Otázka
- 151
|
Gréctina
- Peter - Skala
|
16.
aug. 2003
|
dobry
den,
nasiel
som vasu stranku, kde odpovedate na rozne
otazky.
povodne
som hladal nieco kristovej cirkvi a nasiel som
vasu odpoved, v ktorej odpovedate nejakemu
pravoslavnemu nieco o petrovi, o zaklade cirkvi
atd. v tejto suvislosti sa mi dostal do ruk text
noveho zakona v povodnej grectine, aj zopar
lexikonov a slovnikov - a zistil som, ze slovo,
ktorym jezis nazval simona (peter) je v grectine
odlisne od slova, o ktorom hovoril ako o zaklade
cirkvi (skala). tie dve slova maju dva odlisne
vyznamy, takze jezis nemohol hovorit o petrovi
ako o zaklade svojej cirkvi. ako potom moze
katolicka cirkev tvrdit, ze jezis pouzil petra
ako zaklad cirkvi? vsak aj v prvom liste
korintanom 3:11 sa pise, ze zakladom je jezis
kristus a nik iny. v liste efezanom 4:15 a
5:21-23 sa pise, ze jedinou hlavou cirkvi je
jezis.
este
mi tak v suvislosti s tou grectinou napada, ze
katolicka cirkev uznava mariu ako vecnu pannu,
ale z grectiny je jasne, ze jezis mal normalnych
pokrvnych bratov. pisatelia evanjelii poznali aj
slovo bratranci aj pribuzni, ale pouzili slovo
bratia. (okrem toho aj z lukasovho medicinskeho
slovniku vidno, ze sam lukas chapal, ze mariino
panenstvo skoncilo porodom jezisa)
dakujem,
lukas
Odpoved
|
o.
Eirene
|
20.
aug. 2003
|
Hovorís,
ze v Prvom liste Korintanom (3:11) sa
píse, ze základom je Jezis a nik
iny. Preco uzívas takyto argument, ked
sám proti nemu bojujes?
V
gréckom origináli sa
pouzívajú slová "petros" a
"petra".
Uz
niekolkokrát som o tomto cítal,
ale povedal som si, ze takyto problém
museli vymysliet len Anglicania, lebo tí
nemajú rody.
Citujme
si najprv samotné Sväté
Písmo:
Ked
potom Jezis prisiel do okolia Cézarey
Filipovej, pytal sa svojich uceníkov:
Za koho pokladajú ludia Syna
cloveka?" Oni vraveli: Jedni za
Jána Krstitela, iní za
Eliása a iní za
Jeremiása alebo za jedného
z prorokov." A za koho ma
pokladáte vy?", opytal sa ich.
Odpovedal Simon Peter: Ty si
Mesiás, Syn zivého Boha." Jezis
mu povedal: Blahoslaveny si, Simon, syn
Jonásov, lebo ti to nezjavilo telo
a krv, ale môj Otec, ktory je na
nebesiach. A ja ti hovorím: Ty si
Peter a na tejto skale postavím
svoju Cirkev a pekelné
brány ju nepremôzu. Tebe
dám klúce od nebeského
královstva: co zviazes na zemi, bude
zviazané v nebi, a co
rozviazes na zemi, bude rozviazané
v nebi." (Mt 16:13-19)
V
gréckom origináli Jezis
hovorí Simonovi najprv: Ty si "Petros".
Je tu uzity muzsky rod, lebo Simon je muz. Potom
je: Na tejto skale "Petra". Lebo skala je v
gréctine zenského rodu.
Pre
nás Slovákov by to malo byt
jasné, lebo podobne aj my máme
rody. Cely "problém" je jednoducho
zálezitostou rodu.
Ci
"Petros", ci "Petra", je to vzdy skala.
Lebo
niektorí by si chceli nahovorit, ze
"Petros" je iba bezvyznamny maly "kamen", aky
mozno nájst v potoku, kdezto "Petra" je
"skala". Avsak v gréctine maly "kamen" sa
povie "lithos".
Ked
teda hovorís, ze tie dve slová
majú dva odlisné vyznamy, tak to
vôbec neobstojí, lebo je to jedno a
to isté slovo, len v inom rode.
