Na veky!
Amen.
Ahoj
Palo.
Mne zase raz
dávno sa dostala táto kniha do
rúk (odvtedy som ju v ruke nemal). Cítal
som ju len trochu, ale nic ma v nej nezachytilo.
Naozaj
nemám to prestudované ako také.
Preto môzem povedat naozaj iba svoj názor
z toho mála, co o tom viem. Inymi slovami, ako
by som sa ja v tom orientoval, akoze aj sa
musím orientovat, pretoze mi dávas
túto otázku.
Moja prvá
reakcia je, ze v tom vsetkom vidím vela
nejasností. Pocul som velakrát o
Kafkovi, ale nikdy nic konkrétne, nikdy nic, co
by ludia mohli prakticky odskúsat, takpovediac,
a overit kedy chcú.
Ak je nieco
objektívnym zákonom malo by to vzdy
platit a malo by sa to dat vzdy vyuzit.
Ved je len
logické, ze dusa má urcitú
energiu, ved nic nie je bez energie. Obycajny
atóm má v sebe obrovskú energiu.
Co sa vsak tyka energie duse, bohuzial, dnes zijeme v
dobe, ked sa jej pripisujú tisíce
rozlicnych "energií", ktoré casto
môzu byt jednoducho spoluprácou zo
satanom (casto nevedomky).
Myslím,
ze najrychlejsou orientáciou v tom vsetkom
nám má byt katolícka Cirkev. Ked
som raz sledoval katolícky program EWTN o New
Age, zaujal ma citát z Katechizmu
katolíckej Cirkvi, kde sa hovorí, ze s
okultnymi silami si nemáme zahrávat,
ani za cenu, ze chcem získat
zdravie:
2117.
Vsetky praktiky mágie alebo
carodejníctva, ktorymi si clovek chce
podmanit skryté mocnosti, aby ich postavil
do svojich sluzieb a dosiahol nadprirodzenú
moc na blíznym -
hoci aj preto, aby mu získal zdravie,
-
vázne odporujú cnosti
náboznosti. Tieto praktiky sú este
odsúdeniahodnejsie, ked sú
spojené s úmyslom skodit
druhému, alebo kad sa pri nich uchyluje k
zásahu zlych duchov. Aj nosenie amuletov si
zasluhuje vycitku. Spiritizmus je casto spojeny s
vesteckymi a magickymi praktikami. Preto Cirkev
upozornuje veriacich, aby sa ho chránili.
Uchylovanie sa k tzv. tradicnym spôsobom
liecenia neoprávnuje ani vzyvanie zlych
mocností, ani zneuzívanie
dôvercivosti inych.
Predchádzajúci
paragraf Katechizmu hovorí celkom jasne aj
ohladom praktík spomínanych u Bretislava
Kafku:
2116.
Treba odmietnút vsetky formy
vestenia: uchylovanie sa k satanovi alebo
zlym duchom, vyvolávanie mrtvych alebo
iné praktiky, o ktorych sa mylne
predpokladá, ze "odhalujú"
budúcnost. Pouzívanie horoskopov,
astrológia, cítanie z ruky, vyklad
predpovedí alebo osudov,
jasnovidectvo a uchylovanie sa k
médiám
prejavujú vôlu mat vládu nad
casom, nad dejinami a nakoniec nad ludmi a
zároven túzbu naklonit si
skryté mocnosti. Sú v protiklade s
úctou a respektom spojenymi s
láskyplnou báznou, ktoré sme
povinní mat jedine voci Bohu.
Citujme este aj
paragraf predtym:
2115.
Boh môze zjavit budúcnost svojim
prorokom alebo inym svätym. Ale správny
postoj krestana, co sa tyka budúcnosti,
spocíva v tom, ze sa s dôverou
odovzdáva do rúk Prozretelnosti a
zrieka sa kazdej nezdravej zvedavosti v tomto
ohlade. Nepredvídavost vsak môze byt
nedostatkom zodpovednosti.
Najznámejsou
vecou o Kafkovi je, ze pouzíval média,
ludí, ktorych zhypnotizoval. Paragraf 2116
jasne hovorí, ze "uchylovanie
sa k médiám"
je v protive s prvym prikázaním
desatora.
