Odpoved -
48
|
o. Pavol
Eirene, C.Ss.R.
|
19. nov.
99
|
Na veky.
Amen!
Nizsie je preklad o
Nestoriovi z anglickych materiálov.
Konstantinopolsky
patriarcha a hlava herézy. Narodil sa v
Germanicii v Eufratskej Syrii po roku 381. Zomrel v
Lybii po roku 451. Pochádzal z perzskych
rodicov. Studoval v Antiochii a vstúpil do
klástora Euprepia, kde bol vysväteny.
Prenikol hlboko do antiochijskej teológie, hoci
je pochybné, ci sa stal uceníkom Teodora
z Mopsvestie. Ako recník, bol vybraty
Teodóziom II., aby nastúpil po Sisiniovi
ako biskup Konstantinopola a bol vysväteny 10.
apríla 428. Bol horlivym protivníkom
Arianizmu a Pelagianizmu, dopisoval si s
pápezom Celestínom I. o pelagianizme
Juliana z Eklanum, vtedy byvajúceho v
Konstantínopole.
Nestorius zacal
velkú teologickú hádku
kázaním proti titulu "Teotokos" (Matka
Bozia), ktory bol dany Panne Márii a
prehlasoval, ze by sa skôr mala nazyvat Matka
Krista. Proti jeho náuke sa postavil
Euzébius z Doryleum, ktory bol vtedy este
laikom, a vystavil svoje odmietnutie na dvere Hagie
Sogie v Konstantinopole, kde obvinil Nestoria z omylu
Pavla zo Samosaty. Nestorius napísal
pápezovi Celestínovi, aby mu vysvetlil
svoje ucenie o Kristorodicke (Kristotokos), a
Euzébius poslal pápezovi kopie
biskupovych kázní. Medzitym Cyril z
Alexandrie, znepokojeny pobúrením
egyptskych mníchov, poslal Nestoriovi dva
listy, v ktorych ho varoval pred heretickym
dôsledkami, ak Máriu bude nazyvat iba
Matkou Krista a nie Matkou Bozou. Cyril nakoniec
poslal podrobnú správu o spore
Celestínovi, ktory v rímskej synode
(august 430) vyzval Nestória, aby sa stiahol do
desiatich dní a poveril Cyrila, aby previedol
tento rozsudok. Po synode v Alexandrii, na ktorom bolo
Nestoriovo ucenie odsúdené (november
430), Cyril napísal Nestoriovi tretí
list, ku ktorému pripojil 12 anatém
(capitula) a ziadal Nestoriovo podriadenie sa a
podpis. Nestórius na oplátku obvinil
Cyrila z apolinarianizmu a vyzval cisára
Teodózia II., aby zvolal koncil, ktory by
rozriesil zálezitost. Snem sa zisiel v Efeze v
júni 431, ale Nestórius odmietol sa nan
dostavit, ked Cyril povereny pápezom
Celestínom ako jeho legát zasadol, aby
koncilu predsedal. Nestórius bol v sesii 22.
júna 431 odsúdeny ako heretik a napriek
obvineniam z neregulárnosti postupov na sneme
ho Teodózius zosadil a poslal do
klástora, z ktorého na naliehanie
Jána z Antiochie bol poslany do Petry v
Arábii (436) a konecne do Velkej Oázy v
Lybii, kde zomrel.
Teodózius v
roku 435 nariadil, aby Nestóriove spisy boli
spálené. Preto sa zachovali iba
úlomky z jeho kázní, listov a
pojednaní. V roku 1905 ich vydal F. Loofs.
Nestóriov Bazar Heraklíd, ktory
bol objaveny v roku 1895 v syrskom preklade, je
autobiografickou obranou jeho ucenia, v ktorom
prehlasuje, ze jeho náuka je totozná s
náukou pápeza Leva I. a Flaviana z
Konstantínopolu. Jeho literárna forma
svedcí o Nestoriovej vyrecnosti a
dovolávanie sa lásky a odpustenia
spôsobilo prehodnocovanie jeho viny ako
heretika, hoci náuka známa ako
nestorianizmus povstala z jeho ucenia. Úlomok
dávnej obrany, známy ako Tragédia
Nestoria, napísaná pravdepodobne medzi
rokmi 431 a 435, sa zachovala v gréctine,
latincine a syrstine, a mnohé jeho listy boli
publikované v literetúre
pojednávajúcej s Efezskym
Koncilom.
Iná
katolícka encyklopédia nie celkom
súhlasí s prílisnym
obhajovaním Nestória (ktoré bolo
zrejme spôsobené vplyvom protestantov Loofs,
Harnacka a inych). Tu je niekolko citátov z inej
encyklopédie:
Preto na
nestastie, ked Loofs a iní, ktorí
obranujú Nestoria, sa dovolávajú
frekvencie s akou opakoval, ze by prijal "Bohorodicku"
ak by len bola správne chápaná
[t.j. pojem Bohorodicky]. [Nestorius]
v tom istom liste hovorí celkom správne
o "dvoch prirodzenostiach, ktoré sa
adorujú v jednej Osobe Jednorodeného
dokonalym a nezmiesanym zjednotením", ale to
nemôze zmiernit jeho omyl, ze
preblahoslavená Panna Mária je matkou
jednej prirodzenosti a nie osoby (syn je nutne osobou
a nie prirodzenostou)
[Nestorius
hovorí:] "Ziadna nemôze porodit syna,
ktory je od nej starsi. - Nemo enim antiquiorem se
parit."
Takéto
pripustenie je horsie nez len neuzitocné, lebo
zahrna cely omyl, ze Preblahoslavená Panna nie
je matkou Druhej Osoby Najsvätejsej
Trojice.
Nemáme
ziadne problémy definovat Nestoriovu
náuku pokial sa jedná o slová:
Mária neporodila bozstvo ako také
(správne), ani Slovo Bozie (nesprávne),
ale orgán, chrám bozstva.
K uvedenej téme
si môzte pozriet clánok na nasej
stránke - Bohorodicka?
Môze mat Boh matku?
o.
Eirene
|