R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 83

Pravoslavie a pápez

2.11. 2000

Dobry den.

 

Vysvetlenie ku niektrym Vasim tvrdeniam:

"Orientalne "pravoslavne" cirvki v dnesnom vyzname existujú len od roku 1054. Predtym to bola jedna Cirkev."

Ano, predtym aj teraz je jedna pravoslavna cirkev s hlavou Jezisom Kristom a jednotlivymi patriarchatmi. Je jedna, lebo ma jednotne ucenie a vieru. V roku 1054 sa vsak rimsky patriarcha Leo IX. odtrhol od styroch ostatnych patriarchov - jeruzalemsky Sofronius II., antiochijsky Peter III., alexandrijsky Leontius a konstatinopolsky Michal I. Kerularios. Dovtedy mal rimsky patriarchat jednotne ucenie aj vieru.

"Rimska cirkev ma v tom prvenstvo, ze vsetky ostatne sa MUSIA zhodovat s jej vierou, lebo jej viera ma za základ Petra o ktorom Pan Jezis povedal:"

(Mt 16: 18-19) nic nehovori o rimskej cirkvi, ale o viere ap. Petra. Rimska cirkev meni vieru, podla toho ako sa ktory papez vyspi. Jeden papez dal carihradske vyzanie viery vypisat na mramorovu dosku, aby sa nikdy nemenilo, dalsi ho zmenil. Dogma o neposkvernom pocati, novota od papeza Piusa IX. - bula Ineffabilis deus - 8.12.1854 a ine.

A aby sa nepovedalo, ze rimska cirkev nema patriarchu v Jeruzaleme, zriadil tiez Pius IX. - Jeruzalemsky latinsky patriarchat.

"To, co hovorís o nástupcoch sv. Petra v Antiochii, ci Jeruzaleme, odkial si to zobral? To tvrdenie nemá ziadne opodstatnenie, to je, nehnevaj sa, ze tak poviem, iba bájka."

Za bajku mozem povazovat aj nástupcov ap. Petra v Rime. Od Linusa az po Viktora I. su same otazniky. Linus 67? - 76?, Anacletus I. 76? - 88? ...

Uvediem strucny zoznam nastupcov jednotlivych apostolov v spominanych patriarchatoch, pisat cely zoznam je zbytocne.

Jeruzalemsky: ap. Jakub 27-62, Symeon 62-107, Justos I., Zacchaeos, Tobias, Benjamin, Jan I., ..., Benedikt 1957-1981, Diodoros 1981 -

Antiochijsky: ap. Peter 45-53. Evodius 53-96, sv. Ignatius I. 96-114, Heron 114-126, Kornelius 127-151, ... , Elias IV. 1970-1979, Ignatius IV. 1979 -

Alexandrijsky: ap. Marek 43-61, Anianus 61-82, Avilius 83-95, Kedron 96-106, Primus 106-118, ... , Partenius III. 1987-1996, Peter VII. 1996 -

Konstatinopolsky: ap.Andrej 36-38, ap. Stachys 38-54, Onesimos 54-68, Polykarp I. 68-89, ... , Dimitrios 1972-1991, Bartolomeos 1991 -

"Napriek tomu si myslím, ze svoju otázku si polozil velmi úprimne, ale zdroje, z ktorych si informovany, sú zlé."

Som technik a nie teolog. Ja som nedaval otazku, ale uvadzal len fakty. Podla Vas su spravne len vatikanske zdroje, urcite je tam aj to co uvadzam.

Patent na pravdu vsak nemate.

s pozdravom Marian.

 

Odpoved - 83
o. Eirene
2. nov. 2000

Mily Marián!

Aká je to "jedna" pravoslávna cirkev, ked je viacero autokefálnych cirkví, ktoré sú úplne nezávislé jedna od druhej? Slovo "autokefálny", mozno som o tom uz hovoril, znamená, ze kazdá cirkev má svojho "Petra", lebo ako vieme, "kefas", "peter", "skala" znamená to isté. "Auto" znamená "sám". Kazdá z nich teda stojí na svojej vlastnej "skale". Okrem toho, pravoslávne cirkvi sa nikdy nadokázali zíst na svojom vseobecnom koncile. Prvych sedem vseobecnych koncilov (do 8. storocia) bolo v case, ked dnesné pravoslávne cirkvi boli castou jednej katolíckej Cirkvi.

