Odpoved -
78
|
o. Pavol Eirene,
C.Ss.R.
|
9. okt.
2000
|
Aj ja zdravím
-
Tvoje stanovisko, Richard,
nemá ziadny oporny bod, na ktorom by bolo
mozné rozvinút dialóg. Inymi
slovami, na prvy pohlad takmer nemás ziadne
stanovisko, len konstatovanie, co druhí hovoria.
Na dialóg je potrebné mat dve
stanoviská, alebo otázku.
Povedal som: "Na prvy pohlad",
lebo predsa, je mozné aspon trochu zachytit Tvoje
stanovisko, t.j. cosi, co tvrdís sám za
seba:
1)
to je vase
velká chyba.
2) Byl to vsak
clovek!
3) Je mnoho cest (V poslednom
odstavci vsak nie je presne jasné, odkial
pokial je to, co hovorí Budha a co sám
tvrdís.)
ad 1)
Ak tvrdím, ze nieco je
chyba, musím vediet, co je správne, lebo
chyby si môzem byt vedomy len tak, ak som si vedomy
toho, co je správne. Nuz neviem, ako to mám
chápat, ze je to VELKÁ chyba? Mám to
chápat tak, ze je viac právd, ze kazdy
má pravdu aj ked si vyhlásenia
navzájom protirecia? Ak my robíme chybu, co
je potom to "správne"?
ad 2)
Ze Jezis Kristus bol clovek, to
ucí aj katolícka Cirkev, preto tu znovu nie
je dôvod na debatu. Ak by si tvrdil, ze bol IBA
clovekom, potom by to uz bola iná vec.
ad 3)
Nakoniec hovorís, ze je
mnoho ciest.
Teda, aj ked len nepriamo,
uznávas, ze clovek má niekam dôjst,
ze tento stav cloveka nie je konecny. Mohol by si mi
povedat, preco by clovek MAL niekam dôjst a preco
si myslís, ze má nejaky CIEL? Vlastne
ciastocne na to odpovedás, ked hovorís, ze
podla Budhu kazdy môze dosiahnut osvietenie.
Chápem to tak, ze "osvietenie" je cielom. Ale co
sa má chápat pod slovom "osvietenie"? V
tejto chvíli som osvieteny ziarovkou, ktorá
je nad mojou hlavou. Som uz v cieli? Nie, nemám
záujem zartovat. Slovo "osvietenie" si naozaj
vyzaduje vysvetlenie. Co to pre teba konkrétne
znamená? Cirkev ucí, ze sme povolaní
k svätosti, co filologicky (podla slova) je to
isté ako osvietenie. Más teda na mysli to,
co ucí katolícka Cirkev (v tom
prípade niet o com debatovat), alebo nieco
iné? Lebo katolícke nábozenstvo
hovorí vela o osvietení. Tu sú
niekolké príklady:
Na pociatku bolo Slovo
a Slovo bolo u Boha a to Slovo bolo Boh. Ono bolo na
pociatku u Boha. Vsetko povstalo skrze neho a bez neho
nepovstalo nic z toho, co povstalo. V nom bol zivot
a zivot bol svetlom ludí. A svetlo vo
tmách svieti, a tmy ho neprijali. Bol
clovek, ktorého poslal Boh, volal sa
Ján. Prisiel ako svedok vydat svedectvo o
svetle, aby skrze neho vsetci uverili. On
sám nebol svetlo, prisiel iba vydat svedectvo o
svetle. Pravé svetlo, ktoré
osvecuje kazdého cloveka, prislo na svet.
Bol na svete a svet povstal skrze neho, a svet ho
nepoznal. Prisiel do svojho vlastného, a
vlastní ho neprijali.
Jn
1:1n
A Jezis im zasa povedal:
"Ja som svetlo sveta. Kto mna nasleduje, nebude
chodit vo tmách, ale bude mat svetlo
zivota."
Jn
8:12
Ja som prisiel na svet ako
svetlo, aby nik, kto verí vo mna, neostal vo
tmách. Ak niekto pocúva moje
slová a nezachováva ich, ja ho
nesúdim, lebo som neprisiel svet súdit,
ale svet spasit. Kto mnou pohÚda a neprijíma
moje slová, má svojho sudcu: slovo,
ktoré som hovoril, bude ho súdit v
posledny den. Lebo ja som nehovoril sám zo
seba, ale Otec, ktory ma poslal, ten mi
prikázal, co mám povedat a co mám
hovorit. A viem, ze jeho príkaz je vecny zivot.
co teda hovorím, hovorím tak, ako mi
povedal Otec."
Jn
12:46
Kedysi ste boli tmou, ale
teraz ste svetlom v Pánovi. Zite ako deti
svetla! Ovocie svetla je v kazdej dobrote,
spravodlivosti a pravde. Skúmajte, co sa
páci Pánovi, a nemajte úcast na
jalovych skutkoch tmy, radsej ich odhalujte, lebo to,
co oni potajomky robia, je hanba aj hovorit. Ale
vsetko, co sa odhalí, svetlo vynesie najavo,
a vsetko, co je zjavné, je svetlo. Preto
hovorí: "Prebud sa, ty, co spís, vstan z
mÚtvych a bude ti svietit Kristus!"
Ef 5:8
On jediny má
nesmrtelnost a prebyva v neprístupnom
svetle;
1 Tim
6:16
A toto je zvest, ktorú
sme od neho poculi a vám zvestujeme: Boh je
svetlo a niet v nom nijakej tmy.
