Odpoved -
79
|
o.
Eirene
|
23. okt.
2000
|
Ahoj
Zuzana!
Si naozaj
zvlástna "neveriaca"! Hovorís o
"usilovaní
sa o cnost cistoty,"
o "krestanskom
hladisku",
vies ako "knazi
odpovedajú"
a "sem-tam
sa u nich nájde konkrétna
odpoved",
zaujíma ta "stanovisko
moralistov",
- dal by Pán Boh, aby vsetci neveriaci mali takyto
prístup k hladaniu zivotnej pravdy ako Ty!
Musím povedat, ze Tvoja otázka mi padla
velmi milo, zvlást s Tvojou poznámkou, ze
nie si veriaca. Zaiste chápem, co más asi
na mysli, totiz, ze si bez konkrétneho
vierovyznania, alebo jednoducho "bez vyznania". V
predoslych odpovediach som uz vlastne hovoril o tom, ze
medzi "neveriacim" a "neveriacim" alebo "ateistom" a
"ateistom" je casto zásadny rozdiel. Lebo je
"neveriaci", ktory nemal este moznost poznat
ucenie, ktoré nám bolo
sprostredkované Bozím Zjavením, a je
"neveriaci", ktory nechce verit, aj keby kolko
dôvodov sa mu predkladalo pre vieru. Vidím,
ze patrís k tym prvym, ktorí este nevedia,
ze sú pozvaní do Královstva Bozieho
Syna, ale zato nasledujú hlas svojho svedomia. Si
vlastne vybornym príkladom toho, co uz na pociatku
letopoctu povedal jeden z Otcov Cirkvi:
Ludská dusa je od prírody
krestanská." Myslím, ze to bol sv.
Cyprián (alebo Tertulián?).
Akokolvek,
podme k Tvojej otázke! Myslím, ze mnohych
bude zaujímat odpoved na nu, ale zároven
mnohí budú asi potrebovat aj urcity cas,
aby ju strávili. Áno, nasiel som celkom
konkrétnu odpoved na Tvoje celkom konkrétne
otázky. Budem znovu citovat z knihy Ako sa
vyhnút peklu, od Thomas Nelsona
(ako
je to v otázke 75),
lebo nemyslím, ze by som sám napísal
lepsie a viac na Tvoju otázku. Tu je teda
citát z uvedenej knihy:
Dlhé
bozkanie, atd: Akékolvek úkony,
ktoré poskytujú pohlavnú
rozkos a/alebo vzbudzujú sexuálne
vásne sú smrtelnymi hriechmi pre
tych, ktorí nie sú manzelmi a tiez
pre tych, ktorí sú, ak konajú
také veci s niekym inym nez svojím
partnerom. Sú niektoré úkony,
ktoré svojou prirodzenostou majú
sklon spôsobovat sexuálne vzrusenie u
normálnej osoby. Tym sa treba vzdy vyhybat.
Niektorí ludia sú neobycajne
citliví. Títo ludia sa majú
vyhybat aj tomu, co pre nich je
blízkou prílezitostou pre hriechy
necistoty, hoci tá istá vec
nemusí byt problémom pre väcsinu
inych.
Mnohé
bozky a/alebo dlhy bozk je smrtelnym hriechom, lebo
môze lahko vzbudit pohlavnú rozkos a
sexuálnu vásen, ktoré
môzu priviest osobu k spáchaniu
smilstva alebo cudzolozstva. Toto je osobitne
pravdivé pri bozkoch s otvorenymi
ústami, ked sa úcastníci
dotykajú jazykami (zvyknú ho volat
jazyckovy alebo francúzsky bozk). Tento druh
bozku je rozhodne predchodcom k sexuálnemu
vztahu a je smrtelnym hriechom pre tych,
ktorí nie sú manzelmi, hoci aj v
danej situácii nedovedie k pomeru. To
isté platí aj o
miláckovaní (petting), cize
dotykaní sa citlivych castí tela inej
osoby. Toto je tiez predohrou k pomeru a je to
rozhodne zakázané tym, ktorí
nie sú manzelmi. Toto platí tiez o
prílisnom ci pridlhom
objímaní, hoci sa môze zdat, ze
toto spôsobuje len velmi jemny druh
sexuálnej rozkose a nie je to velmi
drázdivé. Predsa, ked sa to
robí viac nez pár sekúnd (ako
sa to stáva pri objatí od matky alebo
otca alebo príbuzného), môze to
viest k pohlavnej rozkosi a vzbudeniu
vásní a/alebo k inej sexuálnej
predohre a je preto smrtelnym hriechom.
Aj
tanec, ked druhú osobu drzíme v
kontakte so svojím telom, je smrtelnym
hriechom, lebo to nie je nic iné ako
predlzené intímne objatie, ale
má k tomu este pridany stimul rytmu, hudby a
pohybu. Niekto môze povedat, ze im to
dáva len "romanticky pocit." ale takyto
"romanticky pocit" sa môze lahko
vyvinút do pohlavnej rozkose. Plus, co
môze byt pre jedného s
tancujúcich partnerov "romantické",
pre druhého môze byt váznym
hriechom. Tancovanie samo v sebe nie je
hriechom, ale tento druh tanca je. Tu si opät
pripomenme varovanie zo Sv.
