Vovedenie
            
            Ak je isté, ako sme dokázali v prvom
            diele, prvej kapitole, ze k dosiahnutiu spásy
            potrebujeme modlitbu, musíme na základe
            toho pripustit, ako istú pravdu, ze Boh svojou
            pomocou pomáha kazdému, aby sa skutocne
            mohol modlit. Modlitbou si vyprosuje vsetky
            ostatné milosti, ktoré potrebuje, aby
            ustavicne zachovával prikázania a dosiahol
            vecny zivot. Preto nikdy neobstojí ziadna
            vyhovorka ani jedného zatrateného. Lebo
            nezahynul preto, ze by mu azda bola chybala pomoc,
            potrebná ku spáse. Tak ako Boh v
            prirodzenom poriadku ustanovil, aby sa clovek narodil
            nahy a bol odkázany na mnoho vecí, ale dal
            mu ruky a hlavu, aby sa mohol obliect a zaopatrit si, co
            potrebuje, tak aj v nadprirodzenom poriadku sa clovek
            rodí bezmocny a spásu svojej duse
            nemôze dosiahnut vlastnymi silami. Avsak Boh vo
            svojej dobrote dáva vsetkym milost modlitby, s
            ktorou si potom kazdy môze vyprosit vsetky
            ostatné milosti, potrebné pre
            zachovávanie príkazov a ku
            spáse.
            
            Skôr, ako túto vec objasním,
            najprv dokázem dve pravdy:
            
            1./ Boh chce spasit vsetkych ludí, pretoze
            Jezis Kristus zomrel za vsetkych.
            
            2./ Boh dáva milosti potrebné ku
            spáse vsetkym; prostredníctvom nich sa
            môze spasit kazdy, kto s nimi spolupracuje.
            
             
            
            KAPITOLA I
            
            BOH CHCE SPASIT VSETKYCH
            LUDÍ A PRETO JEZIS KRISTUS ZOMREL ZA SPÁSU
            VSETKYCH
            
            l. Boh chce spasit
            vsetkych
            
            Boh miluje vsetky veci, ktoré stvoril:
            Lebo vsetko, co je, milujes a nic nemás v
            nenávisti z toho, co si urobil; lebo keby si bol
            nenávidel nieco, nebol by si to
            utvoril"(Múd 11:24). Láska nemôze byt
            necinná. V kazdej láske je sila,
            ktorá sa musí uplatnit, hovorí sv.
            Augustín. Láska prinása nevyhnutne
            so sebou záujem o blaho druhého.
            Milujúci preukazuje milovanej osobe dobro
            neustále, ako len môze. Láska sa
            snazí milovanej osobe ucinit to, co povazuje za
            dobré, napísal Aristoteles. Ked teda Boh
            miluje vsetkych ludí, chce, aby vsetci dosiahli
            vecnú spásu, najvyssie a jediné
            dobro, lebo to je jediny ciel zivota cloveka, pre ktory
            ho Boh stvoril. Ale teraz, ked ste
            oslobodení od hriechu a stali ste sa Bozími
            sluzobníkmi, máte z toho úzitok na
            posvätenie a nakoniec vecny zivot" (Rim 6:22).
            Náuka, ze Boh chce spásu vsetkych a ze
            Jezis Kristus zomrel pre spasenie vsetkych, je dnes
            istá. Je to vseobecné presvedcenie Cirkvi,
            ako svorne ucia teológovia: Petavius, Gonet,
            Gotti, Tournely a iní. Tento posledne spomenuty
            tvrdí, ze je to pravda blízka
            clánkom viery.
            
            Prehlásenie
            Cirkvi
            
            Preto boli právom odsúdení
            predestináciani, ktorí medzi inymi bludmi
            (porovnaj u Norisa, Petavia a najmä u Tournelyho)
            hlásali, ze Boh nechce spásu vsetkych.
            Dosvedcuje to remessky arcibiskup Hinkmar v liste
            pápezovi Mikulásovi I., kde píse:
            Starí predestináciani tvrdili, ze Boh
            nechce, aby sa vsetci spasili, ale len tí,
            ktorí dosiahnu spásu." Boli
            odsúdení najprv na sneme v Arles roku 475
            (?) slovami: Nech je vyobcovany ten, kto povie, ze
            Kristus nezomrel za vsetkych, ani ze nechce spásu
            vsetkych." Ten isty rozsudok vyniesol lyonsky snem v tej
            istej dobe. A ked obnovil v 9. storocí tento blud
            Gotsalk, bol odsúdeny synodou v Quiersy (849),
            ktorá sa v clánku III. vyriekla: Boh
            chce, aby vsetci ludia bez vynimky boli spasení,
            hoci vsetci nedosiahnu spásu." A v clánku
            V.: Niet cloveka, za ktorého by Kristus
            nebol trpel, hoci nie sú vsetci tajomstvom jeho
            smrti vykúpení (t. j. spasení)."
            Posledny raz bol tento blud zavrhnuty v 12. a 30.
            Quesnellovej vete. Prvá znela: Ked chce Boh
            spasit dusu, má Bozia vôla neomylny
            úcinok." Druhá: Vsetci, ktorych chce
            spasit Boh skrze Krista, neomylne sa spasia." Tieto vety
            boli právom zavrhnuté, pretoze naznacovali,
            ze Boh nechce spasit vsetkych. Z vety: Neomyle sa
            spasia tí, ktorych chce Boh spasit," vyplyvalo, ze
            Boh nechce spasit vsetkych veriacich, tym menej vsetkych
            ludí.
            
