Odpoved -
69
|
o. Pavol Eirene,
C.Ss.R.
|
20. jún
2000
|
Na veky! Amen!
Co sa tyka tych percient, neviem
kolko miest vo Svätej zemi majú
pravoslávni. Bol by som rád, keby niekto,
kto je doma v tychto vieciach, odpovedal na túto
otázku, lebo pre mna by to bolo neúmerne
dlho hladat vsetky tieto údaje. Zistil som iba, ze
patriarcha Sofrónius bol Jeruzalemskym patriarchom
v rokoch 634-638. Rok teda sedí. Co vsak
nesedí súvisí s druhou
otázkou. V roku 636 totiz nebolo este dnesnej
"pravoslávnej cirkvi". Pravoslávne cirkvi,
ako ich poznáme dnes (oddelené od
Ríma), majú svoj zrod v schizme v roku
1054, ked sa Carihrad odlúcil od Ríma. Po
odlúcení sa, táto cirkev zacal
zdôraznovat, ako protiklad k Rímu, ze ona
má tú pravú vieru, ktorá
pravym spôsobom oslavuje Boha (ze je
pravo-slávna, orto-doxná). V roku 636 to
teda bola este vzdy katolícka (miestna) cirkev a
teda nemozno povedat, ze tie miesta v tej dobe patrili
"pravoslávnej" cirkvi.
Áno, je pravda, ze
celá Cirkev sa nazyvala ortodoxnou
(pravoslávnou). A nielen ze sa nazyvala, este aj
dnes katolícka Cirkev pouzíva pre seba
slovo "ortodoxia" a hovorí o "ortodoxnej" viere.
Velky katolícky apologéta G. K. Chesterton
napísal napríklad knihu "Ortodoxia", pricom
píse o katolíckej Cirkvi. I sám
neraz pocujem v rádiu ako mnohí
katolíci uzívajú slovo "ortodoxia"
pre katolícku Cirkev. Len z kontextu mozno vediet,
kedy v akom vyzname sa to slovo pouzíva. Je
pravdou, ze obycajne sa myslí na
pravoslávnu cirkev, ale obsah slova samo osebe je
aky je. Ak ho odstiepené cirkvi zacali
prílis zdôraznovat, katolícke cirkvi
Západu od neho vo velkej miere zrejme kvôli
tomu upustili, hoci katolícka Cirkev sa nikdy
nevzdala toho slova a vzdy ho pri rôznych
prílezitostiach uzíva. Je to vlastne to
isté, co so slovom "katolík", len je to
naopak. Pravoslávni uzívajú aj dnes
pre svoje cirkvi slovo "katolícka" cirkev, len to
nie je vseobecne známe, podobne ako u
katolíkov sa velmi nevie, ze este vzdy sa
uzíva pre katolícku Cirkev slovo
"ortodoxná". Len schizma je na vine, ze vzhladom
na tieto pomery jedna, ci druhá cirkev
neuzíva velmi to, alebo ono slovo.
Katolícka Cirkev je
ortodoxnou Cirkvou, lebo ona je tou, ktorá vo
svojom ucení zachováva plnost zjavenej
pravdy. Ak pravoslávne cirkvi
neuznávajú Petrov primát, ak
neuznávajú neposkvrnené pocatia
Panny Márie, ocistec, nerozlucnost manzelstva,
transubstanciáciu, pochádzanie
Svätého Ducha aj zo Syna, sú potom
vlastne pravoslávne (ortodoxné)?! Ak
robím nieco zlé a budem tvrdit, ze je to
dobré, slovícko "dobré" nic
nezmení na veci.