Zdá sa
mi, ze toto by celkom postacovalo ako odpoved na
otázku ohladom Kafkovej parapsychológie.
Sám to
hovorís, ako aj dalsie veci:
Autor
hypnotickymi pokusmi prichadza na zaujimave
poznatky, napr. o stvoreni cloveka, o smrti, o
schopnostiach duse... Dalej popisuje rozne javy ako
napriklad telepatia, jasnovidectvo.
Paragraf 2116
hovorí jasne aj proti jasnovidectvu.
Co sa tyka
stvorenia a smrti, neviem, co by Kafka pridal
podstatne k tomu, co o tom ucí katolícka
Cirkev.
Ked som teraz
zbezne pozeral stránky o Kafkovi na internete,
- v cestine som nasiel asi tisíc
stránok, kde je jeho meno, - píse sa tam
okrem iného, ako sa niektorí ludia
pomocou parapsychológie dostali az do cias
Kristovych a pozorovali napríklad Jezisovo
umucenie, alebo svadbu v Káne
galilejskej.
Uz ci to
hovorí aj samotny Kafka alebo nie, pre mna je
to totálny nezmysel, lebo clovek svojimi
ludskymi schopnostami také nieco nemôze
urobit. Paragraf 2115 jasne hovorí, ze Boh
môze zjavit budúcnost (teda aj minulost)
svojim prorokom alebo inym svätym. Takéto
veci sa teda nezakladajú na nejakej ludskej
"parapsychológii". Je to dar Bozí.
Ak niekto
tvrdí, ze takéto veci sa dajú
robit na pockanie niekde v ordinácii, ten
popiera zázraky, ktoré robí iba
Boh.
Stretol som sa
raz s istym jasnovidcom, ktory zanechal túto
prax. Bolo to vsetko len na pociatku jeho
obrátenia. Videl som proste, ze mal este
dlhú cestu k úplnému oslobodeniu
sa (bol uzavrety a bez radosti). Bolo to iba
náhodné stretnutie. Pytal som sa ho, ako
on prezíval svoje jasnovidectvo, ako on videl
to, co vestil ludom?
Povedal mi, ze
videl veci akoby cez strbinu, videl akoby vysek
skutocnosti.
Toto bolo pre
mna velmi zaujímavé prehlásenie.
Najprv, lebo videl iba vyrez z akejsi skutocnosti, ak
to bola vôbec skutocnost, a za druhé, mal
som na to pre seba velmi jednoduché
vysvetlenie: diabol je padly anjel, ktory po svojom
páde nic nestratil na svojich prirodzenych
inteligencnych schopnostiach. Vzhladom na nás
ludí sú jeho inteligencné
schopnosit NAD nami, preto hovoríme, ze tieto
veci sú pre nás NADprirodzené
(pre nasu ludskú prirodzenost). Vzhladom na
Boha sú vsak jeho schopnosti iba
prirodzené, lebo Bozie schopnosti sú aj
pre anjela (aj padlého anjela)
nadprirodzené. Bozie schopnosti sú
nadprirodzené v absolútnom zmysle slova
pre vsetkych. Démonické sily sú
nadprirodzené iba v relatívnom zmysle a
to vzhladom na nás.
Diabol je teda
podla prirodzeného poriadku vecí nad
nami a my nemáme sance pochopit, co vsetko je
schopny urobit, ani ako to robí. Je to podobne
ako macka v dome nemôze nikdy pochopit
básne, ktoré skladá majitel domu.
Lebo clovek je nadprirodzeny pre macku. Clovek
má nesmrtelnú dusu, ktorá mu to
umoznuje, macka ju nemá. Anjel zase je cisty
duch bez tela, co mi ludia nevieme, coho
vsetkého je cisty duch schopny.
Podla ucenia
cirkevnych ucitelov, anjel je schopny jednym pohladom
hravo pochopit vsetky zákony vesmíru.
Jeho intelekt preniká veci a prírodu
neporovnatelne viac ako ludsky. Slovo "inteligencia"
znamená "intus" "legere", "cítat vo
vnútri vecí".
