|  
            
            
               
                  | Odpoved -
                     79 | o.
                     Eirene | 23. okt.
                     2000 | 
 Ahoj
            Zuzana!   Si naozaj
            zvlástna "neveriaca"! Hovorís o
            "usilovaní
            sa o cnost cistoty,"
            o "krestanskom
            hladisku",
            vies ako "knazi
            odpovedajú"
            a "sem-tam
            sa u nich nájde konkrétna
            odpoved",
            zaujíma ta "stanovisko
            moralistov",
            - dal by Pán Boh, aby vsetci neveriaci mali takyto
            prístup k hladaniu zivotnej pravdy ako Ty!
            Musím povedat, ze Tvoja otázka mi padla
            velmi milo, zvlást s Tvojou poznámkou, ze
            nie si veriaca. Zaiste chápem, co más asi
            na mysli, totiz, ze si bez konkrétneho
            vierovyznania, alebo jednoducho "bez vyznania". V
            predoslych odpovediach som uz vlastne hovoril o tom, ze
            medzi "neveriacim" a "neveriacim" alebo "ateistom" a
            "ateistom" je casto zásadny rozdiel. Lebo je
            "neveriaci", ktory nemal este moznost poznat
            ucenie, ktoré nám bolo
            sprostredkované Bozím Zjavením, a je
            "neveriaci", ktory nechce verit, aj keby kolko
            dôvodov sa mu predkladalo pre vieru. Vidím,
            ze patrís k tym prvym, ktorí este nevedia,
            ze sú pozvaní do Královstva Bozieho
            Syna, ale zato nasledujú hlas svojho svedomia. Si
            vlastne vybornym príkladom toho, co uz na pociatku
            letopoctu povedal jeden z Otcov Cirkvi:
            Ludská dusa je od prírody
            krestanská." Myslím, ze to bol sv.
            Cyprián (alebo Tertulián?). Akokolvek,
            podme k Tvojej otázke! Myslím, ze mnohych
            bude zaujímat odpoved na nu, ale zároven
            mnohí budú asi potrebovat aj urcity cas,
            aby ju strávili. Áno, nasiel som celkom
            konkrétnu odpoved na Tvoje celkom konkrétne
            otázky. Budem znovu citovat z knihy Ako sa
            vyhnút peklu, od Thomas Nelsona
            (ako
            je to v otázke 75),
            lebo nemyslím, ze by som sám napísal
            lepsie a viac na Tvoju otázku. Tu je teda
            citát z uvedenej knihy: Dlhé
                  bozkanie, atd: Akékolvek úkony,
                  ktoré poskytujú pohlavnú
                  rozkos a/alebo vzbudzujú sexuálne
                  vásne sú smrtelnymi hriechmi pre
                  tych, ktorí nie sú manzelmi a tiez
                  pre tych, ktorí sú, ak konajú
                  také veci s niekym inym nez svojím
                  partnerom. Sú niektoré úkony,
                  ktoré svojou prirodzenostou majú
                  sklon spôsobovat sexuálne vzrusenie u
                  normálnej osoby. Tym sa treba vzdy vyhybat.
                  Niektorí ludia sú neobycajne
                  citliví. Títo ludia sa majú
                  vyhybat aj tomu, co pre nich je
                  blízkou prílezitostou pre hriechy
                  necistoty, hoci tá istá vec
                  nemusí byt problémom pre väcsinu
                  inych.
