R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázka - 56

Pohlady na dusu

6. dec. 99

Minule som studoval najnovsie experimentalne vyskumy zvieracej psychiky. Popisovane pokusy poukazovali na znacnu inteligenciu niektorych druhov. Predmetne spravanie dokazatelne nebolo ziskane formou ucenia pokus - omyl naopak, islo o zjavne konstruktivne riesenie problemov (teda nie len jednoduchou reprodukciu nauceneho). Mozgova aktivita cicavcov sa prejavovala v tych istych castiach mozgu ako u cloveka.

Cital som aj niektore nazory na tieto pokusy aj zo strany predstavitelov cirkvi. Zda sa mi, ze hlavnym problemom je otazka ci sa da akceptovat hoci aj naznak konstruktivneho myslenia (nieco ako zovseobecnenie a analyza) aj bez existencie slobodnej vole resp. duse. Predstavitelia cirkvi tvrdia, ze nie (v zhode s principmi viery), aj ked pripustaju ze vonkajsie prejavy niektorych zvierat mozu navodit iluziu duse. Teda akykolvek (zdanlivo) inteligentny prejav zvierata je len prejavom (zloziteho) deterministickeho systemu.

Ak vsak akceptujeme tento pohlad musime uznat, ze vonkajsi prejav akehokolvek subjektu (teda aj cloveka) nevedie automaticky k zaveru, ze tento (subjekt) je alebo nie je nositelom slobodnej vole resp., ze ma dusu.

Ak teda vonkajsi prejav nie je dostatocnym predpokladom na vyslovenie akehokolvek zaveru jedina moznost je skumat vnutro.

Prejavy duse (slobodnej vole) vsak musime skumat zvonka v interakcii. Nezijeme zivot inych, nemozeme sa do nich "vtelit", mozme ich precitit ale vzdy len subjektivne. Ak sa totiz nadchneme a naplnime pojmami ako laska, velkorysost a pod. tieto nas nemozu viest bezpodmienecne k nazoru, ze ine (druhy) ich nie su ani v naznakoch schopne pretoze my to tak citime.

Poprosil by som teda o odpovede na nasl. uvahy:

1. Vo svetle najnovsich poznatkov musime pripustit, ze inteligentne (resp. jemu velmi podobne) spravanie musi byt dosiahnutelne aj deterministickym systemom. V abstrakcii prideme do stavu, ze nerozozname deterministicky a nedeterministicky system. Je spolocenstvo veriacich schopne to pripustit? Povedane celym vyrokom: Je mozne, ze ako ludia (opakujem ludia nie Boh) nie sme principialne schopni rozoznat deterministicky a nedeterministicky system???

System nemusi byt nevyhnutne realny (zatial), dolezite je predstavit si ho. Viem, ze podobna predstava moze robit problemy preto sa pokusim to rozvinut. Bezny veriaci clovek si predstavuje deterministicky system ako stroj. (Aj ked aj zviera by malo by prenho automaticky deterministicke). S touto predstavou je spojena urcita jednoucelovost. Co vsak brani predstavit si system, ktory ma na kazdy stav obrovsku mnozinu potencialnych odpovedi resp. akcii (z hladiska cloveka neobsiahnutelny).

Je samozrejme, ze zo spätneho pohladu musel system konat "tak ako konal", avsak v danej situacii sme (my ludia) nemohli urcit jeho deterministicke spravanie. Znie to mozno ako science fiction, ale co brani takemu systemu vykazovat vsetky vonkajsie prejavy citov? (Apropo aj smutny pohald vasho psa je len pohlad deterministickeho systemu). Pre mna (a nielen pre mna) je velmi dolezite ako odpoviete na prvu otazku. Mozno mi pomoze dostat sa dalej.

2. Dusa moze v urcitych castiach (nie vsetkych - niektore biologicke procesy su volou neovplyvnitelne) zmenit deterministicky tok. Slobodna vola je vlastnost systemu, ktora z principu znemoznuje urcit buduci stav z minuleho. Je ludsky mozog deterministicky minimalne po castiach? (Len pripominam, ze by bolo (z hladiska viery) nemozne aby bol deterministicky cely.) Alebo je cely nedeterministicky? To by bolo v rozpore napr. v pohlade na dusevnu chorobu ako hmotnu prekazku plnohodnotneho prejavu duse.