Diabol po svojom
páde ako anjel nestratil tieto svoje
prirodzené schopnosti. Co svojou pychou stratil
je nadprirodzené Bozie svetlo.
Vysvetlime si,
co to znamená.
Medzi clovekom a
anjelom je velky rozdiel, ale nie nekonecny, lebo aj
anjel aj clovek je stvoreny (je tvorom). Avsak medzi
anjelom a Bohom je nekonecny rozdiel, lebo Boh je
Bytie nestvorené a anjel je stvoreny. Boh je
Stvoritel, anjel (aj cokolvek iné) je
stvorenie. Anjel preto nemá ziadne sance
pochopit Bozie veci. Preto Bozie tajomstvá
sú tajomstvami nielen pre cloveka, ale aj pre
anjela. Napríklad, ani diabol vôbec
nechápe ako môze byt Kristus pod
spôsobami chleba a vína v Eucharistii.
Diabol verí, ze Jezis je skutocne vo Sviatosti
oltárnej (Eucharistii), ale verí to
NUTNE. Jeho intelekt je taky bystry, ze je mu
absolútne jasné, ze to musí byt
pravda. Ani on vsak nevidí priamo "do"
tajomstva, ale dôvody VERIT v toto tajomstvo
sú mu absolútne jasné a preto,
ako som povedal, nutne verí.
Verís,
ze Boh je jeden? Dobre robís. Ale aj
diabli veria, a trasú sa! Chces vediet,
márnivy clovece, ze viera bez skutkov je
neúcinná?
(Jak 2:19-20)
Pretoze viera
démona nie je dobrovolná, ale
nutná, preto nemá za to ani ziadnu
zásluhu, ako máme my ludia.
Nuz Bozie
zálezitosti prevysujú aj padlych anjelov
nekonecne a preto démoni nemôzu ani
zdaleka vsetko pochopit. Boh im to chcel zjavit, ale
Lucifer a jeho prisluhovaci sa vzbúrili a
odmietli Boziu radu, Bozí "návod", do
ktorého oni neboli schopní vidiet,
pretoze to prevysovalo ich prirodzenost. Odmietli vo
svojej pyche Bozie slovo, a preto som povedal, ze
stratili nadprirodzené Bozie svetlo. Stratili
totiz to, co Boh vidí.
Ak sa mám
vrátit k nasej téme, okultné (co
znamená: skryté) praktiky majú
obycajne (ak nie vzdy) do cinenia s démonmi.
Démon môze vidiet "urcitú"
budúcnost a to ciste na základe svojich
prirodzenych inteligencnych schopností.
Démon vsak nikdy nemôze vediet s
urcitostou, co sa stane. To je v mojom
ponímaní tá "strbina", lebo
démon nemôze nikdy vidiet celú
skutocnost. Tú vidí iba Boh.
Démon ju nemôze vidiet, lebo milost Bozia
(to uz je druhy príklad) je pre neho
absolútnym tajomstvom. Démon nevie, kedy
komu Boh udelí svoju milost. Boh nás
totiz povolal do svojho nadprirodzeného zivota,
co je pre diabla úplnou "spanielskou dedinou".
M Rosa
uverejnila raz príbeh sestry Emanuely.
Táto pri svojom pobyte v Indii sa
zahrávala s vestením, kde jej
"svetoznámy" vestec vestil jej zivot. Hovoril o
jej minulosti ako aj budúcnosti. Detaily z
minulosti boli ohromujúce. Jej zivot sa zacal
schylovat dole. Predpovede sa zacali naplnovat.
Pomyslala uz na sebevrazdu. Aj sa pre nu rozhodla.
Malo to byt presne o piatej vecer. Riadením
Bozím sa v ten den dostala do urcitej
modlitbovej skupiny a stal sa presny opak. Zomrela
svetu a stala sa sestrickou.
Istá
osoba z modlitbovej skupiny jej vysvetlila: Co je na
tom divné, ze ten vestec ti povedal vsetko z
tvojej minulosti? Ved diabol nás pozoruje od
narodenia a vie, co sa s nami stalo.
