R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
 Téma pokracuje v otázkach 77 a 92

Otázka - 60

Platna sviatost? - "Za mnohych" alebo "za vsetkych"?

24. jan 2000

Stretol som sa s otazkou: Preco katolicka Cirkev zmenila slova premenenia namiesto povodnych ZA MNOHYCH namiesto ZA VSETKYCH? Vraj sa tym podstatne zmenila sviatost a tym padom je neplatna. Ocitujem Vam celu reakciu dotycneho:

Reagujem na Vasu poznamku, ze slova "za vsetkych" vystihuju univerzalnost Kristovho vykupitelskeho diela. Ano, Kristus zomrel "za vsetkych ", ale sv.omsa je nieco ine. Ona je vyjadrenim Novej Zmluvy, ktoru Kristus uzavrel pri Poslednej veceri. Tuto zmluvu uzavrel "s mnohymi" a nie "so vsetkymi" (Jan 17,9): "Za nich prosim. Neprosim za svet, ale za tych , ktorych si mi dal, lebo su tvoji..." Lebo vedel, ze nie vsetci prijmu Krista a nie "vsetkym" budu hriechy odpustene , ale iba "mnohym": List Zidom (Hebrejom) 9,28:"Tak aj Kristus raz sa obetoval, aby snal hriechy mnohych." Su aj taki , ktori sami si vyberaju vecne zatratenie. Toto vsetko ma byt vyjadrene konsekracnymi slovami pri obete sv.omse. Sv.papez Pius V. to nie nadarmo zdoraznuje v Rimskom katechizme, ked hovori, ze nesmu sa pouzivat slova "za vsetkych". V tomto katechizme zdoraznuje sv. Otec, ze slova premenenia Matka Cirkev pod vedenim Ducha Svateho pouziva na zdoraznenie OVOCIA utrpenia Krista a takto to aj chapala Cirkev, ze pouzivala vzdy v latincine slova "PRO MULTIS" a nie "PRO OMNIBUS". Nemozeme povedat , ze dnesna omsa ma mat iny zmysel ako omsa v 6., 10., alebo v 20. storoci. To vzdy musi byt Kristovou Obetou a preto , kto zmeni slova Kristove "za mnohych" riskuje , ze omsa bude neplatnou a ze ludia sa budu klanat chlebu namiesto Krista. Tiez slovami "za vsetkych" robime z Krista klamara. Aj v novej omsi Pavla VI. v latincine sú slova"PRO MULTIS" a nie "PRO OMNIBUS" a preto je nepochopitelnym priestupkom preklad "ZA VSETKYCH". Cirkev tieto slova 2000 rokov prekladala "za mnohych ". Slovami "ZA VSETKYCH" potom protirecite aj Novus Ordo omsi Pavla VI. Modernisti hlasaju , ze existuje vyvoj dogiem. Tento vyvoj jasne odsudil sv.Pius X. Kazdu dogmu musime aplikovat aj na dnesnu dobu v duchu a zmysle ,v ktorom ich Matka Cirkev pod vedenim Ducha Svateho promulgovala.

Mate pravdu , ze mame ist do hlbky poznania pravd viery, ale nesmieme menit ich obsah a zmysel.

Tolko jej autor. Dakujem Vam za odpoved.

Pandy

 

Odpoved - 60
o. Pavol Eirene, C.Ss.R.
4. feb 2000

Mily Pandy!

 

Presne takúto otazku mi dal isty clovek asi pred rokom, pricom mi dal aj celú hrbu materialov na túto tému.

K tomu by som na prvom mieste povedal toto:

Ustanovujúce slova premenenia sú: "Toto je moje telo" a "Toto je moja krv" (alebo: "Toto je kalich mojej krvi"). Je pravda, co hovori dotycny, ze nemôzme robit z Krista klamara. Preto, ked Kristus povedal "Toto je moje telo", muselo po tychto slovach tam byt jeho telo. Ked povedal "Toto je moja krv", nie je mozné, aby tam nebola jeho krv. Tridentsky katechizmus hovori:

…slova boli vyslovené nielen preto, aby znamenali, ale aby aj uskutocnili.

