Ahoj
Richard!
Zaujímavé
miesto Svätého Písma, kde sa
hovorí o predpeklí je u sv. Jána
v piatej kapitole:
25
Veru, veru, hovorím vám:
Prichádza hodina, ba uz je tu, ked mrtvi
pocujú hlas Bozieho Syna a tí, co ho
pocujú, budú zit. 26
Lebo ako Otec má zivot sám v sebe,
tak dal aj Synovi, aby mal zivot sám v sebe.
27 A dal mu aj moc súdit, pretoze
je Synom cloveka. 28 Nedivte sa tomu,
lebo prichádza hodina, ked vsetci v hroboch
pocujú jeho hlas 29 a
vyjdú: tí, co robili dobre,
budú vzkriesení pre zivot a
tí, co páchali zlo, budú
vzkriesení na odsúdenie. (Jn
5:25-29)
Vsimnime
si a porovnajme verse 25 a 28. Prvá vec,
ktorá nás asi zarazí je, ze vers
25 hovorí: tí,
co ho pocujú,
zatialco vers 28 hovorí:
vsetci
v hroboch pocujú. Zdá
sa to ako protirecenie (vsetci alebo len
niektorí?). Nie je to vsak protirecenie, lebo
Jezis hovorí najprv o zostúpení
do predpeklia a potom o Poslednom Súde.
Vo
versi 25 hovorí: Veru,
veru, hovorím vám: Prichádza
hodina, ba uz je tu
Kdezto
vo versi 28 nehovorí: Uz je tu.
Vo 25. versi Jezis hovorí o
predpeklí, lebo tá hodina je uz tu,
zakrátko zomrie a zostúpi k zosnulym.
Delili ho od nej len mesiace a mozno len tyzdne.
Dalsí
rozdiel medzi tymito dvoma versami je:
mrtvi
pocujú
/ v
hroboch pocujú.
Ked hovorí o "mrtvych", myslí na
duse, ked hovorí "v hroboch"
myslí na telá, lebo v hrobe
lezí telo a nie dusa.
A
navráti sa prach do zeme, cím bol aj
(predtym); a duch sa vráti k Bohu, ktory ho
dal. (Kaz 12:7)
Ak by
clovek nemal dusu, ako by "mrtvy" mohol pocut? Mrtve
telo nemôze pocut. V 25. versi Jezis teda
hovorí o dusiach tych spravodlivych,
ktorí zomreli pred Ním a
ocakávali spásu od Boha. Pre túto
nádej sa nazyvali spravodlivymi. Aj oni boli
síce hriesni ako kazdy iny, preto diabol mal
nad nimi právo az do Kristovej smrti, ale po
jeho smrti, diabol uz nemal na nich
nárok.
[Kristus]
zotrel dlzobny úpis, ktory bol svojimi
nariadeniami proti nám a prekázal
nám, a odstránil ho tym, ze ho pribil
na kríz. Odzbrojil kniezatstvá a
mocnosti, verejne ich predviedol a v nom
triumfoval nad nimi. (Kol
2:14-15)
Kedze
títo spravodliví pre svoju nádej
v Boha Spasitela nemohli byt zatratení, ale na
druhej strane pre svoje hriechy nemohli mat
úcast na Bozom zivote, museli sa
nachádzat na nejakom osobitnom mieste,
ktoré sme zvykli nazyvat predpeklie. To miesto
je v rísi diabla, pretoze diabol mal na nich
urcity nárok, "dlzobny úpis". Predosly
preklad vo "Verím v Boha" bol: Zostúpil
do pekiel. Lebo je jedno peklo, kde, ak sa niekto
dostane, nikdy z neho uz nemôze vyjst, a je
iné peklo, rísa diabla, kde boli
spravodliví, ktorí zomreli pred Kristom.
Obidve tieto skutocnosti sú v podsvetí
(hádes), ktoré je pod nadvládou
diabolskych "kniezatstiev a mocností".
Nuz
Jezis Kristus vo svojej ludskej dusi zostúpil
do podsvetia odkial vyviedol zajatcov a pri svojom
slávnom nanebovstúpení ich
voviedol do neba.
"Do
vysav vystúpil, so sebou vzal zajatcov,
ludom dal dary." A co iné znamená to
"vystúpil", ako ze aj zostúpil
do nizsích castí zeme?
