| 
                     Odpoved -
                     72
                   | 
                  
                     o. Pavol Eirene,
                     C.Ss.R.
                   | 
                  
                     23. jún
                     2000
                   | 
               
            
             
            
            Slava na viky!
            
            Zaiste, mohol som sa presnejsie
            vyjadrit ohladom transubstanciácie. Mienil som len
            narychlo vymenovat vieroucné problémy medzi
            pravoslávnym a katolíckym ucením a
            nie podávat nejaky detailny rozbor. Zaiste viem,
            ze pravoslávni majú platnú
            eucharistiu, ale neuznávajú premenenie
            (transubstanciáciu) vtedy, ked uz nastalo.
            Katolícka Cirkev ucí, ze premenenie
            nastáva po ustanovujúcich slovách
            "toto je moje telo" a "toto je moja krv", kdezto
            pravoslávni toto jednoducho
            neuznávajú. 
            
            Co sa tyka ocistca,
            hovoríte, ze majú inú
            "terminológiu a chápanie". Ale aj v
            rámci katolíckej Cirkvi majú
            rozlicné miestne cirkvi rozlicnú
            terminológiu. Anglicky napríklad sa ocistec
            povie "Purgatory". V anglictine je termín iny ako
            v slovencine, ale vyznam je ten isty. Neviem, aby v
            otázke ocistca boli nejaké spory medzi
            katolíckou cirkvou v USA a katolíckou
            cirkvou v Slovensku. Na termíne teda
            nezálezí, ale ak je tu ROZPOR v
            "chápaní" (nielen v inom zornom uhle),
            potom je tu problém. Ak pravoslávne cirkvi
            súhlasia so vsetkym, co katolícka Cirkev
            ucí o ocistci, potom tu nie je problém.
            
            
            Mohli by ste uviest, kedy sa
            pravoslávna cirkev dohodla s katolíckou
            Cirkvou na zhodnej viere ohladom ocistca (dátum a
            dokument)?
            
            V otázke Petrovho
            primátu súhlasíte, ze majú
            "naozaj iny pohlad na
            vec". Aj v otázke
            ocistca ste tvrdili, ze majú
            iny "pohlad na
            vec". Mám
            chápat, ze v otázke ocistca nemajú
            "naozaj"
            iny pohlad? Nuz majú alebo
            nemajú?
            
            V otázke
            pochádzania Sv. Ducha tvrdíte,
            ze
            
            medzi katolickou a
               pravoslavnou cirkvou neexistuju ziadne!!! vieroucne
               rozdiely.
            
            Pozrel som si Katechizmus
            katolíckej Cirkvi, na ktory sa odvolávate,
            a ten hovorí:
            
            247 - 
Zavedenie
               vyrazu Filioque do Nicejsko-carihradského
               vyznania viery do latinskej liturgie je vsak ESTE
               AJ DNES PRÍCINOU NEZHODY s
               pravoslávnymi cirkvami.
            
            Mám Vám povedat
            Vasimi vlastnymi slovami,
            aby ste si veci dobre prestudovali,
            prv nez sa k nim vyjadrite?
            
            Katechizmus hovorí opak
            toho, co Vy. 
            
            Ak v otázke
            pochádzania Svätého Ducha nie je
            vieroucny problém, tak aky iny? Kedy a kde
            súhlasili pravoslávni s vyrazom Filioque?
            
            
            Dokument, ktory spomínate
            "Grecka a latinska tradicia tykajuca sa pochadzania
            Svateho Ducha", som mal moznost precítat hned ako
            vysiel, ale nepamätám, ze by sa v nom
            písalo, ze by pravoslávni bratia
            súhlasili s Filioque. Ak mi pamät
            zlyháva (teraz ten dokument nemám poruke),
            to by ma len tesilo.
            
            Ja nie som hlboko presvedceny
            gréckokatolík, ani hlboko presvedceny
            rímskokatolík, ale som hlboko,
            myslím si (hoci sám seba clovek v tom tazko
            môze súdit), veriaci KATOLÍK.
            Verím vsetko, co svätá
            katolícka Cirkev ucí a prikazuje verit.
            Viera je zálezitostou vztahu cloveka k Cirkvi a
            nie k obradu. Katolícka Cirkev má
            minimálne 22 rôznych obradov, ale má
            len jednu vieru. 
            
            Jeden je Pán,
               jedna viera, jeden krst. Jeden je Boh a Otec
               vsetkych 
               
               Ef
               4:5-6
            
            Moja otázka teda
            ostáva aj nadalej:
            
            Ak pravoslávna viera je
            iná ako viera katolíckej Cirkvi,
            ktorá z nich je potom pravá? Alebo je
            hriechom vôbec také nieco sa
            opytat?
            
            o. Eirene