Ak
tu Ti vadí, ze je jedno slovo v dvoch
rodoch, preco Ti nevadí pouzit ako
argument podstatne odlisné slovo z
Prvého Korintanom, kde je slovo
"základ". Preto som povedal, ze bojujes
sám proti sebe.
Nuz
celé vysvetlenie ja takéto
jednoduché. Ak by to nestacilo, cely
problém hravo vyriesi citát z
Jánovho evanjelia:
Jezis
sa nanho zahladel a povedal: Ty si
Simon, syn Jánov, ale budes sa volat
Kéfas," co v preklade
znamená Peter. (Jn
1:42)
Hoci
je samozrejmé, ze Jezis hovoril
aramejsky, sv. Ján nás
nenecháva vôbec o tom na
pochybách, lebo uzíva
pôvodné aramejské slovo a
potom ho prekladá.
Nuz
Jezis povedal: Ty si "Kefas" a na tejto "Kefas"
postavím svoju cirkev.
V
originálnej vete Jezis pouzil
dvakrát presne to isté slovo:
Kefas. V aramejcine slovo "kefas" znací
"skalu" a IBA "skalu". NEZNAMENÁ maly
"kamen". Maly kamen je v aramejcine "evna".
Druhú
vec, ktorú na základe
gréctiny tvrdís je, ze Jezis mal
pokrvnych bratov.
Nuz
ak je Tvoja gréctina taká, ze
slová "petros" a "petra" sú pre
Teba dve vyznamovo odlisné slová,
potom s takou gréctinou môzes lahko
dokázat aj to, ze Jezis sa narodil
úplne bez matky, nielen to, ze mal
pokrvnych súrodencov.
Naozaj
nemá zmyslu sa tym dalej zaoberat.
A
som z toho aj unaveny. Preco tá neochota
prijat PETRA v Cirkvi? Ved je to Bozia
vôla, nie nikoho iného.
A
ak uz v ziadnom prípade nechcete prijat
katolícke vysvetlenie, ktoré JE V
KATOLÍCKEJ CIRKVI DVE TISÍC ROCNOU
SKUTOCNOSTOU, potom mi povedzte, co to vlastne
Kristus povedal Simonovi Petrovi?? Aky vyznam
majú Jezisove slová?
Preco
tolko bojujete proti pápezovi a
katolíckej Cirkvi? Co tym získate?
Áno,
dopracoval som sa raz aj k celkom
konkrétnej odpovedi, ohladom toho miesta
u Matúsa od nekatolíka. Tu
je:
Preto
s úprimnym respektom k násmu
kritikovi veríme, ze nase
pôvodné argumenty si
podrzujú svoju platnost a ze "skala"
na ktorej mala byt postavená cirkev
bola pravda uznaná Petrom, menovite,
ze Jezis je Kristus, Bozí Syn a nie
samotny
apostol.
Najprv,
podla tohto pravidla nekatolíci by museli
uznat, ze aj katolícka Cirkev je
pravá, lebo verí, ze Jezis Kristus
je Bozí Syn. Preco sú tu potom
rozlicné krestanské cirkvi, ak
CELYM základom je iba táto
pravda.
Za
druhé, ak je toho viac, nez len
táto pravda, KTO rozhodne, co je vsetka
pravda??
Niektorí
nekatolíci sú ochotní
pripustit viac, ze totiz CELÁ viera Petra
je tym základom. Idú sa potrhat
povedat, ze to NIE JE PETER ale JE TO JEHO
VIERA.
Predstavte
si, ze aj s tym som ochotny súhlasit.
Ak
nepripústate, ze pápezi sú
v úrade Petra, prosím Vás,
prosím Vás, dajte mi odpoved, ako
viete na isto dnes po 2000 rokoch, CO BOLA VIERA
PETRA VO VSETKYCH ZÁLEZITOSTIACH
VIERY?
Obrátte
sa a otvorte svoje srdcia pre pravdu. Niet uz
casu, aby sme sa mi krestania medzi sebou
hádali, lebo z toho tazí len
satan. Niet casu. Vase pohrdanie
katolíckou Cikvou nie je z Boha. Preco sa
neviete trochu pokorit, len trochu, a pripustit
otvorene: Nemám v tom istotu.
Nemám v tom jasno.
Nech
vám je Boh milostivy.
Boze,
bud milostivy aj mne.
o.
Eirene