FATIMSKÉ
POSOLSTVO
KONGREGÁCIA
PRE VIERU A NÁUKU
Úvod
Arcibiskup
Tarcisio Bertone, sekretár
Kongregácie
Dvadsiate
storocie bolo jednym z
najrozhodujúcejsích v ludskej
histórii so svojimi tragickymi a krutymi
udalostami vrcholiacimi v pokuse spáchat
atentát na "sladkého Krista na zemi".
Teraz sa odtahuje opona nad radou udalostí,
ktoré vytvárajú históriu,
a vysvetluje ich do hlbky v duchovnej
perspektíve, ktorá je cudzia
súcasnym postojom, casto poznacenych
racionalizmom.
Stretnutie
medzi sestrou Luciou, arcibiskupom Rarcisio
Bertone
poslany Sv. Otcom, a biskupom
Serafimom
Opakovala
svoje presvedcenie, ze fatimské videnie sa tyka
predovsetkym zápasu ateistického
komunizmu proti Cirkvi a proti krestanom a opisuje
strasné utrpenie obetí viery v
dvadsiatom storocí. Ked sa jej opytali:
Je hlavnou postavou vo videní
pápez?", sestra Lucia okamzite odvetila, ze
je.
Co sa tyka
miesta o biskupovi oblecenom v bielom, totiz
Svätém Otcovi, - ako to deti okamzite
spoznali pocas "videnia" - ktory je smrtelne
zasiahnuty a padá k zemi, sestra Lucia plne
súhlasila s tym, co prehlásil
pápez, ze to bola matkina ruka,
ktorá riadila cestu gulky a vo svojej
agónii sa pápez zastavil na prahu
smrti."
Oznam
kardinálom Angelo Sodanom, sekretárom
státu. (Vo Fatime 13. mája
2000)
Jeho
Svätost
si praje, aby táto
pút bola obnovenym gestom vdaky Panne
Márii za jej ochranu pocas tychto rokov jeho
pápezstva. Zdá
sa,
ze táto ochrana súvisí tiez s
takzvanou tretou castou fatimského
"tajomstva".
text
musí byt vysvetleny v symbolickom
klúci.
biskup
obleceny v bielom", ktory sa modlí za
veriacich, je pápez.
Po pokuse o
atentát 13. mája 1981,
zdá
sa
byt jasné, ze to bola matkina ruka,
ktorá riadila cestu gulky" umozniac
pápezovi v jeho agónii" zastavit
sa na prahu smrti"
V inych
castiach sveta vsak útoky proti Cirkvi a proti
krestanom s tarchou utrpenia, ktoré
prinásajú, tragicky pokracujú.
Hoci udalosti, ku ktorym sa tretia cast
fatimského "tajomstva" vztahuje,
zdá
sa, ze sú castou
minulosti.
Teologicky
komentár
(Kardinál
Jozef Ratzinger, prefekt Kongregácie pre
náuku a vieru)
[V
tretom fatimskom "tajomstve"] Ziadne velké
tajomstvo nebolo vyjavené, ani budúcnost
sa neodhalila
Kardinál
Sodano vyhlásil: [obrazy
vízie] nevysvetlujú fotograficky
detaily budúcich udalostí, ale na jednom
pozadí spájajú a zhrnujú
skutocnosti, ktoré sa rozkladajú v case
v nie presne vymedzenej následnosti a
trvaní."
Nie
kazdá cast vízie musí mat
specificky historicky zmysel. Zálezí na
vízii ako takej.
POKUS
VYSVETLIT FATIMSKÉ "TAJOMSTVO"
vysvetlenie
podané kardinálom Sodanom v jeho
vyhlásení 13. mája bolo sestre
Lucii predlozené najprv osobne
Vysvetlenie, povedala, neprinálezí
vizionárovi, ale Cirkvi. Avsak po
precítaní textu povedala, ze toto
vysvetlenie odpovedá tomu, co ona
zakúsila a ze zo svojej strany si myslí,
ze vysvetlenie je správne. Preto v tom, co
nasleduje, môzeme sa len pokúsit
získat hlbsí základ pre toto
vysvetlenie
klúcovym
slovom tejto tretej casti je trojité zvolanie:
Pokánie! Pokánie!
