Vazeny o.
Eirene,
otazka, ktora
mi "mata hlavu" a s ktorou sa chcem na vas obratit je
z liturgickeho ciitania v poslednej nedeli tusiim to
bolo z Lukasa (pribeh o spatnom spravcovi - neda sa
sluzit dvom panom - ludia svetla a ludia sveta -
..atd,
mohli by ste
prosim o tom rozviest nejaku uvahu? staale mi totiz
nejde do hlavy onaa pochvala, ked nehodny spravca
(myslim z vypociitavosti) poznizoval uumyselne dlhy, a
Paan ho za to este aj pochvaalil, (celee je to nejakee
domotanee - prepaacte)
dakujem
richard
To
podobenstvo o nepoctivom správcovi je tu (plus
dalsie verse - Lk 16:1-15):
1
Uceníkom povedal: "Bol isty bohaty clovek,
ktory mal správcu, a toho obzalovali u neho,
ze mu rozhadzuje majetok. 2 Zavolal si ho a povedal
mu: "co to pocúvam o tebe? Vydaj pocet zo
svojho safárenia, lebo uz nemôzes
dalej safárit." 3 Správca si povedal:
"co budem robit, ked ma môj pán
zbavuje správcovstva? Kopat
nevládzem, zobrat sa hanbím. 4 Viem,
co urobím, aby ma niekde prijali do domu,
ked ma zbavia správcovstva." 5 Zavolal si po
jednom dlzníkov svojho pána a vravel
prvému: "Kolko dlhujes môjmu
pánovi?" 6 On povedal: "Sto kadí
oleja." Vravel mu: Tu más svoj úpis,
rychlo si sadni a napís pätdesiat. 7
Potom povedal inému: "A ty kolko dlhujes? On
vravel: "Sto meríc psenice." Vravel mu: "Tu
más svoj úpis a napís
osemdesiat." 8 A pán pochválil
nepoctivého správcu, ze si opatrne
pocínal. Lebo synovia tohto sveta sú
voci sebe navzájom
predvídavejsí ako synovia svetla.
Správne
pouzívanie majetku - 9
Aj ja vám hovorím: Robte si priatelov
z nespravodlivej mamony, aby vás, az sa
pominie, prijali do vecnych príbytkov.
10 Kto je
verny v najmensom, je verny aj vo velkom, a kto je
nepoctivy v malom, je nepoctivy aj vo velkom. 11 Ak
ste teda neboli verní v nespravodlivej
mamone, kto vám zverí pravé
bohatstvo? 12 A ak ste neboli verní v
cudzom, kto vám dá co je vase?
13 Nijaky
sluha nemôze slúzit dvom pánom;
pretoze bud jedného bude nenávidiet a
druhého milovat, alebo jedného sa
bude pridrzat a druhym bude opovrhovat.
Nemôzete slúzit aj Bohu aj mamone."
Proti
farizejom, milovníkom penazí -
14 Toto
vsetko pocúvali aj farizeji, ktorí
mali radi peniaze, a posmievali sa mu. 15 Preto im
povedal: "Vy sa robíte pred ludmi
spravodlivymi, ale Boh pozná vase srdcia,
lebo co je u ludí vznesené, pred
Bohom je ohavné.
Kazdé
prirovnanie kulhá za skutocnostou.
Nuz aj toto
podobenstvo o nepoctivom správcovi je iba
podobné skutocnosti. Chce vyjadrit urcity
aspekt duchovnej skutocnosti.
Co mi
prichádza na um je strasná udalost,
ktorá sa odohrala v New Yorku a Pentagone 11.
septembra 2001. Pri sledovaní
televíznych novín som dvakrát
videl, ako televízni reportéri prejavili
"obdiv" teroristom. Samozrejme, ze nemohli
súhlasit so strasnym cinom, ale zároven
sa vyslovne ospravedlnovali, ze musia uzit vyraz
"perfektné", "dokonalé" dielo,
ktoré teroristi previedli.
Nuz to
vystihuje aj "pochvalu" pána pre
nepoctivého správcu. Pán
nepochválil svojho správcu za to, ze mu
ukradol majetok, ale za to, ze si "opatrne"
pocínal, ze predvídal a zabezpecil si
budúcnost. A Pán Jezis dalej pokracuje a
zdôraznuje "predvídavost". Synovia tohto
sveta (neveriaci) sú obycajne geniálne
predvídaví, co sa tyka ich
budúcnosti (docasnej). Synovia svetla (veriaci)
sa ovela menej starajú o svoju budúcnost
(vecnost). A malo by to byt naopak, lebo my veriaci za
jeden skutok milosrdenstva, t.j. ak pomôzeme
hmotne (mamona) niekomu, získame nesmierne a
vecné poklady v nebi. Tá hmota, peniaze,
pre ktoré sa ludia obycajne
zabíjajú, preco ich Kristus nazyva
"nespravodlivá" mamona, teda táto
pominutelná a teda nanichodná mamona
nám môze zaslúzit nebeské,
vecné poklady. V tom je tá
múdrost.
Okrem toho, Boh
je nekonecne bohaty. Ak na jeho úkor nieco
odpíseme, On nic nestratí. Ak my
odpustíme ludom, ak sme k nim dobrí, Boh
nám odpustí nase "krádeze", to co
my Jemu dlhujeme, lebo sme boli dobrí k ludom,
za ktorych On zomrel. Títo ludia sa raz
budú prihovárat za nás u Boha,
aby nám Boh odpustil to, co mu my dlhujeme. Nuz
On je tym "pánom" v podobenstve. On nic
nestráca a preto môze pochválit
tohto "nepoctivého" správcu pre jeho
"predvídavost". Ale opät, to vsetko sa
vztahuje na vecnost.
o.
Eirene