Sestra Emanuela
potom napísala "svojmu" vestcovi otvoreny list,
v ktorom mu hovorí a opisuje, ako vsetko
vychádza opacne, ako jej to on predpovedal.
Záver z
tohto príkladu je ten, ze vestec, ktory
spolupracuje s démonickymi silami, môze
povedat presne vsetko do minulosti, - tym si
získa dôveru osoby, ktorej
predpovedá, - ale do budúcnosti je to
iba trik.
Pokial clovek,
ktory si nechá vestit, zije v svojom hriechu,
daleko od svojho Spasitela Jezisa Krista, predpoved
môze dost presne vychádzat, lebo vsetko
sa deje väcsinou na prirodzenej úrovni, a
tu je diabol "doma". Kym je clovek v hriechu, diabol
má nad ním urcitú moc a preto
môze do znacnej miery aranzovat veci podla
predpovede, ktorú dal jasnovidcovi. Ale ak sa
clovek obráti úprimne k Bohu, k
Jezisovi, k Márii, nasej nebeskej Matke, vtedy
do "hry" sa zapája milost Bozia a tu je diabol
úplne strateny. Cím viac sa potom clovek
obráti k Bohu, tym menej
vychádzajú diablové triky.
Predtym som
nebol negatívne naladeny na Kafkovo dielo
parapsychológie, ale cím viac nad tym
uvazujem, tym to vidím negatívnejsie.
Aj
samotné slovo "para"psychológia
hovorí, ze je tu akási "vedlajsia"
(para) "dusa" (psyché). Ja tomu rozumiem tak,
ze parapsychológia nevychádza z
prirodzenych schopností ludskej duse, ale z
niecoho, co je "vedla", z nejakého ducha, ktory
je povedla. Sv. Peter hovorí, kto vzdy
obchádza okolo duse.
Budte
triezvi a bdejte! Vás protivník,
diabol obchádza ako revúci lev
a hladá, koho by zozral. Vzoprite sa
mu, pevní vo viere
(1 Pt
5:8-9)
Budme teda
triezvi a bdejme, lebo vsetky zastaralé
nábozenstvá ako joga, budhizmus,
hinduizmus, New Age (áno, aj ono je
staré nábozenstvo, hoci má
opacné meno), Hari Krisna,
transcendentálna meditácia,
hypnotizovanie MÉDIÍ, atd, chcú
od nás obycajne jedno: Aby sme sa otvorili
neznámym silám. A ako vies, komu sa
otváras?!
Vo Svätom
Písme Boh hovorí o dusi, ktorá mu
je verná takto:
Si
zatvorenou záhradou, sestricka moja,
nevesta, si zatvorenou záhradou, zapecatenou
studienkou. (Pies 4:12)
Ak más
Boha, najvyssiu silu, naco ti je iná sila?!
Kto raz
pochopí katolícke nábozenstvo,
ten sa nepotrebuje otvárat nicomu inému.
Naco by si sa mal otvárat niecomu
neznámemu, ked v Jezisovi Kristovi más
plnost bozstva?
Ak sa obracias
na iné sily, je jasné, ze
neverís, ze Boh je najvyssou silou. A ak
neverís v Boha a jeho prozretelnost, potom sa
stanes hrackou démonov.
Sv. Peter
nám vsak hovorí, ze sa im máme
vzopriet, pevní vo viere.
Co to
znamená v nasom konkrétnom
prípade?
Znamená
to verit Boziemu Synovi, ktory povedal svojim
apostolom: Kto vás poslúcha, mna
poslúcha. To nevyhnutne platí aj o
cirkevnom magistériu (ucitelskom úrade
Cirkvi), lebo ten je na mieste apostolov.
Ten nám
hovorí:
2116.
jasnovidectvo a uchylovanie sa k
médiám prejavujú
vôlu mat vládu nad casom, nad dejinami
a nakoniec nad ludmi a zároven túzbu
naklonit si skryté mocnosti. Sú v
protiklade s úctou a respektom spojenymi s
láskyplnou báznou, ktoré sme
povinní mat jedine voci Bohu.
Verís
tymto slovám Kristovej Cirkvi?
o.
Eirene