R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

 

Otázka - 120

Otázka o (ne)známom vysledku

20. sept 2002

L.S.I.D.

Drahy otec Eirene,

Uz dlhsí cas sa „pasujem" s otázkou, ktorú mi dal jeden môj kolega a neviem príst na odpoved.

Budem velmi rád ak mi pomôzete odpovedat mne samému, a aby som potom mohol aj ja kolegovi... Tieto otázky vlastne pochádzajú od neho, ale rovnako trápia aj mna a vzisli zo vzájomnej diskusie.

Zacnime analógiu:

Naco hrat futbalovy zápas, ked je jeho vysledok vopred známy?

- pritom hráci majú slobodnú vôlu, vsetky moznosti ako hrat

- aj faulovat, no niekto VIE, ze vysledok bude 10:0, a kto bude porazeny. Naco je tu komu slobodná vôla? Aby predviedol svoje hrácske schopnosti a dodrziaval vsetky pravidlá - a prehral? Alebo vyhral?

Takze, ked je vysledok známy skôr, ako vsetky udalosti, pôsobenia, vôla vsetkych a neviem co vsetko, pôsobili, pytam sa, aky vyznam to má, dat moznost slobodnej vôli, rozhodnutiam?

Ak Boh vedel (a kedze je vsevedúci, musel vediet), ze ludia - aj anjeli - skoncia niekde inde (co nazyvame peklo), teda neskoncia dobre. Preco potom vsetko stvoril, dopustil, rozhodol sa, ze to tak bude - práve takto? Ked sa dávno vopred VIE, ze dar bude zneuzity, a vinník bude za to trpiet - a nie málo -, CO je to, co Boha prinútilo (?), dalo slobodnú vôlu (?), ci ako to povedat, VYKONAT, dat ten dar napriek tomu, ze VIE??? Ze vie KONECNY vysledok?

Jezis na krízi.

Musel?, chcel?, nemal inú moznost? trpiet aj sám, je iba dodatok - on neskoncí zle (aj to vedel!), ale to, co stvoril (a co je dobré), skoncí zle.

ALE O TOMTO VSETKOM TIEZ VEDEL... a napriek tomu...

A este jedna malá podotázka:

Snazit sa o vlastnú spásu, nie je to ten najväcsí egoizmus ?

Budem vdacny za kazdú odpoved.

Precítal som si vsetky otázky a Vase odpovede a dost som sa pri nich naucil......

Vdaka za túto stránku.

Miro

Iná otázka - 126

Odpoved
o. Eirene
28. sept 2002

Ahoj Miro!

Vies, ze Tvoje meno znamená pokoj a po grécky to je "eirene"? :-)

Ale podme k otázke!

Je mozné dat tisíc litrov vody do jednolitrovej nádoby?

Nuz toto v podstate bude moja odpoved. Nehovorím, ze toto uz je moja odpoved, lebo Tvoja otázka je opodstatnená a siaha velmi hlboko. Z jednej strany sa dotyka tajomstva, ale na inom mieste by som trochu upravil logiku.

Ked hovoríme, ze "Boh vedel" (minulost), ze dar "bude zneuzity" (budúcnost), to hovoríme z násho ludského, casového stanoviska, z nasej perspektívy. U Boha niet "vopred" vedenie, lebo, ako si to aj Ty napísal, on VIE (teraz, prítomny cas). U neho niet minulosti ani budúcnosti. U neho je iba PRÍTOMNOST. U neho niet casu. Tu sa nám nás rozum rozbíja ako vlny na morskom útese. Nemôzeme íst proste dalej. Nemôzeme vtesnat Stvoritela do stvorenia, tisíc litrov do litrovej nádoby. Je zaujímavé, ze nás vlastny rozum nás presvedcuje, dokazuje nám, ze on (rozum) vsetko nemôze pochopit. Nás rozum je taká schopnost, ktorá vie aj to, ze nemôze vsetko vediet. Nuz nemôzeme vediet, co je to mimocasovy stav. Cas bol podla vsetkého stvoreny a "zacal sa" s Big Bangom. "Na pociatku bolo Slovo." - Slovo sa "Nezacalo", ale "bolo", "jestvovalo". Stvorenie vsak nebolo, ale zacalo sa v case, z nebytia prislo k bytiu.

