|
21
|
Som
za vstup do Európskej
Únie?
|
|
|
Po
precítaní clánku
o európskej
únii
chcem, tym, ktorí hladajú
odpoved na túto otázku, dat
jednu myslienku. Ale nielen im, ale aj tym,
ktorí si myslia, ze v tomu uz
majú jasno.
Ak si
zaryty ateista, necítaj dalej,
nemá to pre teba vyznam.
Ak si
myslís, ze si veriaci katolík,
cítaj dalej, ale necuduj sa, ked
nakoniec uvidís, ze nie si
katolík, len si si myslel, ze si
katolík.
Nasa
katolícka viera nám
hovorí, ze hriech je najväcsie,
ba jediné zlo, skutocné zlo.
Nasa viera nás tiez ucí, ze ani
pre najväcsie dobro nemôzeme
pouzit hriesny prostriedok (t.j. co je samo v
sebe hriesne). Nasa viera (a nezabudnime, ze
viera je pravda), vyjadrená
napríklad mnohymi svätcami,
nám hovorí, ze i
najmensí dobrovolny hriech je
také nesmierne zlo, ze i keby sme
ním mali vyslobodit celé peklo,
nesmieme ho urobit.
Nuz,
co je pre teba kritériom vstupu do
EÚ? Ak sú to peniaze, si slepy.
Ak je to moznost cestovat alebo pracovat
kdekolvek, tak si slepy. Jednym slovom, ak je
to vidina lepsej materiálnej
budúcnosti, tak si kompletne slepy. Ak
ti nevadí, ze Boh nesmie byt spomenuty
v EÚ, tak si slepy. Ak ti
nevadí, ze pre vstup do EÚ
musís prijat aborty, potom si slepy.
Ak ti nevadí, ze homosexuáli
budú mat právo "zenit sa", tak
si slepy.
Prijat
homosexuálne "manzelstvá",
umelé potraty, sexuálnu vychovu
detí v predcasnom veku,
zvádzajúcu sexuálnu
vychovu v skolách (hoci aj v nalezitom
veku), povinné skolenie detí o
homosexualite, atd, atd, atd, to vsetko je
samo o sebe hriech (a to este aky!).
Ak by
jediné z tychto malo byt podmienkou
pre vstup do EÚ, tak potom nesmies
prijat clenstvo do EÚ.
Nie,
nezabudol som, pravdaze "nemusís",
môzes sa rozhodnút aj pre
clenstvo v EÚ s takymito podmienkami,
ale potom sa obávam o tvoju vecnu
spásu.
Keby
iba jedno jediné nenarodené
dieta malo byt zavrazdené ako
podmienka pre vstup do EÚ, tak
clenstvo v EÚ je
neprípustné.
o.
Eirene
Pre dôlezitost, pripájam tu odpoved
na námietku ohladom EÚ
Otázka
- 147
|
Európska
Únia a Pastierky list
biskup
|
22.
júl 2003
|
Pozdravujem
vas otce,
v
novom clanku pod cislom 21 som sa docital o
vstupe do EU, ale co si mam potom mysliet o
KBS, ked vsetci otcovia biskupi su
za???
Dakujem.
Ivan
Odpoved
|
o.
Eirene
|
7.
agust 2003
|
Zdravím
Ta, Ivan!
Nevedel
som o stanovisku biskupskej konferencie a preto
mi je lúto, ze som prílis
sebavedome písal o tejto otázke.
Ospravedlnujem sa za to.
Nemyslím,
ze som sa mylil ohladom princípu, ale
ohladom praktickej aplikácie tohto
princípu som mohol urobit chybu.
Co
sa tyka orientácie veriacich v
morálnych zálezitostiach, alebo v
otázkach viery, ba i v
aplikáciách mravnych zásad
v konkrétnych situáciách,
stanovisko biskupskej konferencie má mat
vzdy väcsiu váhu pre nich ako
stanovisko jednotlivého knaza, v tomto
prípade mna. Opakujem a prehlasujem, ze
stanovisko biskupskej konferencie má mat
vzdy väcsiu váhu pre veriaceho v
zvazovaní urcitého mravného
problému.
