Odpoved -
60
|
o. Pavol
Eirene, C.Ss.R.
|
4. feb
2000
|
Mily Pandy!
Presne takúto
otazku mi dal isty clovek asi pred rokom, pricom mi dal
aj celú hrbu materialov na túto
tému.
K tomu by som na prvom
mieste povedal toto:
Ustanovujúce
slova premenenia sú: "Toto je moje telo" a "Toto
je moja krv" (alebo: "Toto je kalich mojej krvi"). Je
pravda, co hovori dotycny, ze nemôzme robit z
Krista klamara. Preto, ked Kristus povedal "Toto je moje
telo", muselo po tychto slovach tam byt jeho telo. Ked
povedal "Toto je moja krv", nie je mozné, aby tam
nebola jeho krv. Tridentsky katechizmus
hovori:
slova
boli vyslovené nielen preto, aby znamenali, ale
aby aj uskutocnili.
Ten isty katechizmus
hovori:
Hoci u
evanjelistu slova vezmite a jedzte predchadzajú
tie slova (Toto je moje telo), jasne vyjadrujú
iba pouzitie a nie konsekraciu matérie. Avsak,
hoci nie sú nutné pre konsekraciu
Sviatosti, v kazdom pripade sa majú knazom
vyslovit, ako je to aj s
pripojkou
pri konsekracii tela a
krvi.
Ale nie sú nutné pre platnost
Sviatosti.
Co sa tyka pouzivania
slov "za mnohych", Tridentsky Katechizmus
hovori:
Lebo ak sa
pozrieme na jej cenu [Kristova Krv], musime
vyznat, ze Vykupitel vylial svoju krv za spasu
vsetkych, ale ak sa pozerame na ovocie, ktoré z
nej ludstvo prijima, lahko môzme pochopit, ze
neprinalezi vsetkym, ale mnohym z ludského
pokolenia. Ked teda [nas Pan] povedal: "Za
vas", mienil bud tych, ktori boli pritomni
Ked
pridal "a za mnohych", chcel, aby chapali, ze ma na
mysli ostatnych vyvolenych spomedzi Zidov i
pohanov.
Odôvodnene
preto neboli pouzité slova "za vsetkych",
nakolko na tomto mieste sa hovori len o ovoci
utrpenia, a len vyvolenym jeho utrpenie prinieslo
spasu. A toto je dôvod pre Apostola, ked hovori:
"Tak aj Kristus raz sa obetoval, aby snal hriechy
mnohych." (Hebr 9:28) a tiez pre slova nasho Pana v
Janovi: "Za nich prosim. Neprosim za svet, ale za tych
, ktorych si mi dal, lebo sú tvoji".
Teda Tridentsky
Katechizmus potvrdzuje to, co ten dotycny tvrdi ohladom
slov "za mnohych" - "za vsetkych", ale nezda sa, ze by
Tridentsky Katechizmus hovoril o neplatnosti sviatosti,
ak sa namiesto "za mnohych" pouzije "za
vsetkych".
Treba tu znova
rozlisovat, a to:
Akakolvek vec sa
sklada z casti podstatnych a pripadkovych. Podstata stola
napríklad je to, co ho robi stolom a pripadok,
nepodstatna cast je napriklad jeho farba.
U cloveka je pripadkom
napriklad dlzka vlasov.
Vec sa vsak môze
skladat z integralnych casti. Integralna cast nie
je len púhy pripadok. Ruka napriklad, je
integralnou castou ludského tela. Ak ju niekomu
odrezú, tym clovek este nezomiera, ale je
zmrzaceny.
Sv. Tomas Akvinsky vo
svojej Teologickej Sume (78,3) hovori ohladom slov,
ktoré nasledujú po slovach "Toto je kalich
mojej krvi", ze:
patria
k integrite tohto vyrazu.
Zda sa teda, ze znenie
by malo byt "za mnohych", ale ak sa to porusi, sviatost
este nie je neplatna.
Starosloviensky text,
ktory k nam prisiel od sv. Cyrila a Metoda, zneje: "Sija
jest krov moja, novaho zavita, jaze za vy i za
mnohi izlivajemaja"
Slova "Toto je moja
krv" premienajú vino na Krv, a slova, ktoré
nasledujú, podla Tridentského
Katechizmu:
boli
pridané, aby sme chapali
Slúzia na prehlasenie ovocia a vyhod
Jeho utrpenia
Alebo, ako to hore
spomenuta osoba hovori, na zdôraznenie
ovocia utrpenia Krista. Je teda evidentné, ze
neslúzia na premenenie vina na Krv.
Za teologické
otazky je zodpovedna prislusna cirkevna autorita. Ak sa
vyskytne nedostatok, nie sú za to zodpovedni
laici. Laik (alebo i knaz) vsak môze byt zodpovedny
za to, ak by vnasal velké znepokojenie a nejednotu
na podklade svojich púhych teologickych domnienok.
o.
Eirene
Téma pokracuje v otázkach
77 a
92