Veda
a nábozenstvo: "Za alebo proti?" - toto
je tá prastará otázka,
obava, tvrdenie
Táto otázka,
zdá sa, bude do konca sveta visiet v
ovzdusí a delit ludí na dva
tábory.
Preco
tak myslím?. Pretoze na svete bude vzdy
boj o vieru alebo proti nej. Otázka viery
rozdelluje ludí na dva tábory. Sv.
Pavol chce priviest ludí k "poslusnosti
viery". Avsak tá poslusnost je to, co
jedni chcú a druhí nechcú
za ziadnu cenu.
Kedze
clovek je stvoreny ako rozumná bytost,
nemôze nerozmyslat. Nemôze sa
vyhnút sile argumentu, sile svetla,
ktoré mu dáva jeho vlastny rozum.
Sú tu teda dve mohútnosti,
ktoré má clovek: rozum a
vôla. Vôla je slobodná a
môze sa postavit aj proti najväcsiemu
dobru, ktoré jej predstaví rozum.
Áno, môze to urobit, ale nie bez
bolesti duse. Vidiet dobro a nechciet ho je
peklo duse a cloveka. Clovek nechce niekedy
dobro, ktoré mu predkladá jeho
rozum, lebo sa nechce vzdat svojho JA. Nechce
zapriet svoje JA, lebo si myslí, ze jeho
JA je väcsou hodnotou, ako Boh. Bolest z
rozkolu medzi rozumom a vôlou,
mohútnostami tej istej duse, je
neznesitelná a preto clovek, ktory nechce
prijat rozumom mu predkladané dobro, bude
sa namáhat do vycerpania, aby nasiel
rozumové dôvody proti onému
dobru. Tak sa clovek vydáva na
dobrodruznú cestu hladania dôvodov
o neexistencii Boha, prinajmenej Boha, ktory by
bol Stvoritelom vsetkého, ktory by
nás osobne miloval a ktorému by
bolo treba dat odpoved ako Otcovi a
Stvoritelovi.
Tak
zacína cesta hladania argumentov proti
ktorejkolvek ceste, ktorá by viedla k
Nemu.
Toto
je pozadie vsetkych horúcich vedeckych
debát v histórii ludstva. Nie je
to inak ani s tou najznámejsou a
najvseobecnejsie prijatou vedeckou
teóriou dneska Big Bangom. Vsetky zdlhave
a nákladné vyskumy, ktoré
sa v tejto oblasti urobili nepriniesli ziadny
materiálny prínos pre cloveka,
okrem jednej oblasti a nou je dusa cloveka a jej
kvest po pravde, ci odpor voci nej. Toto je
prvorady a podstatny dôvod
astronómie, ci astrofyziky.
Teória
Big Bang, t.j. vedecká teória, ze
vsetok vesmír vznikol vybuchom
prvého "atómu", v ktorom bola
sústredená vsetka hmota
vesmíru vrátane nasich tiel,
presla v minulosti nesmiernou palbou kritiky a
odporu. Preco? Lebo jednoznacne ukázala a
ukazuje, ci dokazuje, ze vesmír má
pociatok a teda svojho Stvoritela.
Zaráza
ma preto dnes, ze táto teória, -
ba je ovela viac nez len teóriou
(snád je to chyba, ze tento termín
vôbec pripústam), - sa
pouzíva na dôkaz proti viere.
Niektorí
so mnou nebudú súhlasit a v istom
zmysle budú mat pravdu, lebo pre
zainteresovanych Big Bang je ohromnym
dôkazom Boha Stvoritela. Taká je
pravda. Ale ja mám na mysli masy
jednoduchych a masmédiami ovplyvnenych
ludí. Mám na mysli mnohych
mladych, ktorí nemajú
sirokú základnu znalostí a
preto môzu byt lahko otrasení v
otázkach Boha a viery.
Teda,
ked sa dnes spomenie viera a veda, jednou z
prvych reakcií je argument: A co Big
Bang?!
Mne
to pripadá presne tak, ako keby niekto
popieral slnko s argumentom: A co
svetlo?!
Ak
sa vrátim k argumentu: A co Big Bang?!, -
treba poznamenat, ze za tym samozrejme,
nenasleduje ziadna odpoved, alebo argumenty,
ktoré by ukazovali ako je Big Bang proti
viere. Vsetko je zalozené na púhom
"Pavlovom reflexe", nie na akejkolvek logike.
