

o.
Pavol Eirene, C.Ss.R.
Ci sa
nestretávame casto v televízii,
novinách a casopisoch so slovom
pluralizmus"! S dávkou hrdosti sa
toto slovo uzíva v spojení ako:
Zijeme predsa v pluralitnej spolocnosti!",
Nasa pluralitná spolocnost
umoznuje
" a podobne.
Tí,
co nevedia, co vyraz pluralitná
spolocnost" znamená, tusia - zo
súvisu textu - ze podla vsetkého
by sa malo jednat o cosi vznesené,
slachetné, dobré a
sväté. Uz samotná tajomnost
tohto vyrazu vyvoláva pocit
posvätnosti.
Iní
si pamätajú zo skolskych cias, ze
slovo plurál" v gramatike
znamená mnozné císlo a
slovo singulár" jednotné
císlo. Nuz slovo pluralizmus
znamená jednoducho mnohost.
Najväcsou
lzou - hovorí sa - je polopravda. Ak
niekto chce niekoho oklamat, musí loz
obalit do nejakej pravdy. Ak by hovoril sto
percent lzí, velmi rychlo by ho kazdy
odhalil. Musí uspat ludí tym, ze
zacne s pravdou a ked si uz získal
dôveru, v nestrázenej chvíli
podsunie loz.
Nuz
pravda o pluralizme je to, ze nie sme vsetci
rovnakí, nie sme uniformovaní, ale
sme stvorení, kazdy jeden z nás,
neopakovatelnym a jedinecnym spôsobom.
Kazdy je jedinecny. Kazdy má svoj osobny
charakter, ktory sa nikdy v histórii
nezopakuje. A toto je krásne, ze kazdy
sme osobitní, ze kazdy z nás
odráza cosi iné z nekonecnej
krásy Bozej bytosti, na podobu ktorej sme
boli stvorení.
V tomto
zmysle sme naozaj pluralitnou
spolocnostou.
Dalej,
sme pluralitnou spolocnostou aj preto, ze
hovoríme rozlicnymi jazykmi, máme
radi iny styl stravy, iny styl stavieb, obleku a
podobne.
V mnohych
smeroch sme teda skutocne pluralitnou
spolocnostou.
Ale
pozor, ak by sme boli vo vsetkom úplne
iní, co by nás spájalo?
Ak by sme
nemali nic spolocné, ako by sme sa mohli
volat pluralitnou spolocnostou?
Ak by sme
nemali nic spolocné, boli by sme si
navzájom cudzincami, ba museli by sme si
byt nepriatelmi.
Ved ak by
som sa stretol s bytostou, s ktorou nemám
nic spolocné, v ktorej mi nic
neodpovedá, ktorá má
úplne iny princíp jestvovania,
takáto bytost by bola pre mna, a ja pre
nu, neprijatelnou.
Ja by som
povedzme vystrel svoju pravicu na jej
privítanie, ale ona by mi svoju pravicu
nepodala, lebo by nijakú nemala. Ja by
som sa na nu usmial na znak ochoty, ale ona by
nemala oci. Ona by mi chcela zdelit nieco zo
svojho sveta, zo svojho zivota, ale jej
slová by ku mne prichádzali na
takej frekvencii a na takom neznámom
étery, ze ja by som ani len nevedel, ze
mi nieco chce povedat.
Nuz boli
by sme si úplne cudzí, nemohli by
sme sa prijat, boli by sme si navzájom
neprijatelní - teda nepriatelmi.
Ale my,
ako to horlivo tvrdia masmédiá,
sme pluralitnou spolocnostou. Nuz, ak sme, potom
musíme mat cosi spolocné, cosi, co
je u vsetkych rovnaké, jednoducho, co nie
je pluralitné.
A
práve tu je tá
spomínaná loz pluralizmu,
ktorá nám chce nahovorit, ze to,
co je spolocné je plurálne. V
zrozumitelnej slovenskej reci povedané,
to, co je rovnaké nie je
rovnaké.
Lzou je
to preto, lebo diabol (cez svojich ludí,
alebo tych, ktorí jeho propagandu
bezmyslienkovite opakujú) nám chce
nahovorit, ze ludsky rozum nepracuje" na
rovnakom princípe a ze nie je schopny
poznat objektívnu pravdu.
