R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

Otázka - 150

Parapsychológia - Bretislav Kafka

13. august 2003
Pochvaleny bud Jezis Kristus.

Uz davno sa mi do ruk dostala kniha od Bretislava Kafku Zaklady experimentalnej psychologie.

Je to v podstate (aspon pre mna) velmi zaujimava kniha.

Autor hypnotickymi pokusmi prichadza na zaujimave poznatky, napr. o stvoreni cloveka, o smrti, o schopnostiach duse... Dalej popisuje rozne javy ako napriklad telepatia, jasnovidectvo.

Ak viete, o co ide, mohli by ste mi napisat svoj nazor?

Dakujem.

Palo

Odpoved
o. Eirene
14. august 2003

Na veky! Amen.

Ahoj Palo.

Mne zase raz dávno sa dostala táto kniha do rúk (odvtedy som ju v ruke nemal). Cítal som ju len trochu, ale nic ma v nej nezachytilo.

Naozaj nemám to prestudované ako také. Preto môzem povedat naozaj iba svoj názor z toho mála, co o tom viem. Inymi slovami, ako by som sa ja v tom orientoval, akoze aj sa musím orientovat, pretoze mi dávas túto otázku.

Moja prvá reakcia je, ze v tom vsetkom vidím vela nejasností. Pocul som velakrát o Kafkovi, ale nikdy nic konkrétne, nikdy nic, co by ludia mohli prakticky odskúsat, takpovediac, a overit kedy chcú.

Ak je nieco objektívnym zákonom malo by to vzdy platit a malo by sa to dat vzdy vyuzit.

Ved je len logické, ze dusa má urcitú energiu, ved nic nie je bez energie. Obycajny atóm má v sebe obrovskú energiu. Co sa vsak tyka energie duse, bohuzial, dnes zijeme v dobe, ked sa jej pripisujú tisíce rozlicnych "energií", ktoré casto môzu byt jednoducho spoluprácou zo satanom (casto nevedomky).

Myslím, ze najrychlejsou orientáciou v tom vsetkom nám má byt katolícka Cirkev. Ked som raz sledoval katolícky program EWTN o New Age, zaujal ma citát z Katechizmu katolíckej Cirkvi, kde sa hovorí, ze s okultnymi silami si nemáme zahrávat, ani za cenu, ze chcem získat zdravie:

2117. Vsetky praktiky mágie alebo carodejníctva, ktorymi si clovek chce podmanit skryté mocnosti, aby ich postavil do svojich sluzieb a dosiahol nadprirodzenú moc na blíznym - hoci aj preto, aby mu získal zdravie, - vázne odporujú cnosti náboznosti. Tieto praktiky sú este odsúdeniahodnejsie, ked sú spojené s úmyslom skodit druhému, alebo kad sa pri nich uchyluje k zásahu zlych duchov. Aj nosenie amuletov si zasluhuje vycitku. Spiritizmus je casto spojeny s vesteckymi a magickymi praktikami. Preto Cirkev upozornuje veriacich, aby sa ho chránili. Uchylovanie sa k tzv. tradicnym spôsobom liecenia neoprávnuje ani vzyvanie zlych mocností, ani zneuzívanie dôvercivosti inych.

Predchádzajúci paragraf Katechizmu hovorí celkom jasne aj ohladom praktík spomínanych u Bretislava Kafku:

2116. Treba odmietnút vsetky formy vestenia: uchylovanie sa k satanovi alebo zlym duchom, vyvolávanie mrtvych alebo iné praktiky, o ktorych sa mylne predpokladá, ze "odhalujú" budúcnost. Pouzívanie horoskopov, astrológia, cítanie z ruky, vyklad predpovedí alebo osudov, jasnovidectvo a uchylovanie sa k médiám prejavujú vôlu mat vládu nad casom, nad dejinami a nakoniec nad ludmi a zároven túzbu naklonit si skryté mocnosti. Sú v protiklade s úctou a respektom spojenymi s láskyplnou báznou, ktoré sme povinní mat jedine voci Bohu.