Písma:
Kto
miluje nebezpecenstvo, zahynie v
nom"
(Sir 3:27).
Dokonca
i pridlhé drzanie rúk môze byt
smrtelnym hriechom, co závisí od
toho, ci to drázdi tych, ktorí to
robia. Pocas rozumne dlhej chvíle,
pre väcsinu ludí, vo väcsine
sitácií, to bezne nie je ziadnym
hriechom. Avsak niektorí, závisiac od
ich citlivosti a inych cinitelov, sa tomu mozno
budú musiet úplne vyhnút. Tu k
sebe musí byt kazdy úprimny a
posúdit túto vec sám pre seba.
Zopakujme to, aby to bolo úplné
jasné, pre väcsinu ludí, vo
väcsine sitácií nie je
ziadny problém drzat si ruky krátku
dobu, a bezná prax je proste morálne
prijatelnym znakom lásky a
náklonnosti. Ale pre niektorych môze
byt prílezitostou hriechu a preto sa tomu
musí vyhnút. Pre inych môze byt
niekedy prílezitostou hriechu a preto
sa má vtedy ukoncit a vyhnút
sa tomu.
Princípom
vo vsetkych vyssie spomenutych úkonoch je,
ze clovek musí rázne vyhybat
vyhladávaniu, alebo prijímaniu toho,
co sa nazyva "pohlavná (sexuálna)
rozkos" (obycajne spojená s dotykom tiel),
ktorá je rezervovaná vylucne
manzelom. Lebo sexuálna predohra
prinása tieto rozkose so sebou, a ako to uz
bolo spomenuté, je podstatne
nasmerovaná a casto v skutocnosti vedie k
pomeru, ktory zase je vo svojej podstate
nasmerovany a coskoro (za normálnych
okolností) ústi do pocatia dietata. A
len manzelia sú v pozícii vziat na
seba zodpovednost, ktorá prislúcha
rodicom. Sex, ako to hovorí Cirkev, a ako to
vysvitá aj zo zdravého rozumu, je
skutocne vsetok jednou cinnostou.
Predchádzajúce úkony nie
sú izolované od konecného
úkonu. Sexuálna aktivita je ako strmy
smyklavy svah, ktory vedie rychlo k ráznemu
útesu, kde svah predstavuje sexuálnu
predohru a útes sexuálny pomer. Ak
niekto chce vyhnút tomu druhému,
musí sa vyhnút tomu prvému.
Sú navzájom neoblomne
spojené.
Hoci
clovek nemieni mat sexuálny pomer a hoci v
skutocnosti nemá sexuálny pomer, aj
tak pácha smrtelny hriech, ked chcene
podnikne ktorykolvek krok k sexuálnemu
pomeru tym, ze sa podujme na ktorykolvek z vyssie
spomenutych úkonov. Pretoze vsetok sex je
jedinou spojenou cinnostou. Zapojit sa do
ktorejkolvek jeho casti s niekym inym ako
svojím manzelom (manzelkou) je smrtelnym
hriechom.
Nedospelí,
neinformovaní a naivní si môzu
mysliet, ze katolícka pozícia ohladom
sexuálnej predohry je puritánska a
puntickárska, ale nie je. Je proste
realistická. Je zalozená na
správnom ponatí Bozieho zákona
a na padlej ludskej prirodzenosti. Katolícka
pozícia poníma, co sa takmer iste
stane (ak nie hned, potom po case) ludom,
ktorí flirtujú s nebezpecenstvom
zapájaním sa do ktorejkolvek zo
sexuálnych predohier vyssie
spomenutych.
Nikto
nepovie, ze také veci nie sú
rozkosou. Boh nás tak uspôsobil, aby
sme ich prezívali, aby zabezpecil
pokracovanie ludského rodu, avsak sex
polozil do ovzdusia lásky a manzelstva, aby
nesmertelné duse, ktoré sa ludom
narodia, mali matku a otca, ktorych
potrebujú, aby ich chránili a
vychovávali. Hriesni úcastníci
v takychto predchádzajúcich
aktivitách si mozno myslia, ze
nepáchajú smrtelny hriech a/alebo, ze
nechcú skoncit s pomerom, ale vzdy sa to
stane.
Vyhnút
sa blízkej prílezitosti tohto druhu
hriechu je podstatné pre vyhnutie sa
hriechom samotnym. (Opät, blízka
prílezitost k hriechu" je ktorákolvek
osoba, miesto, vec alebo myslienka, ktorá
pravdepodobne vovedie cloveka do hriechu.)
Predovsetkym mladé zalúbené
dvojice musia byt ostrazité, aby neupadli do
takychto hriechov.
