R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 

Otázka - 73

Znova k otázke 69. - Uzívanie slova "pravoslávny".

6. júl 2000

Ctihodny otec Pavol Eirene,

dovolte mi, prosim, povedat niekolko slov k problemu ortodoxnosti pravoslavnych cirkvi a katolickych cirkvi, kedze sa rozvirila o tom velmi prudka diskusia:

Pokial ide o oficialne cirkevne dokumenty, predmetne slovo sa nachadza prvykrat v dokumentoch Prveho konstantinopolskeho snemu, teda v dokumentoch druheho ekumenickeho snemu (rok 381). Uvadza sa tam: "Najctihodnejsim panom, najzboznejsim bratom a spoluliturgom Damazovi, Ambrozovi..., ktori sa zisli vo velkomeste Rime, posiela tento svaty snem ortodoxnych biskupov, ktori sa zisli vo velkomeste Konstantinopole, pozdrav v Panovi" (por. Dokumenty prvych dvoch ekumenickych snemov. Prel. M. Gajdos. Presov, Nabozenske vydavatelstvo Petra, 1999, str. 31).

Z etymologickeho hladiska sa grecke slovo "orthodoxos" sklada z dvoch casti: "Orthos" = "priamy", "rovny" a "doxa" = "slava" alebo "mienka". Z uvedeneho dovodu su mozne dva spravne preklady slova ortodoxny: Pravoslavny (teda ten, kto spravne, spravnym sposobom, oslavuje Boha) alebo pravoverny (teda ten, kto ma o Bohu spravny názor, mienku). V danom kontexte su vsak obidve slova vlastne synonyma, pretoze spravne moze oslavovat Boha iba ten, kto ma spravnu vieru (por. Dokumenty prvych dvoch ekumenickych snemov. Prel. M. Gajdos. Presov, Nabozenske vydavatelstvo Petra, 1999, str. 40).

V podstate zavazny (chápem: záväzny) vyklad tohto slova (pre katolikov) mozme najst v Direktoriu na vykonavanie principov a noriem o ekumenizme, ktory vydala Papezska rada pre napomahanie jednoty krestanov. Tam sa totiz uvadza: "Vyraz orthodoxny sa vo vseobecnosti pouziva pre vychodne cirkvi, ktoré prijali rozhodnutia Efezskeho a Chalcedonskeho koncilu." - Znamena to, ze na to, aby mal niekto pravo pouzivat privlastok ortodoxny, nevyzaduje sa pravovernost vo vetko, ale iba v tom, co zadefinovali prve styri ekumenicke snemy, teda predovsetkym bozstvo Bozieho Syna, Bozstvo Svateho Ducha, opravnenost titulu Bohorodicka pre Pannu Mariu a dve prirodzenosti v Kristovi - vtelenom Bozom Synovi.

V tom istom Direktoriu sa vsak uvadza aj toto: "Predsa vsak, v poslednom case sa pouziva z historickych dovodov tento pojem aj pre tie cirkvi, ktore neprijali dogmy spomenutych dvoch koncilov." - Znamena to, ze sa pripusta pouzivanie titulu ortodoxny aj na tie krestanske cirkvi, ktore vyznavaju iba bozstvo Bozieho Syna a bozstvo Svateho Ducha, dalsie spomenute veci vsak nie. (Por. Direktorium na vykonavanie principov a noriem o ekumenizme. Trnava, Spolok sväteho Vojtecha, 1994, pozn. c. 7).

Treba tiez poznamenat, ze po definitivnom premozeni bludu ikonoborectva (zhruba 8. storocie) bola do liturgickeho kalendara cirkvi konstantinopolskej tradicie zavedena nedela ortodoxie (1. postna nedela) - takze ortodoxnost sa da chapat aj ako respektovanie vsetkych siedmich ekumenickych snemov. Z uvedeneho hladiska mozno slovo ortodoxny aplikovat rovnako na tzv. pravoslavne cirkvi, ako aj na katolicke cirkvi, ba dokonca aj na predchalcedonske cirkvi (nestorianske).

