R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 79

Sex pred manzelstvom - bozky, objatia, tanec, drzanie sa za ruky

19.10. 2000

Mily otce!

 

Chcela by som sa vratit k otazke vztahu chlapca a dievcata pred manzelstvom. Pri citani pôvodnej otázky a dvoch odpovedi na nu som mala pocit, ze mozno aj pisatel "Zo Slovenska" sa pyta skor na prakticku stranku problemu. Chcela by som Vás poprosit, aby ste napisali nejake zakladne principy, coho by sa mali mlade dvojice pridrziavat, ale trochu konkretnejsie, ako "usilovat sa o cnost cistoty".

Vysvetlenie:

Sama sice nie som veriaca, ale chodim s veriacim chlapcom a chcem respektovat jeho moralne zasady (tym skor, ze su mi tiez blizke). Preto by som chcela vediet, ci su v ramci vztahu mladych pred manzelstvom z krestanskeho hladiska dovolene vôbec nejake telesné prejavy naklonnosti. Samozrejme pod tym nemyslim na take cinnosti, ktore vedu vedome k vzbudeniu sexualneho vzrusenia, ale na take prejavy neznosti, ako bozk, objatie, drzanie sa za ruky,...

Na tuto otazku vacsinou aj knazi odpovedaju velmi hmlisto a pokial sa sem-tam najde konkretna odpoved, tie su velmi nejednotne. Existuje nejake jednotne stanovisko moralistov katolickej Cirkvi o tejto otazke?

Naozaj by som nechcela, aby mal môj priatel kvôli vztahu so mnou problemy svedomia, preto Vas prosim o radu.

Dakujem, s pozdravom

Zuzana

 

Odpoved - 79
o. Eirene
23. okt. 2000

Ahoj Zuzana!

 

Si naozaj zvlástna "neveriaca"! Hovorís o "usilovaní sa o cnost cistoty," o "krestanskom hladisku", vies ako "knazi odpovedajú" a "sem-tam sa u nich nájde konkrétna odpoved", zaujíma ta "stanovisko moralistov", - dal by Pán Boh, aby vsetci neveriaci mali takyto prístup k hladaniu zivotnej pravdy ako Ty! Musím povedat, ze Tvoja otázka mi padla velmi milo, zvlást s Tvojou poznámkou, ze nie si veriaca. Zaiste chápem, co más asi na mysli, totiz, ze si bez konkrétneho vierovyznania, alebo jednoducho "bez vyznania". V predoslych odpovediach som uz vlastne hovoril o tom, ze medzi "neveriacim" a "neveriacim" alebo "ateistom" a "ateistom" je casto zásadny rozdiel. Lebo je "neveriaci", ktory nemal este moznost poznat ucenie, ktoré nám bolo sprostredkované Bozím Zjavením, a je "neveriaci", ktory nechce verit, aj keby kolko dôvodov sa mu predkladalo pre vieru. Vidím, ze patrís k tym prvym, ktorí este nevedia, ze sú pozvaní do Královstva Bozieho Syna, ale zato nasledujú hlas svojho svedomia. Si vlastne vybornym príkladom toho, co uz na pociatku letopoctu povedal jeden z Otcov Cirkvi: „Ludská dusa je od prírody krestanská." Myslím, ze to bol sv. Cyprián (alebo Tertulián?).

Akokolvek, podme k Tvojej otázke! Myslím, ze mnohych bude zaujímat odpoved na nu, ale zároven mnohí budú asi potrebovat aj urcity cas, aby ju strávili. Áno, nasiel som celkom konkrétnu odpoved na Tvoje celkom konkrétne otázky. Budem znovu citovat z knihy Ako sa vyhnút peklu, od Thomas Nelsona (ako je to v otázke 75), lebo nemyslím, ze by som sám napísal lepsie a viac na Tvoju otázku. Tu je teda citát z uvedenej knihy:

