R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 78

Omyl - (Budha: Kazdy má bozsku podstatu)?

9. okt. 2000

Zdravim -

Vy krestane si myslite ze jedine to vase dogma je to spravne - a to je vase velka chyba.

Jezis Kristus rekl buh a ja jsme jednim. Byl to vsak clovek !

Budha ucil ze KAZDY ma v sobe bozskou podstatu - kazdy muze dosahnout osviceni. A sveho mistra si muze vybrat - At je to Budha, Kristus, Chinmoy. Je mnoho cest - ne jenom ta vase - Pseudo krestanska -

Richard

 

Odpoved - 78
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
9. okt. 2000

Aj ja zdravím -

Tvoje stanovisko, Richard, nemá ziadny oporny bod, na ktorom by bolo mozné rozvinút dialóg. Inymi slovami, na prvy pohlad takmer nemás ziadne stanovisko, len konstatovanie, co druhí hovoria. Na dialóg je potrebné mat dve stanoviská, alebo otázku.

Povedal som: "Na prvy pohlad", lebo predsa, je mozné aspon trochu zachytit Tvoje stanovisko, t.j. cosi, co tvrdís sám za seba:

1) …to je vase velká chyba.

2) Byl to vsak clovek!

3) Je mnoho cest (V poslednom odstavci vsak nie je presne jasné, odkial pokial je to, co hovorí Budha a co sám tvrdís.)

ad 1)

Ak tvrdím, ze nieco je chyba, musím vediet, co je správne, lebo chyby si môzem byt vedomy len tak, ak som si vedomy toho, co je správne. Nuz neviem, ako to mám chápat, ze je to VELKÁ chyba? Mám to chápat tak, ze je viac právd, ze kazdy má pravdu aj ked si vyhlásenia navzájom protirecia? Ak my robíme chybu, co je potom to "správne"?

ad 2)

Ze Jezis Kristus bol clovek, to ucí aj katolícka Cirkev, preto tu znovu nie je dôvod na debatu. Ak by si tvrdil, ze bol IBA clovekom, potom by to uz bola iná vec.

ad 3)

Nakoniec hovorís, ze je mnoho ciest.

Teda, aj ked len nepriamo, uznávas, ze clovek má niekam dôjst, ze tento stav cloveka nie je konecny. Mohol by si mi povedat, preco by clovek MAL niekam dôjst a preco si myslís, ze má nejaky CIEL? Vlastne ciastocne na to odpovedás, ked hovorís, ze podla Budhu kazdy môze dosiahnut osvietenie. Chápem to tak, ze "osvietenie" je cielom. Ale co sa má chápat pod slovom "osvietenie"? V tejto chvíli som osvieteny ziarovkou, ktorá je nad mojou hlavou. Som uz v cieli? Nie, nemám záujem zartovat. Slovo "osvietenie" si naozaj vyzaduje vysvetlenie. Co to pre teba konkrétne znamená? Cirkev ucí, ze sme povolaní k svätosti, co filologicky (podla slova) je to isté ako osvietenie. Más teda na mysli to, co ucí katolícka Cirkev (v tom prípade niet o com debatovat), alebo nieco iné? Lebo katolícke nábozenstvo hovorí vela o osvietení. Tu sú niekolké príklady:

Na pociatku bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a to Slovo bolo Boh. Ono bolo na pociatku u Boha. Vsetko povstalo skrze neho a bez neho nepovstalo nic z toho, co povstalo. V nom bol zivot a zivot bol svetlom ludí. A svetlo vo tmách svieti, a tmy ho neprijali. Bol clovek, ktorého poslal Boh, volal sa Ján. Prisiel ako svedok vydat svedectvo o svetle, aby skrze neho vsetci uverili. On sám nebol svetlo, prisiel iba vydat svedectvo o svetle. Pravé svetlo, ktoré osvecuje kazdého cloveka, prislo na svet. Bol na svete a svet povstal skrze neho, a svet ho nepoznal. Prisiel do svojho vlastného, a vlastní ho neprijali.

Jn 1:1n

A Jezis im zasa povedal: "Ja som svetlo sveta. Kto mna nasleduje, nebude chodit vo tmách, ale bude mat svetlo zivota."

Jn 8:12

Ja som prisiel na svet ako svetlo, aby nik, kto verí vo mna, neostal vo tmách. Ak niekto pocúva moje slová a nezachováva ich, ja ho nesúdim, lebo som neprisiel svet súdit, ale svet spasit. Kto mnou pohÚda a neprijíma moje slová, má svojho sudcu: slovo, ktoré som hovoril, bude ho súdit v posledny den. Lebo ja som nehovoril sám zo seba, ale Otec, ktory ma poslal, ten mi prikázal, co mám povedat a co mám hovorit. A viem, ze jeho príkaz je vecny zivot. co teda hovorím, hovorím tak, ako mi povedal Otec."

Jn 12:46

Kedysi ste boli tmou, ale teraz ste svetlom v Pánovi. Zite ako deti svetla! Ovocie svetla je v kazdej dobrote, spravodlivosti a pravde. Skúmajte, co sa páci Pánovi, a nemajte úcast na jalovych skutkoch tmy, radsej ich odhalujte, lebo to, co oni potajomky robia, je hanba aj hovorit. Ale vsetko, co sa odhalí, svetlo vynesie najavo, a vsetko, co je zjavné, je svetlo. Preto hovorí: "Prebud sa, ty, co spís, vstan z mÚtvych a bude ti svietit Kristus!"

Ef 5:8

On jediny má nesmrtelnost a prebyva v neprístupnom svetle;

1 Tim 6:16

A toto je zvest, ktorú sme od neho poculi a vám zvestujeme: Boh je svetlo a niet v nom nijakej tmy.