Mohol by som polozit viacero otazok, ale aj tieto su dostatocne principialne. A dolezite. Vyzaduju zamyslenie, nie kratke a nie jednoduche. No vsetkym, ktorym sa zdaju zbytocne komplikovane a nesuvisiace s predmetom viery odkazujem, ze clovek by bez abstrakcie a studia hlbokych paradoxov nedospel ku kvalitativnemu posunu v otazkach teologie.

S pozdravom
Peter.

PS: Dakujem za fundovanu odpoved, o. Eirene.

 

Odpoved - 56
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
11. nov. 99

Ahoj Peter!

Hovorís:

Popisované pokusy poukazovali na znacnu inteligenciu niektorych druhov.

Zvieratá majú nielenze znacnú "inteligenciu", ale sto percentnú. A nielen niektoré druhy, ale vsetky. Zvieratá robia vsetko dokonale rozumne. Ani clovek nerobí svoje veci tak efektne a precízne ako zvieratá. Treba povedat, ze rozumné správanie sa zvierat vôbec este nesvedcí o tom, ze by mali nehmotnú dusu. Aj pocítac sa správa vysoko rozumne a predsa nikoho este nenapadlo, aby v nom predpokladal dusu. Tak ako do pocítaca bol "rozum" dany zvonku, tak aj do zvierat bol dany zvonku. Ako pocítac, tak aj zvieratá sa nutne (deterministicky) správajú tak, ako sa správajú. A nielen zvieratá sa správajú dokonale rozumnym spôsobom, ale aj rastliny, by i cely vesmír.

Dalej hovorís:

Predmetne spravanie dokazatelne nebolo ziskane formou ucenia pokus - omyl naopak, islo o zjavne konstruktivne riesenie problemov (teda nie len jednoduchou reprodukciu nauceneho).

Jestvuje pocítacová hra nazyvaná Age of Empires. Zasol som nad tym, ako pocítac dokáze KONSTRUKTÍVNE riesit problémy, ktoré sa pocas hry vyskytnú. Konstruktívne riesenie problémov este neznamená vykrocenie za hranice "rozumného programu", ktory zviera má v sebe.

Dalej hovorís:

Mozgova aktivita cicavcov sa prejavovala v tych istych castiach mozgu ako u cloveka.

Zo skoly si pamätám ako sme sa ucili, a zdá sa mi to byt velmi logické, ze rastlinny svet obsahuje vsetko to, co má minerálny svet, plus má v sebe vyssiu kvalitu. Zivocísny svet má v sebe vsetko to, co rastlinny (vrátane minerálneho), ale má este vyssiu kvalitu. Clovek má vsetko to, co obsahuje zivocísna rísa, ale má este to, co vsetky ostatné nemajú, má dusu. Ak teda hovorís o prejavoch v tych istych castiach mozgu cloveka, to nic nehovorí o dusi, ale iba o tom, co má clovek zhodné s cicavcami.

Hovorís:

Cital som aj niektore nazory na tieto pokusy aj zo strany predstavitelov Cirkvi. Zda sa mi, ze hlavnym problemom je otazka ci sa da akceptovat hoci aj naznak konstruktivneho myslenia (nieco ako zovseobecnenie a analyza) aj bez existencie slobodnej vole resp. duse.

Súhlasím s tym, ze hlavnym problemom je otazka ci sa da akceptovat hoci len naznak konstruktivneho myslenia (nieco ako zovseobecnenie a analyza). Zovseobecnenie a analyza totiz znamená vytváranie abstraktnych pojmov, ako som to písal v predoslej odpovedi (determinizmus a viera). Zviera nemôze zachytit (zaregistrovat) cosi nehmotné, cize co nemozno podchytit ziadnou fyzikálnou velicinou. Tym pádom to nemôze mat ani ulozené v sebe.

Rozlisuj! Vyssie hovorís o konstruktívnom riesení problémov u zvierat [správaní sa] a tu hovorís o konstruktívnom myslení. Opakujem, ak sa zvieratá správajú (riesia problémy) sto percentne rozumne, to este neznamená, ze myslia, totiz ze dokázu abstrahovat (od-tahovat, vyvodzovat) z vecí nehmotné pojmy. Je cosi iné povedat, ze zvieratá sa správajú rozumne (ako napríklad pocítac) a cosi iné, ze rozmyslajú (abstrahovaním pojmov vytvárajú cosi nové, prípadne sa ucia. Ucenie nie je nic iné, ako vytváranie abstraktnych pojmov s pomocou druhych).

