Otázka -
73
|
Znova k
otázke 69.
- Uzívanie
slova "pravoslávny".
|
6.
júl 2000
|
Ctihodny otec Pavol Eirene,
dovolte mi, prosim, povedat
niekolko slov k problemu ortodoxnosti pravoslavnych
cirkvi a katolickych cirkvi, kedze sa rozvirila o tom
velmi prudka diskusia:
Pokial ide o oficialne cirkevne
dokumenty, predmetne slovo sa nachadza prvykrat v
dokumentoch Prveho konstantinopolskeho snemu, teda v
dokumentoch druheho ekumenickeho snemu (rok 381). Uvadza
sa tam: "Najctihodnejsim
panom, najzboznejsim bratom a spoluliturgom Damazovi,
Ambrozovi..., ktori sa zisli vo velkomeste Rime, posiela
tento svaty snem ortodoxnych biskupov, ktori sa
zisli vo velkomeste Konstantinopole, pozdrav v
Panovi"
(por. Dokumenty prvych dvoch
ekumenickych snemov. Prel. M. Gajdos. Presov, Nabozenske
vydavatelstvo Petra, 1999, str.
31).
Z etymologickeho hladiska sa
grecke slovo "orthodoxos" sklada z dvoch casti: "Orthos"
= "priamy", "rovny" a "doxa" = "slava" alebo "mienka". Z
uvedeneho dovodu su mozne dva spravne preklady slova
ortodoxny: Pravoslavny (teda ten, kto spravne, spravnym
sposobom, oslavuje Boha) alebo pravoverny (teda ten, kto
ma o Bohu spravny názor, mienku). V danom kontexte
su vsak obidve slova vlastne synonyma, pretoze spravne
moze oslavovat Boha iba ten, kto ma spravnu vieru
(por. Dokumenty prvych dvoch
ekumenickych snemov. Prel. M. Gajdos. Presov, Nabozenske
vydavatelstvo Petra, 1999, str. 40).
V podstate
zavazny (chápem:
záväzny)
vyklad tohto slova (pre
katolikov) mozme najst v
Direktoriu na vykonavanie
principov a noriem o
ekumenizme, ktory vydala
Papezska rada pre napomahanie jednoty krestanov. Tam sa
totiz uvadza:
"Vyraz
orthodoxny sa vo vseobecnosti pouziva pre vychodne
cirkvi, ktoré prijali rozhodnutia Efezskeho a
Chalcedonskeho koncilu." -
Znamena to, ze na to, aby mal niekto pravo pouzivat
privlastok ortodoxny, nevyzaduje sa pravovernost vo
vetko, ale iba v tom, co zadefinovali prve styri
ekumenicke snemy, teda predovsetkym bozstvo Bozieho Syna,
Bozstvo Svateho Ducha, opravnenost titulu Bohorodicka pre
Pannu Mariu a dve prirodzenosti v Kristovi - vtelenom
Bozom Synovi.
V tom istom Direktoriu sa vsak
uvadza aj toto: "Predsa
vsak, v poslednom case sa pouziva z historickych dovodov
tento pojem aj pre tie cirkvi, ktore neprijali dogmy
spomenutych dvoch koncilov."
- Znamena to, ze sa pripusta pouzivanie titulu ortodoxny
aj na tie krestanske cirkvi, ktore vyznavaju iba bozstvo
Bozieho Syna a bozstvo Svateho Ducha, dalsie spomenute
veci vsak nie. (Por.
Direktorium na vykonavanie principov a noriem o
ekumenizme. Trnava, Spolok sväteho Vojtecha, 1994,
pozn. c. 7).
Treba tiez poznamenat, ze po
definitivnom premozeni bludu ikonoborectva (zhruba 8.
storocie) bola do liturgickeho kalendara cirkvi
konstantinopolskej tradicie zavedena nedela ortodoxie (1.
postna nedela) - takze ortodoxnost sa da chapat aj ako
respektovanie vsetkych siedmich ekumenickych snemov. Z
uvedeneho hladiska mozno slovo ortodoxny aplikovat
rovnako na tzv. pravoslavne cirkvi, ako aj na katolicke
cirkvi, ba dokonca aj na predchalcedonske cirkvi
(nestorianske).
Hoci sa tzv. pravoslavne cirkvi
nehlasia k nauke o ocistci, o Filioque a pod., z hladiska
ich doktriny moze zavazny clanok viery definovat iba
ekumenicky snem. Takyto snem sa vsak podla nich po
rozdeleni v roku 1054 nekonal, takze toto vsetko su iba
ich teologicke pohlady, hoci vseobecne rozsirene, nie ich
oficialna nauka.
Samozrejme, slovo ortodoxny
mozno vykladat aj v zmysle
plnej
pravovernosti a zaroven v
zmysle udrziavania cirkevneho spolocenstva s rimskym
biskupom - papezom. V
takom pripade by pravoslavnymi boli vlastne iba cirkvi
katolicke. Pritom nie je dolezite, co ma cirkev v nazve -
ved v Slovenskej republiky jestvuje aj cirkev, ktora sa
oficialne vola "Apostolska cirkev" - ale pritom
apostolska vobec nie je. Z uvedeneho dovodu aj
greckokatolici spievali pri svatej liturgii a ostatnych
bohosluzbach az do patdesiatych rokov nasho storocia "i
vsich vas, pravoslavnych christian" - ved to vlastne my
sme pravoslavni, nie oni. Pouzivanie tohto slova
greckokatolickou cirkvou schvalil pritom papez Pius XI. a
Pius XII. Dnes sa nepouziva vlastne iba kvoli moznemu
nepochopeniu veci veriacimi katolikmi.
S krestanskym pozdravom
Mgr. Marcel Gajdos
(Pozn. V otázkach
65 a 66 namiesto "Gajdo" - ako to bolo v emaile -
má byt "Gajdos".V predoslej otázke sme
povedali , ze nebudeme uvádzat priezviská,
ale zdá sa, ze to nemusí byt najlepsie
riesenie. Preto v dalsích otázkach chceme
uviest meno tak ako ho vy sami
napísete.)