LÁSKA K
BLÍZNEMU
Praktizovanie
lásky v myslienkach a citoch
I.
Aby si mohla
praktizovat lásku v myslienkach, najprv sa snaz
odstránit vsetke unáhlené
posudzovania, podozrenia a pochybnosti.
Prechovávat
unáhlenú pochybnost ohladom druhého
je chybou. Pripústat si pozitívne
podozrenie je väcsou chybou. A bez dostatocnych
dôvodov usudzovat o inom, ze zhresil, je este
väcsím zlocinom pred Bohom.
Kto unáhlene
posudzuje blízneho, bude prísne
súdeny.
Nesúdte,
aby ste neboli súdení. Lebo ako budete
súdit vy, tak budú súdit aj
vás. (Mt
7:1)
Avsak, hoci je
hriechom usudzovat bez solídnych dôvodov na
zlo u inych, predsa nie je porusením Bozieho
zákona podozrievat, alebo dokonca usudzovat u nich
na zlo, ked máme isté dôvody pre
takéto podozrenie, alebo úsudky. Predsa,
najistejsím pravidlom a zároven najviac
odopovedajúcim láske je mysliet dobre o
vsetkych a umlcat vsetky takéto posudzovania a
podozrenia.
Láska
nemyslí na
zlé. (1 Kor
13:4n), hovorí Apostol. Ale toto pravidlo nie je
pre reholnícky, ktoré sú v
úrade predstavenej, alebo magistry noviciek.
Pretoze, aby zabránili zlu, je ich povinnostou
podozrievat, kedykolvek sú dôvody na
podozrenie. Ale ak z titulu svojho úradu nie si
viazaná naprávat inych, snaz sa vzdy
usudzovat blahoprajne o vsetkych svojich sestrách.
Sv. Jana Frantiska zo
Santal zvykla hovorit: Ak by si náhodou omylom
chválila u inych cosi, co je hodné
pokarhania, nebudes mat nikdy dôvod lutovat za svoj
omyl. Sv. Augustín hovorí: Láska
neziali, ak omylom myslí dobre o tom, co je
zlé. - Charitas non se multum dolet errare, cum
bene credit etiam de malo.
Sv. Katarína z
Bolone raz povedala: Vela rokov som zila v reholi a
nikdy som si nemyslela nic zlé o ziadnej zo
svojich sestier, lebo viem, ze osoba, ktorá sa
zdá byt nedokonalá, môze byt Bohu
drahsia nez iná, ktorej správanie je ovela
príkladnejsie.
Dávaj si teda
pozor, aby si nemala zálubu v pozorovaní
chyb a zálezitostí inych, ani nenapodobnuj
príklad tych, ktoré chodia a pytajú
sa, co iné o nich hovoria, cím si
naplnajú mysel podozreniami a srdcia trpkostou a
neznásanlivostou. Nepocúvaj tych, co ti
hovoria, ze iní hovorili o tvojich chybách
a nepytaj sa ich na mená tych, ktorí ta
ohovorili. V takychto historkách je obycajne vela
zvelicovania. Nech tvoje správanie je také,
aké od vsetkych zasluhuje chválu, ale neber
ohlad na to, co sa o tebe hovorí.
Ked ti povedia, ze
niekto ta obvinil z nejakej chyby, tvoja odpoved nech je,
ze iní ta len málo poznajú, a ze ak
by si boli vedomí vsetkych tvojich nedostatkov,
povedali by o tebe ovela viac. Alebo povedz, ze iba Boh
je tvojím sudcom.
II.
Ked blízneho
navstívi nemoc, strata, alebo iná pohroma,
láska nás núti lutovat jeho
nestastie, prinajmenej rozhodnou vôlou.
Hovorím vyssou vôlou, lebo vzdy sa
objaví ziadostivost, aby mala urcitú
zálubu, ked pocuje, ze nejaké nestastie
dopadlo na nepriatela. Ale táto záluba nie
je hriesna dokial sa jej odporuje vôlou. Kedykolvek
sa nizsia ziadostivost snazí primät
vôlu, aby sa radovala z nestastia inych,
nevsímaj si jej zlocinné nahováranie
viac, nez by si si vsímala psa, ktory steká
bez príciny, ale vôlou, ktorá je
vyssie [nez ziadostivost], snaz sa vzbudit si
city lútosti nad ich nestastím.
