
Tvrdenie, ze
pápez je antikrist, bolo súcastou
protikatolíckych fráz od cias
reformácie, ked protestantskí
reformátori museli nájst
spôsob ako ospravedlnit svoje zelanie
odíst z katolíckej
Cirkvi.
Luterova kniha
BOOK OF CONCORD tvrdí:
"Pápez
je skutocny antikrist, ktory sa vyvysil nad
Krista a postavil sa proti Nemu... Preto tak ako
nemôzeme uctievat diabla ako násho
pána alebo Boha, tak nemôzeme
trpiet ani jeho apostola, pápeza alebo
antikrista, aby nás viedol ako nasa hlava
alebo nás
pán."
(SMALCALD ARTICLES 2:4:10, 14).
Presbyteriáni
a anglikáni westminsterského
vierovyznania tvrdia,
"Neexistuje
ziadna iná hlava cirkvi okrem pána
Jezisa Krista; ani rímsky pápez
nemôze byt v ziadnom zmysle hlavou cirkvi;
iba ak antikristom, clovekom hriechu a synom
vecného zatratenia, ktory sa v cirkvi
vyzdvihuje proti Kristovi a proti
vsetkému, co sa nazyva
Bohom"
(25:6).
Aby sa
proroctvá o antikristovi zlucovali s
osobou pápeza, niektorí dokonca
tvrdia, ze "Bozí chrám", v ktorom
sa antikrist vydáva za Boha (2 Sol 2:4)
je Vatikán.
Cirkevní
Otcovia by s tymto nikdy nesúhlasili.
Chrám, na ktory Otcovia poukazujú
je zidovsky chram v Jeruzaleme, prebudovany
antikristom. Skôr ako rímskeho
biskupa, prví cirkevní Otcovia
stotoznovali antikrista s vládnym
cinitelom - králom, ktory povstane k moci
v ruinách rímskeho impéria.
Pravdepodobne to bude Zid z Danovho kmena. A co
je najdôlezitejsie, bude prehlasovat na
rozdiel od pápeza, ktory sa nazyva
zástupcom alebo vyslancom Jezisa Krista,
ze Jezis nebol Kristom, ale ze ním je on.
Tym, ze sa pokúsi naplnit
politické túzby Zidov ohladom
Mesiása, zvedie mnohych z
nich.
"Celá
vasa doterajsia viera vám neprospeje, ak
nebudete dokonalí v poslednych casoch.
Lebo v poslednych dnoch sa pocet falosnych
prorokov a zvodcov znásobí. Ovce
sa zmenia na vlkov... a potom sa objaví
zvodca sveta a bude sa vydávat za Bozieho
Syna, bude robit znamenia a divy, zem bude
vydaná do jeho
rúk"
(Didaché 16:3-4 [A.D.
70]).
POLYKARP
SMYRNIANSKY
"Kazdy,
kto nevyznáva, ze Jezis Kristus prisiel v
tele je antikrist
[por 1 Jn 4:2-3; 2 Jn 7];
ktokolvek
nevyznáva svedectvo kríza, je z
diabla a ktokolvek prekrúca vyroky
Pána podla vlastnych túzob a
prehlasuje, ze neexistuje ani vzkriesenie ani
Súd, takyto je Satanov
prvorodeny" (Listy
Filadelfanom 7:1 [A.D. 135]).
IRENEJ
LYONSKY
"Udalosti,
ku ktorym dôjde za cias antikrista
dosvedcia, ze on [antikrist], pretoze je
odpadlík a zbojník, dychtí
po tom, aby bol uctievany ako Boh a hoci je len
obycajny otrok, jeho zelaním je byt
prehláseny za krála. Obdareny
vsetkou diabolskou mocou, nepríde ako
spravodlivy král alebo ako
legitímny král, ktory je
podriadeny Bohu, ale ako bezbozník,
nespravodlivy a ako ten, co nerespektuje
zákon... odstráni modly a
presvedcí [ludí],
ze on sám je Boh, vyvysujúc sa ako
jediny idol...
Okrem
toho takisto ako Pavol zdôraznoval i ja
som poukazoval na to v mnohych ohladoch, ze
chrám v Jeruzaleme bol postaveny na pokyn
pravého Boha. Lebo i samotny apostol,
hovoriac za seba, zretelne ho nazval
chrámom Bozím. [2
Sol. 2:4]...
v ktorom zasadne nepriatel, so snahou
vydávat sa za Krista"
(Proti kacírom 5:25:1 - 2 [A.D.
189]).
"Okrem
toho dalsie nebezpecenstvo - v ziadnom
prípade nie bezvyznamné - zastihne
tych, ktori sa budú chybne domnievat, ze
poznajú meno antikrista. Pretoze ak
títo ludia prijmú jedno
[císlo] a ked antikrist
príde majúc iné, lahko sa
ním dajú zviest,
predpokladajúc, ze on
[antikrist] nie
je ten ocakávany... a práve preto
je ovela istejsie a menej riskantné
pockat na naplnenie proroctva ako robit
domnienky a hladat rôzne mená,
ktoré sa mozu vyskytnút, a kedze
môze byt vela mien, ktoré
majú spomenuté císlo,
otázka zostane nakoniec aj tak
nevyriesená"
(tamze, 5:30:2 - 3).