Vedec
Pavlov, ako mnohí vedia je objavitelom
podmieneného reflexu. Zakazdym, ked
dával svojim skúsobnym psom jest,
zvonil pritom zvoncekom. Po urcitom case im
nedal nic jest, ale zazvonil zvoncekom a psom
zacali tiect sliny, hoci tie nemajú nic
spolocné so zvoncekom. Podobne Big Bang
nemá nic spolocné s argumentami
proti Bohu.
Presny
opak je pravdou.
17.
júla 1894 sa v mestecku Charleroi v
Belgicku narodil chlapcek, ktory sa má
stat otcom najvelkolepejsej vedeckej
teórie. Jeho meno je
Georges
Lemaitre.
V tom case bolo vseobecnym presvedcením,
ze vesmír ide do nekonecna a je stabilny
vo svojom vseobecnom vzhlade. Nás
chlapcek rástol, povedali by sme v
múdrosti, veku a v oblube u Boha i
ludí". Svoju vedeckú
kariéru zacal na kolégiu
inzinierstva v Louvain v roku 1913, avsak po
roku musel slúzit pocas prvej svetovej
vojny v Belgickom delostrelectve. Ked sa vojna
skoncila, vstúpil do seminára
arcidiecézy v Malines. Vo svojom volnom
case sa vsak venoval svojej zálube,
matematike a vede. Po svojej knazskej vysviacke
v roku 1923 Lemaitre ide studovat matematiku a
vedu na Cambridge (cítaj:
Kembridzskú) univerzitu, kde jeden z jeho
profesorov, Arthur Eddington, je riaditelom
hvezdárne.
Georges
Lemaitre
je fascinovany fyzikou a studuje Einsteinov
gravitacny zákon publikovany v roku 1915.
Prichádza k záveru, ze ak
Einsteinova teória je pravdivá (a
od roku 1919 pre to bolo dost dôvodov),
znamená to, ze vesmír sa
musí rozpínat. Lemaitre v roku
1927 dosiahol doktorát a predlozil svoju
teóriu, v ktorej prehlásil, ze
rozpínajúci sa vesmír je
rovnaky vo vsetkych smeroch, uplatnujú sa
v nom vsade tie isté zákony, nie
je staticky. Tu môzeme vidiet Lemaitreho
genialitu, ked na základe vypoctov
Einsteinovej teórie relativity vyvodil
záver o nestatickom vesmíre.
Nezávisle jeden od druhého predtym
(1922) sovietsky vedec Alexander Friedmann na
základe revízie Einsteinovych
vypoctov prisiel tiez k záveru, ze
vesmír nie je staticky. Casopis
Zeitschrift für Physik prijal Friedmannov
clánok 29. júna 1922, kde
píse, ze polomer zakryvenia
vesmíru bud vzrastá alebo sa
periodicky mení v case.
Spomínam
si na istú knihu z 1950-tych rokov,
napísanú pod komunistickym
rezimom, kde zúrivo a vásnivo
útocili na ídeu Big Bangu. Co si
spomínam je hlavne to, ako obvinovali
pápeza z podporovania teórie Big
Bang, lebo bolo jasné, ze tá
ocividne nahrávalo stvoreniu. Mali by sme
komunistom podakovat, ze z pápeza urobili
takého vyznamného cinitela vedy
(ked uz nechcú pripustit dobrovolne, ze
Cirkev je prvou síritelkou vedy, urobili
to nedobrovolne). Knihu som cítal
dávno a preto mená ako Lemaitre a
Friedman som si nezapamätal, ale zaiste tam
museli byt. Co si pamätám, je to, ze
závery vedcov sa v knihe vysvetlovali ako
ciastocny, miestny jav vo vesmíre, totiz,
ze pokial na jednom mieste sa vesmír
rozpína, na druhom sa stahuje. Tym chcem
povedat iba to, ze nezávislé
vypocty Friedmanna a Lemaitreho dokázali
predovsetkym to, ze vesmír nie je
stabilny, to vsak este vzdy nie je
samotná myslienka Big Bangu. S tou
prichádza po prvykrát
Georges
Lemaitre.