            Jasne to prehlásil aj tridentsky snem, ktory
            povedal, ze Jezis Kristus zomrel, aby sme obdrzali
            prijatie za synov." (Porovnaj Gal 4:5 Aby
            vykúpil tych, co boli pod zákonom, a aby
            sme dostali adoptívne synovstvo.") V hlave III.
            (zasadanie VI.) hovorí: Pravda, hoci za
            vsetkych zomrel, predsa nie vsetci majú
            úcast na dobrodení jeho smrti." Snem teda
            predpokladá ako isté, ze Vykupitel zomrel
            nielen za vyvolenych, ale i za tych, ktorí svojou
            vinou nie sú úcastní dobrodenia
            vykúpenia. Nesprávna je námietka, ze
            snem len mienil prehlásit, ze Jezis Kristus dal
            svetu cenu, ktorá stací ku spáse
            vsetkych. Lebo v tom zmysle by sa mohlo povedat, ze
            zomrel i za diablov. Okrem toho tridentsky snem chcel
            odsúdit blud protestantov. Tí nepopierali,
            ze krv Jezisa Krista stacila ku spáse vsetkych,
            ale ucili, ze nebola naozaj vyliata a daná za
            vsetkych. Snem chcel zavrhnút tento blud slovami,
            ze Spasitel zomrel za vsetkych. Na to v hlave VI.
            hovorí, ze hriesnici sa pripravujú na
            ospravedlnenie nádejou v Boha pre zásluhy
            Jezisa Krista. Keby vsak nebol Jezis Kristus
            ponúkol zásluhy svojho umucenia za
            vsetkych, nikto by nemohol mat bez zvlástneho
            zjavenia istotu, ze je z poctu tych, ktorym Vykupitel
            rácil venovat ovocie svojich zásluh. Ziaden
            hriesnik by sa potom nemohol pripravit touto
            nádejou na milost. Chybal by mu bezpecny, k
            nádeji nevyhnutny základ, totiz istota, ze
            Boh chce vsetkych spasit a odpustit vsetkym hriesnikom,
            ktorí lutujú, pre zásluhy Jezisa
            Krista. Je to aj dávno zavrhnuty blud Baiov, ktory
            tvrdil, ze Jezis Kristus zomrel len za vyvolenych.Tento
            blud bol tiez zavrhnuty v 5. Janseniovej vete,
            ktorá znela: Je semipelagiánske
            ucenie povedat, ze Kristus zomrel úplne za
            vsetkych ludí alebo, ze za nich vylial krv." A
            Innocent X. vo svojej konstitúcii Cum
            occasione" z roku 1653 vyslovne prehlásil, ze je
            bezbozné a kacírske tvrdit, ze Kristus
            zomrel len za spásu vyvolenych.
            
            Slávny text
            svätého Pavla
            
            Sväté Písmo a sv. Otcovia
            nás uistujú, ze Boh chce úprimne a
            opravdivo spásu vsetkych a obrátenie
            vsetkych hriesnikov, kym zijú na tomto svete. O
            tom máme na prvom mieste vyslovné svedectvo
            sv. Pavla, ze Boh chce, aby boli vsetci ludia
            spasení a poznali pravdu" (1 Tim 2:4).
            Bezpodmienecne a neodvolatelne hovorí apostol:
            Boh chce, aby vsetci ludia boli spasení."
            Tieto slová znamenajú vo svojom vlastnom
            zmysle, ze Boh naozaj chce, aby vsetci boli
            spasení. Je vsak vseobecne uznaná
            pevná zásada, ze sa slová
            Svätého Písma nesmú vysvetlovat
            v nevlastnom zmysle, iba ze by slovny zmysel odporoval
            viere alebo dobrym mravom. To isté hovorí o
            nasej veci sv. Bonaventúra, ked píse:
            Musíme povedat: Ked hovorí apostol,
            ze Boh chce, aby vsetci ludia boli spasení,
            musíme pripustit, ze Boh naozaj chce." Pravda,
            pripústam, ze podla svedectva sv. Augustína
            a sv. Tomása vysvetlovali niektorí tento
            vyrok rôzne. Ale obidvaja títo sv. ucitelia
            rozumeli mu tak, ze Boh chce skutocnou vôlou spasit
            vsetkych, nevynímajúc ani jediného.
            Neskôr uvidíme, ze taká bola mienka
            sv. Augustína. Preto sv. Prosper odmieta, ako
            nespravodlivé ohováranie sv. ucitela
            domnienkou, ze by bol Augustín niekedy tvrdil, ze
            Boh nechce úprimne spasit vsetkych ludí.
            Preto hovorí sám ako jeho
            najvernejsí ziak: Co najúprimnejsie
            musíme verit, ze Boh chce spásu vsetkych
            ludí. Lebo apostol, od ktorého je tento
            vyrok, co najprísnejsie prikazuje
 aby sa
            konali k Bohu modlitby za vsetkych ludí."
            Dôkaz sv. Prospera, ktorym podopiera svoju
            náuku, je jasny. Sv. Pavol totiz na spomenutom
            mieste najprv povedal: Predovsetkym teda ziadam,
            aby sa konali prosby, modlitby a orodovania a
            vzdávali sa vdaky za vsetkych ludí" (1 Tim
            2:1). Lebo, dodáva, toto je dobré a
            milé pred Bohom, nasim Spasitelom, ktory chce, aby
            boli vsetci ludia spasení a poznali pravdu" (1 Tim
            2:3-4). Apostol teda chce, aby sa za vsetkych konali
            prosby, pretoze Boh chce spásu vsetkych. Rovnako
            súdil sv. Ján Zlatoústy: Ked
            Boh chce, aby boli vsetci spasení, právom
            je treba, aby boli za vsetkych konané modlitby.
            Ked chce Boh spásu vsetkych, prispôsob sa aj
            ty jeho vôli." - Pravda, sv. Augustín v
            rozhovore so semipelagiánmi vysvetluje tento vyrok
            zdanlivo inác. Podla tohoto miesta by Boh nechcel
            spásu vsetkych ludí, ale len niektorych.
            Múdro vsak poznamenáva uceny Petavius, ze
            Augustín tu hovorí len mimochodom a
            nepústa sa do podrobného vykladu. Lebo
            hovorí o bezpodmienecnej, vsemohúcej Bozej
            vôli, pokial chce Boh spásu niekoho
            úplne (absolútne). O tejto Bozej vôli
            hovorí sväty: Vôla Vsemohúceho
            je vzdy nepremozitelná." V tomto zmysle uzmieruje
            sv. Tomás vyrok sv. Augustína so slovami
            sv. Jána z Damasku, ktory hovorí, ze Boh
            chce spásu vsetkych i jednotlivych ludí
            vôlou predchádzajúcou: Boh chce
            predchádzajúcou vôlou spasenie
            vsetkych, aby nás ucinil úcastnymi svojej
            dobroty, lebo je dobry; pre hriesnikov vsak chce trest,
            lebo je spravodlivy. Pretoze, ako sme povedali, zmysla
            sv. Augustín na inom mieste inác, zmieruje
            sv. Tomás obidva vyroky a hovorí, ze sv.
            Ján z Damasku hovorí o
            predchádzajúcej Bozej vôli, ktorou
            chce Boh skutocne spásu vsetkych, avsak sv.
            Augustín hovorí o vôli
            nasledujúcej. Potom obsírne vysvetluje, v
            com zálezí vôla
            predchádzajúca, v com nasledujúca:
            Vôla predchádzajúca je tá,
            ktorou chce Boh spásu vsetkych ludí
            Po uvázení vsetkych okolností nie je
            u vsetkych dobré, aby boli spasení;
            dobré je, aby bol spaseny ten, kto sa pripravuje
            (k spáse) a spolupracuje (s milostou), nie vsak
            ten, kto nechce spolupracovat (s milostou) a odporuje
            jej
 Toto je vôla nasledujúca, lebo
            nasleduje za predvedením skutkov, nie síce
            ako prícina (vôle), ale ako dôvod
            chcenej veci.
            