S tym menením viery rímskej cirkvi by si musel solídne dokázat aspon jeden jediny prípad v 2000 rocnej histórii. V tom prípade by katolícka Cirkev bola premozená.

Spomínas napríklad dogmu o neposkvrnenom pocatí Panny Márie. Ktorákolvek DOGMA v histórii Cirkvi nie je ziadne nové ucenie v Cirkvi, ale iba SLÁVNOSTNÉ ci AUTORITATÍVNE prehlásenie toho alebo onoho clánku viery, ktory sa vzdy v Cirkvi veril. To isté predsa robili konciloví Otcovia v prvych siestich konciloch, ked prehlasovali a formulovali clánky viery ohladom Kristovej Osoby, - vyhlasovali dogmy, ako sa to v katolíckej Cirkvi robí dodnes. Co sa tyka neposkvrneného pocatia Panny Márie, len vcera som cítal sv. Alfonza, ktory píse o neposkvrnenom pocatí Panny Márie. Sv. Alfonz sa narodil 150 rokov pred vyhlásením dogmy.

Pravosláni biskupi (ale aj katolícki vychodní) nosia na hrudi PANHAGIU, obraz Matky Bozej. Slovo "pan" v gréctine znamená "vsetko", "celkom", "úplne". EPIdémia, napríklad, znamená chorobu, ktorá zasiahla urcitú cast kontinentu. O PANdémii sa hovorí, ked je zasiahnuté vsetko. Nuz "Panhagia" znamená CELÁ SVÄTÁ (hagia - svätá). Nuz ak sa Panna Mária narodila v dedicnom hriechu, ako môze byt CELÁ SVÄTÁ?

Okrem toho, nespocetné vychodné texty hovoria o "presvätej", "precistej"…

Ci neuznávajú aj pravoslávne cirkvi, ze Jezis je druhy Adam a Mária je druhá Eva? Ci nebolo prvé stvorenie prvy Adam a prvá Eva a ci nie je novym stvorením Jezis, novy Adam, a Mária, nová Eva? Ako môze byt nové stvorenie zacaté s poskvrnou???

Co je na prícine, ze napriek tomu sa zvlást z pravoslávnej hierarchie tak prudko stavajú proti dogme o Neposkvrnenom Pocatí? Ci to nie je jednoducho odpor voci Petrovmu nástupcovi, ktorého sa odmieta uznat? Ci to nie je jednoducho nedostatok pokory?

Ci to nie je práve preto, preco Panna Mária vo Fatime (1917) ziadala zasvätit Rusko jej Neposkvrnenému Srdcu? Ci nie je dnes Rusko (po nábozenskej stránke) symbolom pravoslávia?

Pre mna je znamením aj to, ze dogma o Neposkvrnenom Pocatí bola vyhlásena presne 800 rokov po odstiepení sa Carihradu od Ríma.

Ci nie je známkou "zatvrdnutia srdca" podobne aj odmietnutie Gregoriánskeho kalendára? Ci nebol dôvodom jeho odmietnutia JEDINE odpor voci pápezovi? Ved trvat na Juliánskom kalendári je absolútne nevedecké. Kalendár, ktory je striktne vedeckou zálezitostou, len poukazuje na zatvorenost srdca. A to zase poukazuje aj na "objektivitu" v nábozenskych otázkach.

-----------

Co sa tyka zoznamu tych nástupcov, v troch prípadoch sám uvádzas, ze tam nie je sv. Peter. V jednom prípade, v Antiochii uvádzas Petra.

K tomu môzem dat len tú odpoved, ktorú som uz dal, totiz, ze sv. Peter mohol ustanovit biskupov kdekolvek, ale nástupcom jeho autority sa stal ten, kto ho vystriedal po jeho smrti. To sa stalo v Ríme, kde bol sv. Peter aj najdlhsie.

