R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 72

K otázke 69

22. jún 2000

Slava Isusu Christu!

Zaujala ma odpoved na otazku 69 vo vasich otazkach a odpovediach, ktoru daval o. Pavol Eirene, CSsR. (O krestanskych miestach vo Svatej zemi).

Zial, napisal tam niekolko nepravdivych informacii, ktore podla mna dost ociernuju nezjednotenu pravoslavnu cirkev (resp. cirkvi), co teda nijako nenapomaha ekumenizmu, ba naopak.

Konkretne ze: "Ak pravoslavne cirkvi neuznavaju Petrov primat, ak neuznavaju neposkvrnene pocatie Panny Marie, ocistec, nerozlucnost manzelstva, transubstanciaciu, pochadzanie Svateho Ducha aj zo Syna, su potom vlastne pravoslavne (ortodoxne)?!"

Ak sa k niecomu vyjadrujem, mal by som tomu aj rozumiet. Polovica z toho je ale nepravda.

Skade mate, ze pravoslavne cirkvi neuznavaju transubstanciaciu?!!! To vobec nie je pravda. Uznavaju a maju platnu eucharistiu. Takisto by som si nedovolil tvrdit, ze neuznavaju ocistec, maju inu terminologiu a chapanie (pohlad na vec), ale tento vyrok je tvrdy a podla mna uplne nepravdivy. Co sa tyka Petrovho primatu, tu maju naozaj trochu iny pohlad na vec. Co sa tyka pochadzania Svateho Ducha, medzi katolickou a pravoslavnou cirkvou neexistuju ziadne!!! vieroucne rozdiely. K tomu si poriadne pozrite Katechizmus katol. cirkvi c. 243-248 a najma dokument Papezskej rady pre napomahanie jednoty krestanov z 13. oktobra 1995 s nazvom "Grecka a latinska tradicia tykajuca sa pochadzania Svateho Ducha". (L Osservatore Romano, anglicky a asi aj francuzsky text by mal byt niekde na internete, slovensky by mal byt do 3 tyzdnov na http://grkat.nfo.sk)

Zo 6 veci teda polovica je jasne nepravdiva, o dalsom by som na odbornej urovni polemizoval, hoci rozdiely naozaj existuju (nakolko v uceni a nakolko v pohlade, v chapani...)

Nuz, ak si vy toto myslite o nezjednotenej pravoslavnej cirkvi (a velmi mylne) a este to aj druhych ucite, tak samozrejme k zjednoteniu nebude moct prist. Len by som Vam velmi odporucal, aby ste si veci dobre prestudovali, prv nez sa k nim vyjadrite.

Na zaver si dovolim podotknut, ze som hlboko presvedceny greckokatolik, ale musim sa ozvat, aj v zaujme budovania jednoty krestanov.

Andrej S.

(Pozn. Hoci si ceníme uvedenie priezviska, uverejnujeme iba prvé, alebo fixné meno, kedze ide o predmet diskuzie alebo otázky a nie o osoby)

 

Odpoved - 72
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
23. jún 2000

Slava na viky!

Zaiste, mohol som sa presnejsie vyjadrit ohladom transubstanciácie. Mienil som len narychlo vymenovat vieroucné problémy medzi pravoslávnym a katolíckym ucením a nie podávat nejaky detailny rozbor. Zaiste viem, ze pravoslávni majú platnú eucharistiu, ale neuznávajú premenenie (transubstanciáciu) vtedy, ked uz nastalo. Katolícka Cirkev ucí, ze premenenie nastáva po ustanovujúcich slovách "toto je moje telo" a "toto je moja krv", kdezto pravoslávni toto jednoducho neuznávajú.

Co sa tyka ocistca, hovoríte, ze majú inú "terminológiu a chápanie". Ale aj v rámci katolíckej Cirkvi majú rozlicné miestne cirkvi rozlicnú terminológiu. Anglicky napríklad sa ocistec povie "Purgatory". V anglictine je termín iny ako v slovencine, ale vyznam je ten isty. Neviem, aby v otázke ocistca boli nejaké spory medzi katolíckou cirkvou v USA a katolíckou cirkvou v Slovensku. Na termíne teda nezálezí, ale ak je tu ROZPOR v "chápaní" (nielen v inom zornom uhle), potom je tu problém. Ak pravoslávne cirkvi súhlasia so vsetkym, co katolícka Cirkev ucí o ocistci, potom tu nie je problém.

Mohli by ste uviest, kedy sa pravoslávna cirkev dohodla s katolíckou Cirkvou na zhodnej viere ohladom ocistca (dátum a dokument)?

V otázke Petrovho primátu súhlasíte, ze majú "naozaj iny pohlad na vec". Aj v otázke ocistca ste tvrdili, ze majú iny "pohlad na vec". Mám chápat, ze v otázke ocistca nemajú "naozaj" iny pohlad? Nuz majú alebo nemajú?

V otázke pochádzania Sv. Ducha tvrdíte, ze

medzi katolickou a pravoslavnou cirkvou neexistuju ziadne!!! vieroucne rozdiely.

Pozrel som si Katechizmus katolíckej Cirkvi, na ktory sa odvolávate, a ten hovorí:

247 - …Zavedenie vyrazu Filioque do Nicejsko-carihradského vyznania viery do latinskej liturgie je vsak ESTE AJ DNES PRÍCINOU NEZHODY s pravoslávnymi cirkvami.

Mám Vám povedat Vasimi vlastnymi slovami, aby ste si veci dobre prestudovali, prv nez sa k nim vyjadrite?

Katechizmus hovorí opak toho, co Vy.

Ak v otázke pochádzania Svätého Ducha nie je vieroucny problém, tak aky iny? Kedy a kde súhlasili pravoslávni s vyrazom Filioque?

Dokument, ktory spomínate "Grecka a latinska tradicia tykajuca sa pochadzania Svateho Ducha", som mal moznost precítat hned ako vysiel, ale nepamätám, ze by sa v nom písalo, ze by pravoslávni bratia súhlasili s Filioque. Ak mi pamät zlyháva (teraz ten dokument nemám poruke), to by ma len tesilo.

Ja nie som hlboko presvedceny gréckokatolík, ani hlboko presvedceny rímskokatolík, ale som hlboko, myslím si (hoci sám seba clovek v tom tazko môze súdit), veriaci KATOLÍK. Verím vsetko, co svätá katolícka Cirkev ucí a prikazuje verit. Viera je zálezitostou vztahu cloveka k Cirkvi a nie k obradu. Katolícka Cirkev má minimálne 22 rôznych obradov, ale má len jednu vieru.

Jeden je Pán, jedna viera, jeden krst. Jeden je Boh a Otec vsetkych

Ef 4:5-6

Moja otázka teda ostáva aj nadalej:

Ak pravoslávna viera je iná ako viera katolíckej Cirkvi, ktorá z nich je potom pravá? Alebo je hriechom vôbec také nieco sa opytat?

o. Eirene

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150