NOVENA
K DUCHU SVÄTÉMU
KRALOVNA
NOVIEN
sv.
Alfonz
Pozostáva
z rozjímaní na kazdy den noveny od sviatku
Nanebovstúpenia do Turícnej
vigílie.
Novena
k Duchu Svätému odzrkadluje cas modlitby,
ktory apostoli a Preblahoslavená Panna
Mária strávili v Hornej Sieni v case od
Nanebovstúpenia do zoslania Ducha
Svätého na Turíce. V tomto zmysle
táto novena je predstavitelom vsetkych
novien.
Tym
velkym darom, udelenym na Turíce, bol dar Ducha
Svätého, dar, ktory bol pre nás
zaslúzeny utrpením samého Jezisa
Krista. Jezis to dal vediet, ked povedal apostolom:
Lebo ak neodídem, Tesitel k vám
nepríde. Ale ked odídem, poslem ho k
vám" (Jn 16:7).
Nasa
viera nás ucí, ze Duch Sväty je
láska, ktorú k sebe majú Otec a
Vecné Slovo. Preto dar lásky, ktory
Pán vlieva do nasich dusí, a ktory je
najväcsí zo vsetkych darov, je osobitne
pripisovany Duchu Svätému, ako to
hovorí sv. Pavol:
lebo Bozia
láska je rozliata v nasich srdciach skrze Ducha
Svätého, ktorého sme dostali" (Rim
5:5).
V
tejto novene budeme uvazovat predovsetkym o velkej
hodnote bozskej lásky, aby sme túzili po
jej získaní. Ochotnym cvicením, a
predovsetkym modlitbou, sa budeme snazit stat sa jej
úcastníkmi, lebo Boh ju prislúbil
tym, ktory prosia s pokorou:
o co skôr
dá nebesky Otec Ducha Svätého tym, co
ho prosia!" (Lk 11:13).
1.
Láska je ohen, ktory zapaluje
srdce
Boh v
starovekom zákone nariadil, aby sa ohen na na jeho
oltári neprestajne udrzoval
ohen na
oltári treba pritom udrziavat" (Lv 6:9). Sv.
Gregor hovorí, ze tymi Bozími
oltármi sú nase srdcia, kde túzi,
aby ohen jeho bozskej lásky vzdy
horel.
Vecny
Otec, neuspokojac sa s tym, ze nám dal svojho Syna
Jezisa Krista, aby nás spasil svojou smrtou, dal
nám aj Ducha Svätého, aby mohol
prebyvat v nasich dusiach a neprestajne ich udrziavat
zapálené láskou.
Jezis
sám prehlásil, ze prisiel na svet preto,
aby zapálil nase srdcia tymto svätym ohnom, a
ze si nezelá nic iné, nez vidiet ho
zapáleny: Ohen som prisiel vrhnút na
zem; a co chcem? Len aby uz vzplanul!" (Lk 12:49).
Zabudnúc preto na urázky a nevdacnost,
ktoré sa mu dostali od ludí na zemi, ked
vystúpil do neba, zoslal na nás Ducha
Svätého.
Ó
najláskavejsí Vykupitel, milujes nás
vo svojich utrpeniach a opovrhnutiach práve tak
ako aj vo svojom Královstve
slávy!
To
preto sa Duch Sväty rozhodol zjavit sa v Hornej
Sieni vo forme ohnivych jazykov: I zjavili sa im
akoby ohnivé jazyky, ktoré sa rozdelili, a
na kazdom z nich spocinul jeden" (Sk 2:3). A Cirkev
odpovedá modlitbou: Kiez Duch Sväty,
prosíme ta, ó Pane, zapáli
nás ohnom, ktory Jezis Kristus prisiel
vrhnút na zem, o ktorom si túzobne ziadal,
aby vzplanul."
