LÁSKA K
BLÍZNEMU
Láska
uskutocnovaná v
slovách
I.
Aby si mohla
praktizovat bratskú lásku v slovách,
musís sa zdrzovat predovsetkym kazdého
druhu ohovárok. Duch Sväty hovorí:
Klebetár
poskvrnuje seba samého, preto ho kazdy
nenávidí.
(Sir 21:31) Áno, stane sa predmetom
nenávisti Bohu i ludom, a dokonca aj tym,
ktorí pre svoje pobavenie mu tlieskajú a
povzbudzujú jeho zákernú rec. Aj oni
ho umlcia, lebo sa budú oprávnene
bát, ze ako v ich prítomnosti oklebetil
inych, tak pred druhymi oklebetí ich.
Sv. Hieronym
hovorí, ze niektorí sa zriekli inych
vásní, ale nemôzu sa zdrzat
ohovárania. Tí, co zanechali iné
hriechy, neprestávajú upadat do hriechu
ohovárania. - Qui ab aliis vitiis recesserunt, in
istud tamen incidunt. Dal by Boh, aby sa ani v
klástoroch nenasli reholnícky, ktorych
jazyky sú také ostré, ze
nemôzu hovorit bez toho, aby neposkodili niecie
meno. Takéto osoby by mali vyhnat zo vsetkych
klástorov, alebo prinajmenej ich oddelit od
spolocnosti ich sestier. Lebo rozbíjajú
uzobranost, mlcanie, zboznost a pokoj v celej komunite.
Jednym slovom, sú zruinovaním reholnych
domov.
Nedaj Boh, aby
také neláskavé reholnícky
stihol osud istého ociernovaca, ktory, podla
Tomása Cantiprantensis, zomrel v zúrivych
záchvatoch rozhryzúc si jazyk
zubami.
Sv. Bernard
hovorí o inom ociernovacovi, ktory sa
pokúsil poskvrnit dobré meno sv. Malachy.
Jeho jazyk okamzite opuchol a zaplavil sa cervami. V
tomto úbohom stave nestastník po siedmych
dnoch zomrel.
Ale aká
drahá je Bohu i ludom sestricka, ktorá
hovorí dobre o druhych!
Sv. Mária
Magdaléna z Pazzi zvykla hovorit, ze ak by vedela
o niekom, kto nikdy vo svojom zivote nehovoril zle o
svojom blíznom, dala by ho kanonizovat
(vyhlásit za svätého). Dávaj si
pozor, aby si nikdy neutrúsila slovo, ktoré
smrdí ohováraním. Zvlást sa
snaz vyhnút akejkolvek neláskavosti voci
svojim sestrám v reholi. Ale predovsetkym,
dávaj si pozor pred kazdym vyjadrením,
ktoré i v najmensom stupni môze
znízit dobré meno tvojej
provinciálky, spovedníka, alebo
ktorejkolvek inej predstavenej. Ak o nich hovorís
zle, znicís vo svojich spolocníckach ducha
poslusnosti, a to tym, ze v nich umensís respekt
pre úsudok a autoritu predstavenych. Ak tvoja rec
vzbudí v mysli sestier podozrenie, ci
predstavená nie je nerozumná vo svojich
príkazoch, bude velmi tazké primät ich
praktizovat poslusnost, ktorú sú
povinné jej preukazovat. Tento hriech zhadzovania
inych sa pácha nielen tym, ze o inych
hovoríme nepravdu, zvelicovaním ich chyb,
alebo vyjavovaním ich skrytych chyb, ale tiez tym,
ked ich cnostné skutky predstavujeme ako
chybné, alebo tym, ze im pripisujeme zlú
pohnútku. Zhadzovaním je tiez, ak popierame
dobré skutky inych, alebo spochybnujeme ich
nárok na spravodlivú pochvalu, ktorá
sa im za ne dostala. Aby sa ich ociernovanie zdalo
dôveryhodnejsie, svetáci niekedy
zacnú s chválou a skoncia s
podrázaním. Ten clovek, povedia, má
velky talent, ale je pysny. Je velmi stedry, ale je tiez
velmi pomstivy.