"A ked
antikrist vsetko na tomto svete znicí,
bude vládnut tri roky a sest mesiacov a
zasadne v jeruzalemskom chráme, a potom
príde Pán z nebies v oblakoch, v
sláve Otca, poslúc tohto cloveka a
tych, ktorí ho nasledovali do
ohnivého jazera."
(tamze, 5:30:4).
HYPOLIT
RÍMSKY
"Práve
tak ako nás Pán Jezis Kristus,
ktory je tiez Boh, bol predpovedany v symbole
leva, kvôli jeho príslusenstvu ku
královskému rodu a jeho
sláve, takisto písmo predpovedalo
antikrista ako leva, kvôli jeho tyranii a
násiliu. Pretoze podvodník
hladá spôsob ako sa vo vsetkom
podobat Boziemu Synovi. Kristus je lev, takisto
antikrist je lev. Kristus je král,
takisto antikrist je král. Spasitel sa
ukázal svetu ako baránok, takisto
antikrist sa prejaví podobne, ako ovca
navonok ale zvnútra bude ako vlk.
Spasitel prisiel na svet v obriezke [t.j.,
zidovská rasa], antikrist
príde podobne... Spasitel vzkriesil a
ukázal, ze jeho sväté telo je
chrámom, antikrist vyzdvihne v Jeruzaleme
chrám z kamena"
(Antikrist 6 [A.D. 200]).
"Ohladom
antikrista je napísané... 'Dan je
lev mlady, co vyrazí z Básanu'
[Deut. 33:22]. Ale aby sa nikto
nezmylil, predpokladajúc, ze toto sa
hovorí o Spasitelovi, nech pristupuje k
tejto zálezitosti opatrne. Dan ako je
povedané je lev mlady. A tym, ze oznacil
kmen Danov, jasne naznacil kmen, z
ktorého má príst antikrist.
Lebo ako Jezis vzisiel z kmena Júdovho,
tak antikrist vzíde z kmena Danovho. A zo
slov Jakuba vidíme platnost argumentu:
'Dan bude hadom na ceste, co hryzie kona pri
kopyte' [Gen. 49:17]. Co sa potom
myslí pod pojmom had, ak nie antikrist,
ten zvodca, ktory sa spomína v knihe
Genesis [Gen. 3:1], ktory zviedol Evu a
vystval Adama?... A naozaj vzíde z kmena
Danovho, ten tyran a král, ten hrozny
sudca, ten diablov syn, ten, ktorého
osudom je vzíst a
povstat" (tamze, 14).
"A
nadovsetko, okrem toho bude milovat zidovsky
národ. A s nimi bude robit znamenia a
nesmierne divy, falosné divy a nie
skutocné, aby zviedol svojich bezboznych
seberovnych... A potom postaví a okamzite
obnoví chrám v Jeruzaleme a
odovzdá ho Zidom" (DISCOURSE
ON THE END OF THE WORLD 23 - 25 [A.D.
217]).
TERTULIÁN
"Clovek
hriechu, syn zatratenia, ktory sa musí
ukázat pred Pánovym
príchodom, ktory protirecí a
vyzdvihuje sa nad vsetko, co sa volá
Bohom alebo co je uctievané; a ktory sa
má posadit v chráme Bozom,
vychvalovat sa, ze je Boh... V skutocnosti podla
násho názoru je to antikrist ako
vieme zo starodávnych a novych proroctiev
a od apostola Jána, ktory hovorí,
ze uz "do sveta vyslo mnoho falosnych prorokov",
predchodcovia antikrista, ktorí
zapierajú, ze Kristus prisiel v tele a
neuznávaju Jezisa v zmysle Boha -
Stvoritela" (AGAINST
MARCION 5:16 [A.D. 210]).
CYPRIÁN
KARTÁGINSKY
"Ak
[heretici] túzia
po pokoji, nech zlozia svoje zbrane. Ak robia
pokánie, preco sa
vyhrázajú? Ak sa
vyhrázajú, dajme im vediet, ze
Bozí knazi sa ich neboja. Dokonca ani
antikrist, ked bude prichádzat,
nevstúpi do Cirkvi, hoci sa bude
vyhrázat; a takisto neustúpime
jeho zbraniam a násiliu, i ked bude
tvrdit, ze nás znicí ak budeme
odporovat" (LETTERS
69[70]:3 [A.D. 253]).
"Oboje,
krst i Duch Sväty sú jedno a Cirkev,
ktorá bola zalozená Pánom
Jezisom Kristom na Petrovi, zdrojom a
princípom jednoty, je tiez jedna. A
práve to vedie k tomu, ze vsetko, co
prichádza od nich [heretikov a
schizmatikov] je márne a
falosné a nic z toho, co urobili,
nemôze byt nami schválené...