V
roku 1927, nevediac o Friedmannovej
práci, Lemaitre publikuje pojednanie v
málo známych análoch
vedeckej spolocnosti v Bruseli, v ktorom nacrtol
matematickú teóriu, ktorá
spájala vseobecnú teóriu
relativity s pomerne málo prípadmi
uz pozorovaného cerveného posunu.
Lemaitre urobil v clánku záver, ze
vesmír sa musí rozpínat.
Jeho hypotéza bola dva roky predtym, nez
Hubble oznámil, ze objavil
vzdialujúce sa galaxie.
Neskôr
toho istého roku na piatej Solvajskej
konferencii fyzikov v Bruseli sa Lemaitre
pokúsil získat Einsteinovu
pozornost. Einstein, ktory bol normálne
tolerantny a mily, rázne odsunul
Lemaitreho stranou s poznámkou: Vos
calcus sont corrects, mais vorte physique est
abominable. - Vase vypocty sú
správne, ale predstava o fyzike je
otrasná."
Tu
vidíme, ako ani Einstein nedokázal
prekonat svoje predsudky, ktoré mu
nanútilo okolie. Vidíme, ako
môze byt i najväcsí vedec
storocia zastraseny dogmatizmom
materialistického svetonázoru.
Ci
to nebola práve viera, ktorá dala
Lemaitreovi slobodu hladat i proti prúdu,
i tam, kde iní sa báli hladat?
Nebát sa pohnút stabilnym, alebo
prinajmenej nekonecnym
vesmírom?
Neznechuteny
Einsteinom, ktory uz vtedy bol
najslávnejsím fyzikom na svete, a
podporeny dôkazom, ktory jeho novej
teórii dal Hubbleov cerveny posun,
Lemaitre priviedol svoju teóriu k tomu,
co videl ako jej logicky záver:
Vesmír musel mat pôvod v prvotnej
explózii.
Lemaitreov
model vesmíru vsak zostal vo vedeckom
svete po urcitú dobu
nepovsimnuty.
Ale
v roku 1929 americky astronóm Edwin
Hubble (cítaj: Habl) objavuje galaxie,
totiz iné hviezdne "mracná",
ktoré nie sú súcastou
násho hviezdneho "mracna", nasej galaxie,
ktorú nazyvame "mliecna cesta" a Hubble
teraz uz jasne dokazuje na základe
cerveného posunu v spektre onych
galaxií, ze naozaj zijeme v
rozpínajúcom sa vesmíre a
tym dáva prvy pádny dôkaz o
hlbokej intuícii a vzdelanosti Georgesa
Lemaitre.
Hubbleov
objav sa vsak dostal do protirecenia s
Einsteinovou teóriou relativity. Pre
zmenu, teraz sa Einsteinova predstava o fyzike
dostala pod palbu. V Anglicku sa zisla
Královská astronomická
spolocnost, aby zvázila toto
zdanlivé protirecenie medzi
vizuálnymi pozorovaniami a teóriou
relativity. Arthur Eddington sa dobrovolne
ponúkol, ze vypracuje nejaké
riesenie. Ked Lemaitre cítal o tychto
jednaniach, poslal Eddingtonovi kopiu svojej
práce z roku 1927. Eddington si uvedomil,
ze Lemaitre preklenul priepast medzi
pozorovaniami (Hubble) a teóriou
(Einstein). Na Eddingtonov návrh
Královská spolocnost publikovala
anglicky preklad práce Lemaitreho v marci
1931.
Väcsina
vedcov, ktorí cítali Lemaitreho
pojednanie, prijala, ze sa vesmír
rozpína aspon nateraz, ale odporovali
konklúzii, ze vesmír má
pociatok. Boli prílis zvyknutí na
ídeu, ze cas bezí naveky. I
samotny Eddington napísal, ze vedomie
pociatku sveta je "odporné".
Mimochodom,
z uvedeného môzeme vidiet, ako
celou tou velkou VEDOU hybe na prvom mieste
viera alebo nevera, ochota prijat alebo neprijat
Stvoritela.
Lemaitre
odpovedal Eddingtonovi v liste publikovanom v
"Nature" 9. mája 1931. Lemaitre
zastával svoj pohlad, ze svet má
rozhodny zaciatok, v ktorom vsetka
matéria a energia boli
skoncentrované do jediného
bodu.
Ak
svet zacal s jedinym kvantom, nemalo by ziadny
zmysel hovorit o priestore a case na pociatku.
