Odpoved -
77
|
o. Pavol Eirene,
C.Ss.R.
|
12. sept.
2000
|
Pochváleny bud Pán
Jezis Kristus!
Mily Jozef!
Odpovedám Vám
najprv na to, co ste najprv chceli vediet.
Text Tridenského
katechizmu (stat o Eucharistii) som dostal od
spomenutého cloveka, ktory sa ma rovnako snazil
presvedcit, ze slová "Za vsetkych" robia
Eucharistickú obetu urcite neplatnou. Ten isty
text, ktory som dostal od neho, som nasiel aj na
internete: http://www.cin.org/
(potom kliknút
"Documents",
potom "Catechisms and Church
Documents", potom
" Catechism of the Council
of Trent for Parish
Priests". A to uz je
spomínany Tridentsky katechizmus. Tam
kliknút stat "The
Holy Eucharist",
ktorá pojednáva o nasej téme.)
Tu je aj priama linka, ale mne
sa cez nu priamo nepodarilo dostat k spomenutému
katechizmu: http://www.cin.org/users/james/ebooks/master/trent/tsacr-e.htm
Teda môj citát je
z: Tridentsky katechizmus -
Sviatosti - Eucharistia - Forma Eucharistie - Nie vsetky
pouzité slová sú podstatné.
Tu je anglicky text:
Not All The Words
Used Are Essential
Although in the Evangelist
the words, Take and eat, precede the words (This is my
body), they evidently express the use only, not the
consecration, of the matter. Wherefore, while they are
not necessary to the consecration of the Sacrament,
they are by all means to be pronounced by the priest,
as is also the conjunction for in the consecration of
the body and blood. But they are not necessary to the
validity of the Sacrament, otherwise it would follow
that, if this Sacrament were not to be administered to
anyone, it should not, or indeed could not, be
consecrated; whereas, no one can lawfully doubt that
the priest, by pronouncing the words of our Lord
according to the institution and practice of the
Church, truly consecrates the proper matter of the
bread, even though it should afterwards never be
administered.
Ja som sa zase snazil
nájst slová, ktoré Vy citujete:
"nemohli byt pouzite slova
-za vsetkych-". Mohli by ste
mi udat, kde je tá stat v katechizme? Naozaj to
nemá byt protiúder, len ma to skutocne
zaujíma.
Písete mi, ze
slová premenenia predniesol sám Pán
Jezis a nik nemá autoritu menit zmysel jeho slov.
Nuz tu sú jeho slová zachytené vo
Svätom Písme:
Ustanovenie
Eucharistie -
26 Pri veceri vzal Jezis chlieb a
dobrorecil, lámal ho a dával
uceníkom, hovoriac: "Vezmite a jedzte:
toto je moje telo." 27 Potom vzal kalich,
vzdával vdaky a dal im ho, hovoriac: "Pite
z neho vsetci: 28 toto je moja krv novej
zmluvy, ktorá sa vylieva za vsetkych
na odpustenie hriechov.
29 Hovorím vám: Odteraz uz nebudem
pit z tohoto plodu vinica az do dna, ked ho
budem pit s vami novy v královstve
svojho Otca." (Mt. 26)
Ustanovenie
Eucharistie -
22 Ked jedli, vzal chlieb a dobrorecil,
lámal ho a dával im, hovoriac: "Vezmite,
toto je moje telo!" 23 Potom vzal kalich,
vzdával vdaky, dal im ho a vsetci z neho
pili. 24 A povedal im: "Toto je moja krv novej
zmluvy, ktorá sa vylieva za vsetkych.
25 Veru, hovorím vám: Uz
nebudem pit z plodu vinica az do dna, ked ho
budem pit novy v Bozom královstve." (Mk
14)
Ustanovenie
Eucharistie -
14 Ked prisla hodina, zasadol za stôl
a apostoli s ním. 15 Tu im povedal:
"Velmi som túzil jest s vami tohoto
velkonocného baránka skôr, ako
budem trpiet. 16 Lebo hovorím vám:
Uz ho nebudem jest, kym sa nenaplní
v Bozom královstve." 17 Vzal kalich,
vzdával vdaky a povedal: "Vezmite ho a rozdelte
si ho medzi sebou. 18 Lebo hovorím
vám: Odteraz uz nebudem pit z plodu
vinica, kym nepríde Bozie královstvo."
19 Potom vzal chlieb a vzdával vdaky,
lámal ho a dával im, hovoriac: "Toto je
moje telo, ktoré sa dáva
za vás. Toto robte na moju pamiatku."
20 Podobne po veceri vzal kalich a hovoril:
"Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi,
ktorá sa vylieva za vás. (Lk
22)
Pavlova správa
o Eucharistii -
23 Ved ja som od Pána prijal, co som
vám aj odovzdal, ze Pán Jezis
v tú noc, ked bol zradeny, vzal chlieb,
24 vzdával vdaky, lámal ho a
povedal: "Toto je moje telo, ktoré je
pre vás; toto robte na moju
pamiatku." 25 Podobne po veceri vzal kalich
a hovoril: "Tento kalich je nová zmluva
v mojej krvi. Toto robte, kedykolvek ho budete
pit, na moju pamiatku." 26 A tak vzdy,
ked budete jest tento chlieb a pit tento kalich,
zvestujete Pánovu smrt, kym nepríde. (1
Kor 11)
Je tu vsade presne tá
istá "formula" premenenia? Trúfate si Vy
stanovit aká má byt presná formula
premenenia? Ktoré slová hovoril Kristus:
"Toto je moje telo,
ktoré sa dáva
za vás." alebo
"Toto je moje telo,
ktoré je
pre vás."?
Podla vsetkého
uznávate autoritu Cirkvi. Slovensky preklad Sv.