Dalej hovorís, ci sa zovseobecnenie (abstrakcia) dá robit aj bez existencie slobodnej vole resp. duse. Opät, abstrakcia (rozmyslanie) nie je zálezitostou vôle, ale rozumu. Dusa má dve schopnosti: rozum a vôlu. Preto otázka je samo v sebe nesprávna, lebo obsahuje predsudok, ze rozmyslanie je zálezitostou vôle.

Dalej hovorís ohladom moznosti konstruktívneho myslenia u zvierat:

Predstavitelia Cirkvi tvrdia, ze nie (v zhode s principmi viery), aj ked pripustaju ze vonkajsie prejavy niektorych zvierat mozu navodit iluziu duse. Teda akykolvek (zdanlivo) inteligentny prejav zvierata je len prejavom (zloziteho) deterministickeho systemu.

Ja tiez tvrdím, ze zvieratá nie sú schopné abstrahovat, t.j. rozmyslat. Nepovedal by som vsak, ze nutne len v zhode s principmi viery. To je mozno iba Tvoja vsuvka. Jestvovanie duse, opakujem, mozno dokázat aj rozumovou úvahou (púhou filozófiou). Jej jestvovanie a vlastnosti môzme poznat aj bez toho, aby sme sa obracali na vieru. Jestvovanie duse poznávame z jej PREJAVOV, ktorymi sú schopnost rozmyslat (abstrahovat) a chciet.

Dalej hovorís:

Ak vsak akceptujeme tento pohlad musime uznat, ze VONKAJSÍ PREJAV akehokolvek subjektu (teda aj cloveka) nevedie automaticky k zaveru, ze tento (subjekt) je alebo nie je nositelom slobodnej vole resp., ze ma dusu.

Peter, prijal si tento pohlad preto, lebo si nerozlisoval vyssie spomenuté veci. Ja tento pohlad akceptovat nemôzem. Nemôzem uznat, ze by vonkajsí prejav urcitej bytosti nevyjadroval bytie, ktoré je v jej vnútri.

Nemôzem tiez akceptovat, ze vonkajsie prejavy zvierat sú také isté ako u cloveka. Zvieratá sa správajú sto percentne rozumne, kdezto clovek sa velmi casto správa velmi nerozumne. Taká je skutocnost. Ak by sme z toho chceli usudzovat na jestvovanie duse, skôr by sa zdalo, ze clovek ju nemá a zvieratá majú. Avsak ako som vyssie spomenul, rozumné správanie nie je dôkazom, ze bytost má nehmotnú dusu. Najlepsím príkladom je dnes pocítac, ktory sa správa vysoko rozumne. Nic mi nebráni v predstave, ze zviera a jeho prejavy sú iba Bozím superpocítacom.

To, ze sa clovek casto správa velmi nerozumne je naopak dôkazom, ze má v sebe slobodny element. Zvieratá sa nutne správajú rozumne, kdezto clovek má slobodu správat sa podla svojho rozumu alebo nie.

Hoci najmarkantnejsím dôkazom ludskej duse je slobodná vôla predsa dusu môzme vidiet aj z cinnosti jej rozumu. Opakujem, rozumné správanie sa zivocíchov (i nezivocíchov), LOGICKÉ usporiadanie vsetkého tvorstva (iba o clovekovi to vzdy neplatí) znamená, ze logika, "rozum" bol vlozeny do tychto vecí zvonku. Nikto z nich nevybocuje za hranice informácií, ktoré boli vlozené na hard disk ich mozgu. Za celé tisícrocia a miliónrocia nebolo vidiet, aby napríklad ryby vymysleli skafander v ktorom by mohli chodit po vzduchu, pricom ich prirodzenym prostredím by ostala voda. Aj ked sú vselijaké obojzivelné zivocíchy, je zrejmé, ze nikdy nevybocujú za hranice svojho programu, ktory im bol tym alebo onym spôsobom DANY.