Citujme este aj paragraf predtym:

2115. Boh môze zjavit budúcnost svojim prorokom alebo inym svätym. Ale správny postoj krestana, co sa tyka budúcnosti, spocíva v tom, ze sa s dôverou odovzdáva do rúk Prozretelnosti a zrieka sa kazdej nezdravej zvedavosti v tomto ohlade. Nepredvídavost vsak môze byt nedostatkom zodpovednosti.

Najznámejsou vecou o Kafkovi je, ze pouzíval média, ludí, ktorych zhypnotizoval. Paragraf 2116 jasne hovorí, ze "uchylovanie sa k médiám" je v protive s prvym prikázaním desatora.

Zdá sa mi, ze toto by celkom postacovalo ako odpoved na otázku ohladom Kafkovej parapsychológie.

Sám to hovorís, ako aj dalsie veci:

Autor hypnotickymi pokusmi prichadza na zaujimave poznatky, napr. o stvoreni cloveka, o smrti, o schopnostiach duse... Dalej popisuje rozne javy ako napriklad telepatia, jasnovidectvo.

Paragraf 2116 hovorí jasne aj proti jasnovidectvu.

Co sa tyka stvorenia a smrti, neviem, co by Kafka pridal podstatne k tomu, co o tom ucí katolícka Cirkev.

Ked som teraz zbezne pozeral stránky o Kafkovi na internete, - v cestine som nasiel asi tisíc stránok, kde je jeho meno, - píse sa tam okrem iného, ako sa niektorí ludia pomocou parapsychológie dostali az do cias Kristovych a pozorovali napríklad Jezisovo umucenie, alebo svadbu v Káne galilejskej.

Uz ci to hovorí aj samotny Kafka alebo nie, pre mna je to totálny nezmysel, lebo clovek svojimi ludskymi schopnostami také nieco nemôze urobit. Paragraf 2115 jasne hovorí, ze Boh môze zjavit budúcnost (teda aj minulost) svojim prorokom alebo inym svätym. Takéto veci sa teda nezakladajú na nejakej ludskej "parapsychológii". Je to dar Bozí.

Ak niekto tvrdí, ze takéto veci sa dajú robit na pockanie niekde v ordinácii, ten popiera zázraky, ktoré robí iba Boh.

Stretol som sa raz s istym jasnovidcom, ktory zanechal túto prax. Bolo to vsetko len na pociatku jeho obrátenia. Videl som proste, ze mal este dlhú cestu k úplnému oslobodeniu sa (bol uzavrety a bez radosti). Bolo to iba náhodné stretnutie. Pytal som sa ho, ako on prezíval svoje jasnovidectvo, ako on videl to, co vestil ludom?

Povedal mi, ze videl veci akoby cez strbinu, videl akoby vysek skutocnosti.

Toto bolo pre mna velmi zaujímavé prehlásenie. Najprv, lebo videl iba vyrez z akejsi skutocnosti, ak to bola vôbec skutocnost, a za druhé, mal som na to pre seba velmi jednoduché vysvetlenie: diabol je padly anjel, ktory po svojom páde nic nestratil na svojich prirodzenych inteligencnych schopnostiach. Vzhladom na nás ludí sú jeho inteligencné schopnosit NAD nami, preto hovoríme, ze tieto veci sú pre nás NADprirodzené (pre nasu ludskú prirodzenost). Vzhladom na Boha sú vsak jeho schopnosti iba prirodzené, lebo Bozie schopnosti sú aj pre anjela (aj padlého anjela) nadprirodzené. Bozie schopnosti sú nadprirodzené v absolútnom zmysle slova pre vsetkych. Démonické sily sú nadprirodzené iba v relatívnom zmysle a to vzhladom na nás.

Diabol je teda podla prirodzeného poriadku vecí nad nami a my nemáme sance pochopit, co vsetko je schopny urobit, ani ako to robí. Je to podobne ako macka v dome nemôze nikdy pochopit básne, ktoré skladá majitel domu. Lebo clovek je nadprirodzeny pre macku. Clovek má nesmrtelnú dusu, ktorá mu to umoznuje, macka ju nemá. Anjel zase je cisty duch bez tela, co mi ludia nevieme, coho vsetkého je cisty duch schopny.

