|  
            
            
               
                  | Odpoved -
                     48 | o. Pavol
                     Eirene, C.Ss.R. | 19. nov.
                     99 | 
 Na veky.
            Amen! Nizsie je preklad o
            Nestoriovi z anglickych materiálov. Konstantinopolsky
               patriarcha a hlava herézy. Narodil sa v
               Germanicii v Eufratskej Syrii po roku 381. Zomrel v
               Lybii po roku 451. Pochádzal z perzskych
               rodicov. Studoval v Antiochii a vstúpil do
               klástora Euprepia, kde bol vysväteny.
               Prenikol hlboko do antiochijskej teológie, hoci
               je pochybné, ci sa stal uceníkom Teodora
               z Mopsvestie. Ako recník, bol vybraty
               Teodóziom II., aby nastúpil po Sisiniovi
               ako biskup Konstantinopola a bol vysväteny 10.
               apríla 428. Bol horlivym protivníkom
               Arianizmu a Pelagianizmu, dopisoval si s
               pápezom Celestínom I. o pelagianizme
               Juliana z Eklanum, vtedy byvajúceho v
               Konstantínopole. 
               
               Nestorius zacal
               velkú teologickú hádku
               kázaním proti titulu "Teotokos" (Matka
               Bozia), ktory bol dany Panne Márii a
               prehlasoval, ze by sa skôr mala nazyvat Matka
               Krista. Proti jeho náuke sa postavil
               Euzébius z Doryleum, ktory bol vtedy este
               laikom, a vystavil svoje odmietnutie na dvere Hagie
               Sogie v Konstantinopole, kde obvinil Nestoria z omylu
               Pavla zo Samosaty. Nestorius napísal
               pápezovi Celestínovi, aby mu vysvetlil
               svoje ucenie o Kristorodicke (Kristotokos), a
               Euzébius poslal pápezovi kopie
               biskupovych kázní. Medzitym Cyril z
               Alexandrie, znepokojeny pobúrením
               egyptskych mníchov, poslal Nestoriovi dva
               listy, v ktorych ho varoval pred heretickym
               dôsledkami, ak Máriu bude nazyvat iba
               Matkou Krista a nie Matkou Bozou. Cyril nakoniec
               poslal podrobnú správu o spore
               Celestínovi, ktory v rímskej synode
               (august 430) vyzval Nestória, aby sa stiahol do
               desiatich dní a poveril Cyrila, aby previedol
               tento rozsudok. Po synode v Alexandrii, na ktorom bolo
               Nestoriovo ucenie odsúdené (november
               430), Cyril napísal Nestoriovi tretí
               list, ku ktorému pripojil 12 anatém
               (capitula) a ziadal Nestoriovo podriadenie sa a
               podpis. Nestórius na oplátku obvinil
               Cyrila z apolinarianizmu a vyzval cisára
               Teodózia II., aby zvolal koncil, ktory by
               rozriesil zálezitost. Snem sa zisiel v Efeze v
               júni 431, ale Nestórius odmietol sa nan
               dostavit, ked Cyril povereny pápezom
               Celestínom ako jeho legát zasadol, aby
               koncilu predsedal. Nestórius bol v sesii 22.
               júna 431 odsúdeny ako heretik a napriek
               obvineniam z neregulárnosti postupov na sneme
               ho Teodózius zosadil a poslal do
               klástora, z ktorého na naliehanie
               Jána z Antiochie bol poslany do Petry v
               Arábii (436) a konecne do Velkej Oázy v
               Lybii, kde zomrel. Teodózius v
               roku 435 nariadil, aby Nestóriove spisy boli
               spálené. Preto sa zachovali iba
               úlomky z jeho kázní, listov a
               pojednaní. V roku 1905 ich vydal F. Loofs.
               Nestóriov Bazar Heraklíd, ktory
               bol objaveny v roku 1895 v syrskom preklade, je
               autobiografickou obranou jeho ucenia, v ktorom
               prehlasuje, ze jeho náuka je totozná s
               náukou pápeza Leva I. a Flaviana z
               Konstantínopolu. Jeho literárna forma
               svedcí o Nestoriovej vyrecnosti a
               dovolávanie sa lásky a odpustenia
               spôsobilo prehodnocovanie jeho viny ako
               heretika, hoci náuka známa ako
               nestorianizmus povstala z jeho ucenia. Úlomok
               dávnej obrany, známy ako Tragédia
               Nestoria, napísaná pravdepodobne medzi
               rokmi 431 a 435, sa zachovala v gréctine,
               latincine a syrstine, a mnohé jeho listy boli
               publikované v literetúre
               pojednávajúcej s Efezskym
               Koncilom. Iná
            katolícka encyklopédia nie celkom
            súhlasí s prílisnym
            obhajovaním Nestória (ktoré bolo
            zrejme spôsobené vplyvom protestantov Loofs,
            Harnacka a inych). Tu je niekolko citátov z inej
            encyklopédie: Preto na
               nestastie, ked Loofs a iní, ktorí
               obranujú Nestoria, sa dovolávajú
               frekvencie s akou opakoval, ze by prijal "Bohorodicku"
               ak by len bola správne chápaná
               [t.j. pojem Bohorodicky]. [Nestorius]
               v tom istom liste hovorí celkom správne
               o "dvoch prirodzenostiach, ktoré sa
               adorujú v jednej Osobe Jednorodeného
               dokonalym a nezmiesanym zjednotením", ale to
               nemôze zmiernit jeho omyl, ze
               preblahoslavená Panna Mária je matkou
               jednej prirodzenosti a nie osoby (syn je nutne osobou
               a nie prirodzenostou)
 [Nestorius
               hovorí:] "Ziadna nemôze porodit syna,
               ktory je od nej starsi. - Nemo enim antiquiorem se
               parit." 
               
               Takéto
               pripustenie je horsie nez len neuzitocné, lebo
               zahrna cely omyl, ze Preblahoslavená Panna nie
               je matkou Druhej Osoby Najsvätejsej
               Trojice. Nemáme
               ziadne problémy definovat Nestoriovu
               náuku pokial sa jedná o slová:
               Mária neporodila bozstvo ako také
               (správne), ani Slovo Bozie (nesprávne),
               ale orgán, chrám bozstva. K uvedenej téme
            si môzte pozriet clánok na nasej
            stránke - Bohorodicka?
            Môze mat Boh matku? o.
            Eirene   |