Odpoved -
72
|
o. Pavol Eirene,
C.Ss.R.
|
23. jún
2000
|
Slava na viky!
Zaiste, mohol som sa presnejsie
vyjadrit ohladom transubstanciácie. Mienil som len
narychlo vymenovat vieroucné problémy medzi
pravoslávnym a katolíckym ucením a
nie podávat nejaky detailny rozbor. Zaiste viem,
ze pravoslávni majú platnú
eucharistiu, ale neuznávajú premenenie
(transubstanciáciu) vtedy, ked uz nastalo.
Katolícka Cirkev ucí, ze premenenie
nastáva po ustanovujúcich slovách
"toto je moje telo" a "toto je moja krv", kdezto
pravoslávni toto jednoducho
neuznávajú.
Co sa tyka ocistca,
hovoríte, ze majú inú
"terminológiu a chápanie". Ale aj v
rámci katolíckej Cirkvi majú
rozlicné miestne cirkvi rozlicnú
terminológiu. Anglicky napríklad sa ocistec
povie "Purgatory". V anglictine je termín iny ako
v slovencine, ale vyznam je ten isty. Neviem, aby v
otázke ocistca boli nejaké spory medzi
katolíckou cirkvou v USA a katolíckou
cirkvou v Slovensku. Na termíne teda
nezálezí, ale ak je tu ROZPOR v
"chápaní" (nielen v inom zornom uhle),
potom je tu problém. Ak pravoslávne cirkvi
súhlasia so vsetkym, co katolícka Cirkev
ucí o ocistci, potom tu nie je problém.
Mohli by ste uviest, kedy sa
pravoslávna cirkev dohodla s katolíckou
Cirkvou na zhodnej viere ohladom ocistca (dátum a
dokument)?
V otázke Petrovho
primátu súhlasíte, ze majú
"naozaj iny pohlad na
vec". Aj v otázke
ocistca ste tvrdili, ze majú
iny "pohlad na
vec". Mám
chápat, ze v otázke ocistca nemajú
"naozaj"
iny pohlad? Nuz majú alebo
nemajú?
V otázke
pochádzania Sv. Ducha tvrdíte,
ze
medzi katolickou a
pravoslavnou cirkvou neexistuju ziadne!!! vieroucne
rozdiely.
Pozrel som si Katechizmus
katolíckej Cirkvi, na ktory sa odvolávate,
a ten hovorí:
247 -
Zavedenie
vyrazu Filioque do Nicejsko-carihradského
vyznania viery do latinskej liturgie je vsak ESTE
AJ DNES PRÍCINOU NEZHODY s
pravoslávnymi cirkvami.
Mám Vám povedat
Vasimi vlastnymi slovami,
aby ste si veci dobre prestudovali,
prv nez sa k nim vyjadrite?
Katechizmus hovorí opak
toho, co Vy.
Ak v otázke
pochádzania Svätého Ducha nie je
vieroucny problém, tak aky iny? Kedy a kde
súhlasili pravoslávni s vyrazom Filioque?
Dokument, ktory spomínate
"Grecka a latinska tradicia tykajuca sa pochadzania
Svateho Ducha", som mal moznost precítat hned ako
vysiel, ale nepamätám, ze by sa v nom
písalo, ze by pravoslávni bratia
súhlasili s Filioque. Ak mi pamät
zlyháva (teraz ten dokument nemám poruke),
to by ma len tesilo.
Ja nie som hlboko presvedceny
gréckokatolík, ani hlboko presvedceny
rímskokatolík, ale som hlboko,
myslím si (hoci sám seba clovek v tom tazko
môze súdit), veriaci KATOLÍK.
Verím vsetko, co svätá
katolícka Cirkev ucí a prikazuje verit.
Viera je zálezitostou vztahu cloveka k Cirkvi a
nie k obradu. Katolícka Cirkev má
minimálne 22 rôznych obradov, ale má
len jednu vieru.
Jeden je Pán,
jedna viera, jeden krst. Jeden je Boh a Otec
vsetkych
Ef
4:5-6
Moja otázka teda
ostáva aj nadalej:
Ak pravoslávna viera je
iná ako viera katolíckej Cirkvi,
ktorá z nich je potom pravá? Alebo je
hriechom vôbec také nieco sa
opytat?
o. Eirene