            Sv. Tomás je teda presvedceny, ze Boh chce
            spasit vsetkych ludí a kazdého jednotlivca.
            Toto presvedcenie potvrdzuje na mnohych miestach. Pri
            vyklade slov evanjelia: Toho, kto prichádza
            ku mne, neodozeniem" (Jn 6:37), vkladá podla vzoru
            sv. Jána Zlatoústeho do Kristovych
            úst túto rec: Ked som sa vtelil pre
            spásu ludí, ako by som ich mohol od seba
            odohnat?" V tom zmysle hovorí: Preto neodozeniem,
            lebo som nezostúpil z neba, aby som plnil
            svoju vôlu, ale vôlu toho, ktory ma poslal. A
            vôla toho, ktory ma poslal je, aby som nestratil
            nic z toho, co mi dal, ale aby som vsetko vzkriesil v
            posledny den. Lebo vôla môjho Otca je, aby
            kazdy, kto vidí Syna a verí v neho, mal
            vecny zivot, a ja ho vzkriesim v posledny den" (Jn
            6:38-40). Na inom mieste hovorí sv. Tomás:
            Boh dáva vo svojej stedrosti milost
            kazdému, kto sa na nu pripravuje
 Chce, aby
            vsetci ludia boli spasení. Este jasnejsie sa
            vyjadruje vo vyklade uvedeného vyroku sv. Pavla,
            ktory chce, aby vsetci ludia boli spasení."
            Sväty ucitel hovorí: U Boha je spása
            vsetkych ludí sama o sebe vecou hodnou priania;
            táto vôla je predchádzajúca.
            Ked vsak má Boh na mysli dobro spravodlivosti, aby
            boli hriechy potrestané, v tom zmysle nechce
            spásu vsetkych - a to je vôla
            nasledujúca. Odtial je jasné, co
            rozumel Anjelsky ucitel vôlou
            predchádzajúcou a nasledujúcou.
            Potvrdzuje len to, co povedal v spomenutom vyklade. (I.
            kniha Sentencií Petra Lombarda) Na tomto mieste
            dodáva len prirovnanie s kupcom, ktory chce
            predechádzajúcou vôlou
            zachránit vsetok svoj tovar; ked vsak nastane
            búrka, nechce ho uz zachránit, aby
            zachránil svoj zivot. A rovnako Boh, ked
            vidí bezboznost niektorych, praje si ich
            potrestanie z lásky k spravodlivosti a preto ich
            nechce spasit; predtym vsak chce skutocnou, v istom
            zmysle absolútnou vôlou spásu
            vsetkych. A tak vôla Bozia spasit vsetkych,
            píse sväty na inom mieste, je sama v sebe
            absolútna; podmienená je len zo strany
            chceného predmetu, ak totiz clovek chce
            spolupôsobit s milostou tak, ako ziada
            správny poriadok. A v Bohovednej summe sväty
            znovu urcitejsie vysvetluje, co rozumie vôlou
            predchádzajúcou a co nasledujúcou:
            Sudca najprv chce, aby kazdy clovek zil, ale potom
            chce, aby vrah bol obeseny. Podobne Boh najprv chce, aby
            kazdy clovek bol spaseny, ale zatym chce, aby
            niektorí ludia boli zatratení, podla
            poziadavky svojej spravodlivosti."
            