Toto
je moja prvá reakcia po
precítaní Tvojej otázky.
Medzitym
som si precítal biskupské
dokumenty:
i
iné dokumenty.
Nikde
som nevidel vyslovene napísané, ze
veriaci majú jednoznacne hlasovat za
vstup do Európskej
Únie.
Jediná
veta, ktorá by sa zdala, ze to
hovorí je táto:
Vízia
otcov myslienky európskej
integrácie - cez porozumenie a
spoluprácu nastolit v Európe
pokoj a trvaly mier - sa naplna. Aj preto
Cirkev podporuje tento proces
ako cestu k mieru a harmónii
medzi ludmi, pokladajúc ho za
rychlejsí spôsob, ako dosiahnut
spolocné dobro v Európe".
Chápem
to tak, a cely kontext pastierskeho i
sprievodného listu to potvrdzuje, ze sa
tu jednoducho schvaluje snaha zjednotit
ludí. Kto by nebol za jednotu
ludí?! Toto sa vlastne hovorí v
prvej vete pastierského listu:
Ludstvo
je povolané byt jednou rodinou
Bozích synov a dcér. Z tohto
hladiska Cirkev podporuje a víta kazdy
prejav úprimnej
spolupráce
a zjednocovania ludí .
Okrem
toho sa tu hovorí, ze Cirkev podporuje
tento "proces", nehovorí, ze
podporuje konkrétne hlasovanie za
konkrétnych podmienok.
Z
ostatného textu pastierského listu
vidím skôr opak, nez schvalovanie
vstupu do EÚ.
Príkladov
z textu je velmi vela:
Spolupracujme
na vsetkom dobrom, no súcasne si
zachovajme pevny postoj vernosti
Boziemu zákonu i za cenu, ze by
bolo potrebné jasne
odmietnut
názory
ci programy, ktoré sú s
ním v rozpore.
- Ako
mozno "jasne odmietnut" urcité programy,
ak nie odmietnutím vstupu do únie
s takymito programamy?
- Povazujeme
za zivotne
dôlezité,
aby v práve prebiehajúcej
diskusii o budúcnosti EÚ bola
súcastou aj otázka duchovnych
hodnôt
- Ak je
cosi "zivotne dôlezité",
znamená to, ze bez toho nebude zivot, v
nasom prípade ziadna jednota v
Európe.
- Európske
národy nevyhnutne
potrebujú vediet, aké má
mat Únia poslanie a kam smeruje.
- Aj
Slovensko musí teda nevyhnutne
vediet, aké sú podmienky
únie, aby vedelo, ci má alebo
nemá prijat vstup do EÚ.
- Dvadsiate
storocie bolo vystrahou, ze budovanie
politickych systémov, ktoré
síce obsahujú
demokratické institúcie, ale
bez
základu transcendentnej autority,
môzu viest k zjavnej ci skrytej
totalite.
- Tu
pastiersky list hovorí iba:
"môzu" viest k totalite.
- Boli
pokusy budovat mesto cloveka
bez
vztahu ku Kristovi.
Skoncilo sa to tym, ze toto mesto
sa
budovalo proti
cloveku.
Ak
Pán nestavia dom, márne sa
namáhajú tí, co ho
stavajú"
(Z 127, 1) - ako aj Kristove slová:
Bezo
mna nemôzete nic
urobit"
(Jn 15, 5).
- V
tychto dvoch citátoch, v prvom sa
hovorí, ze budovat nieco bez Krista
"bolo" proti cloveku. Citát zo
Svätého Písma, ktory biskupi
citujú, nehovorí, ze to "mozno"
bude proti cloveku, nehovorí, ze to
iba v minulosti "bolo" proti cloveku, ale
jednoznacne hovorí, ze to bude
proti cloveku a ze je to vopred
márnostou budovat takúto jednotu.