Snaz sa, aby si o
vsetkych hovorila vzdy dobre. Hovor o druhych tak, ako ty
chces, aby oni hovorili o tebe.
Co sa tyka
neprítomnych, zachovávaj skvelé
pravidlo sv. Márie Magdalény z Pazzi:
Nikdy nepovedz v ich neprítomnosti to, co by si
nepovedala v ich prítomnosti.
A ak by si niekedy
pocula, ze niektorá sestra hovorí zle o
druhych, daj si pozor, aby si ani nepodporila jej
neláskavost, ani sa nezdalo, ze sa ti páci
jej rec, lebo inác budes mat úcast na jej
vine. Bud ju napomen, alebo zmen predmet rozhovoru, alebo
od nej odíd, alebo aspon jej vôbec nevenuj
pozornost. Duch Sväty hovorí:
Ohrad svoje usi
trním a nepocúvaj zly
jazyk. (Sir 28:28)
Proti ohováraniu ohrad svoje usi trním, aby
nemohlo do nich vojst. Kedykolvek teda pocujes niekoho
hovorit o druhych zle, treba ukázat, aspon
mlcaním, váznou tvárou, alebo
sklopenymi ocami, ze sa ti takáto rec
nepáci. Správaj sa vzdy takym
spôsobom, aby sa nikto v budúcnosti
neodvázil napadnút dobré meno
iného v tvojej prítomnosti. A ak je to v
tvojej moci, láska od teba ziada, aby si sa
zastala osoby, ktorú ponizujú.
Tvoje pery sta
purpurovy
pásik.
(Pies 4:3) Moja nevesta, hovorí Pán, chcem
mat tvoje pery ako purpurovy pásik, to
znamená, ze tvoje slová musia byt
plné lásky, aby si podla moznosti co
najviac zakryla chyby inych, alebo aspon ospravedlnila
ich úmysel, ak ich skutky nemozno ospravedlnit.
Tak to hovorí sv. Gregor Nysensky: Ospravedln
úmysel, ked skutok nemôzes.
Surius
zaznamenáva, ze predstaveného
klástora menom Konstabil nazyvali aj "Zakryvac
bratov - Operimentum fratrum", lebo tento sväty
reholník, kedykolvek pocul hovorit o
chybách inych, snazil sa ich zakryt a
ospravedlnit. Takto konala aj sv. Terézia. Sestry
o nej hovorili, ze v jej prítomnosti ich
dobré meno bolo v bezpecí, lebo ich vzdy
bránila.
II.
Dávaj si pozor,
aby si nikdy nespomenula ziadnej sestre, ze iná
hovorila o nej zle, lebo donásaci tohto druhu
spôsobia niekedy dlhotrvajúce hádky a
neznásanlivost. Ach, aké prísne
úcty budú musiet vydat Bohu
donásaci! Ten, kto rozsieva rozkol, stane sa
ohavnostou pre Boha.
Sestoro
vecí nenávidí Pán a sedmoro
je pren ohavnostou:
Siedmou vecou je
ten, kto medzi
bratmi zvady
rozsieva.
(Prís 6:16,19) Neláskavé slovo
pochádzajúce z vásne mozno
ospravedlnit. Ale ako môze Vsemohúci zniest
reholnícku, ktorá rozsieva rozkol a
nicí pokoj v komunite? Pocúvaj rade Ducha
Svätého:
Ak si pocul
neprajné slovo proti blíznemu, nech umrie v
tebe! (Sir 19:10)
Slovo, ktoré si pocula od niekoho, nielenze
má zostat zavreté v tebe, ale nech v tebe
zomrie. Kto je zatvoreny na nejakom mieste, môze
odtial ujst a dat sa vidiet, ale kto zomrel, nemôze
uz vyjst z hrobu. Chcem povedat, dávaj si pozor a
nedaj ani najmensí náznak o tom, co si
pocula. Lebo ak niekedy dás nejaky náznak,
slovom, gestom alebo vyrazom tváre, iné
môzu z okolností usúdit o co ide,
alebo aspon vázne podozrievat, ci o tom nevies.