Toto
bol ten sväty ohen, ktory zapálil
svätych, aby urobili také velké veci
pre Boha, aby milovali svojich nepriatelov, aby
túzili po pohrdaní, aby sa postili a aby s
radostou objali aj muky a mucenícku
smrt.
Láska
nemôze zostat necinná a nikdy nepovie:
Dost". Dusa, ktorá miluje Boha, cím
viac robí pre Milovaného, tym viac si este
praje potesit ho a este viac upútat na seba jeho
náklonnost.
Tento
sväty ohen sa zapaluje rozjímavou modlitbou:
Pri rozjímaní vzplanul vo mne ohen"
(Z 39:4). Ak si teda zeláme horiet láskou k
Bohu, milujme modlitbu. Toto je tá
pozehnaná pec, v ktorej sa zapaluje tento bozsky
plam.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
2.
Láska je svetlo, ktoré osvecuje
dusu
Jedno
z najväcsích ziel, ktoré Adamov hriech
v nás spôsobil, je zatemnenie násho
rozumu skrze vásne, ktoré zatemnujú
mysel. Aká úboha je to dusa, co sa
nechá ovládat akoukolvek
vásnou!
Vásen
je ako vypar, závoj, ktory nám bráni
vidiet pravdu. Ako môze niekto utiect od zla, ak
nevie, co je zlo? Okrem toho, toto zatemnenie
vzrastá úmerne k tomu, ako vzrastajú
nase hriechy.
Duch
Sväty, ktory sa nazyva najpozehnanejsie
svetlo", je ten, ktory nielenze skrze svoju bozskú
ziaru zapaluje nase srdcia, aby ho milovali, ale
rozhána tiez nasu temnotu a ukazuje nám
márnost pozemskych vecí, hodnotu vecnych
dobier, dôlezitost spasenia, cenu milosti, dobrotu
Boha, nekonecnú lásku, ktorú si
zasluhuje, a nesmiernu lásku, ktorú
má k nám.
Zivocísny
clovek neprijíma veci Bozieho Ducha; sú mu
bláznovstvom a nemôze ich pochopit, lebo ich
treba duchovne posudzovat" (1 Kor 2:14). âlovek,
ktory je ponoreny v pozemskych rozkosiach, vie
málo o tychto pravdách a preto, na svoje
nestastie, miluje, co by mal nenávidiet a
nenávidí, co by mal milovat.
Sv.
Mária z Pazzi zvolala: Ó láska
nepoznaná! Ó láska
nemilovaná!" A sv. Terézia povedala, ze Boh
nie je milovany, lebo nie je poznany. Preto svätci
vzdy hladali svetlo od Boha.
Zosli
svoje svetlo!" (Z 43:3). Ty, Pane, zapalujes moju
pochoden; môj Boh rozjasnuje vo mne temnoty" (Z
18:29). Otvor mi oci, aby som pozoroval divy tvojho
zákona" (Z 119:18).
Áno,
lebo bez svetla sa nemôzeme vyhnút
priepastiam ani nájst Boha.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
3.
Láska je pramen, ktory hasí
smäd
Láska
sa nazyva aj zivy pramen, ohen a milosrdenstvo.
Nás pozehnany Vykupitel povedal
Samaritánke: Kto sa napije z vody,
ktorú mu ja dám, nebude zíznit
naveky. A voda, ktorú mu dám, stane sa v
nom premenom vody prúdiacej do vecného
zivota" (Jn 4:14).
Láska
je voda, ktorá hasí nás smäd.
Ten, kto miluje Boha naozaj z celého srdca, ani
nehladá, ani si neziada nic iné, pretoze v
Bohu nachádza kazdé dobro. Nasyteny Bohom
radostne volá: Môj Boh a moje
vsetko!"
Ale
Vsemohúci sa stazuje, ze mnohé duse chodia
horedole v hladaní letmej a úbohej rozkose
a nechávajú jeho, ktory je nekonecné
dobro a pramen vsetkej radosti: Mna opustili,
pramen zivych vôd, aby si vykopali
popraskané cisterny, ktoré vodu udrzat
nemôzu" (Jer 2:13).