1 Jn 1:5

Potom mi ukázal rieku vody zivota, cistú ako kristál, vytekajúcu od Bozieho a Baránkovho trónu. Uprostred jeho námestia, z oboch strán rieky, je strom zivota ktory prinása dvanást ráz ovocie: kazdy mesiac dáva svoje ovocie a lístie stromu je na uzdravenie národov. Uz nikdy nebude nic prekliate. V nom bude trón Boha a Baránka a jeho sluzobníci mu budú slúzit; budú hladiet na jeho tvár a na cele budú mat jeho meno. Noci uz nebude a nebudú potrebovat svetlo lampy ani svetlo slnka, lebo im bude ziarit Pán, Boh, a budú kralovat na veky vekov.

Rev. 22:1-5

Dalej hovorís (a podla vsetkého je to Tvoje stanovisko), ze podla Budhu "KAZDY ma v sobe bozskou podstatu". Nuz jednou z dalsích otázok (na umoznenie dialógu) by bolo, ci si si o tom isty sám zo seba, alebo len VERÍS Budhovi?

A este dalsou otázkou na vyjasnenie je, ci z toho vyplyva, ze je vela Bohov (ak kazdy má bozskú podstatu)? A ak máme bozskú podstatu, preco by sme mali niekam dôjst (naco by sme potrebovali "cesty"), ved Boh si musí sám vystacit. Ak som Bohom, preco by ma mal niekto viest za ruku? Co je to za Boh, ktory potrebuje vodcu? Taky boh nie je Boh!

Dalsou otázkou je, ak kazdy má v sebe bozskú podstatu, kto mu ju tam dal, odkial sa tam vzala? Boh, ak je Bohom, má podstatu sám zo seba a je prícinou seba samého a vie o tom. Aky je to Boh, ktory nevie, ze je Bohom, alebo niekto druhy mu to musí povedat? Vlastne ten druhy by musel byt Bohom.

Ak kazdy má bozskú podstatu, znamená to, ze je vela bozskych podstát? Ak je vela bozskych podstát, ako potom môzu byt bozské? Bozská podstata musí byt predsa nekonecná v kazdom ohlade, inác nie je bozská. Ak by boli povedzme len dve bozské podstaty, kde by boli, ked jedna i druhá je nekonecná? Prenikali by sa? Povedzme, ze áno, ale aj tak, ako by mohli byt nekonecné, ked jednej podstate by chybalo to, co má druhá? Potom by neboli nekonecné a teda ani bozské.

 

Boh môze byt iba jeden a mat iba jednu podstatu.

Tak ako clovek nemôze zapriet hlad, ked ho má, nemôze zapriet ani túzbu, ked ju má. V raji satan vzbudil v ludoch túzbu stat sa ako Boh. Túzba je túzba. To nie je este hriech. Hriech je v tom, ze sa chceli stat ako Boh vzbúrov proti Bohu, a to je nezmysel. Satan si zaiste myslel, ze dokonale zaskocil Boha, lebo takúto túzbu nebude môct ludom splnit. Boh by vsak nebol Bohom, ak by ho nejaky satan zaskocil. Naopak, Boh vyuzil aj satana, aby poslúzil zámerom, ktoré má Boh s clovekom. Boh totiz chce priviest ludí do svojej slávy, co nie je nic iné, ako mat ÚCAST na jeho zivote, a to zase nie je nic iné ako mat úcast na Bozej prirodzenosti (podstate).

Milost vám a pokoj v hojnosti v poznaní Boha a Jezisa, násho Pána. Jeho bozská moc nám darovala vsetko, co treba pre zivot, a náboznost poznaním toho, ktory nás povolal vlastnou slávou a mocou. Tym nám daroval vzácne a velmi velké prislúbenia, aby ste sa skrze ne stali úcastnymi na bozskej prirodzenosti a unikli poruseniu, ktoré je vo svete pre ziadostivost.

2 Pt 1:2-4

Nemôzu byt dve bozské podstaty, ale je mozné mat úcast na jednej Bozej podstate. Umoznit úcast na Bozej podstate znamená iniciatívu z Bozej strany, lebo nasimi ludskymi silami je to absolútne nemozné. Boh, kedze je Boh, mal nekonecné moznosti, ako nám, padlym ludom, umoznit úcast na svojej podstate. Z tychto mozností si zvolil jednu: Druhá bozská Osoba sa stala clovekom, aby sa clovek vierou a krstom v Jezisa stal jedno s Jezisom a tak dosiahol úcast na bozstve, pretoze Jezis je jedno s bozstvom.

Predstavme si, ze niekto je v hlbokej a sirokej priepasti a sám sa z nej nemôze dostat. Jeho túzbou je dostat sa hore. Niekto príde a spustí mu povraz, aby ho vytiahol hore. Teoreticky je vela mozností ako ho dostat hore, napríklad helikoptérou, alebo miesto povrazu spustit rebrík, alebo urobit schody, alebo tunel, atd. Ale v danej situácii tu nie je ani helikoptéra ani schody, ale povraz, za ktory ho záchranca chce vytiahnut hore. Konkrétna CESTA záchrany je táto a ziadna iná.

Boh poslal na svet svojho Syna, aby nik, kto v neho verí nezahynul, ale aby mal vecny zivot. To je Bozia CESTA a inej niet. K osvieteniu môzme dôjst len cez Jezisa Krista, ako sa to modlíme vo Vychodnej cirkvi:

V TVOJOM SVETLE UZRIEME SVETLO.

o. Eirene

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150