Niektoré
reholnícky, ked pocujú nieco tajné,
akoby prezívali smrtelné bolesti dovtedy,
dokial to nejakym spôsobom nevyjavia. Tajomstvo
akoby im bolo trnom, ktory ich pichá do srdca
dovtedy, dokedy ho nevyhodia von.
Ak sa dozvies o
nejakej chybe spolusestry, môzes ju povedat iba
predstavenym a to len vtedy, ked sa o nej musí
dozvediet, aby sa zabránilo skode hroziacej pre
komunitu alebo tú sestru, ktorá
zlyháva.
III.
Co viac, ked sa s
niekym rozprávas, dávaj pozor, aby si
neurazila cítenie niektorej sestru ani gestom.
Gestá, ktoré urázajú
blízneho, sú proti láske ako aj
tomu, co povedal Jezis Kristus:
Vsetko, co chcete,
aby ludia robili vám, robte aj vy
im. (Mt 7:12)
Pácilo by sa ti, keby teba vysmievali a ponizovali
pred druhymi, ako to ty robís s touto svojou
sestrou? Preco to neprestávas robit? Snaz sa teda
vyhybat vysmievaniu inych, nakolko len môzes.
Mnohokrát
podcenovaním, ze neide o nic vázne,
vnásajú sa urcité
protivenstvá, z ktorych sa potom prechádza
k hádkam a ublizovaniu.
Niektoré osoby
majú ducha protirecenia, pretoze bez akejkolvek
potreby alebo úzitku, len aby protirecili,
pústajú sa do rôznych
protiotázok, ako ich práve napadne a z
púhej vásne, a tak narúsajú
lásku.
Nehádaj sa
o vec, ktorá ta
netrápi. -
hovorí Sirach (11:9).
Niektorá
namietne: Ale ja mám dôvod. Nemôzem
pocúvat cosi, co je prekrútené.
Nuz pocuj, co odpovedá kardinál
Belarmin: Gram lásky zavázi viac ako sto
vozov plnych rozumu.
Ked sa debatuje,
zvlást o veciach na ktorych málo
zálezí, povedz svoj názor, ak sa
chces pridat do rozhovoru, a potom sa stís
beztoho, aby si ho tvrdohlavo bránila. A este
lepsie bude, ak ustúpis a zjednotís sa s
tym, co iné hovoria.
Blahoslaveny Egidius
hovorieval, ze v takych polemikách ustúpit
znamená vyhrat, lebo zostanes vyssie v cnosti a
zachovás si tak aj pokoj, ktory je omnoho
väcsím dobrom ako len prázdna
slovná vyhra. Ak sa s tebou niekto háda,
chcejúc nad tebou vyhrat, prehraj, pretoze ak
urobís inác, ked si budes mysliet, ze si
vyhral, prehral si.
Preto sv. Efrém
hovorieval, ze nato, aby si zachoval pokoj, vzdy
ustúpil v hádkach.
Bl. Jozef Kalazancius
radí: Kto chce mat s bratmi v reholi pokoj,
nikomu neprotirecí. - Qui in Religione pacem vult
habere cum fratribus, nemini contradicat.
6.
Ba, ak milujes
lásku, snaz sa byt milá a tichá so
vsetkymi moznymi ludmi. Tichost je baránkovou
cnostou, cnostou, v ktorej mal Jezis velké
zalúbenie a preto sa chcel aj nazyvat
baránkom. Ked sa rozprávas s niekym, alebo
s niekym nieco vyjednávas, bud milá ku
vsetkym, nielen k predstavenej a hodnostárom, ale
hovorím ti, ku vsetkym a zvlást k tym
sestrám, ktoré ta v minulosti urazili a
ktoré sa na teba aj teraz pozerajú s krivym
okom a ti odporujú, alebo sú ti prirodzene
antipatické, lebo sa hrubo správajú
alebo zabudli na dobro, ktoré si im urobila.
Láska je
trpezlivá
vsetko
znása. (1
Kor 13:4) Preto ten, kto nedokáze znásat
chyby blíznych, nikdy nemôze mat
opravdivú lásku.