Internetová stránka Antiochijského pravoslávneho patriarchátu (http://www.aaron.org/Patriarchate/founding.htm) má napísané toto:

ANTIOCHIJSKY PATRIARCHÁT ZALOZENY SV. PETROM A PAVLOM …Apostoli prevádzali naozaj univerzálnu sluzbu. Ked Peter strávil asi sedem rokov v Antiochii, odisiel do Ríma…

-----------

Kto by nepredpojate studoval históriu, musí vidiet, ze autorita rímskych pápezov (nastupcov sv. Petra) od prvych storocí je tak ocividná a samozrejmá, ze podávat Kristove slová v inom vyzname by znamenalo urobit z krestanov prvych storocí úplnych nevedomcov.

Ale ci je mozné prechádzat tu na tomto mieste do nesmierneho pola historickych dôkazov? - Sotva. Najlepsie preto je zamysliet sa nad slovami Bohocloveka, Jezisa Krista.

Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôzu. Tebe dám klúce od nebeského královstva: co zviazes na zemi, bude zviazané v nebi, a co rozviazes na zemi, bude rozviazané v nebi. (Mt 16:18-19)

A hla, ja som s vami po vsetky dni az do skoncenia sveta. (Mt 28:20)

Jezis hovorí o osobe Petra. Ak nic iné, Jezis nehovorí, "na tvojej viere", ale "na tejto skale postavím svoju Cirkev". Nehovorí o cirkvách, ale o jednej Cirkvi.

Peter má osobne moc cokolvek zviazat alebo rozviazat. Nikto iny z apostolov nemá túto moc sám osobne tak ako Peter. Bohoclovek toto hovorí iba Petrovi. Aj z mnohych inych miest Písma, niet ziadnej pochybnosti, ze Peter mal osobitné postavenie medzi apostolmi. K comu by to bolo, ak by to malo byt len na 50-60 rokov. Jezis Kristus neprisiel z neba urobit nieco len na 50-60 rokov. Táto charizma Petra sa má prenásat az do konca sveta. "Ja som s vami po vsetky dni az do skoncenia sveta." (Mt 28:20) Nemôzme predpokladat, ze by Jezis nevedel, ze apostoli zomrú. Ako potom môze byt s nimi "az do skoncenia sveta"? Ako inác ak nie v ich nástupcoch, biskupoch a pápezoch? Kedze túto absolútnu právomoc dostal len Peter jediny, len jeden je nástupcom jeho autority.

---------

Co sa tyka tych otáznikov za rokmi rímskych pápezov, tie sa vôbec nevztahujú na mená, ale na roky. Roky sú priblizné. Aj za väcsinou rokov, ktoré si tu uviedol, majú byt tiez otázniky. Kto studoval nieco o histórii ako vede a o urcovaní rokov starovekych udalostí, to pochopí (najmä, ked ide o 2000 rocnú históriu). U historikov je to normálna vec. Ak nemás pri rokoch uvedené otázniky len kvôli jednoduchosti, nie je na tom opät nic zlé. Ale ak by niekto tvrdil, ze vsetky roky presne sedia, tam niet co debatovat.

---------

Páci sa mi argument, ktory uvádza Stanislav Tyskevic vo svojej knihe Cirkev Bohocloveka, kde hovorí, ze Boh sa vtelil dokonale. Nevtelil sa len na 80 alebo 90 percent. Kedze Boh je vsemohúci, druhá bozská Osoba sa mohla vtelit tak, ze by nemala hlavu. Jezis by mal telo, nohy, ruky, ale nemal by hlavu. Vsetko by riadne fungovalo, krv by prúdila, len proste by nemal hlavu. Boh by nemal ziadny problém urobit takyto trvaly zázrak. Ale neurobil to tak. Boh sa vtelil 100 percentne. Stal sa clovekom so vsetkym, co k clovecenstvu patrí: telo, dusa, mysel, vôla. Vsetko perfektne ludské.

Teraz, Cirkev je mystické Kristovo telo. Cirkev je práve tak dokonalá organizácia ako ktorákolvek iná. Kazdá JEDNA ludská organizácia má len jednu hlavu, nech sa uz volá akokolvek. Cirkev bez jednej hlavy je ako telo bez hlavy. Mohol to tak Boh urobit? Mohol, ale Boh sa vtelil perfektne a dokonale vo vsetkom. Cirkev ako skutocná organizácia má jednu viditelnú (fyzickú) hlavu.

