Ráno
o ôsmej zvoní telefón:
Q: Je
to kostol Narodenia Matky Bozej?
A:
Áno.
Q:
Prosím vás, ako môze byt
Mária matkou Bozou, ved ona predsa
nedala Bohu existenciu?
A:
Mária je matkou Bozou, pretoze je
matkou Jezisa Krista, ktory je
Boh.
Q: Ona
je matkou Jezisa Krista, ale nie Boha, lebo
Boh nemôze mat matku, ved Boh stvoril
vsetky matky.
A:
Pretoze Mária je matkou Jezisa Krista,
ktory je Boh a clovek v jednej osobe, preto
je matkou Bozou.
Q:
Mária nemôze byt matkou Boha,
ved je to úplne proti tomu, co
ucí Sväté
Písmo.
A: No
to by som nepovedal, ved práve aj
Sväté Písmo potvrdzuje, ze
Mária je matkou Boha.
Q:
Kde?
A: Ked
Mária prisla s Alzbete, Alzbeta skrze
Ducha Svätého zvolala: Cím
som si zaslúzila, ze matka môjho
Pána prichádza ku mne? Slovo
Pán" je podla Písma
vylucny termín pre Boha.
Q: Ale
Mária predsa nemôze byt matkou
Boha, lebo mu nedala existenciu.
A: Aj
mne je to jasné, ze Mária
nedala Bohu jeho existenciu, a
katolícka Cirkev nikdy neucila, ze by
Mária dala Jezisovi bozskú
prirodzenost. Ale Mária je matkou
celého Jezisa, a kedze Jezis je aj
pravy Boh, preto je matkou Bozou. Materstvo
alebo otcovstvo sa vztahuje v prvom rade na
osobu a cez osobu na vsetko to, co tá
osoba vlastní". Boh Otec je
Otcom Slova, druhej bozskej Osoby. Ak by
otcovstvo záviselo od prirodzenosti,
Boh Otec by musel byt otcom seba
samého, co je nezmysel. Ale On je
Otcom druhej bozskej Osoby, Syna.
Q:
Zdá sa to byt
zamotané.
A:
Dobre, poviem vám to
inác.
Panna
Mária je v takom istom zmysle, alebo
prinajmenej v takom istom zmysle Jezisovou
matkou ako ktorákolvek iná
matka je matkou svojho syna alebo
dcéry.
Dnes
je uz velmi dobre známe, ako
vzniká clovek. Vieme, ze clovek
vzniká z dvoch malych buniek. Jednu
bunku dáva otec a druhú matka.
Je to tak?
Q:
Áno.
A:
Nuz, polovicku tela dáva dietatu otec
a polovicku matka. Alebo ak to chcete vo
vedeckych termínoch, polovicku,
dá sa povedat, ze presne polovicku,
genetického materiálu
dáva otec a polovicku matka. Okrem
toho este Boh tvorí dusu dietata v
okamihu splodenia.
Mimochodom,
máte deti?
Q:
Áno.
A:
Syna alebo dcéru?
Q:
Syna.
A:
Dobre, nuz povedzte mi, ktorá
polovicka vásho syna, pravá
alebo lavá, je vás
syn?
Q:
Má to byt vtip?
A:
Nie, nie je to ziadny vtip, iba sledujem vasu
logiku. Ak Mária nemôze byt
matkou Boha preto, ze nedala vznik jeho
bozstvu, vy nemôzete byt otcom jednej
polovicky vásho" syna, pretoze
jednej polovicke vásho syna ste nedali
vznik vy.
Ak
berieme do úvahy to, ze Boh
tvorí pri pocatí dusu, potom
nemáte nárok ani na tú
jednu polovicku.
Nuz,
ktorá polovicka je vás syn, a
ktorá syn vasej manzelky?
Q:
Zdá sa, ze ste studovany.
A: Ci
nie je vás syn cely vasím
synom, ale zároven cely aj synom vasej
manzelky?!
Q:
Hmm, je to tak.
A:
Vidíte, a tá vec s
polovickami" je vec, ktorá je
vedecky úplne istá.
Okrem
toho, je mozné povedat aj toto: Ked sa
dieta narodí, vázi asi 2,5
kilograma, potom zacne priberat. Sú
prípady, ze dieta bolo
vychované, a teda aj krmené,
mimo rodicov, ale hoci potom vázi 80
kilogramov, vzdy je celé ich dietatom,
vsetky tie kilogramy, hoci mu ich nedali jeho
rodicia.
Teda
znovu opakujem, ze otcovstvo alebo materstvo
sa vztahuje na osobu.
Povedal
by som, ze otcovstvo alebo materstvo by sa
dalo definovat ako bytostny (metafyzicky)
vztah medzi dvoma osobami, z ktorych jedna sa
podstatne podiela na vzniku bytosti druhej
osoby. Matka zvykne povedat, ze on" je
mojím synom, ona" je mojou
dcérou. A vieme, ze on", ci
ona" vyjadrujú osobu. Cez
tú osobu je potom matka matkou
vsetkého, co tá osoba
vlastní". Môzeme pocut:
To je matka toho lekára.",
To je matka toho futbalistu.", a
podobne. Hoci ten lekár alebo
futbalista sa vlastnou snahou stali tym,
cím sú, predsa nikto nepopiera,
ze by vyraz matka lekára", alebo
matka miliardára",
bol
nesprávny. Práve tak aj Panna
Mária je nazyvaná, a skutocne
je, Matkou Bozou, lebo je Matkou Bohocloveka.
Jej materstvo sa nevztahuje na Osobu Otca,
ani na Osobu Ducha Svätého, ale
na Osobu Syna, ktorému dala
celé telo.
Panna
Mária je, ak tak mozno povedat, z
dvojakého dôvodu Matkou Bozou.
Najprv preto lebo Osoba jej Syna má
bozskú prirodzenost, ci podstatu
(popri ludskej), a za druhé preto,
lebo Osoba jej Syna nie je ludská, ale
bozská.
Neviem,
ci je potrebné také
rozlisovanie, lebo Osoba u Boha je
totozná s bozskou podstatou, hoci je
rozlísitelná. Akokolvek, to na
konklúzii nic
nemení.
Q:
Hmm
Dakujem za vas cas.
A:
Rado sa stalo.
Q:
Dopo!
A:
Dopo!