R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 82

Primát papeza a Rím, Peter, pravoslávie

31.10. 2000

Dobry den!

 

Ak by povedzme pravoslavni uznali primat papeza nad cirkvou, podla spominaneho textu v Novom zakone, mozu povazovat za hlavu cirkvi, nastupcov ap. Petra v Jeruzaleme alebo Antiochii.

Napr. v Antiochii bol ap. Peter od roku 44, ked v Rime este o krestanstve skoro nevedeli a antiochijski patriarchovia maju tiez postupnost od ap. Petra. To iste sa tyka aj jeruzalemskych patriarchov.

Kde je napisane, ze prave rimsky patriarcha, je jedinym nastupcom ap. Petra.

Orientalne pravoslavne cirkvi uz existovali v case (Jeruzalemska, Antiochijska, Alexandrijska(od. ap. Marka), Koptska), ked krestania v Rime boli len v katakombach a o ziadnom papezovi nemoze byt ani reci. A mnohi veriaci ani farari vobec nevedeli, ze nejaky Rim vobec je. Od vzniku az po dnesok, hoci su to uz male spolocenstva v moslimskom mori, sluzia rovnako, maju rovnake tradicie, vo vierouke nic nemenili a stale sa nazyvali pravoslavni.

s pozdravom Marian

P.S. Bol som sluzobne v Syrii aj Egypte. Su tam aj katolicke spolocenstva, ale tie vznikli nasilne, po kriziackych vypravach.

 

Odpoved - 82
o. Eirene
31. okt. 2000

Zdravím Ta, Marián!

Pápez aj dnes môze ustanovit biskupa kdekolvek na svete, ale to neznamená, ze ten biskup sa stáva pápezom. Nástupca pápeza prichádza po smrti pápeza na jeho miesto.

Hoci to vyslovne netvrdís, zdá sa, ze nepredpokladás, ze apostol Peter vôbec bol v Ríme. To by bol velky omyl.

Tu proste niet miesta poukázat na vsetku historickú evidenciu, ze sv. Peter bol v Ríme a zalozil tam Rímsku cirkev, preto spomeniem len niektoré skutocnosti.

Vo svojom prvom liste sv. Peter píse:

Pozdravuje vás cirkev, vyvolená ako vy, ktorá je v Babylone, aj môj syn Marek. (1 Pt 5:13)

Zidia mohli velmi lahko spoznat pod menom ich starého prenasledovatela Babylona, ktory bol vtedy uz v ruinách, narázku na ich súcasného vládcu, - na Rím. Môzme to chápat este lepsie, ked sv. Ján v Apokalipse spomína: "Velky Babylon" a "sedem vrchov" (Zjv 17:5,9), co môze byt tazko cosi iné ako sedem slávnych vrchov Ríma.

Ale pokial ide o vyslovné vysvetlenie, jestvuje dokument z roku 200 od Klementa, ktory píse:

Peter spomína Marka vo svojom prvom Liste o ktorom nám povedali, ze bol napísany v Ríme, ako to aj on sám naznacuje, ked mesto nazyva obrazne Babylonom. (Clement, Hypotyposes, cited by Esebius, History, II., 15)

Sv. Irenej (okolo 130 - 200), biskup v Lyone, vyslovne tvrdí, ze sv. Peter zalozil cirkev v Ríme, ze jej biskupi sú jeho nástupcami a ze s touto cirkvou vsetky ostatné musia súhlasit. To, co tu uvediem, je vyzva vtedajsím heretikom gnostikom, ktorí uprednostnovali "vnútornú vedomost" pred apostolmi.

Poukazúc na tradíciu odvodenú od apostolov velmi velkej, starobylej a vseobecne známej cirkvi zalozenej a zorganizovanej slávnymi apostolmi Petrom a Pavlom, a na vieru, ktorá sa hlása ludom a prichádza az do nasich cias skrze biskupskú postupnost, odmietame vsetkych… lebo je nutné, aby s touto cirkvou, na základe jej premocného prvenstva kazdá iná cirkev súhlasila, cize vsetci veriaci vsade, lebo v nej je tymi (ktorí jej predsedajú) zachovaná tradícia prijatá od apostolov. Nuz títo blahoslavní apostoli zalozili a zabezpecili túto cirkev a potom funkciu biskupstva porucili Linovi. (Proti bludárom, III. 3, napísané sv. Irenejom)

-------------

Orientálne "pravoslávne" cirvki v dnesnom vyzname existujú len od roku 1054. Predtym to bola jedna Cirkev.

A vôbec, Rímska cirkev má prventstvo nie preto, ze by bola prvou miestnou cirkvou. Vo Sv. Písme sa nikde nehovorí, ze tá miestna cirkev má väcsie prvenstvo, ktorá bola casovo, alebo nejako inác prvá. To sú ciste len ludské postoje, ktoré s vierou nemajú nic spolocné. Rímska cirkev má v tom prvenstvo, ze vsetky ostatné sa MUSIA zhodovat s jej vierou, lebo jej viera má za základ Petra o ktorom Pán Jezis povedal:

Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôzu. Tebe dám klúce od nebeského královstva: co zviazes na zemi, bude zviazané v nebi, a co rozviazes na zemi, bude rozviazané v nebi. (Mt 16:18-19)

Teda otázka je, ci verím Jezisovi alebo nie. Vsetko ostatné sú len nase ludské mudrovania. Pán Jezis nikomu inému nedal osobne takúto moc. Ostatní apostoli ju majú SPOLOCNE, ak sú spojení s Petrom, teda s pápezmi.

Nechápem, preco je tu taká jesitnost a odpor voci Rímu (t.j. pápezom). Nikde na svete nejestvuje spolocnost bez poslusnosti. Aj pravoslávni musia poslúchat svojho patriarchu, tak aky by bol rozdiel, keby mali poslúchat pápeza? Podstatny! Bolo by to v zhode s Kristovou vôlou.

Co je to za duch krestanskej lásky NEMAT ZA KAZDÚ CENU NIC SPOLOCNÉ S RÍMOM? Je to Kristov Duch?

Nevie sa presne rok, kedy odisiel sv. Peter do Ríma, ale je isté, ze to bolo skoro.

To, co hovorís o nástupcoch sv. Petra v Antiochii, ci Jeruzaleme, odkial si to zobral? To tvrdenie nemá ziadne opodstatnenie, to je, nehnevaj sa, ze tak poviem, iba bájka.

Tiez sa vie, ze apostol Peter zomrel v Ríme, ukrizovany dole hlavou, a je pochovany pod oltárom sv. Petra v rovnomennom chráme. Preto Linus, ktory nastúpil po Petrovi je jeho prvym nástupcom a nositelom jeho autority a moci, ktorú garantuje Kristus.

Kristova Cirkev môze mat iba jednu viditelnú hlavu a je nou Peter a jeho nástupcovia (pápezi). Co je to za cirkev, co má vela hláv. Draci majú vela hláv, ako to dosvedcuje aj Sv. Písmo.

Cely problém je problém pokory.

Napriek tomu si myslím, ze svoju otázku si polozil velmi úprimne, ale zdroje, z ktorych si informovany, sú zlé.

V Jezisovi Kristovi a Márii

o. Eirene 

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150