Kdezto clovek napriek svojej casto neslychanej a prírodou nenapodobnitelnej hlúposti dokáze na druhej strane robit také uzasné veci, ktoré v zivocísnej rísi nemajú ziadnu, opakujem, ziadnu obdobu. Ktosi sa raz divil, ako je mozné, ze medzi clovekom a opicou je taky velky rozdiel (vo vonkajsej cinnosti), ked podla niektorych vedcov geneticky materiál niektorého cloveka je blizsie k opici ako k inym ludom. Ty, Peter, napríklad sám tvrdís, ze mozgova aktivita cicavcov sa prejavovala v tych istych castiach mozgu ako u cloveka. Ak teda clovek je tak velmi podobny s cicavcami povedzme, ako to, ze ziadny druh nedokázal urobit to, co clovek? Clovek dokáze mesiace a roky chodit po dne oceánov, dokáze lietat vo vzduchu, pohybovat sa obrovskymi rychlostami po zemi, po vode, lieta okolo zemegule, vyletel na mesiac, poslal svoje mechanické oko za hranice slnecnej sústavy, dokáze sa rozprávat na vzdialenost tisícok kilometrov, prenása obraz (a to farebny) z jednej strany zemegule na druhú, píse knihy, skladá hudbu, hladá pravdu, fantazíruje o bytostiach, ktoré nikdy v zivote nestretol a mozno ani nestretne, vymysla pocítace a komputerove hry, odovzdáva vedomosti cez internet, rozmysla o svojej vlastnej dusi, hladá dôkazy…

Preto, Peter, nemôzem v ziadnom prípade súhlasit s tym, ze VONKAJSIE PREJAVY cloveka a zvierat sú tie isté, ani s názorom, ze vonkajsí prejav nie je dostatocnym predpokladom na vyslovenie akéhokolvek záveru.

Zvázme este skutocnost, ze ak pripustame vyvojovú teóriu, i tá najmensia zmena (k lepsiemu) v genetickom materiáli by trvala tisíce a tisíce rokov. A tu máme cloveka (ludsky rod), ktory len za poslednych sto rokov dokázal ovládnut kompletne celú zemegulu, od dna oceánov az po mesiac. Pytam sa, co je prícinou tohto OBROVSKÉHO rozdielu vo vonkajsej cinnosti medzi clovekom a zvieratom? Ano, ak vedci dokazujú OBROVSKÚ podobnost ludského TELA a zvieracieho, tym len dokazujú, ze prícina OBROVSKÉHO rozdielu VO VONKAJSEJ CINNOSTI medzi clovekom a zvieratom nemôze pozostávat v púhom ludskom tele. Ak prícinou tohto rozdielu nie je telo, co iné je to, ak nie chopnost ludskej duse abstrahovat (chápat podstatu vecí) a vymyslat? Znovu sa odvolávam na vysvetlenie, ktoré som dal o ludskej dusi v odpovedi cislo 50.

Vsetko musí mat DOSTATOCNÚ prícinu. Je evidentné, ze ludské telo nemôze byt prícinou tohto obrovského rozdielu vo vonkajsom správaní sa cloveka. Ak to nie je ludské telo, MUSÍ to byt nieco iné. Co je to to INÉ, co nie je telesné?? Znovu sme pri tom istom závere: Je to NIECO, ale nie je to TELO (hmota).

Tymto, Peter, som Ti vlastne odpovedal na Tvoju otázku. To, co dalej píses, je uz len nadväzovanie na omyly (v nerozlisovaní) na ktoré som vyssie poukázal.

K Tvojmu dalsiemu textu uz len niekolko poznámok:

Hovorís o precítení (subjektívnom). Tu tiez treba rozlisovat. Aj zviera cíti bolest a mnohé iné veci. Nasa rozdielnost so zvieratmi nie je ze by sme my mali city a oni nie, ale v rozmyslaní a vo vôli. Tiez si treba uvedomit, ze ludská láska a velkorysost nie je iba v citoch. Clovek casto z lásky a velkorysosti robí veci, ktoré sú proti vsetkym citom. To isté platí o Tvojej vete: co brani takemu systemu vykazovat vsetky vonkajsie prejavy citov? Moja odpoved je: Nic mu nebráni vykazovat city. Ale ja by som rád videl, ci dokáze vykazovat prejavy abstrakcie a vôle.

Hovorís: Bezny veriaci clovek si predstavuje deterministicky system ako stroj. Pokial ide o filozófiu, tu môzeme veriaceho cloveka úplne vynechat. O otázke determinizmu môze uvazovat práve tak neveriaci ako veriaci. Podobne to platí o Tvojom vyroku: (Len pripominam, ze by bolo (z hladiska viery) nemozne aby bol deterministicky cely.)

K Tvojej otázke pod cislom 2 mám toto:

Clovek je podla tela determinovany a podla duse je slobodny. Clovek nie je ani absolútne slobodny, ani absolútne determinovany. Tvoja otázka, kde je hranica medzi slobodou a determinizmom (napríklad ohladom mozgu), podla mna môze byt nesprávna a môze opät obsahovat predsudok. Lebo my NEVIEME, akym spôsobom je ludské telo spojené s dusou.

