R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

Otázka - 97

Zostúpil k zosnulym - Predpeklie

17. apríl 2001
otec eirene,

prepácte, mám jednu otazku:

co znamenaa podla vaas, "zostuupil k zosnulyym";

kde (kam) vlastne Jezis po svojej smrti zostuupil?

je to to hebrejcami poniimanee "podsvetie"?

suu tam zosnulii aj dnes?

dakujem

richard

Odpoved
o. Eirene
26. april 2001

Ahoj Richard!

Zaujímavé miesto Svätého Písma, kde sa hovorí o predpeklí je u sv. Jána v piatej kapitole:

25 Veru, veru, hovorím vám: Prichádza hodina, ba uz je tu, ked mrtvi pocujú hlas Bozieho Syna a tí, co ho pocujú, budú zit. 26 Lebo ako Otec má zivot sám v sebe, tak dal aj Synovi, aby mal zivot sám v sebe. 27 A dal mu aj moc súdit, pretoze je Synom cloveka. 28 Nedivte sa tomu, lebo prichádza hodina, ked vsetci v hroboch pocujú jeho hlas 29 a vyjdú: tí, co robili dobre, budú vzkriesení pre zivot a tí, co páchali zlo, budú vzkriesení na odsúdenie. (Jn 5:25-29)

Vsimnime si a porovnajme verse 25 a 28. Prvá vec, ktorá nás asi zarazí je, ze vers 25 hovorí: tí, co ho pocujú, zatialco vers 28 hovorí: vsetci v hroboch pocujú. Zdá sa to ako protirecenie (vsetci alebo len niektorí?). Nie je to vsak protirecenie, lebo Jezis hovorí najprv o zostúpení do predpeklia a potom o Poslednom Súde.

Vo versi 25 hovorí: Veru, veru, hovorím vám: Prichádza hodina, ba uz je tu

Kdezto vo versi 28 nehovorí: Uz je tu. Vo 25. versi Jezis hovorí o predpeklí, lebo tá hodina je uz tu, zakrátko zomrie a zostúpi k zosnulym. Delili ho od nej len mesiace a mozno len tyzdne.

Dalsí rozdiel medzi tymito dvoma versami je: mrtvi pocujú / v hroboch pocujú. Ked hovorí o "mrtvych", myslí na duse, ked hovorí "v hroboch" myslí na telá, lebo v hrobe lezí telo a nie dusa.

A navráti sa prach do zeme, cím bol aj (predtym); a duch sa vráti k Bohu, ktory ho dal. (Kaz 12:7)

Ak by clovek nemal dusu, ako by "mrtvy" mohol pocut? Mrtve telo nemôze pocut. V 25. versi Jezis teda hovorí o dusiach tych spravodlivych, ktorí zomreli pred Ním a ocakávali spásu od Boha. Pre túto nádej sa nazyvali spravodlivymi. Aj oni boli síce hriesni ako kazdy iny, preto diabol mal nad nimi právo az do Kristovej smrti, ale po jeho smrti, diabol uz nemal na nich nárok.

[Kristus] zotrel dlzobny úpis, ktory bol svojimi nariadeniami proti nám a prekázal nám, a odstránil ho tym, ze ho pribil na kríz. Odzbrojil kniezatstvá a mocnosti, verejne ich predviedol a v nom triumfoval nad nimi. (Kol 2:14-15)

Kedze títo spravodliví pre svoju nádej v Boha Spasitela nemohli byt zatratení, ale na druhej strane pre svoje hriechy nemohli mat úcast na Bozom zivote, museli sa nachádzat na nejakom osobitnom mieste, ktoré sme zvykli nazyvat predpeklie. To miesto je v rísi diabla, pretoze diabol mal na nich urcity nárok, "dlzobny úpis". Predosly preklad vo "Verím v Boha" bol: Zostúpil do pekiel. Lebo je jedno peklo, kde, ak sa niekto dostane, nikdy z neho uz nemôze vyjst, a je iné peklo, rísa diabla, kde boli spravodliví, ktorí zomreli pred Kristom. Obidve tieto skutocnosti sú v podsvetí (hádes), ktoré je pod nadvládou diabolskych "kniezatstiev a mocností".

Nuz Jezis Kristus vo svojej ludskej dusi zostúpil do podsvetia odkial vyviedol zajatcov a pri svojom slávnom nanebovstúpení ich voviedol do neba.