A pozehnany Ján apostol,
dodrziavajúc Pánove
prikázania a predpisy to stanovil v jeho
epistole a povedal, 'A ako ste poculi, ze
príde antikrist, tak teraz
vystúpilo mnoho antikristov. Z toho
poznávame, ze je tu posledná
hodina...' [1 Ján 2:18]. Preto
my, ktorí sme s Pánom a
zachovávame Pánovu jednotu a podla
jeho blahosklonnosti spravujeme jeho knazstvo v
Cirkvi, máme zavrhnút a odmietnut
a povazovat za rúhavé vsetko, co
jeho protivníci a antikristovia robia. A
tym, co schybili a spáchali zlo a
nakoniec uznali pravú vieru jedinej
Cirkvi, mali by sme zarucit pravdu jednoty i
viery prostredníctvom vsetkych
sviatostí Bozej milosti"
(tamze,
54[69]:19).
"Pretoze
loz a pravda nemajú nic spolocné,
tma a svetlo, smrt a nesmrtelnost, antikrist a
Kristus; mali by sme za kazdú cenu
udrzovat jednotu Katolíckej Cirkvi a v
ziadnom ohlade neustúpit nepriatelom
viery a pravdy. Takisto nemôzeme diktovat
zauzívany spôsob zvyklostí,
ale zdolat náprotivné zvyklosti
odôvodnovaním. Lebo ani Peter,
ktorého ako prvého Pán
vybral a na ktorom postavil svoju Cirkev...
nepohrdal Pavlom len preto, ze bol predtym
prenasledovatelom Cirkvi, ale pripustil radu
ohladom pravdy [ktorú dal
Pavol]... a takto nám dal
názorny príklad tak svornosti ako
aj trpezlivosti."
(tamze, 70[71]:2-3).
LACTANTIUS
"Král
vzíde zo Syrie, zrodeny zo zlého
ducha, dobyvatel a nicitel ludskej rasy, ktory
znicí to, co zostalo z predoslého
zla, spolu so sebou samym... Ale král
bude nehanebny nielen sám v sebe, ale
bude tiez prorokom lzí a ustanoví
a nazve seba samého Bohom a nariadi, aby
bol uctievany ako Syn Bozí a bude mu
daná moc, aby robil znamenia a divy, na
ktoré sa ludia môzu nalákat
aby sa mu klanali. Prikáze ohnu, aby
zostúpil z neba a slnku, aby sa zastavilo
a opustilo svoju dráhu a obrazu, aby
rozprával a tieto veci sa udejú na
jeho rozkaz... A potom sa pokúsi znicit
chrám Bozí a prenasledovat
spravodlivych"
(DIVINE INSTITUTES 7:17 [A.D. 307]).
CYRIL
JERUZALEMSKY
"Tento
horeuvedeny antikrist príde, ked casy
rímskeho impéria sa naplnia a
koniec sveta sa priblízi. Povstane desat
rímskych králov, ktorí
budú vládnut pravdepodobne na
odlisnych územiach, ale vsetci
budú vládnut v tom istom case. Po
tychto príde jedenásty, antikrist,
ktory sa diabolskou prefíkanostou
mágie zmocní rímskeho
impéria. Z králov, ktorí
vládli pred ním, troch
pokorí [Dan. 7:24] a siedmi
zostávajúci mu budú
podrobení. Spociatku bude predstierat
miernost - ako keby bol vzdelanou a
rozváznou osobou - a vecnost a
láskyplnú dobrotu"
(CATECHETICAL
LECTURES 15:12 [A.D. 350]).
"Uchvacujúc
Zidov klamnymi znameniami a zázrakmi
svojich magickych trikov, az kym neuveria, ze on
je ocakávany Kristus, potom sa stane
známy vsetkymi moznymi spôsobmi
ohavnych skutkov neludskosti a bezprávia,
ako keby mal prevysit vsetkych nespravodlivych a
bezboznych, ktorí kedy pred ním
zili. Vsetkym ludom, ale zvlást
nám krestanom predstaví ducha
vrazdenia a krajnej krutosti, nemilosrdnosti a
lsti. Len tri roky a sest mesiacov bude
páchat tieto skutky a potom bude zniceny
druhym príchodom jednorodeného
Syna Bozieho, násho Pána a
Spasitel Jezisa, pravého Krista, ktory
príde v sláve z nebies a ktory ho
znicí dychom svojich
úst [2
Sol. 2:8] a
vydá ho do pekelného ohna"
(tamze).
SV.
AUGUSTÍN
"Daniel
prorokuje o poslednom súde tak, aby
nám naznacil, ze antikrist ked
príde, bude nicit vecnú
vládu svätych. Lebo v prorockej
vízii videl styri selmy,
naznacujúce styri
královstvá a stvrté
dobyté urcitym králom, ktory je
rozpoznany ako antikrist a potom
[príde]
vecné královstvo Syna Bozieho, a
to Krista" (O Bozom
státe 20:19 [A.D. 419]).
(Pre
Redemptio prelozila Ivana)