Nebyt
prílis dlho spolu sami (zvlást v dome
alebo bytovke), a vo vseobecnosti vyhybat sa
vsetkym situáciám, ktoré
môzu viest k tymto hriechom pomôze
ludom vyhnút sa im. Na zachovanie cistoty,
podstatnymi pre tych, ktorí sa
schádzajú s váznym
úmyslom zobrat sa, sú modlitba,
sviatosti a vzájomná
spolupráca vyhnút sa tymto hriechom.
Aby sa vyhlo hriechom necistoty, je dobré
nemat dlhy zásnubny cas pred manzelstvom. A
urcite najlepsie je ukoncit vztah s partnerom
opacného pohlavia, ked si je clovek isty, ze
to neprivedie k manzelstvu.
Svet
nevidí zálezitosti v tomto jasnom
svetle, ale skôr hlása, ze vsetci
ludia majú vrodené právo na
sexuálnu rozkos a majú právo
urobit cokolvek je potrebné vyhnút sa
pocatiu a/alebo narodeniu dietata. Takéto
postoje sa otvorene predkladajú vo filmoch a
masmédiách, ale sú v protive s
Bozím zákonom a tych, ktorí sa
angazujú v nezriadenej sexuálnej
cinnosti, vedú do vsetkych moznych
problémov a hlbokého nestastia v
tomto zivote a do vecného nestastia pekla,
ak neolutujú a zomrú s tymito
hriechami na dusi. Hriesnici zijú vo velkej
ilúzii, ze môzu akosi oklamat Boha a
vyhnút sa potrestaniu, a to uz aj v tomto
zivote, samotnymi hriechami, ktoré
páchajú. Ale pocuj, co o tom
hovorí Sväté Písmo:
Nemylte sa: Boh
sa vysmievat nedá. co clovek zaseje, to bude
aj zat."
(Gal
6:7)
Ale
bezbozníci utrzia trest podla toho, ako
zmyslali, oni, co pohrdli spravodlivym a odpadli od
Pána."
(Múd
3:10)
Ako som to uz
predtym písal, sex je "atómová
energia". Môze urobit vela dobrého, ale ak
sa dve kritické mnozstvá uranu
dostanú prílis blízko seba mimo
reaktora (cize manzelstva), môze to narobit vela
skody. Aby nám atómová energia
slúzila, musíme striktne zachovávat
bezpecnostné predpisy. Nuz, pravda, je to iba
prirovnanie.
Teda
telesné prejavy náklonnosti sú
dovolené a správne, ale majú byt
regulované vyssie spomenutymi princípami.
Nehovorí sa o "ziadnych" bozkoch, ale nevhodnych
bozkoch, nehovorí sa o "ziadnych" objatiach, ale o
dhych objatiach, nehovorí sa o ziadnom tanci, ale
o tanci "na telo".
Partneri si
majú sami povedat, kde majú
problémy, aby si vzájomne pomohli
vyhnút sa hriechom. Tiez, ak niektorá
situácia alebo cinnost párkrát
priviedla niektorého k pohlavnému
vzruseniu, hoci tam nebol najmensí zly
úmysel, treba sa jej v budúcnosti
vyhnút.
Cistota je
mozná!! Boh od nás neziada nemozné.
Ak od nás aj ziada nieco, co je nemozné pre
nase sily, je to mozné, pretoze Boh nám
vzdy ponúka svoju pomoc (ktorú
voláme "milost"), ktorú dostaneme od Boha
skrze modlitbu. Preto modlitba je prvym prostriedkom na
zachovanie cistoty a pre veriacich katolíkov aj
pristupovanie k sviatostiam (sv. prijímanie,
spoved). Clovek, ktory je bez vyznania, mozno sa
nedokáze modlit k Pánu Jezisovi alebo Panne
Márii, ale aj on sa môze modlit k Bohu aspon
v minimálnej miere, lebo kazdy môze povedat
aspon tolko: Boze, ak si, pomôz mi! Ale obycajne
clovek môze povedat aj viac.
Velmi sa mi
páci myslienka Quista, ktory hovorí: Ak
hladás iba telo, skoro ho spoznás, ak
hladás u svojho partnera duchovné kvality,
skoro ich vycerpás, ale ak idete za jednym cielom
v zivote, nikdy vás to neomrzí.
Najlepsie ako
vyhnút zlému, je robit dobro alebo hladat
dobro. Preto v Tvojom prípade, Zuzana, by som
radil, aby ste sa rozprávali o viere, kedze tvoj
chlapec je veriaci. Aby ste si túto otázku
vyjasnili, lebo je to otázka celozivotného
ciela. Zaiste viera je na prvom mieste dar Bozej milosti,
ale my zo svojej strany máme urobit, co
môzeme, - a Ty robís. Potom, zapájat
sa do rôznych zaujímavych spolocenskych
akcií.
Pomodlil som
sa, aby Ti Boh dal cím skôr milost viery,
ved podstata nasej viery je LÁSKA.
Pozehnanie
Tebe i Tvojmu priatelovi.
o.
Eirene
|