Preto
Boh, ktory nás miluje a zelá si vidiet
nás stastnych, volá a dáva vsetkym
na známost: Ak je niekto smädny
nech príde ku mne a nech pije" (Jn 7: 37).
Ktokolvek chce byt stastny, nech príde ku mne a ja
mu dám Ducha Svätého, ktory ho
urobí blazenym aj v tomto zivote aj v
budúcom. Ak
niekto
verí
vo mna
Ako hovorí Písmo, z jeho
vnútra potecú prúdy zivej vody" (Jn
7:38).
Preto
ktokolvek verí v Jezisa Krista a miluje ho, bude
obohateny tolkou milostou, ze z jeho srdca (vôle)
budú vytekat mnohé pramene svätych
cností, aby spasil seba a dal zivot aj inym. A sv.
Ján pokracuje: To povedal o Duchu,
ktorého mali dostat tí, co v neho uverili.
Lebo este nebolo Ducha, pretoze Jezis este nebol
osláveny" (Jn 7:39).
Klúcom,
ktory otvára kanály tejto pozehnanej vody,
je modlitba, ktorá nám zabezpecí
kazdé dobro mocou prislúbenia: Proste
a dostanete" (Jn 16:24). Sme slepí,
chudobní a slabí, ale modlitba nám
zabezpecí svetlo, silu a hojnost milostí.
Boh si praje dat nám svoju milost, ale chce, aby
sme sa za nu modlili.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)

4.
Láska je rosa, ktorá
zúrodnuje
Láska
robí plodnymi nase dobré túzby, nase
sväté úmysly a nase dobré
skutky. Tieto sú kvetmi a ovocím,
ktoré produkuje milost Ducha
Svätého.
Láska
sa nazyva rosa", lebo schladzuje srdce od zlych
vásni a pokusení. Preto sa Duch Sväty
nazyva tiez obcerstvením a príjemnym
chládkom. Táto rosa zostupuje do nasich
srdc v case modlitby.
·tvrt
hodina strávená v modlitbe postacuje proti
kazdému hnutiu nenávisti alebo nezriadenej
lásky, nech by bola akokolvek
rozpálená.
Sväté
rozjímanie je miesto, kde sa láska
usporadúva, aby sme dokázali milovat svojho
blízneho ako seba a Boha
nadovsetko.
Ktokolvek
miluje Boha, miluje modlitbu, a ktokolvek nemiluje
modlitbu, zistí, ze je pren morálne
nemozné prekonat svoje
vásne.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
5.
Láska je odpocinok, ktory
obcerstvuje
V
hymnuse Veni, Sancte Spiritus, sa o láske
hovorí: odpocinok v námahe,
útecha v smútku". Láska je
odpocinok, ktory obcerstvuje, lebo prvotnou úlohou
lásky je zjednotit vôlu milujúceho s
milovanym. Dusa, ktorá miluje Boha, môze
trpezlivo znásat skúsky tym, ze povie:
Nech sa stane tvoja vôla." Toto je
pokoj, ktory prevysuje kazdú
chápavost" (Fil 4:7).
V
tomto zivote musí kazdy niest svoj kríz,
ale sv. Terézia hovorí, ze kríz je
tazky pre toho, kto ho za sebou vlecie, ale nie pre toho,
kto ho objíma - nesie. S pomocou Ducha
Svätého môzeme zniest skúsky a
premôct ich.
Nuz,
je velmi dobrá vec, predlzit svoju
rozjímavú modlitbu do celého dna,
ako to robila sv. Terézia.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
6.
