Nakoniec, Brano,
hovorís o rôznych úrovniach
vnímania, o inych vnútornych
vnímaniach. V tomto sa asi budem s Tebou
najviac zhodovat.
Clovek, ktory
vidí je na tom inak ako clovek, ktory je od
narodenia slepy. Ako môze vidiaci clovek vysvetlit
tomu slepému, co sú to farby?! Clovek,
ktory má zdravé oci, má inú
úroven vnímania ako slepy. Slepy clovek
nevníma svetlo, iba ak jeho teplotu.
Z nábozenstva,
ktoré nám zjavil Boh, vieme, ze
nadprirodzená viera je dar Bozí. Boh
vsetkych ludí povoláva k spáse a
teda k viere. Skrze vieru sme schopní vidiet
skutocnosti, ktoré by sme bez nej nikdy neboli
schopní vidiet, vnímat. Schopnost
nadprirodzenej viery je v podstate ako stvorenie novych
duchovnych ocí pre cloveka. Nikto si ich
nedokáze sám stvorit. Preto z tohoto
hladiska más pravdu, ze
clovek
nakoniec
nemôze za to ako vníma. Preto tiez
neveriaci clovek nedokáze vnímat takym
spôsobom ako veriaci.
To, co nemôzeme
sami zo seba, môzeme z moci Bozej. Boh nielenze
môze nám dat túto schopnost, ale, ako
som povedal, aj chce dat milost viery kazdému
clovekovi na svete. Boh kazdého cloveka na svete v
istom momente postaví pred otázku viery, v
istom momente ho, bez jeho vlastnej zásluhy, pohne
svojou milostou k viere. Pritom Boh nikdy cloveka
neznásilní. Clovek môze túto
milost odmietnut. Alebo ak prijal milost viery,
môze ju odmietnut v budúcnosti. V oboch
prípadoch je clovek zodpovedny za tento cin.
Ak by si niekto
zaviazal oci a tak jazdil autom, kto by ho ospravedlnoval
za nestastia, ktoré by takto
spôsobil?!
Iba Boh vsak
môze súdit, kto, kedy a nakolko mohol prijat
alebo zachovat si vieru.
Kristova Cirkev
ucí, ze nielen samotny úkon viery je
absolútne nezaslúzeny zo strany cloveka,
ale aj vsetky prípravné kroky, disponovanie
sa na tento úkon. Aj tieto Bozie milosti (na
disponovanie sa) môze clovek sústavne
odmietat.
Ak clovek odmieta
najsamozrejmejsie pravdy, ako potom môze dospiet k
vznesenym pravdam, ktoré ponúka viera? Ak
si zatvorím oci pred prirodzenymi pravdami, ako
môzem dospiet k nadprirodzenym, k tym, ktoré
presahujú moje prirodzené
schopnosti?
Boh nikoho
nepotrestá takym velkolepym trestom len
kvôli tomu, ze
jednoducho
nedokáze vnímat takym
spôsobom. To
nie ja, ako hovorís, chcem, aby bol niekto
potrestany. To Boh sám hovorí, ze ten kto
sústavne
odmieta
jeho milost, pohynajúcu nás k viere,
odnesie si za to spravodlivy trest.
Obraz vodica so
zaviazanymi ocami je len slaby obraz toho, aké
vázne dôsledky vo svete má
odmietanie
zjavenej pravdy.
Ak este nemás
vieru, Brano, nemusís si zúfat. Boh Ta
miluje a poslal na svet svojho jednorodeného Syna
aby Ta spasil.
Ak si napísal
protireciacu otázku, to este neznamená, ze
Ta musím vidiet v zlom svetle. Ved Jezis Kristus
povedal toto predstavitelovi Laodicejskej
cirkvi:
Toto
hovorí Amen, verny a pravdivy Svedok, Pociatok
Bozieho stvorenia: Poznám tvoje skutky, ze nie
si ani studeny ani horúci. Kiez by si bol
studeny alebo horúci! Takto, ze si vlazny, ani
horúci ani studeny, uz-uz ta vyplúvam z
úst. Lebo hovorís: "Som bohaty, zbohatol
som, nepotrebujem nic" - a nevies, ze si biedny,
polutovaniahodny, chudobny, slepy a nahy. Radím
ti: odo mna si kúp zlato
vyskúsané ohnom, aby si zbohatol, a
biele rúcho, aby si sa zaodel a aby nebolo
vidiet hanbu tvojej nahoty, i mast, ktorou si potries
oci, aby si videl. Ja karhám a trescem tych,
ktorych milujem. Bud teda horlivy a rob
pokánie. Hla, stojím pri dverách
a klopem. Kto pocúvne môj hlas a
otvorí dvere, k tomu vojdem a budem s
ním vecerat a on so mnou. Toho, kto
zvítazí, posadím vedla seba na
mojom tróne, ako som aj ja zvítazil a
zasadol som s mojím Otcom na jeho
tróne.
Zjv
3:14-21
Boh
nenávidí vlaznost. V porovnaní s nou
si radsej praje, aby clovek bojoval proti Bohu, aby bol
studeny. Ved ak clovek bojuje proti Bohu, je to
známka, ze sa o cosi usiluje, ze chce cosi
vyriesit. Clovek má v sebe
neuhasínajúcu túzbu po nekonecnom a
neobmedzenom stastí, ale na druhej strane
vidí len ohranicené moznosti, ktoré
sa mu naskytujú. Preto neraz túto
situáciu riesi tym, ze bojuje proti Bohu,
ktorého obvinuje z bolesti, ktorá je
spôsobená nenaplnenostou jeho túzby.
Takyto clovek má vacsiu sancu sa spasit, ako ten,
ktory si myslí, ze si sám stací, ci
uz svojím bohatstvom, alebo intelektuálnymi
schopnostami. Vlaznost, - neochota vôbec ani
rozmyslat o zivotnych pravdach, - môze byt znakom
úplného pohrdania Bohom.
Hoci Boh dáva
prednost studenosti pred vlaznostou, samozrejme, v
konecnom dôsledku chce, aby ho clovek vrúcne
miloval, aby bol horúci.
Ak si, Brano, venoval
svoj drahocenny cas a energiu a napísal svoju
otázku, hoci v negatívnom naladení,
je to znakom, ze nie si vlazny, a ze Ti teda o nieco ide.
Aj styl, ktorym si pisal, má v sebe velkú
dávku respektu a medziludskej
úcty.
Preto prosím za
Teba, aby Ti Boh cím skôr dal milost, aby si
sa nebál otvorit svoje dvere Tomu, kto na ne
klope. Ved on má moc splnit Tvoje túzby.
Zvlást Ti to prajem v tomto jubilejnom novom roku,
ked slávime 2000-ce vyrocie Jeho
narodenia.
o.
Eirene