Na tejto zemi niet
takého cnostného cloveka, co by nemal svoje
chyby. Kolké ich más aj ty a predsa chces,
aby ti iné preukazovali lásku a mali s
tebou sústrast. A práve tak je
potrebné, aby si aj ty mala lásku k druhym
a mala sústrast pre ich chyby, ako nás k
tomu povzbudzuje Apostol:
Neste si
vzájomne
bremená.
(Gal 6:2)
Vsimni si, s akou
trpezlivostou matky znásajú urázky
svojich detí! A preco? Lebo ich milujú. Tu
sa preto vidí, ci milujes svoje sestry opravdivou
láskou, ktorá tym, ze je
nadprirodzená, má byt este silnejsia ako
prirodzená.
S akou láskou
nás Spasitel znásal hrubost a nedokonalosti
svojich uceníkov celú tú dobu, co s
nimi prebyval! S akou láskou znásal
Judása, ze mu umyval aj nohy, aby ho
obrátil. Ale, naco vôbec hovoríme o
druhych? A co ty? S akou trpezlivostou ta Pán
znásal az doteraz, a ty nechces znásat
svoje sestry. Lekár nenávidí
chorobu, ale miluje pacienta. A tak aj ty, ak más
lásku, musís nenávidiet chybu, ale
zároven musís milovat toho, kto ju
pácha.
Ale, povie
niektorá, ja neviem, co mám robit. K tej
sestre mám prirodzenú antipatiu,
ktorá mi nedá, aby som s nou
vychádzala. Ja ti odpovedám: Maj viac ducha
a viac lásky a vsetka tvoja antipatia ta
prejde.
7.
Prejdime teraz na
prax. Snaz sa predovsetkym chránit hnevu, nakolko
je to mozné. Dalej, dávaj si pozor, aby si
nepovedala nejaké nepekné slovo a
chrán sa vsetkej hrubosti a povyseneckych
spôsobov, lebo tieto este viac
urázajú ako nepekné slová. A
ak sa ti dostane nejaké pohrdavé slovo od
spolusestry, ach, kiez by si to znásala.
Znásaj to z lásky k Jezisovi Kristovi,
ktory zniesol iné pohrdania, a to omnoho
väcsie, z lásky k tebe.
Môj Boze,
aká to úbohost vidiet niektoré
sestry, ako kazdé ráno idú na
modlitbu, casto pristupujú k svätému
Prijímaniu, ale sú tak velmi citlivé
a nedotklivé na kazdé trochu menej
úctivé slovo a zakazdym, ked sa im venuje
trochu menej pozornosti!
Ked sa sestre
Márii od Nanebovstúpenia uslo nejaké
nedorozumnie, ihned isla pred najsvätejsiu Sviatost
a tam povedala: Zeních môj, priniesla som ti
tento maly darcek a prosím ta, aby si ho prijal a
odpustil tomu, kto mi ublízil.
Preco aj ty tak
nerobís?
Treba vsetko zniest,
aby sa nenarusila láska.
Otec Alvarez hovoril,
ze cnost je slabá, dokial sa nevyskúsa zlym
jednaním blízneho. Vtedy sa ukáze,
ci clovek má lásku.
8.
Ked s tebou
niektorá sestra hovorí so zlostou a
ublizuje ti a vycíta ti nieco, milo jej odpovedz a
hned sa utísi.
Vlúdna
odpoved krotí
hnev. (Prís
15:1)
Sv. Ján
Zlatoústy hovorí:
Ohen nemôzes
uhasit ohnom a hnev
hnevom. Ak s tebou
niektorá sestra rozpráva s hnevom a ty s
nou s hnevom, ako ju chces utísit? Obycajne v nej
len zapális hnev a aj ty urazís
lásku. Odpovedz vlúdne a uvidís, ze
ohen sa uhasí.
Sofronius
spomína, ze dvaja mnísi zisli omylom z
cesty a vosli na pole, ktoré práve zasiali.