            Nijako nechcem na tomto mieste zavrhovat mienku tych,
            ktorí ucia predurcenie ku sláve,
            ktoré predchádza predvedeniu (praescientia)
            zásluh; hovorím len, ze nemôzem
            pochopit, ako zástancovia tejto náuky, ze
            totiz Boh jednych vyvolil k sláve bez ohladu na
            ich zásluhy a druhych z nej (podobne)
            vylúcil, môzu súcasne verit, ze Boh
            chce spásu vsetkych; iba ak majú na mysli
            nie vôlu skutocnú, ale len
            podmienecnú a v prenesenom zmysle.
            Nechápem, ako mozno tvrdit, ze Boh chce vsetkych
            ludí spasit a uviest do slávy, ked by
            velkú väcsinu z nich uz prv vylúcil zo
            slávy, bez ohladu na ich vinu. Ked Petavius
            dokazuje svoju opacnú mienku hovorí:
            Naco by bol dal Boh vsetkym ludom túzbu po
            vecnej blazenosti, ked by bol uz vopred väcsinu z
            nich z nej vylúcil bez ohladu na ich hriechy? Naco
            by bol prisiel Jezis Kristus, ak ozaj priniesol vsetkym
            spásu svojou smrtou, keby ju uz vopred bol Boh
            odoprel tolkym nestastnym ludom? Naco by im dal
            prostriedky, keby boli uz vopred vylúcení z
            dosiahnutia ciela?" Petavius preto pripája velmi
            vázne slová: Keby to bola pravda,
            museli by sme povedat, ze Boh, ktory miluje vsetko
            stvorené, nebol by miloval vsetkych ludí,
            ked ich stvoril, ale väcsinu z nich by mal v
            nenávisti, keby vylucoval zo slávy tych,
            ktorych stvoril pre slávu. Je isté, ze
            stastie tvora zálezí v dosiahnutí
            toho ciela, pre ktory je stvoreny. Rovnako je
            isté, ze Boh stvoril vsetkych ludí pre
            zivot vecny. Keby teda bol Boh stvoril niektorych
            ludí pre zivot vecny a potom ich bez ohladu na ich
            viny vylúcil, mal by ich bezdôvodne pri
            stvorení v nenávisti a tym by im
            zaprícinil najväcsiu myslitelnú skodu.
            Boli by vylúcení z dosiahnutia ciela, totiz
            slávy, pre ktorú boli stvorení."
            Boh nemôze mat," hovorí Petavius,
            nejaky prostredny cit medzi láskou a
            nenávistou voci tvorom a najmä voci ludom,
            ktorych alebo
 miluje pre zivot vecny, alebo
            nenávidí
 k záhube.
            Najväcsím zlom cloveka vsak je byt od Boha
            vzdialeny a zatrateny. Ked teda Boh chce záhubu
            duse niekoho
 toho nemiluje, lez má ho v
            najväcsej myslitelnej nenávisti." Slovami
            vecnú záhubu" nemyslí Petavius
            pozitívne zatratenie od Boha, ale vylúcenie
            zo slávy. A naozaj, ako hovorí Tertulian,
            co by nám bolo platné, ze nás Boh
            nestvoril pre peklo, keby nás bol pri samom
            stvorení vylúcil z poctu vyvolenych? Byt
            odtial vylúceny znamená byt pozbaveny
            spásy a upadnút do vecnej záhuby,
            pretoze niet nijakého prostredného stavu:
            Aky bude osud vylúcenych? Ci nie strata
            spásy?" Petavius koncí: Preto, ked
            miluje Boh kazdého cloveka láskou,
            ktorá predchádza jeho zásluhy,
            nemá v nenávisti ich duse a preto nechce
            pre ne najväcsie nestastie. Ked teda Boh miluje
            vsetkych ludí, a to je isté, musíme
            verit, ze chce spásu vsetkych a ze nemá
            nikoho vo svojej strasnej nenávisti, aby urcil pre
            neho najväcsie nestastie, vylúcenie zo
            slávy, prv ako by videl jeho viny."
            
            Opakujem vsak znova a znova, ze tejto tvrdej mienke
            nemôzem rozumiet. Napokon otázka predurcenia
            je tak hlboké tajomstvo, ze apostol zvolal:
            Aká hæbka Bozieho bohatstva,
            múdrosti a vedomosti! Aké
            nepochopitelné sú jeho súdy a
            nevyspytatelné jeho cesty! Ved kto poznal
            Pánovo zmyslanie?" (Rim 11:33-34). Preto sa
            musíme podrobit Bozej vôli, ktorá
            chce, aby toto tajomstvo ostalo neprístupnym jeho
            Cirkvi, aby sme sa pokorne sklonili pred riadením
            jeho prozretelnosti. A to tym skôr, ze Bozia
            milost, ktorá jediná môze ludom
            dopomôct k vecnému zivotu, sa nám
            udeluje bez vsetkej pochybnosti vo väcsej alebo
            mensej miere úplne zadarmo, bez najmensieho ohladu
            na nase zásluhy. Aby sme teda dosli k
            spáse, musíme sa kazdy neustále
            vrhat do nárucia Bozieho milosrdenstva, aby
            nám pomohlo svojou milostou k spáse a
            musíme neustále verit neomylnému
            slovu toho, ktory slúbil, ze vypocuje a
            spasí kazdého, kto sa bude modlit.
            
            Iné texty
            Písma
            
            Ale vrátme sa k násmu predmetu, ze Boh
            si úprimne praje, aby sa vsetci ludia spasili.
            Sú iné texty, ktoré dokazujú
            tú istú vec, napríklad, ked Boh
            hovorí: Ako zijem, hovorí Pán,
            Jahve, nemám zálubu v tom, aby zomrel
            bezbozny, ale aby sa bezbozny vrátil zo svojej
            cesty a zil" (Ez 33:11). Nehovorí len, ze chce
            smrt hriesnika, ale hovorí, ze chce jeho zivot a
            prisahá, aby skôr uverili, ako
            poznamenáva Tertulian.
            
            Okrem toho vraví Dávid: Lebo len
            chvílku trvá jeho hnev, ale cely zivot jeho
            láskavost" (Zalm 30:6). Trestá preto, ze ho
            nase hriechy nútia k hnevu; vo svojej vôli
            vsak nechce nasu smrt, ale nás zivot, cely
            zivot". - Sv. Bazil k tymto slovám
            poznamenáva: Co tym chce povedat? To, ze Boh chce,
            aby vsetci mali úcast na zivote." Zalmista totiz
            povedal: Nás Boh je Boh spásy, on je
            Pán, co zo smrti dáva uniknút" (Zalm
            68:21). Sv. Róbert Bellarmin tieto slová
            vysvetluje takto: Je mu to vlastné, to je
            jeho prirodzenost - vsetkych spasit a zachránit
            pred vecnou smrtou."
            
            Okrem toho hovorí Pán: Podte ku
            mne vsetci, ktorí sa namáhate a ste
            pretazení, a ja vás posilním" (Mt
            11:28). Ked vsetkych pozyva ku spáse, iste chce
            spasit vsetkych. Okrem toho sv. Peter píse:
            Pán nemeská s
            prislúbením, ako sa niektorí
            nazdávajú, ze meská; on je len
            trpezlivy s vami a nechce, aby niekto zahynul, ale aby sa
            vsetci dali na pokánie" (2 Pt 3:9) a tak sa
            spasili.
            
