R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 91

K odpovedi c. 90

16. január 2001

Zdravim,

 

dakujem za odpoved a dovolim si zaroven reagovat. Ak som dobre pochopil Vas postoj sa da vyjadrit aj vetou, ze "Ak nema urcita bytost slobodnu volu, resp. dusu, tak bez ohladu na struktury a kapacitu mozgu nebude schopna rozmyslania." Zrejme od takej bytosti nemozno ocakavat nejaku konstruktivnu diskusiu, resp. formulaciu "nazoru".

K simpanzovi ako k biologickemu stroju asi tolko, ze ak viera tvrdi, ze "len clovek" ma dar slobodnej vole a duse, tak priamym dosledkom je, ze vsetko ostatne, nech by to bolo akokolvek komplikovane, je z principu deterministicke...

Sledujuc teda tieto predpoklady, bude zrejme znacnym teologickym problemom ak nejaky primat s podstatne modifikovanym mozgom prejavi schopnost myslenia, uvedomenia si sameho seba, pripadne schopnost "mat na nieco nazor"..

Je mi jasne, ze budete tvrdit, ze to je nemozne... Napriek tomu, ciste hypoteticky, vidim len dve moznosti teologickej reakcie.. Prva sa tyka pripustenia toho, ze modifikaciou struktury (mozgu/tela) urciteho primata sa splnili podmienky na "priradenie slobodnej vole stvoritelom".

Druha moznost je, ze na schopnost myslenia, uvedomenia si sameho seba, pripadne schopnost "mat na nieco nazor" nie je nutne potrebna slobodna vola.

Vidite nejaku tretiu moznost?

Kazda z moznosti ma vsak svoje "brutalne" dosledky pre vieru... Ostava vam teda "verit", ze nic z toho co som tu popisal sa nestane...

Stano

 

Odpoved - 88
o. Eirene
17. január 2001

 Ahoj Stano!

1.

Najprv, môzem povedat, ze podstatu mojej odpovede si perfektne pochopil. Ak urcitá bytost nemá dusu nebude schopná rozmyslat a z princípu bude deterministická. V tom si ma perfektne pochopil.

2.

Len na vysvetlenie terminológie a pojmov (co som uz niekolkokrát rozoberal v predchádzajúcich otázkach):

Nehmotná realita v clovekovi sa prejavuje dvoma schopnostami (fakultami): slobodnou vôlou a rozmyslaním (abstrahovaním). Tejto nehmotnej realite v clovekovi hovoríme dusa. Dusa má teda schopnost chciet a rozmyslat. Nie je preto správne povedat, ze clovek má slobodnú vôlu a dusu. To je ako povedat, ze clovek má telo a oci. Podobne, namiesto povedat "priradenie slobodnej vôle Stvoritelom" je lepsie povedat "priradenie duse Stvoritelom". Pre rozmyslanie je potrebná dusa a nie vôla, lebo vôla je len iná schopnost tej istej duse.

Pre vnímanie fyzickych vecí je nase telo uschopnené zmyslami. Ocami vidíme, usami pocujeme. Aj oci aj usi patria k tomu istému telu, ale nemôzeme povedat, ze Stvoritel nám dal oci, aby sme poculi. Nuz vôlu máme nato, aby sme chceli, nie nato, aby sme rozmyslali. Vôlou chceme, rozumom rozmyslame.

3.

Co sa tyka samotného problému, hmota nemôze nikdy "chápat", co je od nej vyssie, a to je duch. Ak teda clovek chápe duchovné (nemateriálne) skutocnosti, musí mat v sebe ducha. Dobre ma teda chápes, ze nevidím ziadnu moznost, aby akokolvek komplikovany mozog (telo) bez duse mohol chciet a rozmyslat.

Co sa tyka Boha, Boh je vsemohúci a môze vlozit dusu do coho chce a kedy chce. Pravda, AK TO CHCE.

Ak by to Boh urobil, nechápem, preco by to malo mat "brutálne" dôsledky pre vieru? Ved ak by Stvoritel, ako sám hovorís, priradil hmote vedomie, preco by to malo byt proti Stvoritelovi??