Ten, co dával pozor na to pole, ked videl, ze tam
vosli, zacal ich preklínat. Spociatku boli ticho,
ale ked videli, ze zacal este viac zúrit a
preklínat, povedali mu: Bratku, urobili sme
zle. Pre Boziu lásku, odpust nám. Ked
ten clovek pocul takú pokornú odpoved,
zarazil sa a sám ich zacal prosit o odpustenie za
to, co urobil. A tak vstúpil do seba, ze zanechal
svet a stal sa mníchom spolu s nimi.
9.
V niektorych
prípadoch sa ti zdá byt primerané,
by i potrebné, pokarhat urázky niektorej
sestry tym, ze jej rázne odpovies, zvlást,
ked si predstavenou a sestra nemá pred tebou
ziadny respekt. Ale chrán sa hnevu. Pochop, ze
vtedy to nie je obycajne rozum, ktory s teba
rozpráva, ale vásen.
Nepopieram, ze
teoreticky je mnohokrát dovolené nahnevat
sa beztoho, aby clovek spáchal chybu, ako to
hovorí Dávid:
Hnevajte sa, ale
nehreste. (Z 4:5)
Ale problémom je uskutocnit toto v praxi.
Prenechat sa napospas hnevu je ako sadnút na
splaseného kona, ktory nerespektuje uzdu a odnesie
ta, kde nevies.
Preto múdro
hovorí sv. Frantisek Salesky vo svojej Filotei, ze
hnutia hnevu sa musia vzdy potlácat, nech by boli
pre akúkolvek spravodlivú
prícinu: Je lepsie, ked sa o tebe
hovorí, ze nikdy nie si zlostná, nez ze si
spravodlivo zlostná.
A sv. Augustín
hovorí, ze ak dovolís hnevu vojst do duse,
tazko ho potom vyzenies von. Preto rázne
nabáda, aby sme mu hned na zaciatku zatvorili
dvere.
Isty filozof menom
Agripa, ked stratil majetok, povedal: Ked som stratil
majetok, nechcem stratit aj pokoj. Tak povedz aj ty,
ked sa ti dostane ponízenia. Dostalo sa ti uz
urázky, chces stratit aj pokoj tym, ze sa
nazlostís? Ak sa nazlostís, skoda,
ktorú si sama spôsobis znepokojením
bude ovela väcsia, ako skoda, ktorá ti bola
spôsobená urázkou.
Spomínany sv.
Augustín hovorí, ze ten, kto sa
nahnevá pri protivenstvách, trestá
seba samého.
Rozrusit sa
znamená vzdy skodu, hoci by bolo pre lútost
nad spáchanou chybou, lebo, ako hovorieval sv.
Alojz Gonzaga, diabol rád loví ryby v
mútnej vode, ktorou je vlastne znepokojená
dusa.
10.
Uz som povedal, ze ak
ta niektorá sestra uráza, alebo
hovorí s tebou s hnevom, musís jej
odpovedat milo. Ale teraz ti hovorím, ze ak sa pri
takomto stretnutí cítis znepokojená,
potom je lepsie mlcat, lebo vásen ti vtedy
dá vidiet, ze vsetko, co povies je správne
a rozumné. Ale ked sa ti vráti pokoj,
uvidís, ze to, co si povedala nebolo
namieste.
Sv. Bernard
hovorí: Ak je oko znepokojené hnevom,
nevidí správne. - Turbatus prae ira
oculus
rectum non videt. Uvedom si, ze
vásen je ako cierny závoj pred ocami, ktory
ti nedovolí rozlisovat medzi rovnym a
krivym.
11.
Ked sa stane, ze
sestra, ktorá ta urazila, príde ta poprosit
o odpustenie, daj si pozor, aby si ju neprijala s tvrdou
tvárou alebo jej neodpovedala ostrymi slovami, ani
sa nepozeraj do zeme alebo kdesi na hviezdy. Ak sa takto
budes správat, velmi urazís lásku a
dás jej len dalsiu prícinu, aby si jej bola
protivná. Ale hlavne, dás velké
pohorsenie celému klástoru. Nie, teraz
ukáz srdecnost! A ak tá sestra z pokory
pred tebou klakne, aj ty si klakni. A ked sa zacne o
spravedlnovat, zastav ju a povedz: Sestra moja, k comu je
to dobré? Vies, ako ta mám rada a
vázim si ta. Ty sa chces ospravedlnovat mne? Ja sa
ti ospravedlnujem za to, ze som ti spôsobila
trápenie svojou nevedomostou a nedbanlivostou, ze
som ti nevenovala patricnú pozornost. Ty teda maj
sústrast so mnou a odpust mi.