            Dalej hovorí Pán: Preco by ste
            mali zomriet, dom Izraela?
preto sa obrátte a
            budete zit" (Ez 18:31-32). Co som este mal urobit
            svojej vinici a neurobil som jej?" (Iz 5:4). Kolko
            ráz som chcel zhromazdit tvoje deti, ako sliepka
            zhromazduje svoje kuriatka pod krídla, a nechceli
            ste!" (Mt 23:37). Ako by mohol Pán tvrdit, ze
            klope na nase hriesne srdcia? Ako by nás mohol
            tolko nabádat, aby sme sa vrátili do jeho
            nárucia? Ako by nám mohol vytykat: Co som
            mal este urobit, aby som vám získal
            spasenie?" Ako by nám mohol povedat, ze nás
            chcel prijat za dietky, keby nemal naozajstnú
            vôlu spasit vsetkych? Okrem toho hovorí sv.
            Lukás, ze Jezis Kristus, ked sa z dialky pozeral
            na Jeruzalem a myslel na záhubu národa pre
            jeho hriechy, plakal nad ním" (Lk 19:41).
            Preco vsak plakal vtedy," pyta sa sv. Theofylakt so
            sv. Jánom Zlatoústym, pri pohlade na
            skazu mesta, ked nie preto, ze skutocne túzil po
            jeho spáse." Ked teda Boh na tolkych miestach
            svedcí, ze chce spasit vsetkych, kto sa
            opovázi tvrdit, ze Boh nechce, aby boli vsetci
            spasení? Petávius sa pyta: Je
            dovolené, samo Sväté Písmo, v
            ktorom Boh na tolkych miestach dosvedcil svoju vôlu
            tak skvelymi, tak casto opakovanymi slovami, áno,
            slzami a prísahou, je dovolené ho tupit a
            vysvetlovat v opacnom zmysle, ako by bol Boh ustanovil,
            ze zahubí celé ludské pokolenie
            okrem niekolko málo ludí
 a ako by sa
            vôbec nestaral o jeho záchranu
? A co
            je v ostatnych clánkoch viery este tak
            jasné, aby bolo isté pred podobnou krivdou
            a potupou?" Podla súdu tohto velkého
            teológa je tvrdenie, ze Boh nechce naozaj spasit
            vsetkych, tolko, ako vysmech z vieroucnych vyrokov nad
            slnko jasnejsie a krivda proti nim. A kardinál
            Sfonfrati hovorí: Kto zmysla inác,
            nevie, ci nerobí z pravého Boha len Boha
            zdanlivého
 tak ako v divadle
            vystupujú králi, ktorí majú
            ku králom velmi daleko!"
            
            Vseobecná zhoda
            Cirkevnych Otcov
            
            Túto pravdu, ze Boh chce spasit vsetkych,
            potvrdzujú vsetci svätí Otcovia. Nieto
            pochybnosti o jednomyselnom presvedcení
            gréckych Otcov, ze Boh chce spasit vsetkych i
            jednotlivych ludí. Tak ucí sv.
            Justín, sv. Bazil, sv. Gregor Naziansky, sv.
            Metod, sv. Ján Zlatoústy (ich
            svedectvá uvádza Petaviu). Vsimnime si vsak
            latinskych Otcov. Sv. Hieronym hovorí: Boh
            chce spásu vsetkych
 Pretoze sa vsak nik
            nespasí bez vlastnej vôle
 Boh chce,
            aby sme chceli dobro, aby potom chcel aj on v nás
            splnenie svojich úmyslov." A na inom mieste:
            Preto ich (zidov) chcel spasit podla ich zelania a
            nabádal ich k práci na vlastnej
            spáse, aby sa dostalo ich vôli odmeny, ale
            oni nechceli uverit." Sv. Hilarius: Boh chce, aby
            sa spasili vsetci ludia a nielen tí, ktorí
            budú patrit do poctu svätych, lez bez vynimky
            vsetci, aby nik nemal vyhovorku." Sv. Pavlín:
            Vsetkym hovorí (Kristus): Podte ku mne
            vsetci
 lebo kym zálezí na nom, ktory
            stvoril vsetkych, chce, aby sa kazdy clovek spasil." Sv.
            Ambróz: Boh musel ukázat svoju
            vôlu aj na bezboznych. A preto nesmel vynechat ani
            zradcu, aby mohli vsetci poznat, ze i pri volbe svojho
            zradcu zamyslal spasit vsetkych
 A ukázal
            spásu vsetkym, ze pokial zálezalo na Bohu,
            chcel spasit vsetkych." Spisovatel diela,
            nadpísaného Vyklad Ambrózov"
            (podla Petavia je to diakon Hilarius), dáva si na
            apostolove slová: Boh chce, aby vsetci ludia boli
            spasení," túto otázku: Ako je
            mozné, ze vsemohúci Boh chce spasit
            vsetkych, a predsa sa tolko ludí
            nezachráni?" A odpovedá si: Chce, aby
            boli spasení, ak chcú sami; lebo ten, kto
            dal zákon vsetkym, nikoho nevylúcil zo
            spásy
 Tento liek vsak neosozí ani
            kolísavym, ani tym, ktorí ho (otvorene)
            odmietajú. Vraví, ze Pán nikoho
            nevylúcil z práva na slávu a
            vsetkym, ze dáva milost, aby sa spasili, ale s
            podmienkou, ze budú spolupôsobit s milostou,
            lebo milost neosozí nic tomu, kto ju odmieta. Na
            túto otázku rovnako odpovedá i sv.
            Ján Zlatoústy i sv. Augustín. Sv.
            Ján Zlatoústy hovorí: Preco
            teda nedosahujú spásu vsetci, ked Boh chce
            spasit vsetkych? Pretoze vôla vsetkych sa neriadi
            jeho vôlou a preto, ze on nikoho nenúti."
            Sv. Augustín hovorí: Boh chce, aby
            boli vsetci ludia spasení; nie vsak tak, ze by im
            bral slobodnú vôlu." To isté
            hlása sv. Augustín na mnohych inych
            miestach, ktoré uvediem dalej.
            