A
dôsledok toho je, ze kazdy má potom
svoju pravdu. A dôsledok toho zase je, ze
kazdy má svoje nábozenstvo, svojho
Boha. A dôsledok toho je, ze
katolícke nábozenstvo je len jedno
z mnohych, je na jednej rovine s ostatnymi. Teda
Jezis Kristus je na jednej rovine s akymsi
Budhom, Hari Krisnom, Mohamedom alebo
ktoroukolvek strigou.
V jednej
z najväcsích univerzít v
Severnej Amerike, v Toronte, napríklad,
je medzi zaregistrovanymi nábozenstvami
aj strigônstvo, anglicky "Wiccan". Na
tejto univerzite je zaregistrované preto,
lebo v stave zdruzenia kaplánov tejto
univerzity aj ono tam má svojho
oficiálneho "kaplána" - strigu
(alebo bosorku ak chcete).
Nuz
diabol prostredníctvom lzi pluralizmu
nám v konecnom dôsledku
nahovára, ze Jezis Kristus nie je Boh,
jediny Boh, jediny pravy Boh, ktory zalozil
svoju JEDINÚ Cirkev, ktorá je
nositelom Jeho pravdy, a teda jednoducho
PRAVDY.
Sme
spolocnostou preto, ze máme
rovnakú ludskú prirodzenost,
vsetci sme duchovno-telesné bytosti s
rozumom a slobodnou vôlou. Rozum pracuje u
kazdého na rovnakom princípe, co
je dôvodom, ze môzeme (ak chceme)
vytvárat spolocenstvo.
Ten
základny princíp násho
rozmyslania sa dá vyjadrit jednoducho
takto:
Nieco
nemôze zároven byt aj nebyt. Bud to
je, alebo nie je. Tento zákon je rovnaky
u vsetkych ludí.
Ludsky
rozum je schopny poznat pravdu a je schopny
poznat Bozie Zjavenie, v com je zahrnutá
schopnost rozoznat pravú Cirkev, lebo len
jedna Cirkev môze byt
pravá.
Ak sa
teda v oznamovacích prostriedkoch
uzíva vyraz pluralitná spolocnost
so snahou primät nás vázit si
vsetky nábozenstvá rovnako ako
Zjavené nábozenstvo, ktoré
k nám prislo cez Jezisa Krista, apostolov
a svätú tradíciu, potom v
tomto súvise je pluralitná
spolocnost zavádzajúci
vyraz.
Nábozenstvo
Jezisa Krista sa nedá porovnat s inymi
nábozenstvami.
Zaiste,
pluralizmus ako sloboda vyjadrit svoj
názor je dobrá vec. Kazdy
má mat slobodu vyjadrit svoj
úprimny názor s cielom zjednotenia
v pravde.
Ale
predstavovat túto rozdielnost
názorov, túto pluralitu, ako cosi
dobré je bud loz alebo
hlúpost.
Chvastat
sa pluralitnou spolocnostou v súvislosti
s mnozstvom nábozenstiev je
nezmysel.
Ucitelka
matematiky napísala na tabulu
príklad, ktory mal kazdy zo ziakov
sám vyriesit. Na konci vyucovacej hodiny,
kazdy ziak ukázal svoj vysledok, ale
kazdému vyslo iné císlo.
Ked to ucitelka zistila, tvár sa jej
rozziarila stastím, jej ústa
vykúzlili blazeny úsmev
Co
myslíte, preco asi? Predsa, lebo
má to neslychané stastie mat
pluralitnú triedu.
Aj
vám sa vykúzlil úsmev na
tvári?
Urcite
nie od stastia nad tou pluralitnou
triedou.
Smutné
na celej veci je vsak to, ze ak sa
masmédiá hrdia pluralitnou
spolocnostou, nikto sa neusmieva.
Pluralitná
spolocnost v otázkach pravdy,
predovsetkym zivotnej pravdy, t.j.
nábozenstva, je polutovaniahodnou
skutocnostou a nie vytúzenym
cielom.
Neraz
vsak môzeme pocut takúto
námietku: Tym, ze vyhlasujete len jedno
nábozenstvo za pravé, pohrdate
inymi nábozenstvami!
Co na to
povedat?
Velky
polsky filozof Bochenski nás upozornuje
na to, ako neuvázene preberáme
frázy zo svojho okolia. Zvykneme
napríklad hovorit: Vázim si
tvoj názor, ale nesúhlasim s
tebou." Ako si môzes vázit
názor, s ktorym
nesúhlasís?! Ako si
napríklad môze ucitelka
vázit názor ziaka, ze 3x3=17? Ona
si môze vázit toho ziaka, ale nie
jeho názor. Matka môze milovat
svoje dieta, ale nemôze milovat nezmysel,
ktory ono strelí".
