R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 48

Nestorius

21. okt. 99

Pochvaleny bud Jezis Kristus!

Prepacte mi moju zvedavost, ale vyuzivam tuto moznost a chcem sa spytat: viac krat som pocul o Nestorovi, nestorianoch, ci dokonca nestorianskej cirkvi, mohli by ste mi (aspon naznakom) dat o nich kratku informaciu? alebo aspon poradit dostupnu literaturu?

Pekne dakujem

Richard

 

Odpoved - 48
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
19. nov. 99
 

Na veky. Amen!

Nizsie je preklad o Nestoriovi z anglickych materiálov.

Konstantinopolsky patriarcha a hlava herézy. Narodil sa v Germanicii v Eufratskej Syrii po roku 381. Zomrel v Lybii po roku 451. Pochádzal z perzskych rodicov. Studoval v Antiochii a vstúpil do klástora Euprepia, kde bol vysväteny. Prenikol hlboko do antiochijskej teológie, hoci je pochybné, ci sa stal uceníkom Teodora z Mopsvestie. Ako recník, bol vybraty Teodóziom II., aby nastúpil po Sisiniovi ako biskup Konstantinopola a bol vysväteny 10. apríla 428. Bol horlivym protivníkom Arianizmu a Pelagianizmu, dopisoval si s pápezom Celestínom I. o pelagianizme Juliana z Eklanum, vtedy byvajúceho v Konstantínopole.

Nestorius zacal velkú teologickú hádku kázaním proti titulu "Teotokos" (Matka Bozia), ktory bol dany Panne Márii a prehlasoval, ze by sa skôr mala nazyvat Matka Krista. Proti jeho náuke sa postavil Euzébius z Doryleum, ktory bol vtedy este laikom, a vystavil svoje odmietnutie na dvere Hagie Sogie v Konstantinopole, kde obvinil Nestoria z omylu Pavla zo Samosaty. Nestorius napísal pápezovi Celestínovi, aby mu vysvetlil svoje ucenie o Kristorodicke (Kristotokos), a Euzébius poslal pápezovi kopie biskupovych kázní. Medzitym Cyril z Alexandrie, znepokojeny pobúrením egyptskych mníchov, poslal Nestoriovi dva listy, v ktorych ho varoval pred heretickym dôsledkami, ak Máriu bude nazyvat iba Matkou Krista a nie Matkou Bozou. Cyril nakoniec poslal podrobnú správu o spore Celestínovi, ktory v rímskej synode (august 430) vyzval Nestória, aby sa stiahol do desiatich dní a poveril Cyrila, aby previedol tento rozsudok. Po synode v Alexandrii, na ktorom bolo Nestoriovo ucenie odsúdené (november 430), Cyril napísal Nestoriovi tretí list, ku ktorému pripojil 12 anatém (capitula) a ziadal Nestoriovo podriadenie sa a podpis. Nestórius na oplátku obvinil Cyrila z apolinarianizmu a vyzval cisára Teodózia II., aby zvolal koncil, ktory by rozriesil zálezitost. Snem sa zisiel v Efeze v júni 431, ale Nestórius odmietol sa nan dostavit, ked Cyril povereny pápezom Celestínom ako jeho legát zasadol, aby koncilu predsedal. Nestórius bol v sesii 22. júna 431 odsúdeny ako heretik a napriek obvineniam z neregulárnosti postupov na sneme ho Teodózius zosadil a poslal do klástora, z ktorého na naliehanie Jána z Antiochie bol poslany do Petry v Arábii (436) a konecne do Velkej Oázy v Lybii, kde zomrel.

Teodózius v roku 435 nariadil, aby Nestóriove spisy boli spálené. Preto sa zachovali iba úlomky z jeho kázní, listov a pojednaní. V roku 1905 ich vydal F. Loofs. Nestóriov Bazar Heraklíd, ktory bol objaveny v roku 1895 v syrskom preklade, je autobiografickou obranou jeho ucenia, v ktorom prehlasuje, ze jeho náuka je totozná s náukou pápeza Leva I. a Flaviana z Konstantínopolu. Jeho literárna forma svedcí o Nestoriovej vyrecnosti a dovolávanie sa lásky a odpustenia spôsobilo prehodnocovanie jeho viny ako heretika, hoci náuka známa ako nestorianizmus povstala z jeho ucenia. Úlomok dávnej obrany, známy ako Tragédia Nestoria, napísaná pravdepodobne medzi rokmi 431 a 435, sa zachovala v gréctine, latincine a syrstine, a mnohé jeho listy boli publikované v literetúre pojednávajúcej s Efezskym Koncilom.

Iná katolícka encyklopédia nie celkom súhlasí s prílisnym obhajovaním Nestória (ktoré bolo zrejme spôsobené vplyvom protestantov Loofs, Harnacka a inych). Tu je niekolko citátov z inej encyklopédie:

Preto na nestastie, ked Loofs a iní, ktorí obranujú Nestoria, sa dovolávajú frekvencie s akou opakoval, ze by prijal "Bohorodicku" ak by len bola správne chápaná [t.j. pojem Bohorodicky]. [Nestorius] v tom istom liste hovorí celkom správne o "dvoch prirodzenostiach, ktoré sa adorujú v jednej Osobe Jednorodeného dokonalym a nezmiesanym zjednotením", ale to nemôze zmiernit jeho omyl, ze preblahoslavená Panna Mária je matkou jednej prirodzenosti a nie osoby (syn je nutne osobou a nie prirodzenostou)… [Nestorius hovorí:] "Ziadna nemôze porodit syna, ktory je od nej starsi. - Nemo enim antiquiorem se parit."

Takéto pripustenie je horsie nez len neuzitocné, lebo zahrna cely omyl, ze Preblahoslavená Panna nie je matkou Druhej Osoby Najsvätejsej Trojice.

Nemáme ziadne problémy definovat Nestoriovu náuku pokial sa jedná o slová: Mária neporodila bozstvo ako také (správne), ani Slovo Bozie (nesprávne), ale orgán, chrám bozstva.

K uvedenej téme si môzte pozriet clánok na nasej stránke - Bohorodicka? Môze mat Boh matku?

o. Eirene

 

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150