Láska je cnost, ktorá nám
dáva silu
Láska
je mocná ako smrt" (Vlp 8:6). Ako nejestvuje
ziadna stvorená sila, ktorá môze
odporovat smrti, tak pre milujúcu dusu
nejestvujú tazkosti, ktoré by láska
nemohla prekonat. Ked sa jedná o to, pácit
sa milovanému, láska zvítazi nad
vsetkym. Nic nie je také tvrdé, aby ohen
lásky nad tym nezvítazil.
Najistejsím
znamením, ako zistit, ci dusa naozaj miluje Boha,
je, ked je práve tak verná v láske v
protivenstvách ako v priaznivych okolnostiach.
Svätí nám hovoria, ze Boh je
práve tak hodny lásky vtedy, ked
trestá, ako aj vtedy, ked nás utesuje, lebo
vsetko robí z lásky a pre nase dobro. Sv.
Ján Zlatoústy povazoval sv. Pavla v
okovách za stastnejsieho, nez sv. Pavla
uchváteného do tretieho
neba.
Tak
sa svätí muceníci uprostred svojich
múk radovali a dakovali Bohu za tú
najväcsiu priazen, ktorá sa im mohla dostat -
trpiet z lásky k nemu. Iní
svätí dokázali svoju lásku
pokánim, ktoré konali.
Sv.
Augustín hovorí: Co clovek miluje, to
bud nepocituje ako námahu, alebo samotnú
námahu miluje."
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
7.
Láska spôsobuje, ze Boh prebyva v nasich
dusiach
Duch
Sväty sa nazyva sladky Host duse". Toto je
velky príslub, ktory urobil Jezis Kristus tym,
ktorí ho milujú, ked povedal: Ak ma
milujete, budete zachovávat moje
prikázania. A ja poprosím Otca a on
vám dá iného Tesitela, aby zostal s
vami naveky" (Jn 14:15).
Duch
Sväty nikdy neopustí dusu, hovorí
Tridentsky Koncil, ak z nej nie je vyhnany:
Neopustí, iba ak by bol on prvy opusteny"
(Sess. 5, c. 11).
Nuz
Boh prebyva v dusi, ktorá ho miluje, ale ziada
nás, aby sme ho milovali z celého svojho
srdca. Neznesie ziadnych rivalov. Takto píse sv.
Jakub: Alebo si myslíte, ze Písmo
nadarmo hovorí: «Takmer ziarlivo túzi
po nás Duch, ktory v nás prebyva»?"
(Jak 4:5).
Divíme
sa, ci si Jezis zasluhuje celú nasu lásku?
Dal sa ti cely," hovorí sv. Ján
Zlatoústy, nic si pre seba nenechal." Dal ti
vsetku svoju krv a svoj zivot; neostalo mu nic viac, co
by ti mohol dat.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
8.
Láska je uzol-zväzok, ktory
spája
Tak
ako Duch Sväty, ktory je nestvorená
láska, je nerozlucitelnym uzlom, ktory
spája Otca s Vecnym Slovom, práve tak
zjednocuje aj dusu s Bohom. Slovami sv. Augustína:
Láska je cnost zjednocujúca
nás s Bohom." To tiez znamená, ze Bozia
láska zjednocuje jeho s nami. A aky silny je tento
zväzok!
Zväzky
sveta sú zväzkami smrti; zväzky Boha
sú zväzkami zivota a spásy.
Zväzky Boha prostredníctvom lásky
nás zjednocujú s Bohom, ktory je nasim
skutocnym a jedinym zivotom.
Pred
príchodom Jezisa Krista ludia usli pred Bohom a
obrátili sa k pozemskym cielom. Ale
milujúci Boh poslal svojho Syna, aby ukul
zväzky lásky. Tieto zväzky sú
dobrodenia, osvietenia, volania k láske,
príslub neba, ale predovsetkym dar, ktory
nám dal v Jezisovi Kristovi v obeti kríza a
vo Sviatosti Oltárnej, a konecne, dar Ducha
Svätého.