Ak sa
nemám vyhnút slovám tej
záludnej námietky, tak áno,
pohrdam tym, ze 3x3=17, pohrdam kazdou lzou a
nepravdou, ale nepohrdam tym, kto to
hovorí.
Správne
by sme mali hovorit: Vázim si teba,
ale nesúhlasim s tvojím
názorom."
Teda
pohrdat inym nábozenstvom, alebo tym, co
je v nom mylné, neznamená pohrdat
tymi, ktorí ho vyznávajú.
Ak lekár upozorní cloveka na jeho
chorobu (a je nepriatelom tej choroby) to
neznamená, ze nenávidí toho
cloveka.
Názor
cloveka nie je totozny s clovekom samotnym. Ak
by to tak bolo, potom pohrdat názormi
iného by naozaj znamenalo pohrdat aj
clovekom. Ale to nie je tak.
Cloveka
máme milovat, blud
nenávidiet.
Nenávist
k bludu a nepravde vychádza z
lásky k clovekovi. Cím viac
milujem cloveka, tym viac
nenávidím to, co mu ublizuje,
alebo mu bráni byt stastnym, tym viac
nenávidím loz a nepravdu, lebo tie
sú najviac proti clovekovi.
Za
komunizmu clovek nesmel verit v ziadneho boha,
aby tak bola vylúcená moznost
viery v Boha. Dnes, to aby sa clovek bál
povedat, ze katolícke nábozenstvo
je pravé nábozenstvo. Inác
povedané, teraz si musíme
vázit rovnako vsetky
nábozenstvá. Este inác
povedané, musíme verit vo vsetkych
bohov. A este inác povedané,
musíme zavrhnút Verím
v jedného Boha".
Ci uz
tak, alebo tak, je to útok na vieru v
pravého Boha a Jeho Cirkev, ktorá
je stlp a opora pravdy" (1 Tim
3:15).
Ekumenizmus,
to nemôze byt kompromis v pravde.
Ekumenizmus je dobrá vôla pochopit
sa a zjednotit v pravde.
A tou
pravdou je Jezis a Jeho nábozenstvo,
ktoré je zachované v Jeho Cirkvi.
Cokolvek teda protirecí tejto pravde
ohlasovanej Jeho Cirkvou je loz, blud a nepravda
a nesmierne to skodí clovekovi. Okrem
Kristovho Evanjelia iné evanjelium
(iné dobro) ani nejestvuje,
ibaze
sú niektorí, co vás
mätú a chcú
prekrútit Kristovo evanjelium. Ale
keby sme vám hlásali my alebo
aj anjel z neba iné evanjelium, ako
sme vám hlásali, nech je
prekliaty! Ako sme uz povedali, aj teraz
znovu hovorím: Ak by vám niekto
hlásal iné evanjelium ako to,
ktoré ste prijali, nech je prekliaty!"
(Gal 1:7-9).
Nedajme
sa miast nikym a nicím, ani komickymi
frázami o akejsi pluralitnej spolocnosti.
Ak uz raz
zijeme v polutovaniahodnom stave pluralitnej
spolocnosti, nech je to pre nás vyzvou
modlit sa, aby sa vsetci ludia zjednotili v
Pravde, ktorou je Jezis Kristus, aby tí,
ktorí ho nepoznajú, ktorí
nepoznajú krásu a dobro jeho
náuky a jeho Osoby, aby ho poznali, a
tí, ktorí v neho veria,
ktorí ho prijali za svojho
osobného Spasitela, - nasi
odlúcení bratia vo viere v Jezisa
Krista, - aby dospeli k plnosti viery, k plnosti
pravdy a k plnosti sviatostného zivota,
ktory je v Jeho Cirkvi. Nech je to pre
nás vyzva modlit sa a prosit o milost
jednoty skrze Matku jednoty, skrze tú,
ktorá je Matkou Pravdy.
Sme
stvorení na Bozí obraz, kde
sú tri Osoby, ale sú jednym
spolocenstvom, lebo majú spolocnú
bozskú podstatu, majú jednu
bozskú skutocnost. A kedze pravda je
skutocnost, sú spojení v jednej
PRAVDE.