                  
                  Mnohé
                  bozky a/alebo dlhy bozk je smrtelnym hriechom, lebo
                  môze lahko vzbudit pohlavnú rozkos a
                  sexuálnu vásen, ktoré
                  môzu priviest osobu k spáchaniu
                  smilstva alebo cudzolozstva. Toto je osobitne
                  pravdivé pri bozkoch s otvorenymi
                  ústami, ked sa úcastníci
                  dotykajú jazykami (zvyknú ho volat
                  jazyckovy alebo francúzsky bozk). Tento druh
                  bozku je rozhodne predchodcom k sexuálnemu
                  vztahu a je smrtelnym hriechom pre tych,
                  ktorí nie sú manzelmi, hoci aj v
                  danej situácii nedovedie k pomeru. To
                  isté platí aj o
                  miláckovaní (petting), cize
                  dotykaní sa citlivych castí tela inej
                  osoby. Toto je tiez predohrou k pomeru a je to
                  rozhodne zakázané tym, ktorí
                  nie sú manzelmi. Toto platí tiez o
                  prílisnom ci pridlhom
                  objímaní, hoci sa môze zdat, ze
                  toto spôsobuje len velmi jemny druh
                  sexuálnej rozkose a nie je to velmi
                  drázdivé. Predsa, ked sa to
                  robí viac nez pár sekúnd (ako
                  sa to stáva pri objatí od matky alebo
                  otca alebo príbuzného), môze to
                  viest k pohlavnej rozkosi a vzbudeniu
                  vásní a/alebo k inej sexuálnej
                  predohre a je preto smrtelnym hriechom. Aj
                  tanec, ked druhú osobu drzíme v
                  kontakte so svojím telom, je smrtelnym
                  hriechom, lebo to nie je nic iné ako
                  predlzené intímne objatie, ale
                  má k tomu este pridany stimul rytmu, hudby a
                  pohybu. Niekto môze povedat, ze im to
                  dáva len "romanticky pocit." ale takyto
                  "romanticky pocit" sa môze lahko
                  vyvinút do pohlavnej rozkose. Plus, co
                  môze byt pre jedného s
                  tancujúcich partnerov "romantické",
                  pre druhého môze byt váznym
                  hriechom. Tancovanie samo v sebe nie je
                  hriechom, ale tento druh tanca je. Tu si opät
                  pripomenme varovanie zo Sv.
                  Písma:
                  Kto
                  miluje nebezpecenstvo, zahynie v
                  nom"
                  (Sir 3:27). Dokonca
                  i pridlhé drzanie rúk môze byt
                  smrtelnym hriechom, co závisí od
                  toho, ci to drázdi tych, ktorí to
                  robia. Pocas rozumne dlhej chvíle,
                  pre väcsinu ludí, vo väcsine
                  sitácií, to bezne nie je ziadnym
                  hriechom. Avsak niektorí, závisiac od
                  ich citlivosti a inych cinitelov, sa tomu mozno
                  budú musiet úplne vyhnút. Tu k
                  sebe musí byt kazdy úprimny a
                  posúdit túto vec sám pre seba.
                  Zopakujme to, aby to bolo úplné
                  jasné, pre väcsinu ludí, vo
                  väcsine sitácií nie je
                  ziadny problém drzat si ruky krátku
                  dobu, a bezná prax je proste morálne
                  prijatelnym znakom lásky a
                  náklonnosti. Ale pre niektorych môze
                  byt prílezitostou hriechu a preto sa tomu
                  musí vyhnút. Pre inych môze byt
                  niekedy prílezitostou hriechu a preto
                  sa má vtedy ukoncit a vyhnút
                  sa tomu. Princípom
                  vo vsetkych vyssie spomenutych úkonoch je,
                  ze clovek musí rázne vyhybat
                  vyhladávaniu, alebo prijímaniu toho,
                  co sa nazyva "pohlavná (sexuálna)
                  rozkos" (obycajne spojená s dotykom tiel),
                  ktorá je rezervovaná vylucne
                  manzelom. Lebo sexuálna predohra
                  prinása tieto rozkose so sebou, a ako to uz
                  bolo spomenuté, je podstatne
                  nasmerovaná a casto v skutocnosti vedie k
                  pomeru, ktory zase je vo svojej podstate
                  nasmerovany a coskoro (za normálnych
                  okolností) ústi do pocatia dietata. A
                  len manzelia sú v pozícii vziat na
                  seba zodpovednost, ktorá prislúcha
                  rodicom. Sex, ako to hovorí Cirkev, a ako to
                  vysvitá aj zo zdravého rozumu, je
                  skutocne vsetok jednou cinnostou.