            2. Jezis Kristus zomrel za
            spásu vsetkych ludí
            
            Nie menej je jasné zo Svätého
            písma i zo svätych Otcov, ze Jezis Kristus
            zomrel za vsetkych a za kazdého
            jednotlivého cloveka. Adamov hriech iste
            spôsobil strasnú pohromu celému
            ludskému pokoleniu. Jezis Kristus vsak nahradil
            milostou vykúpenia vsetky skody, ktoré
            nám Adam zaprícinil. Preto tridentsky snem
            prehlásil, ze sväty krst vracia dusiam
            cistotu a bezúhonnost. Pokial ide o ziadostivost,
            ktorá v nich ostáva, nie je im na skodu,
            ale pre nadobudnutie slávnejsej koruny, v tom
            prípade, ze budú odporovat svojim
            vásnam. Sv. Lev hovorí: Viac som
            získal Kristovou milostou, nez som stratil
            diablovou závistou." To isté
            prehlásil apostol slovami: Ale s darom to
            nie je tak ako s previnením
 kde sa rozmnozil
            hriech, tam sa este väcsmi rozhojnila milost" (Rim
            5:15, 20). Sám spasitel povedal: Ja som
            prisiel, aby mali zivot a aby ho mali hojnejsie" (Jn
            10:10). Uz dávno predtym to povedal Dávid a
            Izaiás. Dávid hovorí: Lebo u
            Pána je milosrdenstvo a hojné
            vykúpenie" (Zalm 130:7). Izaiás:
            Dostal z Pánovej ruky dvojmo za kazdy svoj
            hriech" (Iz 40:2). K tymto slovám vykladatel
            Svätého písma poznamenáva:
            Boh odpustil svojej Cirkvi tym spôsobom, ze
            dostala dvojnásobnú, t.j.
            mnohonásobnú milost namiesto trestov,
            ktoré by si zasluhovala."
            
            Svedectvo Svätého
            Písma
            
            Ze zomrel nás Spasitel, ako som povedal, za
            vsetkych a ze obetoval vecnému Otcovi dielo svojho
            vykúpenia za spásu jednotlivych
            ludí, uistuje Sväté písmo:
            Lebo Syn cloveka prisiel hladat a zachránit,
            co sa stratilo" (Lk 19:10). [Spasitel]
            vydal seba samého ako vykupné za vsetkych"
            (1 Tim 2:6). A zomrel za vsetkych, aby aj
            tí, co zijú uz nezili pre seba, ale pre
            toho, ktory za nich zomrel a vstal z mrtvych" (2 Kor
            5:15). Preto sa namáhame a
            zápasíme, lebo máme nádej v
            zivého Boha, ktory je spasitelom vsetkych
            ludí, najmä veriacich" (1 Tim 4:10). On
            je zmiernou obetou za nase hriechy; a nielen za nase, ale
            aj za hriechy celého sveta" (1 Jn 2:2). Lebo
            nás zenie Kristova láska, ked si
            uvedomíme, ze ak jeden zomrel za vsetkych, teda
            vsetci zomreli" (2 Kor 5:14). Zastavme sa aspon pri
            tychto poslednych slovách. Pytam sa: Keby
            nepokladal apostol za isté, ze Jezis Kristus
            naozaj za vsetkych umrel, ako by mohol súdit z
            Kristovej smrti podstúpenej za vsetkych, ze vsetci
            umreli? A to tym skôr, ze apostol vyvodzuje z tejto
            pravdy pohnútku, ktorá musí
            roznietit nase srdce láskou k Spasitelovi. Avsak
            Boziu túzbu a vôlu spasit vsetkych najlepsie
            ukazujú apostolove slová: Ked on
            vlastného Syna neusetril, ale vydal ho za
            nás vsetkych," a este mocnejsie sú dalsie
            slová: akoze by nám s ním
            nedaroval vsetko!?" (Rim 8:32). Ked nám Boh vsetko
            daroval, co by sme sa báli, ze nám odoprel
            vyvolenie k sláve - pravda pod podmienkou, ze
            budeme spolupracovat s milostou. Ked teda daroval
            svojho Syna," hovorí uceny kardinál
            Sfondrati, ako by nám odoprel milost
            spásy?" Apostol nás tu poucuje jasnymi ale
            istymi slovami, ze nám neodoprie dar mensí,
            ked nám dal väcsí; ze nám
            neodoprie dar spásy, ked nám dal svojho
            Syna, aby sme boli spasení." A to je pravda. Ako
            by mohol sv. Pavol tvrdit, ze nám dal vsetko, ked
            nám daroval svojho Syna, keby bol presvedceny, ze
            nás mnohych vylúcil zo slávy,
            jediného to dobra a jediného ciela, pre
            ktory nás stvoril? Tomuto mnozstvu ludí by
            dal síce vsetko, ale odoprel by to najlepsie,
            vecnú blazenost, bez ktorej musí
            prepadnút vecnému nestastiu, lebo tretej
            moznosti niet. Lez, ze by sme chceli tvrdit inú
            väcsiu opovázlivost, ako poznamenáva
            iny uceny spisovatel, ze Boh síce dáva
            vsetkym milost k dosiahnutiu slávy, mnohym ludom
            vsak odopiera prístup k jej pozívaniu, ze
            teda dáva prostriedok k cielu, ale ciel
            odopiera.
            