1 Jn
1:5
Potom mi ukázal rieku
vody zivota, cistú ako kristál,
vytekajúcu od Bozieho a Baránkovho
trónu. Uprostred jeho námestia, z oboch
strán rieky, je strom zivota ktory
prinása dvanást ráz ovocie: kazdy
mesiac dáva svoje ovocie a lístie stromu
je na uzdravenie národov. Uz nikdy nebude nic
prekliate. V nom bude trón Boha a
Baránka a jeho sluzobníci mu budú
slúzit; budú hladiet na jeho tvár
a na cele budú mat jeho meno. Noci uz nebude
a nebudú potrebovat svetlo lampy ani svetlo
slnka, lebo im bude ziarit Pán, Boh, a
budú kralovat na veky vekov.
Rev. 22:1-5
Dalej hovorís (a podla
vsetkého je to Tvoje stanovisko), ze podla Budhu
"KAZDY ma v sobe bozskou podstatu". Nuz jednou z
dalsích otázok (na umoznenie
dialógu) by bolo, ci si si o tom isty sám
zo seba, alebo len VERÍS Budhovi?
A este dalsou otázkou na
vyjasnenie je, ci z toho vyplyva, ze je vela Bohov (ak
kazdy má bozskú podstatu)? A ak máme
bozskú podstatu, preco by sme mali niekam
dôjst (naco by sme potrebovali "cesty"), ved Boh si
musí sám vystacit. Ak som Bohom, preco by
ma mal niekto viest za ruku? Co je to za Boh, ktory
potrebuje vodcu? Taky boh nie je Boh!
Dalsou otázkou je, ak
kazdy má v sebe bozskú podstatu, kto mu ju
tam dal, odkial sa tam vzala? Boh, ak je Bohom, má
podstatu sám zo seba a je prícinou seba
samého a vie o tom. Aky je to Boh, ktory nevie, ze
je Bohom, alebo niekto druhy mu to musí povedat?
Vlastne ten druhy by musel byt Bohom.
Ak kazdy má bozskú
podstatu, znamená to, ze je vela bozskych
podstát? Ak je vela bozskych podstát, ako
potom môzu byt bozské? Bozská
podstata musí byt predsa nekonecná v kazdom
ohlade, inác nie je bozská. Ak by boli
povedzme len dve bozské podstaty, kde by boli, ked
jedna i druhá je nekonecná? Prenikali by
sa? Povedzme, ze áno, ale aj tak, ako by mohli byt
nekonecné, ked jednej podstate by chybalo to, co
má druhá? Potom by neboli nekonecné
a teda ani bozské.
Boh môze byt iba jeden a
mat iba jednu podstatu.
Tak ako clovek nemôze
zapriet hlad, ked ho má, nemôze zapriet ani
túzbu, ked ju má. V raji satan vzbudil v
ludoch túzbu stat sa ako Boh. Túzba je
túzba. To nie je este hriech. Hriech je v tom, ze
sa chceli stat ako Boh vzbúrov proti Bohu, a to je
nezmysel. Satan si zaiste myslel, ze dokonale zaskocil
Boha, lebo takúto túzbu nebude môct
ludom splnit. Boh by vsak nebol Bohom, ak by ho nejaky
satan zaskocil. Naopak, Boh vyuzil aj satana, aby
poslúzil zámerom, ktoré má
Boh s clovekom. Boh totiz chce priviest ludí do
svojej slávy, co nie je nic iné, ako mat
ÚCAST na jeho zivote, a to zase nie je nic
iné ako mat úcast na Bozej prirodzenosti
(podstate).
Milost vám a
pokoj v hojnosti v poznaní Boha a
Jezisa, násho Pána. Jeho bozská
moc nám darovala vsetko, co treba
pre zivot, a náboznost poznaním
toho, ktory nás povolal vlastnou slávou
a mocou. Tym nám daroval vzácne a velmi
velké prislúbenia, aby ste sa skrze ne
stali úcastnymi na bozskej
prirodzenosti a unikli poruseniu, ktoré je
vo svete pre ziadostivost.
2 Pt
1:2-4
Nemôzu byt dve
bozské podstaty, ale je mozné mat
úcast na jednej Bozej podstate. Umoznit
úcast na Bozej podstate znamená
iniciatívu z Bozej strany, lebo nasimi ludskymi
silami je to absolútne nemozné. Boh, kedze
je Boh, mal nekonecné moznosti, ako nám,
padlym ludom, umoznit úcast na svojej podstate. Z
tychto mozností si zvolil jednu: Druhá
bozská Osoba sa stala clovekom, aby sa clovek
vierou a krstom v Jezisa stal jedno s Jezisom a tak
dosiahol úcast na bozstve, pretoze Jezis je jedno
s bozstvom.
Predstavme si, ze niekto je v
hlbokej a sirokej priepasti a sám sa z nej
nemôze dostat. Jeho túzbou je dostat sa
hore. Niekto príde a spustí mu povraz, aby
ho vytiahol hore. Teoreticky je vela mozností ako
ho dostat hore, napríklad helikoptérou,
alebo miesto povrazu spustit rebrík, alebo urobit
schody, alebo tunel, atd. Ale v danej situácii tu
nie je ani helikoptéra ani schody, ale povraz, za
ktory ho záchranca chce vytiahnut hore.
Konkrétna CESTA záchrany je táto a
ziadna iná.
Boh poslal na svet svojho Syna,
aby nik, kto v neho verí nezahynul, ale aby mal
vecny zivot. To je Bozia CESTA a inej niet. K osvieteniu
môzme dôjst len cez Jezisa Krista, ako sa to
modlíme vo Vychodnej cirkvi:
V TVOJOM SVETLE
UZRIEME SVETLO.
o. Eirene