Ten isty katechizmus hovori:

Hoci u evanjelistu slova vezmite a jedzte predchadzajú tie slova (Toto je moje telo), jasne vyjadrujú iba pouzitie a nie konsekraciu matérie. Avsak, hoci nie sú nutné pre konsekraciu Sviatosti, v kazdom pripade sa majú knazom vyslovit, ako je to aj s pripojkou pri konsekracii tela a krvi. Ale nie sú nutné pre platnost Sviatosti.

 

Co sa tyka pouzivania slov "za mnohych", Tridentsky Katechizmus hovori:

Lebo ak sa pozrieme na jej cenu [Kristova Krv], musime vyznat, ze Vykupitel vylial svoju krv za spasu vsetkych, ale ak sa pozerame na ovocie, ktoré z nej ludstvo prijima, lahko môzme pochopit, ze neprinalezi vsetkym, ale mnohym z ludského pokolenia. Ked teda [nas Pan] povedal: "Za vas", mienil bud tych, ktori boli pritomni… Ked pridal "a za mnohych", chcel, aby chapali, ze ma na mysli ostatnych vyvolenych spomedzi Zidov i pohanov.

Odôvodnene preto neboli pouzité slova "za vsetkych", nakolko na tomto mieste sa hovori len o ovoci utrpenia, a len vyvolenym jeho utrpenie prinieslo spasu. A toto je dôvod pre Apostola, ked hovori: "Tak aj Kristus raz sa obetoval, aby snal hriechy mnohych." (Hebr 9:28) a tiez pre slova nasho Pana v Janovi: "Za nich prosim. Neprosim za svet, ale za tych , ktorych si mi dal, lebo sú tvoji".

Teda Tridentsky Katechizmus potvrdzuje to, co ten dotycny tvrdi ohladom slov "za mnohych" - "za vsetkych", ale nezda sa, ze by Tridentsky Katechizmus hovoril o neplatnosti sviatosti, ak sa namiesto "za mnohych" pouzije "za vsetkych".

Treba tu znova rozlisovat, a to:

Akakolvek vec sa sklada z casti podstatnych a pripadkovych. Podstata stola napríklad je to, co ho robi stolom a pripadok, nepodstatna cast je napriklad jeho farba.

U cloveka je pripadkom napriklad dlzka vlasov.

Vec sa vsak môze skladat z integralnych casti. Integralna cast nie je len púhy pripadok. Ruka napriklad, je integralnou castou ludského tela. Ak ju niekomu odrezú, tym clovek este nezomiera, ale je zmrzaceny.

Sv. Tomas Akvinsky vo svojej Teologickej Sume (78,3) hovori ohladom slov, ktoré nasledujú po slovach "Toto je kalich mojej krvi", ze:

…patria k integrite tohto vyrazu.

Zda sa teda, ze znenie by malo byt "za mnohych", ale ak sa to porusi, sviatost este nie je neplatna.

Starosloviensky text, ktory k nam prisiel od sv. Cyrila a Metoda, zneje: "Sija jest krov moja, novaho zavita, jaze za vy i za mnohi izlivajemaja"

Slova "Toto je moja krv" premienajú vino na Krv, a slova, ktoré nasledujú, podla Tridentského Katechizmu:

…boli pridané, aby sme chapali… Slúzia na prehlasenie ovocia a vyhod Jeho utrpenia…

Alebo, ako to hore spomenuta osoba hovori, na zdôraznenie ovocia utrpenia Krista. Je teda evidentné, ze neslúzia na premenenie vina na Krv.

Za teologické otazky je zodpovedna prislusna cirkevna autorita. Ak sa vyskytne nedostatok, nie sú za to zodpovedni laici. Laik (alebo i knaz) vsak môze byt zodpovedny za to, ak by vnasal velké znepokojenie a nejednotu na podklade svojich púhych teologickych domnienok.

o. Eirene

 Téma pokracuje v otázkach 77 a 92

Zasli otázku
Home - »REDEMPTIO - VYKÚPENIE«
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150