Písma uzíva slovo: "Za vsetkych". Tak isto
tu na Západe sa v masovom merítku
uzíva v katolíckych kostoloch preklad "Za
vsetkych". Nuz naozaj si myslíte, ze ak by bolo
také jasné, - ako tvrdíte, ze
Vám je to jasné, - ze slová "Za
vsetkych" robia sviatost neplatnou, ze Sv. Otec, alebo
Kongregácia pre vieru na cele s kardinálom
Ratzingerom by pri takej váznej veci mlcali a
nezasiahli by rozhodne? Naozaj si myslíte, ze
sú takí hriesni alebo nevedomí? Lebo
iní záver mi z Vásho postoja
nevychádza.
Mne tiez vsetko svedcí
(ale netvrdím, ze som si absolútne isty),
ze malo by byt "za mnohych" a nie "za vsetkych", ale na
druhej strane mi vsetko svedcí, ze ak sa
pouzijú slová "za vsetkych" neurobí
to sviatost Eucharistie neplatnou.
A co sa tyka toho, ci by bola
platná sviatot, ak by sa povedalo: "Stareho a
Vecneho zakona", musím povedat, ze si
myslím, ze by bola platná (hoci samozrejme
by bola tazko zdeformovaná).
----------
K tejto téme som nasiel
zaujímavú vcc aj v encyklike Benedikta XIV.
"Ex Quo" z 1. marca 1756, teda asi 200 rokov po
Tridentskom koncile. Tu je citát z tejto encykliky
(prelozené z talianciny):
27. Ale mozno tvrdit,
ze u Vychodniarov táto prax spomínat
krála vo Sv. Liturgii je bezná, ako to
mozno vidiet v liturgii Arménov, Koptov,
Etiópcov a Syrcanov. Ak sa niekto spyta, z
akého dôvodu sa toto môze
tolerovat, ked je isté, ze tí
králi, za ktorych sa modlí a
ktorí sa vypomínajú v Liturgii
sú pohania, tym odpovedá
úctyhodny kardinál Belarmín (ako
to urobil vlastne v 6. kapitole), ze - z prirodzenosti
krála, ako hovoria teológovia - nie je
vlastne zakázané modlit sa v Omsi aj za
neveriacich, hoci sa vie, ze obeta kríza
bola daná za vsetkych. Avsak sv.
Tomás v Sentenciách (4, 12, 2,2,2 k
stvrtému) ucí, ze sv.
Augustín v knihe De origine Animae
napísal, ze Obeta [Sv. Liturgia] sa
obetuje len za tych, ktorí sú
údmi Kristovymi. Toto tvrdenie sa musí
chápat v tom zmysle, ze táto
[Obeta] zahrnuje vsetkych tych, ktorí
uz sú údmi Krista ako aj tych,
ktorí sa nimi môzu stat. Preto ten isty
kardinál dodáva, ze celá
táto zálezitost sa má vyriesit z
hladiska zákazu Cirkvi: "Z povahy krála
je isté, ze ked nejestvuje zákaz zo
strany Cirkvi, je dovolené obetovat Zertvu za
tychto ludí" (a tu hovorí o
neveriacich). Avsak tento zákaz jestvuje pre
exkomunikovanych a tiez pre heretikov a schizmatikov,
ale nie pre neveriacich, ktorí nemôzu byt
predmetom exkomunikácie. A to stací
vediet, aby sa mohli spomínat v Omsi a tiez
obetovat za nich Obetu, co je jasné z
tradície a Apostolskej konstitúcie:
A ak sa niekto dopytuje ci knazi môzu
obetovat Zertvu za neveriaceho krála, ako je to
v Grécku, kde panuje Turek, alebo v
Indii, alebo v Japonsku,
alebo u Cínanov,
kde králuju pohania,
odpovedám:
Verím, ze je
dovolené, ak len ten
král nie je
exkomunikovany, ako je to u
králov heretikov, ale je
pohan, cize neveriaci. V skutonosti je to
tradícia, ba
apostolské
ustanovenie, ako sme to prv
ukázali. A preto,
ako to ja chápem,
nejestvuje vyslovny
zákaz Cirkvi. Nie
bez úzítku sa k tomu môze pripojit
text Tertuliána, kde cítame: My
obetujeme za spásu Cisára, ale
násmu Bohu, ktory je tiez jeho Bohom, ale, ako
nám to prikázal Pán, púhou
modlitbou, lebo Boh, Stvoritel vesmíra,
nepotrebuje od niekoho úctu alebo krv.
28. Zanechajúc
preto tieto tvrdenia v ich pravdepodobnosti
(28. Lasciando pertanto queste asserzioni nella
loro probabilità), vôbec nie je
potrebné vynechat spomínanie
cisára alebo krála v texte
gréckeho euchologiona.
Tieto paragrafy mimochodom
pojednávajú o tom, za koho sa môze
obetovat Sv. Liturgia. Ako to z celého textu
vyplyva, a vyslovne je to povedané v 28.
paragrafe, táto zálezitost je na
úrovni pravdepodobnosti a teologickej diskusie.
-------
Po tom vsetkom, Vy bez
akéhokolvek "asi" so vsetkou rozhodnostou
tvrdíte (uzívate velké
písmená): PREMENENIE JE NEPLATNE.
Pápez opatrne zvazuje a odvoláva sa na
váznych teológov, ale predsa
"nizsích" od neho, a Vy to tu riesite na vyssej
dogmatickej úrovni ako samotná Cirkev. Nie
je to pycha? A aj tón, ktorym mi písete,
vyjavuje podobnú "neomylnú" istotu, ze ja
mám záujem klamat sám seba.
o. Eirene
Téma pokracuje v otázke 92
|