                  Predchádzajúce úkony nie
                  sú izolované od konecného
                  úkonu. Sexuálna aktivita je ako strmy
                  smyklavy svah, ktory vedie rychlo k ráznemu
                  útesu, kde svah predstavuje sexuálnu
                  predohru a útes sexuálny pomer. Ak
                  niekto chce vyhnút tomu druhému,
                  musí sa vyhnút tomu prvému.
                  Sú navzájom neoblomne
                  spojené. Hoci
                  clovek nemieni mat sexuálny pomer a hoci v
                  skutocnosti nemá sexuálny pomer, aj
                  tak pácha smrtelny hriech, ked chcene
                  podnikne ktorykolvek krok k sexuálnemu
                  pomeru tym, ze sa podujme na ktorykolvek z vyssie
                  spomenutych úkonov. Pretoze vsetok sex je
                  jedinou spojenou cinnostou. Zapojit sa do
                  ktorejkolvek jeho casti s niekym inym ako
                  svojím manzelom (manzelkou) je smrtelnym
                  hriechom. Nedospelí,
                  neinformovaní a naivní si môzu
                  mysliet, ze katolícka pozícia ohladom
                  sexuálnej predohry je puritánska a
                  puntickárska, ale nie je. Je proste
                  realistická. Je zalozená na
                  správnom ponatí Bozieho zákona
                  a na padlej ludskej prirodzenosti. Katolícka
                  pozícia poníma, co sa takmer iste
                  stane (ak nie hned, potom po case) ludom,
                  ktorí flirtujú s nebezpecenstvom
                  zapájaním sa do ktorejkolvek zo
                  sexuálnych predohier vyssie
                  spomenutych. Nikto
                  nepovie, ze také veci nie sú
                  rozkosou. Boh nás tak uspôsobil, aby
                  sme ich prezívali, aby zabezpecil
                  pokracovanie ludského rodu, avsak sex
                  polozil do ovzdusia lásky a manzelstva, aby
                  nesmertelné duse, ktoré sa ludom
                  narodia, mali matku a otca, ktorych
                  potrebujú, aby ich chránili a
                  vychovávali. Hriesni úcastníci
                  v takychto predchádzajúcich
                  aktivitách si mozno myslia, ze
                  nepáchajú smrtelny hriech a/alebo, ze
                  nechcú skoncit s pomerom, ale vzdy sa to
                  stane.  Vyhnút
                  sa blízkej prílezitosti tohto druhu
                  hriechu je podstatné pre vyhnutie sa
                  hriechom samotnym. (Opät, blízka
                  prílezitost k hriechu" je ktorákolvek
                  osoba, miesto, vec alebo myslienka, ktorá
                  pravdepodobne vovedie cloveka do hriechu.)
                  Predovsetkym mladé zalúbené
                  dvojice musia byt ostrazité, aby neupadli do
                  takychto hriechov. Nebyt
                  prílis dlho spolu sami (zvlást v dome
                  alebo bytovke), a vo vseobecnosti vyhybat sa
                  vsetkym situáciám, ktoré
                  môzu viest k tymto hriechom pomôze
                  ludom vyhnút sa im. Na zachovanie cistoty,
                  podstatnymi pre tych, ktorí sa
                  schádzajú s váznym
                  úmyslom zobrat sa, sú modlitba,
                  sviatosti a vzájomná
                  spolupráca vyhnút sa tymto hriechom.
                  Aby sa vyhlo hriechom necistoty, je dobré
                  nemat dlhy zásnubny cas pred manzelstvom. A
                  urcite najlepsie je ukoncit vztah s partnerom
                  opacného pohlavia, ked si je clovek isty, ze
                  to neprivedie k manzelstvu. Svet
                  nevidí zálezitosti v tomto jasnom
                  svetle, ale skôr hlása, ze vsetci
                  ludia majú vrodené právo na
                  sexuálnu rozkos a majú právo
                  urobit cokolvek je potrebné vyhnút sa
                  pocatiu a/alebo narodeniu dietata. Takéto
                  postoje sa otvorene predkladajú vo filmoch a
                  masmédiách, ale sú v protive s
                  Bozím zákonom a tych, ktorí sa
                  angazujú v nezriadenej sexuálnej
                  cinnosti, vedú do vsetkych moznych
                  problémov a hlbokého nestastia v
                  tomto zivote a do vecného nestastia pekla,
                  ak neolutujú a zomrú s tymito
                  hriechami na dusi. Hriesnici zijú vo velkej
                  ilúzii, ze môzu akosi oklamat Boha a
                  vyhnút sa potrestaniu, a to uz aj v tomto
                  zivote, samotnymi hriechami, ktoré
                  páchajú. Ale pocuj, co o tom
                  hovorí Sväté Písmo:
                  Nemylte sa: Boh
                  sa vysmievat nedá. co clovek zaseje, to bude
                  aj zat."