Ved to jasne hovoria aj dalsie slová
biskupov:
- Bez
Krista totiz nie je mozné
vytvárat trvalú jednotu.
Nebude
jednoty Európy, kym sa táto
nezalozí na jednote ducha.
Trh
a ekonomické slobody nedokázu
samy udrzat svornost.
PREDPOKLAD
JEDNOTY - ZHODA V ZÁKLADNYCH
HODNOTÁCH
nesmieme
tolerovat zlo
[jednota]
môze stát iba na
základnych mravnych
postojoch,
- Pomocou
tychto kritérií
súcasne môzeme rozlisovat, co je
v spolocenskych, politickych i
kultúrnych aktivitách u
nás i v Európe dobré a
co treba odmietat.
- Akym
spôsobom mozno nieco odmietnut ak nie
hlasovaním proti (v nasom
prípade)?
Aká
je teda skutocnost? Co sa od nás chce
(chcelo)? Bude Kristus základom
európskej jednoty? Bude tam jednota
ducha? Bude tam zhoda v základnych
hodnotách? Bude sa jednota zakladat na
niecom viac nez trhu a ekonomike? Bude sa tam
tolerovat zlo? Budú tam
respektované základné
mravné princípy?
Aká
je skutocnost? - Nemusíme íst
daleko, lebo odpoved nám dáva
samotny pastiersky list:
- Prejavuje
sa to na úrovni Európskeho
parlamentu, ktory v poslednom
case
prijal rezolúcie
presadzujúce
homosexuálne partnerstvá,
umelé potraty a iné postoje
ponizujúce a ohrozujúce
cloveka.
Nie
je z tohto hladiska príznacné,
ze Charta základnych práv
Európskej únie sa vyhla
kazdému vyslovnému
náznaku na nábozenstvo a
tym aj na krestanstvo?"
Ked
sledujeme niektoré
súcasné aktivity
Európskeho parlamentu, nemôzeme
nevidiet, ze zástupcovia krajín
Európy majú casto
protikladné názory na
základné hodnoty.
predstavitelia
EÚ pri tvorbe Charty základnych
práv Európskej únie, ako
aj pri inych svojich rozhodnutiach nateraz
nevyuzili prílezitost na
dôsledné upevnenie hodnoty a
dôstojnosti ludského
zivota
mlcí o potrebe ochrany
zivota od jeho pocatia az po
prirodzenú smrt, o com svedcí
aj nedávne rozhodnutie financovat Fond
Spojenych národov pre kontrolu
pôrodnosti (UNFPA) po tom, co ho
odmietli nadalej financovat USA. Charta
relativizuje aj vyznam a hodnotu manzelstva a
rodiny pre spolocnost, cím
otvára priestor na uznanie
zväzkov ludí rovnakého
pohlavia.
Hoci
je Boh pre veriacich Európanov
najvyssou hodnotou, v Charte
základnych práv
Európskej únie sa
nespomína.
Co
povedat na záver?
Biskupi
sami prehlasujú, ze ich úmyslom je
podelit sa s nami s niekolkymi úvahami na
túto tému, ktoré nám
"môzu pomôct pri
formovaní" násho "postoja z
ludského a krestanského
hladiska". Biskupi nám teda
nedávajú jasnú
direktívu, ci byt "za" alebo "proti", ale
dávajú nám iba
formáciu.
Pri
najlepsej vôli, i to, co ma Cirkev doteraz
ucila, i z uvedeného pastierskeho listu,
to, ako som tym vsetkym sformovany, moje
svedomie mi hovorí, ze EÚ za
danych podmienok nemá ziadnu
perspektívu a preto ju ani nemozno
prijat.
o.
Eirene
|
|
|