------

Tu je este niekolko vytahov z uvedenej knihy od Tyskevica:

Jeho odpoved na námietku: Jednota Cirkvi sa zaistuje jednotou viery.

To je správne, ked pod slovom "viera" chápeme nie neplodné poklonkovanie pred abstraktnymi dogmami, ale pravú milostiplnú zivú vieru vo vsetky pravdy Zjavenia, so vsetkymi vyplyvajúcimi z toho zivotnymi závermi a mravnymi dôsledkami. Ale jednota takej zivej viery je nemyslitelná bez jednoty uciacej Cirkvi, bez zvlástneho zjednocujúceho orgánu. Krestanská viera musí byt boholudská, musí vyplyvat z bozskej jednoty a mat svoj vyraz vo viditelnej ludskej jednote, tak ako zivot jednej duse cloveka má vyraz v myslienkach a skutkoch, podmienenych normálnym zlozením jediného organizmu: Ked mozog zivého cloveka rozpolíme, prerusí sa aj jeho rozumová cinnost. Ostatné celé dejiny Cirkvi ukázali, ze tam, kde niet organickej jednoty cirkevného tela, niet ani jednoty viery, niet plnosti jednoty duchovnej. Od tych cias, co grécky Vychod odpadol od jednoty Cirkvi, jednota viery v oddelenych cirkvách sa obmedzuje do odpadu od Ríma. Avsak vo vsetkych otázkach, ktoré sa objavili neskorsie v dogmatickych veciach a vo vsetkych pochybnostiach dogmatickych nikdy sa nepodarilo dosiahnut jednoty verenia. O jednote viery u protestantov tym menej sa dá hovorit.

Tiez hovorí:

Spasitel nikdy nepripomína nejaké budúce "stáda". Naopak, vsetky Kristove ovce sú zjednotené v jedno jediné stádo. Mám aj iné ovce, ktoré nie sú z tohoto ovcinca. Aj tie musím priviest a budú pocut môj hlas; a bude jedno stádo a jeden pastier. (Jn 10:16)

Pridajme k tomu slová Krista Pána Petrovi po zmrtvychvstaní:

Pas moje baránky.… Pas moje ovce! (Jn 21:15n)

Nuz, kto je ten "jeden pastier"?

"Ovce" sú lud Bozí. Baránok je symbolom Krista. Vsetci knazi a biskupi reprezentujú Krista osobitnym spôsobom. Teda vyrazom Pas moje baránky.… Pas moje ovce! je vyjadrená jeho autorita tak nad ludom Bozím, ako aj nad hrierarchiou.

Myslím, Marián, ze Tvoj argument ohladom pravoslávia, zo vsetkych, ktoré som doteraz dostal, bol najváznejsí. Lenze aj na to môze Cirkev odpovedat mnohorakym spôsobom.

---------

Najslabsie miesto v Tvojom dopise je na konci, ked hovorís: Patent na pravdu vsak nemate.

Ak by si sa nad tym dobre zamyslel, prisiel by si opät k pápezovi.

Lebo logika je takáto:

Más teda Ty patent na pravdu?

Más len dve odpovede: Áno a Nie.

Ak "áno", si pápezom, ak "nie", potom vsetko, co si mi napísal, musís priznat, je len Tvoja domnienka. I to, co si myslís o katolíckej Cirkvi.

Ak nikto nemá patent na pravdu, naco nám potom Boh zjavil Pravdu, ked sa nepostaral, aby ju nasa ludská slabost casom nepoprekrúcala?

Ja ako obycajny knaz nemám patent na pravdu.

Ale pokial myslís na Cirkev, tak presne toto je pravda. Katolícka Cirkev má patent na pravdu. Dostala ho od Krista a v najvyssej miere je táto pravda strázená pápezom.

A koniec logiky je tento:

Ak dve cirkvi si protirecia a kazdá z nich tvrdí, ze má "patent" na pravdu, potom jedna z nich luhá alebo je v omyle.

----------

Musím priznat, ze si mi dal zabrat. Teraz vsak uz môzem íst robit svoju dalsiu prácu. Nikdy totiz neviem, kolko casu mi zaberie odpoved.

Z Tvojej námietky vidím, ze sa snazís íst do podstaty vecí.

o. Eirene 

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150