Ako prebiehalo rozdelenie Cirkvi
na prielome tisícrocí? - Nie som expertom
na históriu (rád by som prenechal toto
miesto nejakému odborníkovi). Predsa, mne,
ked na to myslím, prichádza na um
skutocnost, ktorú som cítal v knihe
Antropológia cloveka od Dominika Pecku. V
histórii Cirkvi vzdy boli urcité
kritické body, kde KTOSI rozhodol, t.j. priklonil
sa na jednu alebo druhú stranu. Samotné
rozhodnutie závisí od VÔLE
konkrétneho cloveka. Vytvorenie napríklad
anglikanizmu zaprícinilo vylucne rozhodnutie
Anglického krála Henricha VIII. Jeden
spôsobil to, v com sú teraz milióny
ludí. Je pravdou, ze vonkajsie okolnosti
ulahcujú urcité rozhodnutie, ale v konecnom
dôsledku je to konkrétny clovek, ktory
urobí slobodné rozhodnutie (správne
alebo nesprávne). Preto povedat, ze VYVOJ
udalostí NEVYHNUTNE spôsobil schizmu, -
neobstojí. Iné katolícke krajiny
mohli byt dnes protestantské, ci
nekatolícke, co mnohokrát záviselo
od rozhodnutia jediného cloveka, povedzme
vtedajsieho panovníka.
V tomto svetle vidím aj
"ortodoxnú" schizmu. KTOSI ju spôsobil.
Nebol to ziadny "vyvoj". Ani Adam a Eva nedospeli ku
schizme s Bohom vyvojom, ale svojím vlastnym
rozhodnutím, hoci tu boli vonkajsie okolnosti:
diablovo pokúsanie.
A aké sú moznosti
opatovného zjednotenia rôznych krestanskych
cirkví?
Moznost je tu vzdy, treba sa len
zjednotit.
Jediná moznost, ako je
mozné sa zjednotit, je v PRAVDE.
Viem, co by niekto mohol
namietnut: Myslíte tym v katolíckej Cirkvi,
vsak, kedze tá má plnost
pravdy?!
Na predpokladanú
námietku odpoviem takto:
Teda mala by sa katolícka
Cirkev, podla Vás, zjednotit s pravoslávnou
tak, ze by sa mala stat pravoslávnou? Ak by som to
hypoteticky pripustil, dobre, nech sa tak stane. Ved, ako
som to vyssie spomenul, my sa tiez nazyvame
pravoslávnou cirkvou. Je teda ekumenizmus uz
dokonany? Ak by islo len o názov, tak uz sme
zjednotení a vsetky ekumenické snahy medzi
pravoslávnymi cirkvami a katolíckou Cirkvou
sú vlastne prácou na NICOM.
Ci nie je cely problém
zjednotenia predovsetkym juridicky? Ci nie je
jasné, ze tu musí byt jedna jasná
jurisdikcia, právomoc, ci hierarchia? Ale my
nemáme jednu pravoslávnu cirkev, ale vela
jurisdicky samostatnych (autokefálnych)
pravoslávnych cirkví. S ktorou z nich sa
potom máme zjednotit? Ak sa pravoslávne
cirkvi medzi sebou napotrebujú juridicky podriadit
jedna druhej, preco by sa mala katolícka Cirkev
podriadit ktorejkolvek z nich?! Ak berieme do
úvahy vsetky krestanské denominácie,
ktorej cirkvi by sa mala katolícka Cirkev
podriadit, alebo ktorej cirkvi ucenie by mala prijat, ak
by chcela urobit aj nemozné?!
Dnes je vraj uz 30 tisíc
krestanskych denominácií. Ak by sa
katolícka Cirkev zjednotila s jednou z nich, co by
sa tym vyriesilo, ze by jedného dna bolo "iba"
29999 krestanskych denominácií? A co by sa
tym vyriesilo v situácii, ked nové
denominácie neustále vznikajú a uz
na druhy den by tu bolo opät 30 tisíc
krestanskych denominácií a na pozajtra o
jednu viac? Kto môze zastavit to triestenie sa
ludskych názorov ak nie Cirkev, ktorá
má bozskú autoritu, "Kto vás
pocúva, mna pocúva."?
Po stránke teoretickej
najschodnejsia moznost pre zjednotenie ako také
(t.j. celého celku) je s pravoslávnymi
cirkvami, lebo oni majú hierarchiu. Ak by sa
niektory patriarcha alebo biskup zjednotil s
Rímom, je velká pravdepodobnost, ze
velká cast jemu podriadenych by sa pripojila tiez
k Rímu. Tak to bolo v prípade Brestskej a
Uzhorodskej únie, ked sa cast pravoslávnej
hierarchie spolu s veriacimi vrátili do
katolíckej Cirkvi, t.j. tam, kde boli pred rokom
1054.
o. Eirene