Hoci sa tzv. pravoslavne cirkvi nehlasia k nauke o ocistci, o Filioque a pod., z hladiska ich doktriny moze zavazny clanok viery definovat iba ekumenicky snem. Takyto snem sa vsak podla nich po rozdeleni v roku 1054 nekonal, takze toto vsetko su iba ich teologicke pohlady, hoci vseobecne rozsirene, nie ich oficialna nauka.

Samozrejme, slovo ortodoxny mozno vykladat aj v zmysle plnej pravovernosti a zaroven v zmysle udrziavania cirkevneho spolocenstva s rimskym biskupom - papezom. V takom pripade by pravoslavnymi boli vlastne iba cirkvi katolicke. Pritom nie je dolezite, co ma cirkev v nazve - ved v Slovenskej republiky jestvuje aj cirkev, ktora sa oficialne vola "Apostolska cirkev" - ale pritom apostolska vobec nie je. Z uvedeneho dovodu aj greckokatolici spievali pri svatej liturgii a ostatnych bohosluzbach az do patdesiatych rokov nasho storocia "i vsich vas, pravoslavnych christian" - ved to vlastne my sme pravoslavni, nie oni. Pouzivanie tohto slova greckokatolickou cirkvou schvalil pritom papez Pius XI. a Pius XII. Dnes sa nepouziva vlastne iba kvoli moznemu nepochopeniu veci veriacimi katolikmi.

S krestanskym pozdravom

Mgr. Marcel Gajdos

(Pozn. V otázkach 65 a 66 namiesto "Gajdo" - ako to bolo v emaile - má byt "Gajdos".V predoslej otázke sme povedali , ze nebudeme uvádzat priezviská, ale zdá sa, ze to nemusí byt najlepsie riesenie. Preto v dalsích otázkach chceme uviest meno tak ako ho vy sami napísete.)

 

Odpoved - 73
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
6. júl 2000

K "otázke" nemám ziadny komentár. Pokladám ju za hodnotny príspevok k danej téme.

Chcel by som len pridat zopár postrehov.

Zaujalo ma, ze spomenuté Direktórium hovorí, ze vyraz "orthodoxny" sa pre nekatolícke cirkvi pouzíva z historickych dôvodov.

Je zaujímavé, ze od rozdelenia pravoslávne cirkvi nie sú schopné zvolat ekumenicky snem. Ved kto by ho zvolal, kto by mu predsedal a kto by potvrdil jeho pravoplatnost? Lebo pravoslávne cirkvi sú autokefálne, t.j. kazdá má svoju vlastnú "Kefas", kazdá má svojho vlastného "Petra", t.j. pápeza. Myslím, ze to je ich hlavny problém pre zvolanie ich "ekumenického" snemu. Na synode ortodoxnych biskupov v Jeruzaleme tohto roku v marci, ktory sa konal po 60 rokoch, najväcsou disputou bola téma ohladom konstantinopolského patriarchu Bartolomeja, ktorého snahy o konsolidáciu moci boli odsúdené ako "novo-pápezstvo". Bartolomej bol obvineny z pokusu centralizovat cirkev, co by znamenalo priblízit sa ku katolicizmu. Nuz aj z tejto správy vidíme rozpory medzi pravoslávnymi cirkvami, ktoré im neumoznujú zvolat aspon "ich" ekumenicky snem uz pomaly 1000 rokov.

Co sa tyka pouzívania slova "pravoslávny" v gréckokatolíckych cirkvách dnes, stojí za povsimnutie, ze Ukrajinci v Severnej Amerike toto slovo uzívajú v kazdodennej liturgii. Aj v Ukrajine vo velkej miere uzívajú slovo "pravoslávny" vo Sv. Liturgii.

Nie je lahko riesit takúto situáciu, lebo je tu naozaj nebezpecentsvo nepochopenia veci veriacimi katolikmi. A nielen to, aj keby to chápali bez problémov, je tu este psychologické alebo emocionálne stanovisko vzhladom na minulost, ktoré tiez treba brat rozhodne do úvahy. Pravda, situácia v nasej cirkvi v Slovensku nie je presne taká ako v ukrajinskej cirkvi, preto nechajme kazdému slobodu pre vlastné riesenie tejto otázky.

o. Eirene

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150