"Do vysav vystúpil, so sebou vzal zajatcov, ludom dal dary." A co iné znamená to "vystúpil", ako ze aj zostúpil do nizsích castí zeme? (Ef 4:8-9)

Jezis zostúpil do podsvetia k mrtvym, lebo nikto z nich nemal Bozí zivot. I tí vo vecnom pekle i tí v casnom (v predpeklí) boli bez Bozieho zivota a teda boli mrtvi. Tí vo vecnom pekle nepoculi hlas Bozieho Syna, ale iba tí v predpeklí. Tí, co ho pocujú, budú zit. Títo mrtvi dostali Bozí zivot, ktory Adam stratil v raji. A s tymto Bozím zivotom dostali aj nárok na vstup do neba. Títo boli tak mrtvi ako Adam, lebo Písmo o nom hovorí:

V den, ked by si z neho jedol, istotne zomries. (Gn 2:17)

My vieme, ze Adam zil po hriechu este niekolko storocí. Z toho je jasné, ze Boh mal na mysli predovsetkym duchovnú smrt, lebo Adam fyzicky nezomrel v den, ked jedol zo stromu. Adam od stvorenia bol obdarovany Bozím zivotom v dusi a hriechom ho stratil, co je nepomerne horsia smrt ako akákolvek iná. V den, ked jedol zo stromu zomrel Boziemu zivotu pre ktory bol urceny.

V podobenstve o bohácovi a Lazárovi (Lk 16:19n) je tiez zmienka o predpeklí:

Ked zobrák umrel, anjeli ho zaniesli do Abrahámovho lona. Zomrel aj bohác a pochovali ho. A ked v pekle v mukách pozdvihol oci, zdaleka videl Abraháma a Lazára v jeho lone. I zvolal: »Otec Abrahám, zlutuj sa nado mnou a posli Lazára, nech si namocí aspon koniec prsta vo vode a zvlazí mi jazyk, lebo sa hrozne trápim v tomto plameni!« No Abrahám povedal: »Synu, spomen si, ze si dostal vsetko dobré za svojho zivota a Lazár zasa iba zlé. Teraz sa on tu tesí a ty sa trápis. A okrem toho je medzi nami a vami velká priepast, takze nik - co ako by chcel - nemôze prejst odtialto k vám ani odtial prekrocit k nám.«

Pán Jezis nehovorí, ze anjeli zaniesli Lazára do neba, lebo pred Kristovou smrtou nikto nemal prístup do neba, ale odniesli ho do Abrahámovho lona, teda na miesto, kde bol Abrahám. Predpeklie (miesto, ktoré je pred peklom v podsvetí) bolo od vlastného pekla, ako to hovorí Jezis, oddelené priepastou a bohác mohol vidiet Abraháma. Spravodliví tam netrpeli, ale pozívali prirodzenú blazenost, cosi ako Adam v raji pred hriechom (Teraz sa on tu tesí).

Po svojej smrti teda, Jezis v ludskej dusi zostúpil do podsvetia a vyviedol vsetkych spravodlivych von, kde spolu s Jezisom cakali 40 dní, aby spolu s ním vystúpili do neba. Tak to bolo aj s kajúcim lotrom (buricom), ktorému Jezis povedal:

Veru, hovorím ti: Dnes budes so mnou v raji." (Lk 23:43)

Opät, Jezis nepovedal "v nebi", ale "v raji". Duse vsetkych tychto ludí potom s Jezisom vystúpili do neba.

Do vysav si vystúpil, so sebou si vzal zajatcov, ludí si prijal do daru, aby u Pána Boha mohli byvat aj burici. (Z 68:19)

Jezis zostúpil do predpeklia, aby ho znicil. Predpeklie uz viac nejestvuje. Zosnulí tam uz teda dnes nie sú.

Dnes sú po smrti iba tri moznosti: Nebo (alebo prechodne ocistec) a peklo.


Co sa tyka samotného pojmu, "predpeklie", "podsvetie", "seol" (hebrejsky), "hades" (grécky) sú jedno a to isté. Posledné tri termíny vsak môzu zahrnovat aj samotné peklo.


Katechizmus katolíckej Cirkvi pojednáva o tejto otázke v paragrafoch 631-637

o. Eirene

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net