre seba slovo "ortodoxia" a hovorí o "ortodoxnej" viere. Velky katolícky apologéta G. K. Chesterton napísal napríklad knihu "Ortodoxia", pricom píse o katolíckej Cirkvi. I sám neraz pocujem v rádiu ako mnohí katolíci uzívajú slovo "ortodoxia" pre katolícku Cirkev. Len z kontextu mozno vediet, kedy v akom vyzname sa to slovo pouzíva. Je pravdou, ze obycajne sa myslí na pravoslávnu cirkev, ale obsah slova samo osebe je aky je. Ak ho odstiepené cirkvi zacali prílis zdôraznovat, katolícke cirkvi Západu od neho vo velkej miere zrejme kvôli tomu upustili, hoci katolícka Cirkev sa nikdy nevzdala toho slova a vzdy ho pri rôznych prílezitostiach uzíva. Je to vlastne to isté, co so slovom "katolík", len je to naopak. Pravoslávni uzívajú aj dnes pre svoje cirkvi slovo "katolícka" cirkev, len to nie je vseobecne známe, podobne ako u katolíkov sa velmi nevie, ze este vzdy sa uzíva pre katolícku Cirkev slovo "ortodoxná". Len schizma je na vine, ze vzhladom na tieto pomery jedna, ci druhá cirkev neuzíva velmi to, alebo ono slovo.

Katolícka Cirkev je ortodoxnou Cirkvou, lebo ona je tou, ktorá vo svojom ucení zachováva plnost zjavenej pravdy. Ak pravoslávne cirkvi neuznávajú Petrov primát, ak neuznávajú neposkvrnené pocatia Panny Márie, ocistec, nerozlucnost manzelstva, transubstanciáciu, pochádzanie Svätého Ducha aj zo Syna, sú potom vlastne pravoslávne (ortodoxné)?! Ak robím nieco zlé a budem tvrdit, ze je to dobré, slovícko "dobré" nic nezmení na veci.

Ako prebiehalo rozdelenie Cirkvi na prielome tisícrocí? - Nie som expertom na históriu (rád by som prenechal toto miesto nejakému odborníkovi). Predsa, mne, ked na to myslím, prichádza na um skutocnost, ktorú som cítal v knihe Antropológia cloveka od Dominika Pecku. V histórii Cirkvi vzdy boli urcité kritické body, kde KTOSI rozhodol, t.j. priklonil sa na jednu alebo druhú stranu. Samotné rozhodnutie závisí od VÔLE konkrétneho cloveka. Vytvorenie napríklad anglikanizmu zaprícinilo vylucne rozhodnutie Anglického krála Henricha VIII. Jeden spôsobil to, v com sú teraz milióny ludí. Je pravdou, ze vonkajsie okolnosti ulahcujú urcité rozhodnutie, ale v konecnom dôsledku je to konkrétny clovek, ktory urobí slobodné rozhodnutie (správne alebo nesprávne). Preto povedat, ze VYVOJ udalostí NEVYHNUTNE spôsobil schizmu, - neobstojí. Iné katolícke krajiny mohli byt dnes protestantské, ci nekatolícke, co mnohokrát záviselo od rozhodnutia jediného cloveka, povedzme vtedajsieho panovníka.

V tomto svetle vidím aj "ortodoxnú" schizmu. KTOSI ju spôsobil. Nebol to ziadny "vyvoj". Ani Adam a Eva nedospeli ku schizme s Bohom vyvojom, ale svojím vlastnym rozhodnutím, hoci tu boli vonkajsie okolnosti: diablovo pokúsanie.

A aké sú moznosti opatovného zjednotenia rôznych krestanskych cirkví?

Moznost je tu vzdy, treba sa len zjednotit.

Jediná moznost, ako je mozné sa zjednotit, je v PRAVDE.

Viem, co by niekto mohol namietnut: Myslíte tym v katolíckej Cirkvi, vsak, kedze tá má plnost pravdy?!

Na predpokladanú námietku odpoviem takto:

Teda mala by sa katolícka Cirkev, podla Vás, zjednotit s pravoslávnou tak, ze by sa mala stat pravoslávnou? Ak by som to hypoteticky pripustil, dobre, nech sa tak stane. Ved, ako som to vyssie spomenul, my sa tiez nazyvame pravoslávnou cirkvou. Je teda ekumenizmus uz dokonany? Ak by islo len o názov, tak uz sme zjednotení a vsetky ekumenické snahy medzi pravoslávnymi cirkvami a katolíckou Cirkvou sú vlastne prácou na NICOM.

Ci nie je cely problém zjednotenia predovsetkym juridicky? Ci nie je jasné, ze tu musí byt jedna jasná jurisdikcia, právomoc, ci hierarchia? Ale my nemáme jednu pravoslávnu cirkev, ale vela jurisdicky samostatnych (autokefálnych) pravoslávnych cirkví. S ktorou z nich sa potom máme zjednotit? Ak sa pravoslávne cirkvi medzi sebou napotrebujú juridicky podriadit jedna druhej, preco by sa mala katolícka Cirkev podriadit ktorejkolvek z nich?! Ak berieme do úvahy vsetky krestanské denominácie, ktorej cirkvi by sa mala katolícka Cirkev podriadit, alebo ktorej cirkvi ucenie by mala prijat, ak by chcela urobit aj nemozné?!

Dnes je vraj uz 30 tisíc krestanskych denominácií. Ak by sa katolícka Cirkev zjednotila s jednou z nich, co by sa tym vyriesilo, ze by jedného dna bolo "iba" 29999 krestanskych denominácií? A co by sa tym vyriesilo v situácii, ked nové denominácie neustále vznikajú a uz na druhy den by tu bolo opät 30 tisíc krestanskych denominácií a na pozajtra o jednu viac? Kto môze zastavit to triestenie sa ludskych názorov ak nie Cirkev, ktorá má bozskú autoritu, "Kto vás pocúva, mna pocúva."?

Po stránke teoretickej najschodnejsia moznost pre zjednotenie ako také (t.j. celého celku) je s pravoslávnymi cirkvami, lebo oni majú hierarchiu. Ak by sa niektory patriarcha alebo biskup zjednotil s Rímom, je velká pravdepodobnost, ze velká cast jemu podriadenych by sa pripojila tiez k Rímu. Tak to bolo v prípade Brestskej a Uzhorodskej únie, ked sa cast pravoslávnej hierarchie spolu s veriacimi vrátili do katolíckej Cirkvi, t.j. tam, kde boli pred rokom 1054.

o. Eirene

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150