Dlhé bozkanie, atd: Akékolvek úkony, ktoré poskytujú pohlavnú rozkos a/alebo vzbudzujú sexuálne vásne sú smrtelnymi hriechmi pre tych, ktorí nie sú manzelmi a tiez pre tych, ktorí sú, ak konajú také veci s niekym inym nez svojím partnerom. Sú niektoré úkony, ktoré svojou prirodzenostou majú sklon spôsobovat sexuálne vzrusenie u normálnej osoby. Tym sa treba vzdy vyhybat. Niektorí ludia sú neobycajne citliví. Títo ludia sa majú vyhybat aj tomu, co pre nich je blízkou prílezitostou pre hriechy necistoty, hoci tá istá vec nemusí byt problémom pre väcsinu inych.

Mnohé bozky a/alebo dlhy bozk je smrtelnym hriechom, lebo môze lahko vzbudit pohlavnú rozkos a sexuálnu vásen, ktoré môzu priviest osobu k spáchaniu smilstva alebo cudzolozstva. Toto je osobitne pravdivé pri bozkoch s otvorenymi ústami, ked sa úcastníci dotykajú jazykami (zvyknú ho volat jazyckovy alebo francúzsky bozk). Tento druh bozku je rozhodne predchodcom k sexuálnemu vztahu a je smrtelnym hriechom pre tych, ktorí nie sú manzelmi, hoci aj v danej situácii nedovedie k pomeru. To isté platí aj o miláckovaní (petting), cize dotykaní sa citlivych castí tela inej osoby. Toto je tiez predohrou k pomeru a je to rozhodne zakázané tym, ktorí nie sú manzelmi. Toto platí tiez o prílisnom ci pridlhom objímaní, hoci sa môze zdat, ze toto spôsobuje len velmi jemny druh sexuálnej rozkose a nie je to velmi drázdivé. Predsa, ked sa to robí viac nez pár sekúnd (ako sa to stáva pri objatí od matky alebo otca alebo príbuzného), môze to viest k pohlavnej rozkosi a vzbudeniu vásní a/alebo k inej sexuálnej predohre a je preto smrtelnym hriechom.

Aj tanec, ked druhú osobu drzíme v kontakte so svojím telom, je smrtelnym hriechom, lebo to nie je nic iné ako predlzené intímne objatie, ale má k tomu este pridany stimul rytmu, hudby a pohybu. Niekto môze povedat, ze im to dáva len "romanticky pocit." ale takyto "romanticky pocit" sa môze lahko vyvinút do pohlavnej rozkose. Plus, co môze byt pre jedného s tancujúcich partnerov "romantické", pre druhého môze byt váznym hriechom. Tancovanie samo v sebe nie je hriechom, ale tento druh tanca je. Tu si opät pripomenme varovanie zo Sv. Písma: „Kto miluje nebezpecenstvo, zahynie v nom" (Sir 3:27).

Dokonca i pridlhé drzanie rúk môze byt smrtelnym hriechom, co závisí od toho, ci to drázdi tych, ktorí to robia. Pocas rozumne dlhej chvíle, pre väcsinu ludí, vo väcsine sitácií, to bezne nie je ziadnym hriechom. Avsak niektorí, závisiac od ich citlivosti a inych cinitelov, sa tomu mozno budú musiet úplne vyhnút. Tu k sebe musí byt kazdy úprimny a posúdit túto vec sám pre seba. Zopakujme to, aby to bolo úplné jasné, pre väcsinu ludí, vo väcsine sitácií nie je ziadny problém drzat si ruky krátku dobu, a bezná prax je proste morálne prijatelnym znakom lásky a náklonnosti. Ale pre niektorych môze byt prílezitostou hriechu a preto sa tomu musí vyhnút. Pre inych môze byt niekedy prílezitostou hriechu a preto sa má vtedy ukoncit a vyhnút sa tomu.