Niekedy je naozaj
dovolené radovat sa z dobrych nasledkov,
ktoré pravdepodobne vyjdu z docasného
zármutku inych. Nie je napríklad
zakázané byt rád z dôvodu jeho
obrátenia, alebo ukoncenia pohorsenia, ak
notorického a zatvrdilého hriesnika
navstívila choroba. Avsak, ak nás urazil,
radost spôsobená jeho nemocou môze byt
práve tak ovocím vásne ako
horlivosti.
III.
Láska
nás núti radovat sa z dobra blízneho
a odhánat závist, ktorá
spocíva v pocite zialu nad dobrom inych, ako keby
bolo prekázkou násmu
vlastnému.
Podla sv.
Tomása, clovek môze zialit nad dobrom inych
styroma spôsobami:
Po
prvé, ked badá, ze ich postup je
skodlivy jemu alebo inym. A ak utrpená strata je
nespravodlivá, jeho smútok nie je
závistou a môze byt bez viny.
Casto sa môze
stat, hovorí sv. Gregor, ze sa
tesíme z nestastia nepriatela bez toho, aby sme
stratili lásku. A bez toho, aby sme si
spôsobili vinu závisti, cítime zial
pri jeho povysení vidiac, ze jeho pádom
iní budú spravodlivo povysení, a
obávajúc sa, ze jeho úspechom
mnohí budú nespravodlivo
utlácaní.
Za
druhé, ked clovek smúti nie preto,
ze iní sú úspesní, ale preto,
ze on sám nie je tiez taky úspesny. Tento
smútok nie je závistou, ale naopak, je
úkonom cnosti, ked sa tyka duchovnych
dobier.
Za
tretie, ked smúti nad úspechom
inych, pretoze ich pokladá za nehodnych toho. A
tento smútok nie je hriesny, ked verí, ze
prednosti, hodnosti alebo bohatstvá, ktoré
dosiahli, budú na skodu ich
spásy.
Za
stvrté, ked clovek smúti nad
úspesnostou inych, pretoze je to prekázka
pre jeho vlastné napredovanie. Toto je
závist a nemá sa jej venovat pozornost.
Kniha Múdrosti hovorí, ze
závistlivci napodobnujú diabla, ktory
naviedol nasich prvych rodicov na hriech, lebo bol
zarmúteny vidiac ich urcenych pre nebeské
královstvo, z ktorého on sám bol
vyhnany. Závistou diabla vsak prisla na svet smrt,
skúsia ho tí, co sú jeho koristou.
(Múd 2:24)
Ale láska
spôsobuje, ze stastie alebo nestastie inych
povazujeme akoby bolo nase vlastné.
Modlitba
Ach, môj
Vykupitel, aky som ti nepodobny! Bol si cely
láskavy k svojim prenasledovatelom. Ja som
zatrpknuty a nenávistny k svojmu blíznemu.
Ty si sa modlil s takou láskou za tych,
ktorí ta krizovali a ja okamzite hladám
pomstu tym, ktorí ma urázajú.
Odpust mi,
môj Jezis. Uz nechcem byt tym, cím som bol
doteraz. Daj mi silu milovat robit dobro vsetkym,
ktorí mi ublizujú. Neprenechaj ma, ó
Pane, mojim vásnam. Ach, aké peklo by to
bolo pre mna, keby som mal byt znovu odlúceny od
teba a pozbaveny tvojho priatelstva potom, co som prijal
tolké tvoje milosti. Pre krv, ktorú si za
mna vylial, nepripust také oddelenie.
Vecny Otce, pre
zásluhy tvojho Syna, nedopust, aby som sa stal
tvojím nepriatelom. Ak by si videl, ze ta
jedného dna urazím, zober mi zivot teraz,
ked dúfam, ze som v stave milosti. O Boze
lásky, daj mi svoju lásku! Ó
nekonecná Moc, príd mi na pomoc! Ó
nekonecné Milosrdenstvo, zlutuj sa nado mnou!
Ó nekonecné Dobro, pritiahni ma celkom k
sebe! Milujem ta, Ó Najvyssie
Dobro!
Ó Matka
Bozia, pros za mna Jezis! Tvoja ochrana je mojou
nádejou.