Púhym rozumom môzeme nadobudnút istotu o jestvovaní nehmotnej a preto aj nesmrtelnej duse, ale to je viac-menej vsetko, co sa o nej môzeme dozvediet. Nepriamo, z prejavov duse, môzme vidiet aj jej velkost.

Viera nám hovorí viac o dusi. Zároven, kedze sme pod dedicnym hriechom, nás aj utrdzuje v tom, co o dusi môzme spoznat aj púhym rozumom. Ale viera nám hovorí viac o dusi. Dusa je tak vznesená, ze Jezis Kristus vylial za nu aj poslednu kvapku krvi. O tele Jezis povedal: Telo nic neosozí. (Jn 6:63). Ked sv. Terézia videla svoju dusu v posväcujúcej milost, bola by sa jej klanala, keby jej nebolo povedané, ze to nie je Boh, ale jej vlastná dusa.

Ludská dusa je pre nás z velkej casti tajomstvom, nevieme, ako je spojená s telom. Ak poskodíme niektoré mozgové centrum, to vôbec neznamená, ze sme poskodili dusu, alebo ze ak nevidíme duchovné prejavy, ze je to dôkaz, ze dusa a telo je jedno a to isté. Ak rozbijeme huslistovi husle, to neznamená ze sme zabili huslistu, alebo ze sme dokázali, ze huslista nevie hrat. Cely problém je v tom, ze huslista nemá na com hrat.

Nemôzem tiez súhlasit s vyrokom: Slobodna vola v je vlastnost systemu, ktora z principu znemoznuje urcit buduci stav z minuleho. Slovo system predstavuje cosi zlozité a teda materiálne. Matéria má kvantitu a môze sa spájat do systémov. Dusa, kedze je nemateriálna, je jednoduchá, preto nemôze byt systémom. Slobodná vôla je vlastnostou duse a nie nejakého "systému".

 

Vyssie, Peter, som Ti odpovedal na to, co si sa pytal. Ale mojím cielom je nielen odpovedat na otázky, ale viest ludí. Nakoniec, je to povinnost kazdého knaza. Myslím si, ze Tvojím problémom je toto:

Kedysi dávno som raz sedel pod stromom (oproti nemu) a rozmyslal som, ako by som mohol dokázat, ze strom predo mnou naozaj jestvuje. Snazil som sa s celej sily nájst nejaké rozumové dôkazy, ze ten strom je naozaj predo mnou. Skoncilo to neúspesne.

Po nejakom case ma stretol priatel, volal sa sv. Tomás Akvinsky, potlapkal ma po pleci a povedal mi:

Pri dokazovaní dokazujeme vzdy jednu pravdu z druhej pravdy. Ak by sme vsak v tomto retazci dôkazov mohli íst do nekonecna, nikdy by sme nic nemohli dokázat, lebo vzdy by nám niekto mohol povedat: Ale túto pravdu musís dokázat este z dalsej pravdy. A kedze do nekonecna nikdy nemôzeme dôjst, nikdy by sme nemohli nic dokázat. Pri dokazovaní jednej pravdy z druhej, - pokracoval Tomás, - prídeme nakoniec k pravde, ktorú uz dalej nemôzme dokázat, ale ani ju nepotrebujeme dokazovat, lebo je evidentná.

To, o com tu hovorí sv. Tomás, matematici to nazyvajú axiomou. Vo vede sa tomu obycajne hovorí princíp. Princíp je od slova primus - prvy. Kazdá veda vychádza z nejakého princípu, ktory nemôze dokázat, ale ani nepotrebuje, lebo je jasny (evidentny). Otázka tu môze byt polozená, co ak sa nám iba nieco zdá, co ak to, co my pokladáme za evidentné (zrejmé) v skutocnosti nejestvuje, alebo aspon nie je tak ako to mi vidíme (evidujeme)? Tu filozofi (t.j. tí, ktorí naozaj milujú pravdu) majú iba jedinú odpoved, ze totiz je lepsie predpokladat, ze veci sú skôr tak ako ich vidíme, ako predpokladat, ze sú nejako inác.

Jestvovanie stromu som nemohol dokázat, lebo bol predo mnou prílis evidentny. Iné evidentné pravdy, ktoré tiez nemôzeme nijako rozumovo dokázat sú napríklad tieto:

Jedna a jedna sú dva.

Celok je väcsí nez jeho cast.