Zacali by mat prakticky vyznam, len ked sa
prvé kvantum rozdelilo do
nálezitého poctu kvánt. Ak
tento pohlad je správny, zaciatok sveta
sa udial trosku pred zaciatkom priestoru a
casu.
Nás
belgicky knaz to nazyva "prvotny atóm"
alebo tiez "kozmické vajce" (lebo sa z
neho vyliahol cely
vesmír).
Georges
Lemaitre a Albert Einstein v r.
1933
Pre
väcsí obrázok klinkni tento
riadok
V
januári 1933 Lemaitre a Einstein
cestovali do Kalifornie na sériu
seminárov. Tam Lemaitre podrobne
vysvetlil svoju teóriu. Po jej
prednesení Einstein vstal, s potleskom, a
prehlásil: Toto je najkrajsie a
najuspokojivejsie vysvetlenie stvorenia,
aké som kedy pocul."
Za
touto necakanou a otvorenou reakciou Einsteina
vidím aj snahu ospravedlnit sa za to, co
sa stalo v roku 1927. Vidím v tom
morálnu vysku Einsteina, ktory sa
dokázal ospravedlnit za svoju slabost, za
svoj strach z mienky okolia, ktoré sa
zvysoka pozeralo na "spiatocníckeho"
katolíckeho knaza.
Einstein
sa neskôr vyjadril, ze volba
nekonecného, statického
vesmíru bola "najväcsím
omylom jeho kariéry".
Prvym
dôkazom Lemaitreovej
teórie Big Bangu, ako som povedal, bol
Hubbleov objav galaxií v roku 1929, ktory
naviazal na cerveny posuv v spektre a
ukázal, ze galaxie sa vdialujú,
t.j. vesmír sa rozpína. Bol to
vsak zatial len jeden argument pre Lemaitreovu
teóriu. Bol to vsak velmi pádny
argument, po ktorom sa v dalsich desatrociach
rozpútala vedecká
"atómová vojna".
Spomínal
som na pociatku knizocku z pätdesiatych
rokov, kde komunisti zúrivo
útocili na túto teóriu a
obvinovali Cirkev a pápeza zo
vsetkého mozného.
Ak
Big Bang je skutocnostou, potom, uvazovali
niektorí, mal by tu byt urcity pozostatok
po "vybuchu", urcité teplo
rozplynuté v celom vesmíre. Toto
objavili Arno Panzias a Róbert Wilson v
roku 1965. Hodnota tohto reliktného
ziarenia je 3 stupne Kelvina. Dostali za tento
objav aj Nóbelovu cenu.
Toto
bolo druhym
dôkazom Lemaitreovej
teórie Big Bangu. Táto
radostná správa mu bola
dorucená krátko pred jeho smrtou.
Georges
Lemaitre
odisiel k svojmu Stvoritelovi 20. júna
1966 v Louvain.
Objav
reliktného ziarenia ukoncil
búrlivé debaty okolo Big Bangu,
ktory sa stal vseobecne prijatou vedeckou
teóriou o vzniku
vesmíru.
Tretím
pilierom teórie
Big Bang, ktory k tomu pristúpil, je
mnozstvo lahkych prvkov vo vesmíre pre
vznik, ktorych dáva vysvetlenie
horúci pociatok Big Bangu. Zdá sa,
ze Velky Tresk je jedinym miestom dost
horúcim, kde sa mohol sformovat
vodík.
Stvrtym
pilierom je
to, ze Big Bang model podáva vysvetlenie
pre sformovanie galaxií a velkorozmernych
struktúr.
Nuz
sotva sa nájde dnes niekto, kto by
nevedel o Big Bangu. Kto vsak vie, ze otcom
tejto najslávnejsej vedeckej
teórie je katolícky knaz, jezuita,
Georges
Lemaitre?
Georges
Lemaitre,
ktory nasiel chybu vo vypoctoch Alberta
Einsteina, Georges
Lemaitre,
ktory sa nebál postavit proti
prúdu a predstavil svetu svoju "kvapku",
ktorú on skondenzoval z vedy svojej doby,
Georges
Lemaitre,
ktory prisiel k pojmu "prvotného
atómu", prvého kvanta, pred ktorym
nemalo zmyslu hovorit o case. To prvé
kvantum, ktoré oznacovalo prvy den, alebo
ako ho nazval Lemaitre: Den bez
vcerajska.
o.
Eirene