Ahoj
Martin!
Najprv, ako
viem, grécky text nemá
interpunkcné znamienka. Ak Vaticanus 1209
má medzeru za "dnes", to este neznamená,
ze ju má aj v origináli. Tí,
ktorí nechcú uznat existenciu duse,
budú sa chytat aj slamky. Ak medzera v uvedenom
manuskripte znamená ciarku, potom by cely text
musel mat medzeru tam, kde je ciarka. Je to tak? A co
ak je tam medzera aj pred slovom "dnes"? A je
isté, ze medzera rovná sa ciarka? Ak
medzera sa rovná ciarke, môzeme potom
povedat, ze grécky text nemá
interpunkcné znamienka? - Otázok by bolo
tolko, ze by z toho bola celá veda. Potrebovali
by sme na to úzko specializovanú osobu.
Jehovisti,
adventisti a iní prichádzajú s
takymito sofistickymi argumentami, lebo vedia, ze ich
triky je tazko potom skontrolovat. Ak by niekto chcel
prestudovat otázku povedzme "medzery" v danom
texte, potreboval by na to minimálne jeden
semester (s tym, ze uz ostatné
teologické a jazykovedné
disciplíny má nastudované). V
opacnom prípade by na to potreboval roky. A ak
za vami príde niekto kazdy mesiac s takymito
námietkami, potom by cloveku nestacilo ani
tisíc rokov. Boha a jeho
spásonosnú pravdu vsak treba
nájst v priebehu menej ako sto rokov (alebo
ovela menej). A pretoze Boh od nás neziada
nemozné, dal nám jendoduchsiu cestu ako
nájst pravdu, nez len nejaké
krvopotné studovanie (aj tak by to
nepomohlo).
Ci
nehovorí Sv. Písmo, ze Cirkev je stlp a
základ pravdy? Nuz to je tá
schodná a rychla, ba i jediná skratka k
viere. Otázka je: Ktorá cirkev? Je to
správna otázka. Ten, kto ju este
nevyriesil, nech ju vyriesi a vsetko ohladom viery
bude mat vyriesené.
Raz dávnejsie som riesil problém, na
ktory sa pytas, a tak som chcel spocítat, kolko
krát Pán Jezis hovorí v evanjeliu
"Amen, hovorím vám", alebo ako to
máme po slovensky "Veru, hovorím
vám". Predtym nebolo pocítacov a tak som
to nedopocítal, ale teraz som to pomerne rychlo
spocítal v evanjeliu podla Matúsa. Jezis
tento vyraz pouzil 30 krát. Ani v jednom
prípade tam nie je: "Veru, hovorím ti
(vám) dnes,
" Takyto styl reci u Jezisa
nikde nenájdeme. Preco by mal práve na
krízi povedat: "Veru, hovorím ti
dnes,
"? To, co niektorí chcú
vycítat z Lk 23:43 je jednoducho
znásilnovanie Svätého Písma.
V Jánovom evanjeliu Jezis uzíva
aramejské zdôraznenie "Amen, amen,
"
asi 27 krát, ale nikde nie je "Amen, amen,
hovorím ti dnes,
". Tento styl reci je u
Jezisa úplne cudzí. Preco by ho mal
prvykrát pouzit na krízi, ked ho v celom
zivote neuzíval? K comu by mu (alebo
nám) bolo zdôraznenie "dnes" v danej
situácii?
Co sa tyka argumentu, ze:
Na
podporu tohto prekladu uvádzajú Mk
14:30, kde Jezis prorokuje Petrovi: "Veru,
hovorím ti, ze dnes... tri razy ma zapries."
V Lk 23:43 slovícko ze /grécke hoti/
nie je.
Toto by pre
nás Slovákov nemalo byt ziadnym
problémom. Starosloviencinu sv. Cyril a Metod
povysili na úroven liturgickej reci (i inych
vyspelych recí) preto, lebo na nu aplikovali
grécku gramatiku. I v slovencine mozno
slovícko "ze" casto pouzit lubovolne. Ked sa v
slovencine povie "Hovorím ti, dnes ma
zradís" alebo "Hovorím ti, ze dnes ma
zradís", nic to nemení na zmysle vety.
Slovícko "ze" sa v takychto vetách
môze pouzit, alebo nemusí. Nuz v
gréctine je to zrejme to isté, kedze sme
si gramaticky velmi príbuzní. Ten
argument vymyslel asi nejaky Anglican, ktory o nasom
spôsobe reci nemá ani sajnu.
Ale
zamyslime sa najmä nad tym, ze Jezis visí
na krízi. Nestojí si pohodlne za
recníckym pultom s mikrofónami.