Vec nemôze zároven byt aj nebyt.

Vsetko musí mat dostatocnú prícinu.

Myslím si, Peter, ze v mnohych oblastiach si na tom tak, ako som bol ja pred tym stromom. V podstate hovorís: Co ak má zviera dusu, len my o tom nevieme, pretoze sme zvonku toho zvierata? Ale ja by som Ti to povedal este kontrastnejsie: Co ak pero, ktorym písem, má dusu a svoj zivot, svoje vedomie, len ja o tom neviem?

Ja tvrdím, ze nemá v sebe dusu preto, lebo to VIDÍM, je to evidentné. Slovo evidencia je z latinciny a znamená vidiet z veci samotnej (ex - z; videre - vidiet). Je OCIVIDNÉ, ze pero nemá dusu, ze je to iba mrtva (bezduchá) hmota, ktorá podlieha prísnemu determinizmu. Tym odpovedám aj na tvoju otázku, ci sme schopní vidiet alebo rozoznat bytosti so slobodnou vôlou alebo bez nej (v Tvojej terminológii: rozoznat deterministicky a nedeterministicky system).

Ak by zviera malo taky isty zivot v sebe ako majú ludia, muselo by to byt VIDIET v jeho prejavoch, lebo ZIVOT nutne znamená prejavit sa navonok. Aspon pre mna je to evidentné.

Samotná evidencia vsak môze mat celú skálu stupnov. Iná je evidencia, ktorú mám, ked predmet vidím a hmatám a iná je evidencia, ku ktorej som dospel premyslaním. Pre dobrého matematika sú mnohé vzorce úplne evidentné, zatialco pre studenta sú spanielskou dedinou.

Diskusie s neveriacimi (ktorí nechcú verit) obycajne stroskotajú na zakladnej evidencii. Inymi slovami, zaprú si aj nos medzi ocami (cize cosi, co je úplne samozrejmé). Ak im to chceme nejako rozumovo dokázat, skoncíme tak, ako som ja skoncil pred tym stromom. Vo filozofii je zásada, ze o samozrejmych (evidentnych) veciach sa nedebatuje.

V poslednom stádiu rozmyslania sme odkázaní na evidenciu. V beznom zivote zásada evidencie funguje stopercentne, ale ked príde na otázky Boha a viery, zacnú sa popierat najsamozrejmejsie (najevidentnejsie) veci. Clovek vtedy vlastne pochybuje o schopnosti ludského rozumu poznávat pravdu.

Mojou túzbou je napísat knihu s nadpisom: Evidencia.

Clovek je stvoreny pre pravdu. Je stvoreny tak, aby postupoval v jej hladaní od nejmensích evidentnych vecí az po najväcsie. Clovek, ktory nemiluje pravdu, bude spochybnovat aj najevidentnejsie veci, ale iba do smrti, lebo rebrícek evidencií sa zakoncí dvoma poslednymi evidenciami, ktorymi budú nebo a peklo. Nebo a peklo budú najvyssími evidenciami, ktoré nikto uz nebude môct popriet. Tí, co budú v nebi, budú VIDIET, ze stastie, ktoré prezívajú, nikdy uz nestratia. Tí, ktorí budú v pekle si budú absolútne istí, bude im to absolútne evidentné, ze ich pekelné muky sa nikdy, nikdy neskoncia. Tam uz nebudú hovorit veriacemu: Co ak pero má tiez dusu, ale

Ked ho uzrú, zachváti ich hrozny strach. Uzasnú, ked jeho uvidia stastného, napriek vsetkému, co ocakávali. Plní vycitiek budú si hovorit, vzdychajúc v dusevnych úzkostiach: "Pozrite, to je ten, ktorého kedysi mali sme na posmech! Ktorého sme zahrnali potupou! My blázni! Jeho zivot zvali sme bláznovstvom. Jeho smrt potupou. Akoze teda bol vcítany medzi Bozich synov? Ako sa stal úcastnym údelu svätych?! Ano, my sme blúdili mimo cesty pravdy. Nám nesvietilo slnko spravodlivosti. Slnko nevyslo nad nami. Vyzili sme sa na cestách záhuby a zla. Neschodnymi pústami sme presli. Neznali sme veru Pánovu cestu! Naco nám bola nasa pycha? Naco bohatstvo a velké chvastúnstvo? Vsetko odletelo ako tien. Zapadlo ako bezvyznamny chyr. (Múd 5, 1n)

o. Eirene

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150