Pokánie!
Dovolte
mi tu pridat osobnú úvahu: Sestra Lucia
v rozhovore so mnou povedala, ze je jej este viac
jasné, ze dôvodom vsetkym zjavení
je pomôct ludom rást viac a viac vo
viere, nádeji a láske, - vsetko
ostatné je s úmyslom viest k
tomuto.
Skúmajme
teraz blizsie jednotlivé obrazy. Anjel s
plamennym mecom na lavej strane od Bozej Matky
nám pripomína podobné obrazy v
Knihe Zjavenia. Predstavuje to hrozbu súdu,
ktory visí nad svetom. Dnes sa uz viac
nezdá byt púhou fantáziou
moznost, ze svet môze byt zniceny na popol morom
ohna. Clovek sám svojimi vynálezmi
rozpaluje plamenny mec. Vízia potom ukazuje
silu, ktorá stojí v protive s mocou
znicenia, - ziara Matky Bozej, a urcitym
spôsobom z toho vyplyvajúca vyzva k
pokániu. Tymto spôsobom je
zdôraznená dôlezitost ludskej
slobody: budúcnost vlastne nie je nezmenitelne
stanovená, a obraz, ktory deti videli nie je
ziadnym spôsobom nejaky filmovy prehlad
budúcnosti, na ktorej nic nemôze byt
zmenené.
Hora a
mesto symbolizujú arénu ludskej
histórie: Histórie ako snazivého
vystupu na vrchol, histórie ako arény
ludskej tvorivosti a sociálnej harmónie,
ale súcasne miesto nicenia, kde clovek vlastne
nicí ovocie svojej vlastnej práce. Mesto
môze byt miestom spolocenstva a napredovania,
ale tiez nebezpecenstva a najväcsej hrozby. Na
hore stojí kríz, - ciel a vodca
histórie. Kríz premiena znicenie na
spásu. Stojí ako znamenie
úbohosti histórie, ale tiez ako
príslub histórie.
Zdá
sa, ze pápez predchádza ostatnych,
chvejúc sa a trpiac
V tomto
obraze mozno vidiet históriu celého
storocia.
Tu by bolo
namieste spomenút frázu z listu, ktory
sestra Lucia písala Svätému Otcovi
12. mája 1982: Tretia cast tajomstva sa
vztahuje na slová Panny Márie: Ak nie,
[Rusko] rozsíri svoje omyly po celom
svete spôsobiac vojny a prenasledovania Cirkvi.
Dobrí budú umucení, Sväty
Otec bude musiet vela trpiet, rozlicné
národy budú znicené."
Vo
vízii je aj pápez zabity spolu s
muceníkmi. Ked po pokuse o atentát 13.
mája 1981 priniesli Svätému Otcovi
text tretej casti fatimského "tajomstva", ci
nevidel v tom nevyhnutne svoj vlastny
osud?
Bol velmi blízko smrti a on sám
vysvetluje svoje prezitie nasledujúcimi
slovami:
bola to matkina ruka,
ktorá riadila cestu gulky a vo svojej
agónii sa pápez zastavil na prahu smrti"
(13. máj 1994). Ze "matkina ruka" tu odklonila
osudnú gulku, to len znova ukazuje na to, ze
nejestvuje nezmenitelny osud, ze viera a modlitba
sú sily, ktoré môzu ovplyvnit
históriu, a ze konecne modlitba je mocnejsia
nez gulky a viera silnejsia nez
armády
A tak
prichádzame ku konecnej otázke: Co
znamená fatimské "tajomstvo" ako celok
(vo svojich troch castiach)? Co nám
hovorí? Predovsetkym musíme s
kardinálom Sodanom uistit:
udalosti
o ktorych sa tretia cast fatimského "tajomstva"
zmienuje, zdá
sa,
ze teraz sú castou minulosti." Pokial ide o
opis jednotlivych udalostí, tie patria
minulosti.