Majte
lásku," hovorí sv. Pavol,
ktorá je zväzkom dokonalosti" (Kol
3:14). Láska je zväzok, ktory v sebe
zjednocuje vsetky ostatné cnosti a robí
dusu dokonalou. Miluj Boha a rob, co chces," je
slávny vyrok sv. Augustína, pretoze ten,
kto miluje Boha, snazí sa vyhnút tomu, aby
zaprícinil akúkolvek nevôlu
milovanému a snazí sa zapácit sa mu
vo vsetkom.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
9.
Láska je poklad obsahujúci kazdé
dobro
Láska
je poklad, o ktorom evanjelium hovorí, ze
musíme zanechat vsetko, aby sme ho dostali, lebo
láska nás robí
úcastníkmi Bozieho priatelstva: Ona
je pre ludí nevycerpatelnym pokladom. Kto ho
pouzíva, nadobúda Bozie priatelstvo"
(Múd 7:14). Hladaj len toto jedno dobro,
ktoré v sebe obsahuje vsetky ostatné
dobrá. Z tohto dôvodu musíme byt
odpútaní od svetskych
dobier.
Ten,
kto nájde Boha, nájde vsetko, co si
môze zelat. Hladaj radost v Pánovi a
dá ti, za cím túzi tvoje srdce" (Z
37:4). ªudské srdce neprestajne
vyhladáva veci, ktoré by ho mohli urobit
stastnym, ale ak ich ocakáva od stvorení,
bez ohladu na to, kolko ich získa, nikdy nebude
spokojné. Ak hladá jedine Boha, Boh
uspokojí vsetky jeho túzby. Preto
svätci sú najstastnejsími ludmi na
svete.
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
10.
Prostriedky ako milovat Boha a ako sa stat
svätym
âím
viac milujeme Boha, tym svätejsí sa
stávame. Sv. Frantisek Borgia hovorí, ze je
to modlitba, co vovádza bozskú lásku
do ludského srdca. Je to umrtvovanie, co berie
srdce zo sveta a ciní ho schopnym prijat tento
sväty ohen lásky.
âím
je v srdci viac zeme, tym menej je tam miesta pre
svätú lásku. Preto si svätci
vyvolili umrtvovanie, aby kontrolovali svoju
sebalásku a svoje zmysly.
Ale,
aby sme sa stali svätymi, treba mat predovsetkym
túzbu a rozhodnutie pracovat na tom. Diabol sa
mozno bude pokúsat predstavit nám
túto túzbu po svätosti ako pychu. A to
by aj tak bolo, ak by sme sa spoliehali na nasu
vlastnú silu. My vsak vkladáme svoju
dôveru v Boha, hovoriac: Vsetko môzem v
tom, ktory ma posilnuje" (Fil 4:13).
Musíme
mat preto odvahu urobit silné predsavzatie a
zacat. Modlitba dokáze vsetko. âo
nedokázeme urobit zo svojej vlastnej sily,
urobíme lahko s Bozou pomocou, ktory
prislúbil, ze nám dá, o cokolvek ho
budeme prosit: Ak ostanete vo mne a moje
slová ostanú vo vás, proste, o co
chcete, a splní sa vám to" (Jn
15:7).
(Úkony
srdca, prosby, návsteva Panny
Márie)
Modlitba
na dosiahnutie siedmych darov Ducha
Svätého.
Duchu
Sväty, bozsky Utesitel! Klaniam sa ti ako svojmu
pravému Bohu, práve tak, ako sa klaniam
Bohu Otcovi a Bohu Synovi. Zjednocujem svoje
chvály s tymi, ktoré prijímas od
vsetkych anjelskych chórov. Obetujem ti
celé svoje srdce a vzdávam ti
srdecnú vdaku za vsetky dobrodenia, ktoré
mi udelujes, a ktoré neprestajne vylievas na
svet.