                  (Gal
                  6:7)
                  Ale
                  bezbozníci utrzia trest podla toho, ako
                  zmyslali, oni, co pohrdli spravodlivym a odpadli od
                  Pána."
                  (Múd
                  3:10)
 Ako som to uz
            predtym písal, sex je "atómová
            energia". Môze urobit vela dobrého, ale ak
            sa dve kritické mnozstvá uranu
            dostanú prílis blízko seba mimo
            reaktora (cize manzelstva), môze to narobit vela
            skody. Aby nám atómová energia
            slúzila, musíme striktne zachovávat
            bezpecnostné predpisy. Nuz, pravda, je to iba
            prirovnanie.  Teda
            telesné prejavy náklonnosti sú
            dovolené a správne, ale majú byt
            regulované vyssie spomenutymi princípami.
            Nehovorí sa o "ziadnych" bozkoch, ale nevhodnych
            bozkoch, nehovorí sa o "ziadnych" objatiach, ale o
            dhych objatiach, nehovorí sa o ziadnom tanci, ale
            o tanci "na telo".  Partneri si
            majú sami povedat, kde majú
            problémy, aby si vzájomne pomohli
            vyhnút sa hriechom. Tiez, ak niektorá
            situácia alebo cinnost párkrát
            priviedla niektorého k pohlavnému
            vzruseniu, hoci tam nebol najmensí zly
            úmysel, treba sa jej v budúcnosti
            vyhnút.   Cistota je
            mozná!! Boh od nás neziada nemozné.
            Ak od nás aj ziada nieco, co je nemozné pre
            nase sily, je to mozné, pretoze Boh nám
            vzdy ponúka svoju pomoc (ktorú
            voláme "milost"), ktorú dostaneme od Boha
            skrze modlitbu. Preto modlitba je prvym prostriedkom na
            zachovanie cistoty a pre veriacich katolíkov aj
            pristupovanie k sviatostiam (sv. prijímanie,
            spoved). Clovek, ktory je bez vyznania, mozno sa
            nedokáze modlit k Pánu Jezisovi alebo Panne
            Márii, ale aj on sa môze modlit k Bohu aspon
            v minimálnej miere, lebo kazdy môze povedat
            aspon tolko: Boze, ak si, pomôz mi! Ale obycajne
            clovek môze povedat aj viac. Velmi sa mi
            páci myslienka Quista, ktory hovorí: Ak
            hladás iba telo, skoro ho spoznás, ak
            hladás u svojho partnera duchovné kvality,
            skoro ich vycerpás, ale ak idete za jednym cielom
            v zivote, nikdy vás to neomrzí. Najlepsie ako
            vyhnút zlému, je robit dobro alebo hladat
            dobro. Preto v Tvojom prípade, Zuzana, by som
            radil, aby ste sa rozprávali o viere, kedze tvoj
            chlapec je veriaci. Aby ste si túto otázku
            vyjasnili, lebo je to otázka celozivotného
            ciela. Zaiste viera je na prvom mieste dar Bozej milosti,
            ale my zo svojej strany máme urobit, co
            môzeme, - a Ty robís. Potom, zapájat
            sa do rôznych zaujímavych spolocenskych
            akcií.  Pomodlil som
            sa, aby Ti Boh dal cím skôr milost viery,
            ved podstata nasej viery je LÁSKA. Pozehnanie
            Tebe i Tvojmu priatelovi. o.
            Eirene  |