Podla ucenia cirkevnych ucitelov, anjel je schopny jednym pohladom hravo pochopit vsetky zákony vesmíru. Jeho intelekt preniká veci a prírodu neporovnatelne viac ako ludsky. Slovo "inteligencia" znamená "intus" "legere", "cítat vo vnútri vecí".

Diabol po svojom páde ako anjel nestratil tieto svoje prirodzené schopnosti. Co svojou pychou stratil je nadprirodzené Bozie svetlo.

Vysvetlime si, co to znamená.

Medzi clovekom a anjelom je velky rozdiel, ale nie nekonecny, lebo aj anjel aj clovek je stvoreny (je tvorom). Avsak medzi anjelom a Bohom je nekonecny rozdiel, lebo Boh je Bytie nestvorené a anjel je stvoreny. Boh je Stvoritel, anjel (aj cokolvek iné) je stvorenie. Anjel preto nemá ziadne sance pochopit Bozie veci. Preto Bozie tajomstvá sú tajomstvami nielen pre cloveka, ale aj pre anjela. Napríklad, ani diabol vôbec nechápe ako môze byt Kristus pod spôsobami chleba a vína v Eucharistii. Diabol verí, ze Jezis je skutocne vo Sviatosti oltárnej (Eucharistii), ale verí to NUTNE. Jeho intelekt je taky bystry, ze je mu absolútne jasné, ze to musí byt pravda. Ani on vsak nevidí priamo "do" tajomstva, ale dôvody VERIT v toto tajomstvo sú mu absolútne jasné a preto, ako som povedal, nutne verí.

Verís, ze Boh je jeden? Dobre robís. Ale aj diabli veria, a trasú sa! Chces vediet, márnivy clovece, ze viera bez skutkov je neúcinná?… (Jak 2:19-20)

Pretoze viera démona nie je dobrovolná, ale nutná, preto nemá za to ani ziadnu zásluhu, ako máme my ludia.

Nuz Bozie zálezitosti prevysujú aj padlych anjelov nekonecne a preto démoni nemôzu ani zdaleka vsetko pochopit. Boh im to chcel zjavit, ale Lucifer a jeho prisluhovaci sa vzbúrili a odmietli Boziu radu, Bozí "návod", do ktorého oni neboli schopní vidiet, pretoze to prevysovalo ich prirodzenost. Odmietli vo svojej pyche Bozie slovo, a preto som povedal, ze stratili nadprirodzené Bozie svetlo. Stratili totiz to, co Boh vidí.

Ak sa mám vrátit k nasej téme, okultné (co znamená: skryté) praktiky majú obycajne (ak nie vzdy) do cinenia s démonmi. Démon môze vidiet "urcitú" budúcnost a to ciste na základe svojich prirodzenych inteligencnych schopností. Démon vsak nikdy nemôze vediet s urcitostou, co sa stane. To je v mojom ponímaní tá "strbina", lebo démon nemôze nikdy vidiet celú skutocnost. Tú vidí iba Boh. Démon ju nemôze vidiet, lebo milost Bozia (to uz je druhy príklad) je pre neho absolútnym tajomstvom. Démon nevie, kedy komu Boh udelí svoju milost. Boh nás totiz povolal do svojho nadprirodzeného zivota, co je pre diabla úplnou "spanielskou dedinou".

M Rosa uverejnila raz príbeh sestry Emanuely. Táto pri svojom pobyte v Indii sa zahrávala s vestením, kde jej "svetoznámy" vestec vestil jej zivot. Hovoril o jej minulosti ako aj budúcnosti. Detaily z minulosti boli ohromujúce. Jej zivot sa zacal schylovat dole. Predpovede sa zacali naplnovat. Pomyslala uz na sebevrazdu. Aj sa pre nu rozhodla. Malo to byt presne o piatej vecer. Riadením Bozím sa v ten den dostala do urcitej modlitbovej skupiny a stal sa presny opak. Zomrela svetu a stala sa sestrickou.

