R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

Otázka - 117

Homosexualita - som gay

25. aug 2002

Dostojny o. Eirene,

velmi vazne potrebujem radu. Som gay. Prosim, poradte mi, co mam robit. V zivote som prisiel do kontaktu uz s vela muzmi. Spociatku som sa riadil pomocou In fuga salus. Az neskoro som prisiel na to, ze to nebol dobry napad, pretoze tymto sposobom som sa chcel zachranit. Chcel som sa spasit. JA SAM. Zabudol som, ze bez Krista to nejde. No dalo sa mi zit.

Cim som vsak starsi, tym je to horsie. Citim sa viac osamely. Co mam robit? Ako mam v sebe potlacit tuzbu milovat?

Uz sa mi niekolkokrat stalo, ze nejaky chalan o mna prejavil zaujem. Ak nie je veriaci, celkom sa da ignorovat. Ale ak je veriaci, co mam robit? Ako si ho mam nevsimat?

Ako sa mam k nemu spravat? Ako si nemam vsimat tie pohlady? Prosim, poradte mi.

Peter

Odpoved
o. Eirene
30. aug. 2002

Drahy Peter!

Dakujem za Tvoju otázku, ktorá sa zaiste mnohych zainteresovanych aj nezainteresovanych dotkne a mnohí sa zamyslia nad váznostou duchovnych skutocností, zivota a nábozenstva. Myslím, ze Tvoja otázka je dar, ktory dávas tym, ktorí nemajú odvahu príst s tymto problémom na povrch. Nech Ti Pán za to dá osobitnú milost pre vyriesenie Tvojho problému.

Mozno vies, co katolícka Cirkev ucí o homosexualite. Napríklad Katechizmus katolíckej Cirkvi hovorí:

2357. Homosexualita oznacuje vztahy medzi osobami muzského alebo zenského pohlavia, ktoré pocitujú vylucnú alebo prevládajúcu pohlavnú prítazlivost voci osobám toho istého pohlavia. V priebehu stárocí a v rozlicnych kultúrach nadobúda velmi odlisné podoby. Jej psychicky vznik ostáva z velkej casti nevysvetleny. Tradícia, opierajúc sa o Sväté písmo, ktoré predstavuje homosexuálne vztahy ako velmi závaznú zvrátenost, [por. Gen 19:1-29 ; Rim 1:24-27 ; 1 Kor 6:10 ; 1 Tim 1:10] vzdy hlásala, "ze homosexuálne úkony sú svojou vnútornou povahou nezriadené". Sú proti prirodzenému zákonu. Zatvárajú totiz pohlavny úkon pred darom zivota. Nepochádzajú z opravdivého citového a sexuálneho doplnania sa. V nijakom prípade ich nemozno schvalovat.

2358. Nemaly pocet muzov a zien má hlboko zakorenené homosexuálne sklony. Táto objektívne nezriadená náklonnost je pre väcsinu z nich skúskou. Treba ich prijímat s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhybat sa akémukolvek náznaku nespravodlivej diskriminácie voci nim. Aj tieto osoby sú povolané plnit vo svojom zivote Boziu vôlu a, ak sú krestanmi, spájat s Pánovou obetou na krízi tazkosti, s ktorymi sa môzu stretnút v dôsledku svojho stavu.

2359. Homosexuálne osoby sú povolané k cistote. Cnostami ovládania sa, ktoré vychovávajú k vnútornej slobode, niekedy aj pomocou nezistného priatelstva, modlitbou a s pomocou sviatostnej milosti sa môzu a majú postupne a rozhodne priblizovat ku krestanskej dokonalosti.

2396. Spomedzi hriechov, ktoré sú v závaznom rozpore s cistotou, treba spomenút onániu (masturbáciu), smilstvo, pornografiu a homosexuálne styky.

Chcel som iba citovat zopár viet, ale nakoniec sú tu vsetky paragrafy, kde katechizmus homosexualitu spomína.

Viem, ze ten, kto sa topí, nepotrebuje prednásku o Archimedovom zákone. Avsak co som tu uviedol sú slová Cirkvi.

Homosexuálny SKLON nie je este hriechom, ale SKUTKY nemozno v nijakom prípade schvalovat. Nezálezí na tom teraz odkial sa homosexuálny sklon vzal, treba vediet, co robit dalej.

Len pred chvílou som jednej osobe povedal, a aj Tebe hovorím, casto pristupuj k svätej spovedi (aj dvojtyzdenne, - ale riad sa v tom spovedníkovou radou), ak môzes, chod aj denne na sv. omsu a k sv. Prijímaniu. Modli sa, najmä ruzenec (kazdy den). Takto sa "postupne a rozhodne" priblizuj ku krestanskej dokonalosti, t.j. hladaj ako by si pomohol ludom v ich potrebách namiesto, aby si hladal a rozmyslal ako ukojit svoje ziadosti. "Dávat" sa clovek naozaj musí ucit.

Tvoja zásada "v úteku je spása" je aj nadalej platná, ale musís k tomu pridat to, co katechizmus i ja som práve spomenul (aj sám si to vlastne objavil). To rozlisovanie, ci je niekto veriaci alebo neveriaci nemá v tomto prípade zvlástny vyznam. Cholera je nákazlivá choroba. Ale nie je menej nákazlivá od katolíka ako od nekatolíka. Preto sa musís stránit (In fuga salus) kazdej osoby, ktorá by Ta mohla priviest do hriechu. To neznamená "ignorovat" niekoho, ale znamená to, nedat mu ZIADNU prílezitost, nepripustit ziadny flirt i keby to vyzeralo akoby sme ho ignorovali. Nesmieme nikoho ignorovat v zmysle pohrdania, ale môzeme mat odstup a drzat ludí "od tela" z váznych dôvodov. A toto je velmi vázny dôvod. Treba obrátit pozornost na inych ludí, ved nie vsetci sú gayovia.

A to je práve to riesenie (okrem spomenutych duchovnych zbraní). Obrát CELÚ svoju pozornost na to, ako by si mohol ludom pomôct. Co by si pre nich mohol urobit. Vsímaj si, co jednotliví ludia potrebujú. Zober si osobu po osobe, ktoré sú v tvojom okruhu, SADNI SI a rozmyslaj, co sú ich skutocné potreby a ako by si im Ty mohol v tych potrebách pomôct. A potom aj pomáhaj. Toto presne slovo "milovat" znamená. Preto nevidím ziadny dôvod, preco by si mal v sebe potlácat túzbu milovat. Potom Ta aj iní budú milovat.

Ked hovorís, Peter, ze sa cítis vzdy viac OSAMELY a zdôraznil si, ze si sa SÁM chcel spasit, zdôraznil si len to isté dvakrát. Zo samoty sa nemôzes vyliecit sám. Potrebujes na to inych ludí. Boh Ti dáva inych ludí, cez ich potreby. Ludia majú tisíce potrieb. Ako môzes byt osamely, ked Ta ludia potrebujú? Ked pre nich nic nerobís, potom samozrejme, ze si osamely. ROB pre nich, co môzes a nebudes vediet, co je to slovo osamelost. Ale práve hriech je to, ktory z nás robí egoistov a sebcov, lebo kto je otrokom hriechu, ako môze byt sluhom svojho brata? Len aktívne a vedomé konanie dobra ludom ta zbaví Tvojho otrokára, lebo ked budes im slúzit, nebudes môct slúzit hriechu. Ked budes mysliet na ich potreby, nebudes môct mysliet na niecie pohlady.

Nech Ta Pán sprevádza a Matka Bozia ochranuje.

o. Eirene 

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net