Visí na krízi. Zápasí o
kazdy dych. Zápasí o kazdé slovo.
Zomiera. Preco by v tejto situácii mal uzit
slovo, ktoré sa nevyzaduje?
Keby sme sa
viac zamyslali nad Jezisovym utrpením, velmi
rychlo by sme sa vsetci zjednotili v jednej Cirkvi
(ktorú ON zalozil a ktorú pekelné
brány nikdy nepremôzu).
Ak niekto naozaj hladá pravdu a chce vediet, ci
Sväté Písmo hovorí o
jestvovaní duse, nech si pozrie iné
miesta Písma, v ktorych preklade sa
katolíci zhodujú s protestantami alebo
aj mesiánskymi Zidmi.
Pán
Jezis napríklad hovorí:
A ze
mrtvi naozaj vstanú, naznacil aj Mojzis
v stati o kríku, ked nazyva
»Pána Bohom Abraháma, Bohom
Izáka a Bohom Jakuba«. A on nie je
Bohom mrtvych, ale zivych" Lk 20:37-38
Telá
Abraháma, Izáka a Jakuba lezia v
hroboch. Ak sú podla Svätého
Písma ako aj podla Pána Jezisa
ZIVÍ, ako je to mozné inác, ak
nie tak, ze majú nesmrtelnú dusu, ako to
ucí katolícka Cirkev?
Boli to vlastne
saduceji, ktorí neverili v zmrtvychvstanie. Im
dal Jezis tento argument z Písma. Saduceji boli
Zidia, ktorí vraj uznávali iba
Pentateuch z Písma. Nuz Jezis im dal argument z
Knihy, ktorú aj oni sami uznávali.
Mesiánski Zidia sú pravdepodobne ich
potomkami.
A tu je
napríklad iny argument z Písma pre
existenciu duse:
Oboje
na mna dolieha: túzim zomriet a byt
s Kristom, a to by bolo ovela lepsie, ale
zostat v tele je zasa potrebnejsie
pre vás. (Flp 1:23-23)
Ak po smrti
tela nasleduje totálny zánik osoby, ako
potom tá osoba môze "byt s Kristom"? Ak
by sv. Pavol nevedel, ze po smrti tela jeho dusa sa
stretne s Kristom, ako by Pavol mohol "túzit
zomriet"?! A co znamená "zostat v tele", ak
dusa neexistuje? Je treba k tomu nejaky
komentár? Ci nie je jasné, ze jeho osoba
pretrváva zit nadalej v tom, co je vyssie v
ludskej bytosti a to je jeho dusa?
A
dalej:
Ved aj
Kristus raz navzdy trpel za hriechy,
spravodlivy za nespravodlivych, aby vás
priviedol k Bohu. Bol usmrteny v tele,
ale Duchom oziveny. v nom prisiel a
kázal aj duchom, co boli
vo väzení. Oni kedysi verit
nechceli ked Bozia trpezlivost za Noemovych
dní vyckávala, kym sa staval
koráb, v ktorom sa zachránili
z vody len niekolkí, celkom osem
ludí. (1 Pt 3:18-20)
Kristus
zostúpil do pekiel vo svojej ludskej dusi, k
tym, ktorí zomreli za Noemovych cias. Je nad
slnko jasnejsie, ze sú to duse tych
ludí.
Tak ako Kristus
pouzil Knihu, ktorú aj saduceji
uznávali, tak aj my pouzijme Knihy,
ktoré aj protestanti uznávajú,
aby sme tym, ktorí neveria v dusu
ukázali z ich vlastnych prekladov Písma,
ze Písmo jasne hovorí o dusi.
Riesením teda nie je sadnút si na
rychlik a íst do Vatikánu zistovat, ci
tam niekde v manuskripte je medzera alebo
nie.
Tak aj
Sodoma a Gomora a susedné mestá,
ktoré takisto smilnili a chodili
za inym telom, stali sa vystrahou a
znásajú trest vecného
ohna. (Júdov list 7)
A tu
Sväté Písmo hovorí, ze
Sodoma a Gomora "znásajú" trest
vecného ohna. Vari je potrebné mat
vysokú skolu na to, aby sme pochopili, ze slovo
"znásajú" je prítomny cas? Teraz
znásajú trest. Ako by teraz mohli
znásat trest, keby nemali dusu?
Tych
dôkazov z Písma o jestvovaní duse
sú celé haldy. Ale ak clovek nie je
schopny prijat jeden rukolapny argument, neprijme
potom ani tisíc.
o.
Eirene