Co sa tyka druhej moznosti, ktorú navrhujes, uz som na to odpovedal, ze matéria bez duse nemôze chciet, rozmyslat, uvedomovat si seba samu. Je dost zrejmé, ze hoci rozlisujeme medzi rozumom a vôlou, nemôzeme ich od seba rozdelit. Sú to schopnosti jednej a tej istej duse. Ved si dajme otázku, naco by nám bolo poznanie nasej vlastnej existencie, keby sme sa nemohli slobodne pre nic rozhodnút (boli by sme ako v klietke, bezmocne pozorujúc, kde nás nase telo, pod vplyvom vonkajsích popudov nesie)? A naco by nám bola slobodná vôla, keby sme si neuvedomovali svoju existenciu, keby sme nevedeli, ze sa slobodne môzeme rozhodnút ohladom nasej budúcej existencie? Teda to je odpoved na Tebou udávanú druhú moznost.

Medzi rozumom a vierou nemôze byt ziadny rozpor. Ak sa nám to niekedy zdá, pochádza to len z nerozlisovania pojmov. Inymi slovami, ze vynecháme nieco z reality.

Ak to zhrniem, Tvoja prvá moznost je naozaj MOZNOST, ale napriek tomu nie je proti Bohu. Tvoja druhá moznost, o ktorej hovorís, dost zjavne NIE JE MOZNOST a preto tiez nie je proti Bohu. Je to ako povedat, ze ak, ciste hypoteticky, jedna plus jedna je sedem, tak potom je Pán Boh aj vsetka viera v trabli. Musím povedat, ciste hypoteticky, ze Pán Boh by potom naozaj bol v trabli, to más celkom pravdu. Ale je jedna plus jedna sedem?! Ja môzem povedat slovo "stvorcovy kruh", ale to NIE JE ANI LEN MOZNOST. Je to proste nezmysel. NEZMYSEL NEMOZNO uskutocnit. Môzem ho vyslovit, ale nikdy sa nemôze stat realitou. Preto, ze nie je realitou, nemôzem si ho ani len pomysliet, predstavit.

Moznost je cosi, co samo v sebe môze byt, ale zatial to jednoducho nejestvuje, alebo ani nikdy jestvovat nebude. Pán Boh MÔZE dat dusu nielen do zvierat, ale aj do kamenov, ale otázka je: Urobil to?

4.

Bozie zjavenie, ako aj rozum, nám nehovoria o nikom inom, kto by okrem cloveka mal tu na zemi dusu.

Hoci som na Tvoju otázku uz odpovedal, mám chut este trochu pofilozofovat. Hovorís: bude znacnym teologickym problemom ak nejaky primat prejavi schopnost myslenia.

Nechápem, preco nie je problémom pre ateistov to, ze celá veda je v prospech viery? Vsetka tá múdrost, ktorú nachádzame v prírode, nemohla povstat z chaosu, inymi slovami z hlúposti. Komunisti sa sto rokov snazili nájst vedecké dôkazy na neexistenciu Boha. Ked ich nemali, hovorili: V budúcnosti veda vsetko dokáze (co my tvrdíme). Ak chceme byt vedeckí, musíme vychádzat z toho, co veda dnes hovorí, nie z toho, co snád, alebo si len zeláme, aby v budúcnosti dokázala. Sme potom vedeckí?

Ak pre svoj ateizmus nemám teraz vedecké dôkazy, ako viem, ze ich v budúcnosti nájdem? A co tí ateisti, co zili predo mnou, ktorí sa nedozili vedeckych dôkazov, o ktorych ja dúfam, ze sa ich len dozijem. Co im ostalo "verit"? My veriaci veríme dvetisícrocnej Cirkvi, ktorú Boh dokazuje svojimi znameniami. Ale to, co my veríme je nic v porovnaní s tym, aké nelogické veci musí "verit" ten, kto si chce udrzat svoju neveru. :-)

5.

Ohladom Tvojej otázky, ci príspevku, vidím a ocenujem, ze sa snazís byt poctivo logicky. Len zdôraznujem, ze casto robíme chyby vo svojom myslení nie preto, ze by sme boli nelogickí, alebo ze by sme sa nesnazili o logiku, ale preto, ze skutocnost (realita) je ovela komplexnejsia a tak, ako som povedal, vynecháme (nevsimneme si) nieco z bytia. Je to práve viera, ktorá sa k nám dostala skrze katolícku Cirkev, ktorá nám pomáha lepsie rozlisovat realitu zivota.

S pozdravom

o. Eirene

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150