Istá osoba z modlitbovej skupiny jej vysvetlila: Co je na tom divné, ze ten vestec ti povedal vsetko z tvojej minulosti? Ved diabol nás pozoruje od narodenia a vie, co sa s nami stalo.

Sestra Emanuela potom napísala "svojmu" vestcovi otvoreny list, v ktorom mu hovorí a opisuje, ako vsetko vychádza opacne, ako jej to on predpovedal.

Záver z tohto príkladu je ten, ze vestec, ktory spolupracuje s démonickymi silami, môze povedat presne vsetko do minulosti, - tym si získa dôveru osoby, ktorej predpovedá, - ale do budúcnosti je to iba trik.

Pokial clovek, ktory si nechá vestit, zije v svojom hriechu, daleko od svojho Spasitela Jezisa Krista, predpoved môze dost presne vychádzat, lebo vsetko sa deje väcsinou na prirodzenej úrovni, a tu je diabol "doma". Kym je clovek v hriechu, diabol má nad ním urcitú moc a preto môze do znacnej miery aranzovat veci podla predpovede, ktorú dal jasnovidcovi. Ale ak sa clovek obráti úprimne k Bohu, k Jezisovi, k Márii, nasej nebeskej Matke, vtedy do "hry" sa zapája milost Bozia a tu je diabol úplne strateny. Cím viac sa potom clovek obráti k Bohu, tym menej vychádzajú diablové triky.

Predtym som nebol negatívne naladeny na Kafkovo dielo parapsychológie, ale cím viac nad tym uvazujem, tym to vidím negatívnejsie.

Aj samotné slovo "para"psychológia hovorí, ze je tu akási "vedlajsia" (para) "dusa" (psyché). Ja tomu rozumiem tak, ze parapsychológia nevychádza z prirodzenych schopností ludskej duse, ale z niecoho, co je "vedla", z nejakého ducha, ktory je povedla. Sv. Peter hovorí, kto vzdy obchádza okolo duse.

Budte triezvi a bdejte! Vás protivník, diabol obchádza ako revúci lev a hladá, koho by zozral. Vzoprite sa mu, pevní vo viere… (1 Pt 5:8-9)

Budme teda triezvi a bdejme, lebo vsetky zastaralé nábozenstvá ako joga, budhizmus, hinduizmus, New Age (áno, aj ono je staré nábozenstvo, hoci má opacné meno), Hari Krisna, transcendentálna meditácia, hypnotizovanie MÉDIÍ, atd, chcú od nás obycajne jedno: Aby sme sa otvorili neznámym silám. A ako vies, komu sa otváras?!

Vo Svätom Písme Boh hovorí o dusi, ktorá mu je verná takto:

Si zatvorenou záhradou, sestricka moja, nevesta, si zatvorenou záhradou, zapecatenou studienkou. (Pies 4:12)

Ak más Boha, najvyssiu silu, naco ti je iná sila?!

Kto raz pochopí katolícke nábozenstvo, ten sa nepotrebuje otvárat nicomu inému. Naco by si sa mal otvárat niecomu neznámemu, ked v Jezisovi Kristovi más plnost bozstva?

Ak sa obracias na iné sily, je jasné, ze neverís, ze Boh je najvyssou silou. A ak neverís v Boha a jeho prozretelnost, potom sa stanes hrackou démonov.

Sv. Peter nám vsak hovorí, ze sa im máme vzopriet, pevní vo viere.

Co to znamená v nasom konkrétnom prípade?

Znamená to verit Boziemu Synovi, ktory povedal svojim apostolom: Kto vás poslúcha, mna poslúcha. To nevyhnutne platí aj o cirkevnom magistériu (ucitelskom úrade Cirkvi), lebo ten je na mieste apostolov.

Ten nám hovorí:

2116. …jasnovidectvo a uchylovanie sa k médiám prejavujú vôlu mat vládu nad casom, nad dejinami a nakoniec nad ludmi a zároven túzbu naklonit si skryté mocnosti. Sú v protiklade s úctou a respektom spojenymi s láskyplnou báznou, ktoré sme povinní mat jedine voci Bohu.

Verís tymto slovám Kristovej Cirkvi?

o. Eirene

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - >mbc24@globalserve.net<