(Ef 4:8-9)
Jezis
zostúpil do podsvetia k mrtvym, lebo nikto z
nich nemal Bozí zivot. I tí vo vecnom
pekle i tí v casnom (v predpeklí) boli
bez Bozieho zivota a teda boli mrtvi. Tí vo
vecnom pekle nepoculi hlas Bozieho Syna, ale iba
tí v predpeklí.
Tí,
co ho pocujú, budú
zit.
Títo mrtvi dostali Bozí zivot, ktory
Adam stratil v raji. A s tymto Bozím zivotom
dostali aj nárok na vstup do neba. Títo
boli tak mrtvi ako Adam, lebo Písmo o nom
hovorí:
V
den, ked by si z neho jedol, istotne
zomries. (Gn 2:17)
My
vieme, ze Adam zil po hriechu este niekolko
storocí. Z toho je jasné, ze Boh mal na
mysli predovsetkym duchovnú smrt, lebo Adam
fyzicky nezomrel v den, ked jedol zo stromu.
Adam od stvorenia bol obdarovany Bozím zivotom
v dusi a hriechom ho stratil, co je nepomerne horsia
smrt ako akákolvek iná. V den, ked jedol
zo stromu zomrel Boziemu zivotu pre ktory bol
urceny.
V
podobenstve o bohácovi a Lazárovi (Lk
16:19n) je tiez zmienka o predpeklí:
Ked
zobrák umrel, anjeli ho zaniesli do
Abrahámovho lona. Zomrel aj bohác
a pochovali ho. A ked v pekle
v mukách pozdvihol oci, zdaleka
videl Abraháma a Lazára
v jeho lone. I zvolal: »Otec
Abrahám, zlutuj sa nado mnou a posli
Lazára, nech si namocí aspon koniec
prsta vo vode a zvlazí mi jazyk, lebo
sa hrozne trápim v tomto plameni!«
No Abrahám povedal: »Synu, spomen si,
ze si dostal vsetko dobré za svojho
zivota a Lazár zasa iba zlé. Teraz
sa on tu tesí a ty sa trápis. A
okrem toho je medzi nami a vami velká
priepast, takze nik - co ako by chcel -
nemôze prejst odtialto k vám ani
odtial prekrocit
k nám.«
Pán
Jezis nehovorí, ze anjeli zaniesli
Lazára do neba, lebo pred Kristovou smrtou
nikto nemal prístup do neba, ale odniesli ho do
Abrahámovho lona, teda na miesto, kde bol
Abrahám. Predpeklie (miesto, ktoré je
pred peklom v podsvetí) bolo od
vlastného pekla, ako to hovorí Jezis,
oddelené priepastou a bohác mohol vidiet
Abraháma. Spravodliví tam netrpeli, ale
pozívali prirodzenú blazenost, cosi ako
Adam v raji pred hriechom
(Teraz
sa on tu tesí).
Po
svojej smrti teda, Jezis v ludskej dusi
zostúpil do podsvetia a vyviedol vsetkych
spravodlivych von, kde spolu s Jezisom cakali 40
dní, aby spolu s ním vystúpili do
neba. Tak to bolo aj s kajúcim lotrom
(buricom), ktorému Jezis povedal:
Veru,
hovorím ti: Dnes budes so mnou
v raji." (Lk 23:43)
Opät,
Jezis nepovedal "v nebi", ale "v raji". Duse vsetkych
tychto ludí potom s Jezisom vystúpili do
neba.
Do
vysav si vystúpil, so sebou si vzal
zajatcov, ludí si prijal do daru, aby u
Pána Boha mohli byvat aj burici. (Z
68:19)
Jezis
zostúpil do predpeklia, aby ho znicil.
Predpeklie uz viac nejestvuje. Zosnulí tam uz
teda dnes nie sú.
Dnes
sú po smrti iba tri moznosti: Nebo (alebo
prechodne ocistec) a peklo.
Co sa tyka samotného pojmu, "predpeklie",
"podsvetie", "seol" (hebrejsky), "hades"
(grécky) sú jedno a to isté.
Posledné tri termíny vsak môzu
zahrnovat aj samotné peklo.
Katechizmus katolíckej Cirkvi pojednáva
o tejto otázke v paragrafoch 631-637
o.
Eirene