R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

Otázka - 146

Roztrzité modlitby - Ci platia prislúbenia k modlitbám, ak sme sa ich modlili roztrzito?

2. júl 2003
Slava Isusu Christu!

Modlime sa denne ruzenec, aj ine modlidby sv. Brigity . Pan Jezis a Panna Maria dala k tymto modlitbam iste prislubenia. Niekedy vsak, ked sa modlime nesustredime sa na modlidbu. Ako je to s prislubeniami? Splnia sa aj tak? Naozaj staci tak malo, pomodlit sa?

deti

Odpoved
o. Eirene
5. júl 2003

Slava na viki!

Zdravím Vás!

Pokial viem, podmienkou je modlit sa tie modlitby (sv. Brigity) pocas jedného roka. K tomu sú dané prislúbenia. Ak sa ich modlíme jeden rok, tazko povedat, ze by to bolo len "tak málo".

Roztrzitost pri modlitbe je hriechom vtedy, ked je dobrovolná a vedomá. Obycajne je to lahky hriech. Ak je vsak roztrzitost nedobrovolná, vtedy nie je hriechom, lebo my nemáme svoje myslienky plne v moci. Hriechom sa stáva vtedy, ked si uvedomíme, ze sme roztrzití, ale nerobíme nic, aby sme sa znovu uzobrali.

Najlepsí spôsob, aby sme boli cím menej roztrzití, je zastavit sa na pociatku modlitby a vhlbit sa do prítomnosti Bozej. To znamená vypnút "svet" a povedat si: "Verím, Boze, ze si tu."

Sv. Frantisek Salesky dáva niekolko spôsbov ako sa dostat do Bozej prítomnosti. Myslím, ze uvádza styri spôsoby (vsetky odpovedajú svojím spôsobom pravde):

Boh je v nebi. Môzeme si predstavit svoje modlitby ako ich náss anjel prednása Bohu. Potvrdzuje nám to Kniha Tobiás i Kniha Zjavenia.

[Anjel Rafael povedal] Vedzte teda: Ked si sa modlil ty a Sára, ja som prednásal spomienku vasej modlitby pred Pánovu slávu. (Tobias 12:12)

A dym kadidla s modlitbami svätych vystúpil z ruky anjela pred Boha. (Zjv 8:4)

Druhym spôsobom je vzbudit si vieru vo vsadeprítomnost Boziu. Boh je svojím Duchom vsadeprítomny. Sv. Pavol, ked bol v Aténach v areopágu, hovorí, ze v Bohu zijeme, hybeme sa a sme.

Pavol si stal doprostred areopágu a hovoril: "… Boh, ktory stvoril svet a vsetko, co je v nom, pretoze je Pánom neba i zeme, nebyva v chrámoch zhotovenych rukou, ani sa mu neslúzi ludskymi rukami, akoby nieco potreboval, ved on dáva vsetkym zivot, dych a vsetko a z jedného urobil celé ludské pokolenie, aby obyvalo cely povrch zeme; urcil im vymedzeny cas a hranice ich byvania, aby hladali Boha, ak by ho dajako nahmatali a nasli hoci od nikoho z nás nie je daleko. Lebo v nom zijeme, hybeme sa a sme. (Sk 17:22)

Dalsím spôsobom vzbudenia si Bozej prítomnosti je Eucharistia. Jezis Kristus, náss Boh, je fyzicky prítomny vo vsetkych katolíckych bohostánkoch.

Stvrtym a najodporúcanejsím spôsobom je modlit sa k Bohu, ktory je prítomny v nasom srdci, v nasej dusi, v nás.

Kto ma miluje, [hovorí Jezis] bude zachovávat moje slovo a môj Otec ho bude milovat; prídeme k nemu a urobíme si unho príbytok. (Jn 14:23)

Bozia láska je rozliata v nasich srdciach skrze Ducha Svätého, ktorého sme dostali. (Rim 5:5)

Cítme sa slobodní pouzit ktorykolvek spôsob prítomnosti Bozej, ale najviac odporúcanym je prítomnost Otca i Syna i Svätého Ducha v tvojom srdci.

Teda, najúcinnejsím prostriedkom proti roztrzitosti je vzbudit si krátko (pár sekúnd) vieru v prítomnost Boziu. "Vzbudit" si vieru znamená povedat si, hoci len v srdci: Boze si tu.

Vypocuje Boh roztrzité modlitby?

Ak by sme úplne ignorovali snahu o uzobranost (sústredenie sa), vtedy, ako hovorí sv. Alfonz, by sme Boha viac urázali ako si od neho nieco vyprosovali. Vyslovene nechciet sa uzobrat a iba "verklikovat" modlitbu by bolo aj váznym hriechom.

Bezná roztrzitost vsak nie je az takym hriechom, alebo ani ziadnym hriechom, ak aj pri najlepsej vôli nám myslienky odbehnú prílis daleko. Ako som povedal, ked si uvedomíme, ze sme zasli pridaleko, treba sa spokojne vrátit k predmetu modlitby.