            Ucenie svätych
            Otcov
            
            Vsetci svätí Otcovia jednomyselne ucia, ze
            Jezis Kristus zomrel preto, aby vsetkym získal
            vecnú spásu. Sväty Hieronym (?)
            hovorí: Za vsetkych zomrel Kristus; bol
            nájdeny jediny hodny
 aby bol obetovany za
            tych, ktorí boli mrtvi v hriechu. Sv.
            Ambróz: Kristus prisiel preto na svet, aby
            nás vyliecil z nasich rán. Pretoze vsak
            neziadajú vsetci jeho liek
 uzdravuje (len)
            tych, ktorí chcú, nenúti vsak tych,
            ktorí nechcú. Inde: Vsetkym priniesol
            prostriedok k uzdraveniu, aby kazdy, kto zahynie,
            pricítal sám sebe prícinu svojej
            smrti, ze nechcel byt uzdraveny, hoci mal liek
 Nech
            je vsak velebené isté Kristovo
            milosrdenstvo ku vsetkym
 ked chce spásu
            vsetkych ludí." A este jasnejsie na inom mieste
            hovorí: Jezis napísal svoj
            závet nie v prospech jedného cloveka, ani
            nie pre niekolko málo ludí, lez v prospech
            vsetkych; vsetci sme napísaní ako
            dedicia
 závet je spolocny a dáva
            právo vsetkym: dedicstvo nálezí
            vsetkym a kazdému osobitne. Vsimnime si
            slová: Vsetci sme napísaní ako
            dedicia. To znamená, ze Vykupitel napísal
            ako dedicov nebies nás vsetkych. Sv. Lev
            píse: Ako Kristus nenasiel nikoho bez
            hriechu, tak prisiel na pomoc vsetkym." Sv.
            Augustín uvádza slová sv.
            Jána: Boh neposlal Syna na svet, aby svet
            odsúdil, ale aby sa skrze neho svet spasil" (Jn
            3:17) a hovorí: Prisiel teda uzdravit svet,
            pokial je to v moci lekára." Treba dat pozor na
            slová: Pokial je to v moci lekára.
            Sám Boh chce úcinne spásu vsetkych;
            nemôze vsak uzdravit toho, kto uzdravenie odmieta,
            ako dodáva sv. Augustín: Celkom iste
            uzdravuje (Boh), nie vsak toho, kto nechce. Co ta
            môze viac oblazit ako myslienka, ze más vo
            svojej ruke zivot, a ze od tvojej vôle
            závisí tvoje zdravie?" Zastavme sa pri
            jednotlivych slovách: Uzdravuje". Sv. ucitel
            teda hovorí o hriesnikoch, ktorí sú
            chorí a nemôzu sami zo svojich síl
            nadobudnút zdravie. Celkom iste". Z Bozej
            strany nechyba nic, co je potrebné pre uzdravenie
            a spásu hriesnikov. Svoj zivot más vo
            svojej ruke a tvoje zdravie závisí od
            tvojej vôle." Tieto slová dokazujú,
            ze Boh chce skutocnou vôlou spasit vsetkych.
            Inác by sme nemali vo svojich rukách
            moznost nadobudnút zdravie duse a vecny zivot. Na
            inom mieste hovorí: Ten, ktory nás
            vykúpil za takú cenu, nechce, aby
            títo vykúpení zahynuli.
            Nevykúpil nás, aby nás zahubil, lez,
            aby nám dal zivot." Vsetkych nás
            vykúpil, aby nás vsetkych spasil. A potom
            nás vsetkych sväty nabáda chyrnymi
            slovami k práci na dosiahnutie vecnej blazenosti.
            Nech sa vzpriami ludská krehkost
 Nik
            nech nehovorí: Nebudem spaseny
 Ovela viac
            Kristus ucinil, ako slúbil. Co ucinil? Zomrel za
            teba. Co prislúbil? Ze budes s ním zivy."
            Niektorí tvrdili, ze Kristus vylial svoju krv za
            vsetkych, aby vsetkym získal milost, ale nie
            spásu. Ich mienku rázne odmieta ucenec
            Périgueus: Aké nesprávne je
            tak mysliet! Ako by mohla Bozia Múdrost
            chciet prostriedok k spáse, ale spásu nie?"
            Okrem toho sv. Augustín (?) sa obracia na zidov
            slovami: Poznávate bok, ktory ste prebodli,
            pretoze bol otvoreny i od vás i pre vás."
            Keby vsak Kristus nebol vylial svoju krv skutocne za
            vsetkych, mohli by zidia odpovedat sv.
            Augustínovi, ze Pánov bok síce
            otvorili, ale ze tento bok nebol otvoreny pre nich.
            
            Ani sv. Tomás nijako nepochybuje, ze Jezis
            Kristus zomrel za vsetkych. Z tejto pravdy vyvodzuje
            dôsledok, ze Jezis Kristus chce spásu
            vsetkych. Jezis Kristus je prostredníkom medzi
            Bohom a ludmi, nielen niektorymi, ale vsetkymi. Nebol by
            ním sám vsak, keby nechcel vsetkych
            spasit."
            
            Dôkazom tejto pravdy je odsúdenie 5.
            Janseniovej vety, ako sme povedali prv: Je
            semipelagiánske ucenie povedat, ze Kristus zomrel
            úplne za vsetkych ludí, alebo ze za nich
            vylial krv." Podla ostatnych zavrhnutych viet a podla
            Janseniovych zásad je zmysel vety tento: Jezis
            Kristus zomrel, aby zaslúzil vsetkym
            dostatocné milosti k spáse, ale zomrel len
            za predurcenych, ako napísal Jansenius jasne na
            inom mieste: Ani v najmensom sa nezhoduje so
            zásadami sv. Augustína ucenie, ze Kristus
            Pán vylial svoju krv za vecnú spásu
            alebo neveriacich, ktorí umierajú v nevere
            alebo spravodlivych, ktorí nezotrvajú v
            dobrom." Katolícky zmysel je teda opacny:
            Nie je semipelagiánske, lez správne
            ucenie, ze Jezis Kristus zomrel, aby zaslúzil
            milosti potrebné v terajsom poriadku k dosiahnutiu
            spásy nielen pre predurcenych, lez i pre
            zatratenych."
            
