Dobry
den,
mam takuto
otazku: Nie je hriechom, ak sa napriklad na nosidlach
nosi socha Panny Marie a ludia tejto soche preukazuju
taku uctu, ako keby niesli samotnu Bohorodicku? Alebo
napriklad Kristus na krizi, preco sa klanat soche na
krizi, ked Boh sa v nej nenachadza o nic viac ako v
kazdom dreve a ovela menej ako v kazdom cloveku? Preco
bozkavat obrazy svatych, ked je to len obraz a nie
svaty sam? Preco sa klanat relikviam, ked su to len
kusky mrtveho tela?
Dopredu
Vam otce dakujem za odpoved.
Sláva
Jezisovi Kristovi a jeho Matke Márii!
Mohol by som Ti
odpovedat vysvetlením, ktoré
podáva pápez Benedikt XIV. vo svojej
encyklike "Ex Quo," ale najprv potrebujem Tvoje
stanovisko (i "neviem" je stanovisko) k tymto
otázkam.
1)
Co
myslís, nie je hriechom to, co robili
Izraeliti, ked na príkaz Bozí nosili
drevenú schránku "odiatu" zlatom v
slávnostnych sprievodoch za jasotu ludu a
vzdávali jej presne takú úctu,
ako hovorís? Preco myslís, Boh potrestal
smrtou Oza, ktory celkom dobromyselne zachytil archu
(ved to bolo iba agátové drevo).
Tieto
tyce prestrcil cez krúzky na bokoch
archy, aby sa archa dala nosit. (Ex
37:5)
V tom case
Pán oddelil kmen Léviho, aby nosil
Pánovu archu zmluvy. (Dt
10:8)
I vzali
archu zmluvy a krácali pred ludom. (Joz
3:6)
Ked archa
zmluvy dosla do tábora, zajasal cely
Izrael velkym jasotom, az dunela zem. (1 Sam
4:5)
Odisla
sláva Izraela, lebo ukoristili Boziu
archu. (1 Sam 4:22)
Ty (Judit)
si sláva Jeruzalema, ty si velká
radost Izraela, ty si cest násho rodu!
(Jdt 15:9)
Potom sa
Dávid vybral a siel, aj vsetok lud, ktory
bol s ním, do júdskej Bály,
aby odtial doniesli Boziu archu
Boziu archu
nalozili na novy voz
ked prisli k
Nákonovmu humnu, vystrel Oza ruku k Bozej
arche a zachytil ju, lebo voly sa potkli. Preto
sa Pán rozhneval na Ozu a Boh ho tam udrel
pre opovázlivost, takze zomrel tam pri Bozej
arche. (2 Sam 6:2-7)
Zaujmi,
Pane, miesto svojho odpocinku, ty a archa
tvojej vsemoci. (Zalm 132:8)
A v nebi sa
otvoril Bozí chrám a v chráme
bolo vidiet archu jeho zmluvy. A nastali
blesky, burácanie, zemetrasenie a
velké krupobitie. Potom sa na nebi
ukázalo velké znamenie: Zena
odetá slnkom, pod jej nohami mesiac a na
jej hlave veniec z dvanástich hviezd. (Zjv
11:19-12:1)
A
podotázka: Nemyslís, ze medzi
správaním sa Izraela k arche a
mariánskymi procesiami je neuveritelná
podoba?
2)
Co
myslís, preco sa mali Izraeliti na pústi
pozriet na zrd ci medeného hada, ked Boh sa v
nich nenachádza o nic viac ako v kazdom dreve
ci kove a ovela menej ako v kazdom cloveku?
Tu
Pán povedal Mojzisovi: Urob medeného
hada a vyves ho na zrd! Potom kazdy, kto nan
pozrie, ostane nazive
A ked niekoho hady
pohryzli a on pozrel na medeného hada, ostal
nazive. (Nm 21:8-9)
3)
Co
myslís, preco Boh uzdravil chorych, ktorym
priniesli satky a zástery, ktoré sa
dotkli tela apostola Pavla, ked ani satka, ani
zástera, nie je Pavol sám (a podobne ani
Petrova tôna nie je Peter
sám)?
A Boh
robil Pavlovymi rukami neobycajné divy,
takze aj na chorych donásali satky a
zástery, ktoré sa dotkli jeho
tela, a neduhy ich opústali a zlí
duchovia vychádzali. (Sk 19:11-12)
Este aj
na ulice vynásali chorych a
kládli ich na postele a lôzka,
aby aspon Petrova tôna padla
na niektorého z nich, ked tade
pôjde. (Sk 5:15)
4)
Co
myslís, preco mrtvy ozil, po dotyku Elizeovych
kostí? Ved to boli iba kúsky mrtveho
tela.
Potom
Elizeus zomrel a pochovali ho. V tom roku vsak
prichádzali do krajiny moabskí
lupici. Ked raz pochovávali akéhosi
muza, zazreli lupicskú bandu a hodili toho
muza do Elizeovho hrobu. Len co sa ten muz
dotkol Elizeovych kostí, ozil a stal
si na nohy. (2 Krl 13:20-21)
o.
Eirene