Princípom vo vsetkych vyssie spomenutych úkonoch je, ze clovek musí rázne vyhybat vyhladávaniu, alebo prijímaniu toho, co sa nazyva "pohlavná (sexuálna) rozkos" (obycajne spojená s dotykom tiel), ktorá je rezervovaná vylucne manzelom. Lebo sexuálna predohra prinása tieto rozkose so sebou, a ako to uz bolo spomenuté, je podstatne nasmerovaná a casto v skutocnosti vedie k pomeru, ktory zase je vo svojej podstate nasmerovany a coskoro (za normálnych okolností) ústi do pocatia dietata. A len manzelia sú v pozícii vziat na seba zodpovednost, ktorá prislúcha rodicom. Sex, ako to hovorí Cirkev, a ako to vysvitá aj zo zdravého rozumu, je skutocne vsetok jednou cinnostou. Predchádzajúce úkony nie sú izolované od konecného úkonu. Sexuálna aktivita je ako strmy smyklavy svah, ktory vedie rychlo k ráznemu útesu, kde svah predstavuje sexuálnu predohru a útes sexuálny pomer. Ak niekto chce vyhnút tomu druhému, musí sa vyhnút tomu prvému. Sú navzájom neoblomne spojené.

Hoci clovek nemieni mat sexuálny pomer a hoci v skutocnosti nemá sexuálny pomer, aj tak pácha smrtelny hriech, ked chcene podnikne ktorykolvek krok k sexuálnemu pomeru tym, ze sa podujme na ktorykolvek z vyssie spomenutych úkonov. Pretoze vsetok sex je jedinou spojenou cinnostou. Zapojit sa do ktorejkolvek jeho casti s niekym inym ako svojím manzelom (manzelkou) je smrtelnym hriechom.

Nedospelí, neinformovaní a naivní si môzu mysliet, ze katolícka pozícia ohladom sexuálnej predohry je puritánska a puntickárska, ale nie je. Je proste realistická. Je zalozená na správnom ponatí Bozieho zákona a na padlej ludskej prirodzenosti. Katolícka pozícia poníma, co sa takmer iste stane (ak nie hned, potom po case) ludom, ktorí flirtujú s nebezpecenstvom zapájaním sa do ktorejkolvek zo sexuálnych predohier vyssie spomenutych.

Nikto nepovie, ze také veci nie sú rozkosou. Boh nás tak uspôsobil, aby sme ich prezívali, aby zabezpecil pokracovanie ludského rodu, avsak sex polozil do ovzdusia lásky a manzelstva, aby nesmertelné duse, ktoré sa ludom narodia, mali matku a otca, ktorych potrebujú, aby ich chránili a vychovávali. Hriesni úcastníci v takychto predchádzajúcich aktivitách si mozno myslia, ze nepáchajú smrtelny hriech a/alebo, ze nechcú skoncit s pomerom, ale vzdy sa to stane.

Vyhnút sa blízkej prílezitosti tohto druhu hriechu je podstatné pre vyhnutie sa hriechom samotnym. (Opät, „blízka prílezitost k hriechu" je ktorákolvek osoba, miesto, vec alebo myslienka, ktorá pravdepodobne vovedie cloveka do hriechu.) Predovsetkym mladé zalúbené dvojice musia byt ostrazité, aby neupadli do takychto hriechov.

Nebyt prílis dlho spolu sami (zvlást v dome alebo bytovke), a vo vseobecnosti vyhybat sa vsetkym situáciám, ktoré môzu viest k tymto hriechom pomôze ludom vyhnút sa im. Na zachovanie cistoty, podstatnymi pre tych, ktorí sa schádzajú s váznym úmyslom zobrat sa, sú modlitba, sviatosti a vzájomná spolupráca vyhnút sa tymto hriechom. Aby sa vyhlo hriechom necistoty, je dobré nemat dlhy zásnubny cas pred manzelstvom. A urcite najlepsie je ukoncit vztah s partnerom opacného pohlavia, ked si je clovek isty, ze to neprivedie k manzelstvu.