            Ze Boh chce naozaj spásu vsetkych a ze Jezis
            Kristus zomrel za spásu vsetkych, presvedcuje
            nás dalej prikázanie o nádeji,
            ktoré Boh vsetkym ukladá. Dôvod je
            jasny. Sv. Pavol nazyva krestanskú nádej
            istotou a pevnou kotvou duse: 
my, co sme
            nasli útociste v tom, ze dosiahneme
            ponúknutú nádej. Máme ju ako
            istú a pevnú kotvu duse
" (Hebr
            6:18-19). A v com môzeme mat túto
            bezpecnú a pevnú kotvu svojej
            nádeje, ak nie v pravde, ze Boh chce spásu
            vsetkych?" Ako môzu dúfat v Bozie
            milosrdenstvo ludia," pyta sa teológ
            Périguex, ak nie je isté, ze Boh chce
            spásu vsetkych? A s akou nádejou by mohli
            obetovat Bohu Kristovu smrt, aby dosiahli odpustenie,
            keby nebolo isté, ze bola prinesená ako
            obeta za nich?" A kardinál Sfondrati
            hovorí, ze keby bol Boh jednych vyvolil k zivotu
            vecnému a druhych z neho vylúcil, ze by sme
            mali viac dôvodov k zúfalstvu ako k
            nádeji, lebo ovela viac je zatratenych ako
            vyvolenych. A keby nebol zomrel Jezis Kristus za
            spásu vsetkych, ako by sme mohli mat bez
            zvlástneho zjavenia isty základ svojej
            nádeje, ze budeme spasení pre
            zásluhy Jezisa Krista? O tom nikdy nepochyboval
            sv. Augustín, lebo hovorí: Vsetka
            nádej a istota viery spocíva pre mna v
            drahocennej krvi Kristovej, ktorá bola vyliata za
            nás a za nasu spásu." Preto skladá
            sväty vsetku svoju nádej do krvi Jezisa
            Krista, lebo viera mu dáva istotu, ze Jezis
            Kristus zomrel za vsetkych. O tomto dôvode
            krestanskej nádeje podrobnejsie pouvazujem v III.
            kapitole, ked budem hovorit o hlavnej veci, a to milost
            modlitby je daná vsetkym.
            
            3. Deti, ktoré
            zomierajú bez krstu.
            
            Ostáva este rozriesit tazkost, preco
            hynú deti umierajúce pred krstom, prv ako
            nadobudli uzívanie rozumu. Ked chce Boh
            spásu vsetkych, preco hynú tieto deti bez
            vlastnej viny, pretoze sa im nedostáva od Boha
            nijakej pomoci, aby dosiahli spásu? Sú dve
            odpovede, z ktorych je správnejsia druhá.
            Vysvetlím krátko obidve.
            
            Prvá odpoved: Boh chce vôlou
            predchádzajúcou spásu vsetkych a
            preto prichystal vseobecné prostriedky, aby vsetci
            mohli dosiahnut spásu. Tieto prostriedky vsak
            nesplnia svoju úlohu alebo vinou tych,
            ktorí ich nechcú uzívat alebo ze ich
            uzitie prekazia príciny druhotné (ako je
            napríklad prirodzená smrt detí);
            Avsak Boh, ktory vo svojej prozretelnosti vsetko
            správne a múdro usporiadal, nie je povinny
            zamedzit cinnost tychto prícin. Sú to
            myslienky sv. Tomása, ktory hovorí, ze
            Jezis Kristus síce obetoval svoje zásluhy
            za vsetkych a ze pre vsetkych ustanovil krst; ale tento
            prostriedok spásy nie je udeleny detom,
            ktoré umierajú pred uzívaním
            rozumu, nestáva sa priamym zásahom Bozej
            vôle, ale len z Bozieho dopustenia. A Boh, ako
            zvrchovany Pán sveta, nesmie rusit celkovy
            poriadok preto, aby sa pomohlo jednotlivym veciam.
            
            Druhá odpoved: Je rozdiel medzi tym, ked niekto
            nie je blazeny a ked je zatrateny. Lebo vecná
            blazenost je dar dany celkom nezaslúzene, preto
            jej strata nemá povahu trestu. Velmi
            odôvodneny je názor sv. Tomása, ze
            deti, ktoré zomreli ako nemluvniatka netrpia ani
            trest zmyslov ani trest straty. Netrpia trest zmyslov,
            lebo ako hovorí sv. ucitel, tento trest
            zodpovedá náklonnosti k stvorenym veciam.
            Tá pri dedicnom hriechu chybí:
            nenachádza sa tu osobná vina, a preto ani
            trest zmyslov. Protivníci uvádzajú
            proti tomu náuku sv. Augustína, podla
            ktorého by boli tieto deti odsúdené
            aj k trestom zmyslov. Ale na inom mieste tento sväty
            prehlasuje, ze je v tejto otázke velmi bezradny.
            Hovorí: Ked ide o trest malickych, som vo
            velkych pochybnostiach a naozaj neviem, co odpovedat." A
            inde pripústa domienku, ze tieto deti
            nedostávajú ani odmenu ani trest: Nie
            je treba sa bát, ved ked mohla byt akási
            stredná cesta medzi správnym skutkom a
            hriechom, môze tiez zniet rozsudok Sudcu ku stavu
            medzi odmenou a zatratením." Túto mienku
            zastáva potom celkom rozhodne sv. Gregor
            Naziánsky: Spravodlivy Sudca nedá im
            ani nebeskú odmenu ani muky." A rovnako sv. Gregor
            Nyssensky: Predcasná smrt detí
            dokazuje, ze tí, ktorí takto stratia zivot,
            nebudú trpiet v bolestiach a mukách."
            
            Pokial ide o trest straty, sú tieto deti
            vylúcené zo slávy; ako ucí
            sv. Tomás, ktory túto vec co
            najdôkladnejsie uvázil, nikto netrpí
            pre stratu dobra, ktorého nie je schopny. Nikto
            napríklad neplace preto, ze nemôze lietat a
            ziaden obycajny clovek nie je smutny preto, ze
            nemôze byt cisárom. Tak nie sú
            smutné ani deti, ze nemajú slávu,
            ktorej nikdy neboli schopné. Nemali na nu
            nároky ani na základe svojej prirodzenosti,
            ani pre svoje zásluhy. Inde uvádza este iny
            dôvod. Hovorí, ze nadprirodzené
            poznanie slávy je mozné len úkonom
            viery, tento úkon vsak prevysuje vsetko
            prirodzené poznanie. Preto nemôzu tieto
            dietky byt smutné nad stratou slávy,
            pretoze nikdy o nej nemali nadprirodzené poznanie.
            Okrem toho hovorí, ze nielen nebudú trpiet
            pre stratu vecnej blazenosti, ale ze sa budú viac
            radovat z velkej úcasti na Bozej dobrote a jeho
            dokonalostiach, pokial sú prirodzene
            prístupné. A hoci s ním nie
            sú spojené slávou, sú s
            ním predsa zblízené úcastou
            na prirodzenych dobrách a takto môzu z neho
            cerpat radost prirodzenym poznaním a prirodzenou
            láskou k nemu.