Odpoved -
88
|
o.
Eirene
|
6.
dec. 2000
|
Ahoj Richard!
Ucenie katolíckej Cirkvi
ohladom uctievania relikvií je zhrnuté v
dekréte Tridentského koncilu (ses. 25),
ktory vyzyva biskupov a inych pastierov, aby poucili
svojich veriacich, ze
sväté
telá svätych muceníkov a inych,
ktorí teraz zijú s Kristom, - ktorych
telá boli zivymi údmi Krista a
'chrámom Svätého Ducha', -
ktoré majú ním byt
vzkriesené k vecnému zivotu a byt
oslávené, majú sa uctievat
veriacimi, lebo skrze tieto telá Boh udeluje
ludom mnohé dobrodenia, takze tí,
ktorí tvrdia, ze pozostatkom svätych sa
nemá vzdávat úcta a cest, alebo
ze tieto a iné posvätné
pamätníky sú veriacimi zbytocne
uctievané a ze miesta zasvätené
pamiatke svätych sa zbytocne navstevujú
ohladom obdrzania ich pomoci, musia byt naprosto
odsúdení, ako to Cirkev uz dávno
odsúdila a aj teraz to odsudzuje.
Dalej koncil nalieha,
ze
vo vzyvaní
svätych, uctievaní relikvií (t.j.
pozostatkov) a v posvätnom uzívaní
obrazov treba odstránit vsetky povery a
zakázat vsetok spinavy zisk.
Opät:
Ziadne nové
zázraky alebo relikvie nemajú byt
uznané, iba ak diecézny biskup je o tom
upovedomeny a odobrí to.
------------
Ak "satky a zástery, ak
tiene svätych", prv nez odisli z tohto zivota,
nicili choroby a navracali zdravie, kto má
problém uznat, ze Boh zázracne robí
to isté skrze posvätny popol, kosti a
iné pozostatky svätych? Ci nebol vzkrieseny
muz po dotyku Elizeovych
kostí
(vid odpoved c.
85,4)? Ci to nepotvrdzuje aj
Kniha Siracha?
"Nic (Elizeovi) mu
nebolo nemozné: i jeho mrtve telo
ukázalo (vôlu) prorockú
aj
mrtvy este konal podivuhodné ciny." (Sir
48:14-15)
A v Knihe Exodus (13:19) sa
píse:
Mojzis vzal so sebou aj
Jozefove kosti. On dal totiz Izraelitom
slávnostne prisahat: "Pán sa vás
istotne ujme. Potom odneste odtialto moje kosti so
sebou."
Horeuvedeny Elizeov
zázrak a tento text Písma
dávajú uctievaniu ostatkov len novú
silu vzhladom na zjavny rozpor s ceremoniálnym
zákonom Izraelitov proti poskvrneniu, o ktorom
cítame v Nm 19:11-22.
-----------
Preto námietky,
ktoré neveriaci posmesne dávajú,
svedcia len o ich nevedomosti, ba i zlomyselnosti. Nebolo
by od veci opytat sa ich, o akom "pokoji" po smrti to
hovoria. Ak neveria, ze po smrti este nieco je, tak aky
"nepokoj" sa uctievaním relikvií mrtvym
spôsobuje? Nech to rácia vysvetlit. Alebo
nech rácia vysvetlit, aky pokoj by si
spravodliví mali "zaslúzit" po smrti. Alebo
predsa len veria, ze po smrti zivot ide dalej? Nuz ak
veria, tu je katolícke vysvetlenie, nech ho
príjmu.
----------
Presne to je pravda, ze Boh je
Otec. Ba i to je pravda, ze Boh nás naozaj
nevyslysí, ak nemilujeme svojho blízneho.
Tí, ktorí nechcú mat nic
spolocné so svojím blíznym, pretoze
vo svojej pyche nikomu neveria a myslia si, ze si stacia
sami pre vsetko a nikoho nepotrebujú, ako
môzu dúfat, ze Boh-Otec na nich milostivo
zhliadne? I uctievaním ostatkov svätych
nás Boh chce priviest len k jednému, aby
sme mali navzájom srdecny vztah jeden k
druhému, ako to medzi detmi spolocného Otca
má byt. Ved veríme predsa v "spolocenstvo
svätych", t.j. v zivy vztah medzi clenmi Cirkvi na
zemi, v nebi, ba i v ocistci.
o.
Eirene