Svet nevidí zálezitosti v tomto jasnom svetle, ale skôr hlása, ze vsetci ludia majú vrodené právo na sexuálnu rozkos a majú právo urobit cokolvek je potrebné vyhnút sa pocatiu a/alebo narodeniu dietata. Takéto postoje sa otvorene predkladajú vo filmoch a masmédiách, ale sú v protive s Bozím zákonom a tych, ktorí sa angazujú v nezriadenej sexuálnej cinnosti, vedú do vsetkych moznych problémov a hlbokého nestastia v tomto zivote a do vecného nestastia pekla, ak neolutujú a zomrú s tymito hriechami na dusi. Hriesnici zijú vo velkej ilúzii, ze môzu akosi oklamat Boha a vyhnút sa potrestaniu, a to uz aj v tomto zivote, samotnymi hriechami, ktoré páchajú. Ale pocuj, co o tom hovorí Sväté Písmo: „Nemylte sa: „Boh sa vysmievat nedá. co clovek zaseje, to bude aj zat." (Gal 6:7) „Ale bezbozníci utrzia trest podla toho, ako zmyslali, oni, co pohrdli spravodlivym a odpadli od Pána." (Múd 3:10)

Ako som to uz predtym písal, sex je "atómová energia". Môze urobit vela dobrého, ale ak sa dve kritické mnozstvá uranu dostanú prílis blízko seba mimo reaktora (cize manzelstva), môze to narobit vela skody. Aby nám atómová energia slúzila, musíme striktne zachovávat bezpecnostné predpisy. Nuz, pravda, je to iba prirovnanie.

Teda telesné prejavy náklonnosti sú dovolené a správne, ale majú byt regulované vyssie spomenutymi princípami. Nehovorí sa o "ziadnych" bozkoch, ale nevhodnych bozkoch, nehovorí sa o "ziadnych" objatiach, ale o dhych objatiach, nehovorí sa o ziadnom tanci, ale o tanci "na telo".

Partneri si majú sami povedat, kde majú problémy, aby si vzájomne pomohli vyhnút sa hriechom. Tiez, ak niektorá situácia alebo cinnost párkrát priviedla niektorého k pohlavnému vzruseniu, hoci tam nebol najmensí zly úmysel, treba sa jej v budúcnosti vyhnút.

 

Cistota je mozná!! Boh od nás neziada nemozné. Ak od nás aj ziada nieco, co je nemozné pre nase sily, je to mozné, pretoze Boh nám vzdy ponúka svoju pomoc (ktorú voláme "milost"), ktorú dostaneme od Boha skrze modlitbu. Preto modlitba je prvym prostriedkom na zachovanie cistoty a pre veriacich katolíkov aj pristupovanie k sviatostiam (sv. prijímanie, spoved). Clovek, ktory je bez vyznania, mozno sa nedokáze modlit k Pánu Jezisovi alebo Panne Márii, ale aj on sa môze modlit k Bohu aspon v minimálnej miere, lebo kazdy môze povedat aspon tolko: Boze, ak si, pomôz mi! Ale obycajne clovek môze povedat aj viac.

Velmi sa mi páci myslienka Quista, ktory hovorí: Ak hladás iba telo, skoro ho spoznás, ak hladás u svojho partnera duchovné kvality, skoro ich vycerpás, ale ak idete za jednym cielom v zivote, nikdy vás to neomrzí.

Najlepsie ako vyhnút zlému, je robit dobro alebo hladat dobro. Preto v Tvojom prípade, Zuzana, by som radil, aby ste sa rozprávali o viere, kedze tvoj chlapec je veriaci. Aby ste si túto otázku vyjasnili, lebo je to otázka celozivotného ciela. Zaiste viera je na prvom mieste dar Bozej milosti, ale my zo svojej strany máme urobit, co môzeme, - a Ty robís. Potom, zapájat sa do rôznych zaujímavych spolocenskych akcií.

Pomodlil som sa, aby Ti Boh dal cím skôr milost viery, ved podstata nasej viery je LÁSKA.

Pozehnanie Tebe i Tvojmu priatelovi.

o. Eirene 

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150