A vlastne toto je aj jednym z cielov ruzenca alebo modlitieb sv. Brigity. Zijeme v tomto rozbehanom svete, ale ak sa modlíme ruzenec a iné dlhsie modlitby, tie nám práve pomáhajú stat sa viac a viac uzobranymi. Teda, aj ked sa este nedokázeme dost dobre uzobrat, recitovanie tychto modlitieb nás "trenuje" k tomu, aby sme zili vzdy viac a viac v prítomnosti Bozej. Ak sú k modlitbám dané urcité prísluby, je to aj preto, lebo Boh vie, ze ak sa pravidelne modlíme a venujeme aj urcity cas modlitbe, vtedy sa stávame duchovnejsími a viac spojenymi s Bohom a nebom. Aj napriek nasej roztrzitosti obdrzíme príslub dany urcitej modlitbe, uz len preto, ze sme ju "fyzicky" urobili. Ved ked sa modlíte modlitby sv. Brigity, cítate tam o Jezisovom utrpení. Nuz hoci by ste boli viac menej roztrzité, predsa nie ste az tak, aby ste nevedeli a neuvedomovali si vyznam toho, co sa v modlitbách hovorí. Hoci niekedy vase myslienky odlietajú, predsa pocas modlitby sa vám dávajú do mysle obrazy o utrpení násho Pána Jezisa Krista, ktoré, ci chcete, ci nechcete zostávajú vo vasej dusi a tam úcinkujú.

Sv. Alfonz hovorí, ze niet nic blahodarnejsie pre dusu ako meditovat nad umucením Pána Jezisa Krista.

Vsimnite si, ze svet robí predsa to isté, len v opacnom vyzname. Kazdú chvílu máte v televízii nejakú reklamu, ba aj samotny film, alebo urcity program je v podstate tiez iba reklama, ktorá úcinkuje na ludí a ludia podvedome podla toho konajú. Kolko krát sedíte pred televízorom a nevenujete vela pozornosti tomu, co sa deje na obrazovke (rozprávate sa navzájom medzi tym napríklad), cize vzhladom na televíziu ste, môzme povedat "rotrzité". Napriek vasej "roztrzitosti" mnohé a mnohé obrazy z televízie sa vám vpíjajú do duse a ostávajú tam. Nespocetnekrát vám tieto obrazy v dalsom zivote prídu na mysel A VPLYVAJÚ NA VASE KONANIE.

Zlému duchu nevadí az tak velmi vasa "roztrzitost" pri televízore. Stací mu, ak aspon trochu sledujete jeho nezmysly, ak aspon tu i tam mu venujete pozornost. On vie, ze po case to bude viac a viac.

Opacne, Bohu nevadí az tak vasa nedobrovolná alebo polodobrovolná roztrzitost pri modlitbe, pri sledovaní svätych vecí, lebo vie, ze ak aspon tu i tam venujete pozornost, sväté obrazy a idey sa dostanú do vasej duse a tie budú úcinkovat vo vasom zivote, az samocinne. Ak na seba necháte - a to je vasa zásluha, lebo to robíte dobrovolne, - pôsobit denne pocas roka obrazy o umucení násho Pána Jezisa Krista, urobíte velky pokrok v duchovnom zivote a v premození hriesnych obrazov sveta. A o to tu ide a preto, ako to ja vidím, Boh dáva k tejto modlitbe svoje prislúbenia (samozrejme, ze ich aj splní).

Podobne to platí o prislúbeniach danych ruzencu, lebo v ruzenci si clovek dáva pred oci celé dejiny spásy, alebo inymi slovami povedané, podstatu Svätého Písma, základné clánky katolíckej viery. Najmä teraz, zavedením tajomstiev svetla v ruzenci, máme kompletny obraz vsetkého, co veríme a co nás má spasit.

Co sa tyka odpustkov pri ruzenci, je to, myslím, trosicka iné ako s prislúbeniami, lebo plnomocné odpustky, ktoré sú dané napríklad ruzencu pomodlenému spolocne v rodine, obsiahne iba ten, kto sa úplne snazí byt uzobranym.

K plnomocnym odpustkom, ako vieme, sa vyzaduje urobit urcity skutok (napríklad pomodlit sa ruzenec spolocne v rodine) a dalsie tri podmienky, ktoré sú spolocné pre kazdé získanie plnomocnych odpustkov. Sú to:

- Sviatostná spoved

- Prijatie sv. Eucharistie (sv. Prijímanie)

- Pomodlit sa na úmysel sv. Otca

Tieto tri podmienky môzu byt splnené niekolko dní pred alebo po vykonaní predpísaného skutku. Je vsak vhodné, aby sv. Prijímanie a modlitba za sv. Otca boli v den vykonanie skutku. (Ja by som povedal, ze hlavne preto, lebo iba raz za den môzeme získat plnomocné odpustky, - to je pre tych, ktorí by chceli získat kazdy den plnomocné odpustky)

Jedna svätá spoved stací na získanie viacerych plnomocnych odpustkov, ale sv. Prijímanie sa musí prijat pre kazdé jedno získanie plnomocnych odpustkov. Tak isto aj modlitba za Sv. Otca.

Modlitbe za Sv. Otca plne zadostuciníme, ak sa pomodlíme Otce nás…, Zdravas…, Sláva Otcu… (ako je to u nás zvykom), avsak kazdy je slobodny pomodlit sa akúkolvek inú modlitbu v súlade so svojou zboznostou alebo vkusom.

Dalej sa k získaniu plnomocnych odpustkov vyzaduje, aby clovek mal v nenávisti aj co najmensí dobrovolny lahky hriech (aby ho nemal v oblube).

Ak niekto nemá túto dispozíciu alebo chyba niektorá z troch prechádzajúcich podmienok, potom clovek získava "iba" neplnomocné odpustky.

Tym vsetkym chcem povedat to, ze ak sme leniví pri modlitbe (polodobrovolne roztrzití) alebo nechceme prestat dobiedzat do súrodenca, vzdy este získavame odpustky ba aj iné milosti, ale nie tolko ako by sme získali, keby sme sa plne snazili modlit sa.

Prislúbenia vsak nám Boh udelí, ak splníme fyzicky modlitby, ktoré od nás ziada, hoci nie celkom dokonale.

o. Eirene

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - >mbc24@globalserve.net<