12.
Ak sa vsak stane, ze
ty urazís alebo znechutís niektorú
sestru, hned sa snaz vsemozne to dat do poriadku a
odstránit z jej srdca vsetku zatrpknutost voci
tebe.
Sv. Bernard
hovorí: Len pokora môze uzdravit
poranenú lásku. - Sola humilitas laesae
caritatis reparatio est.
Niet lepsieho
prostriedku na nápravu poranenej lásky ako
pokorit sa. A urob to cím skôr, tym, ze sa
donútis a premôzes odpor, ktory
cítis. Lebo ak budes odkladat, tym viac bude
rást tvoj odpor a potom to neurobís nikdy.
Chápes teraz, co povedal Jezis
Kristus: Ked teda
prinásas dar na oltár a tam si spomenies,
ze tvoj brat má nieco proti tebe, nechaj svoj dar
tam pred oltárom a chod sa najprv zmierit so
svojím bratom; az potom príd a obetuj svoj
dar. (Mt 5:23-24)
Ked stojís pred oltárom, aby si priniesla
svoj dar, - cize aby si pristúpila k sv.
Prijímaniu, alebo bola prítomná na
sv. Omsi, - a spomenies si, ze tvoj blízny
má na teba tazké srdce, nechaj oltár
a chod sa najprv udobrit so svojím blíznym.
Treba vsak dat pozor, lebo niekedy nie je vhodné
pouzit tento úkon upokorenia sa, ked
usídime, ze ním opät
znepokojíme osobu, ktorá sa cíti byt
urazená. Bud teda pockaj na
príhodnejsí cas, alebo sa ospravedln cez
inú sestru a medzicasom sa jej snaz preukazovat
patricnú pozornost a úctu.
Modlitba
Ó môj
Boze, nepozeraj sa na moje hriechy, ale pozri sa na
svojho Syna Jezisa, ktory ti obetoval svoj zivot za moje
hriechy. Pre lásku Jezisa Krista zmiluj sa nado
mnou a odpust mi vsetky urázky, ktoré som
ti spôsobila, najmä nedostatkom lásky k
blíznemu. Pane Boze, znic vo mne vsetko, co sa ti
nepáci a daj mi opravdivú túzbu
pácit sa ti vo vsetkom.
Ach, môj
Jezis, nemám väcsiu bolest, nez ked
vidím, ze som bola tolké roky vo svete a
tak málo som ta milovala. Daj mi aspon trochu z
toho smútku, ktory sa mal v Gecemanskej
záhrade nad mojími hriechmi. Ó, kiez
by som bola zomrela prv, nez som ta urazila! Utesuje ma
vsak myslienka, ze mi dávas este cas ta milovat.
Chcem vsetok zivot, ktory mi este ostáva,
strávit tym, ze ta budem milovat.
Milujem ta,
nekonecné dobro. Milujem ta, môj Vykupitel.
Milujem ta, jediná láska môjho srdca.
Daj, nech som celá tvoja, prv nez príde
smrt. Pritiahni k sebe vsetku moju náklonnost, aby
som nemilovala uz nic iné len teba.
Ale dokial zijem,
láska moja, som v nebezpecí, ze ta
stratím. Kedy to bude, ked ti budem môct
povedat: Môj Jezis, uz ta nemôzem stratit.
Priviaz ma k sebe,
ale urob to tak, aby som sa od teba uz nemohla
odlúcit. Urob to pre tú lásku,
ktorou si ma miloval, ked si zomieral na
krízi.
Ó
najsvätejsia Panna, ty si prílis drahá
Bohu, on ti nic neodoprie. Vypros mi milost, aby som ho
viac neurazila a aby som ho milovala celym svojím
srdcom. Nic viac si neziadam.