Ty si
pôvodca vsetkych nadprirodzenych darov, ty si
obohatil nesmiernymi milostami dusu Preblahoslavenej
Panny Márie, Matky Bozej. Úpenlivo ta
prosím, navstív ma svojou milostou a
láskou.
Daj
mi dar svojej svätej bázne, aby ma
uchránil od opätovného upadnutia do
mojich starych neverností, za ktoré ta
teraz tisíckrát prosím o
odpustenie.
Daj
mi dar zboznosti, aby som ti v budúcnosti mohol
vrúcnejsie slúzit, aby som s väcsou
pohotovostou nasledoval tvoje sväté vnuknutia
a s väcsou presnostou zachovával tvoje
prikázania.
Daj
mi dar vedomosti, aby som mohol dobre poznat Bozie veci,
a aby osvieteny tvojím svätym vedením
som mohol neprestajne krácat po ceste vecnej
spásy.
Daj
mi dar sily, aby som mohol odvázne premáhat
vsetky útoky diabla a uniknút vsetkym
nebezpecenstvám sveta, ktoré stoja na ceste
mojej vecnej spásy.
Daj
mi dar rady, aby som si mohol vybrat, co je najvhodnejsie
pre môj duchovny postup a odhalit vsetky
nástrahy a zvody zlého ducha, ktory ma
pokúsa.
Daj
mi dar rozumu, aby som mohol lepsie chápat
bozské tajomstvá, a aby
rozjímaním o nebeskych veciach som mohol
odpútat svoje myslienky a city od vsetkych
márností tohto sveta.
Daj
mi dar múdrosti, aby som mohol vsetky svoje ciny
riadit s ohladom na Boha ako svoj posledny ciel, aby som
milujúc a slúziac ti v tomto zivote tak,
ako to má byt, mal to stastie, ze ta budem vecne
vlastnit v budúcom zivote.
Otce
nás, Zdravas, Sláva Otcu
(3x)
Poznámka
prekladatela: Ako pomôcku pre návstevu
Panny Márie", prikladáme tu modlitbu,
ktorú sa môzete pomodlit na konci
jednotlivych rozjímaní. Modlitba je tiez od
sv. Alfonza z jeho knihy: Návstevy
Najsvätejsej Eucharistie a Panny
Márie.
Návsteva
Panny Márie
Najsvätejsia,
neposkvrnená Panna a Matka moja, Mária. Ty
si Matka môjho Pána, Královná
sveta, orodovnica, nádej a útociste
hriesnikov. Tebe vzdávam cest, ó
vznesená Královná a dakujem ti za
vsetky dobrodenia, ktoré si mi doteraz
preukázala, obzvlást za to, ze si ma
zachránila od pekla, ktoré som si uz
tolkokrát zaslúzil. Milujem ta, ó
lásky najhodnejsia Pani, a z lásky k tebe
slubujem, ze ti vzdy budem slúzit, a vsemozne sa
vynasnazím, aby ti aj iní slúzili.
Po Bohu, vsetku svoju nádej skladám v teba
a od teba a tvojho príhovoru ocakávam svoje
spasenie. Ó Matka Milosrdenstva, príjmi ma
za svojho sluzobníka a vezmi ma pod svoj ochranny
plást. A kedze si u Boha taká mocná,
oslobod ma od vsetkych pokusení, alebo mi vypros
aspon tolko sily, aby som ich az do smrti vzdy mohol
premôct. Prosím ta o pravú
lásku k Jezisovi Kristovi a dúfam, ze raz
stastlivo umriem. Ó Matka moja! - pre tvoju
lásku k Bohu ta prosím, rác mi vzdy
pomáhat, ale obzvlást v poslednej hodinke
môjho zivota. Neopust ma, kym ma neuvidís
medzi blazenymi v nebi. Tam ti budem dakovat a tvoje
milosrdenstvo chválit celú vecnost. Amen.
Tak
dúfam, tak nech sa stane.