Nuz, ale nejako som sa rozpísal.

Len z nasej perspektívy sa "najprv" rodíme, "potom" zijeme a "nakoniec" umierame. Nieco je za nami, nieco je pred nami. U Boha je vsetko pred ním v prítomnosti. Ale to nepochopíme, ako je to.

Teda, Boh sa nerozhoduje "najprv" pre stvorenie, "potom" spoznáva, "potom" súdi… Nie, u neho je vsetko prítomnostou, aj budúcnost.

Najviac sa mi to páci v nasej Liturgii, ked sa vo vychodnej Liturgii po premenení modlíme:

"Pripomínajúc si toto spasitelné prikázanie a vsetko, co sa pre nás stalo: kríz, hrob, vzkriesenie na tretí den, vystúpenie na nebesia, zasadnutie po pravici a druhy a slávny príchod."

Pripomíname si jeho druhy a slávny príchod. V Eucharistii je minulost i budúcnost. Eucharistická obeta, sv. Liturgia, alebo tiez sv. Omsa, je SPRÍTOMNENÍM kalvárskej obety. Tak nás to ucí Cirkev, tak to bolo ludstvu Bohom zjavené. Pri sv. Liturgii je prítomné presne to isté, co sa stalo na Kalvárii. Sv. Omsa to nie je druhé, alebo opätovné zomieranie Jezisa Krista. Lebo Kritus uz viac nezomiera.

Ved vieme, ze Kristus vzkrieseny z mrtvych uz neumiera, smrt nad ním uz nepanuje. (Rim 6:9)

Kristus sa len raz obetoval.

raz sa obetoval, aby snal hriechy mnohych, a druhy raz sa zjaví - bez hriechu - na spásu tym, co ho ocakávajú. (Hebr 9:28)

No tento priniesol jedinú obetu za hriechy (Hebr 10:12)

Lebo jedinou obetou navzdy zdokonalil tych, co sa posväcujú. (Hebr 10:14)

Sv. Omsa je SPRÍTOMNENIE jedného a toho istého zomierania Jezisa Krista, ktorá pre nás BOLO pred 2000 rokmi.

To je to, z coho nás nasi bratia protestanti obvinujú, ze katolícka Cirkev pri sv. Omsi verí v opätovné zomieranie Jezisa Krista. Ako vidís, nie je to tak. Co Cirkev ucí je to, ze pri eucharistickej Obeti sa zivot Jezisa Krista, najmä jeho smrt na krízi, SPRÍTOMNUJE. Ktosi to pekne vyjadril, ze Eucharistia je priesecník vecnosti s casom. Je to bod, kde sa vecnost stretáva s casom. V Eucharistii, ako som povedal, je prítomny uz aj druhy a slávny príchod Jezisa Krista. V Eucharistii je zrealizovany uz aj posledny súd. To je to, co sa mi na tom tak úzasne páci a co je, aspon pre mna, ohromnou radostou.

A este jeden pohlad na to vsetko.

Jezis Kristus slávil poslednú veceru (sv. Eucharistiu, Omsu, Liturgiu) prv nez bol ukrizovany. Hovorí: Toto je moja krv, ktorá sa VYLIEVA za vás a za mnohych…

Niektorí vykladaci Písma s tym asi mali problém, a prelozili to do budúceho casu: ktorá sa vyleje. Pamätám, ze v rímskokatolíckom kostole to niekedy bolo v prítomnom case a v nasej vychodnej Liturgii to este vzdy je v prítomnom case. Latinsky text sv. Omse je tiez v prítomnom case.

Tym chcem povedat, ze Eucharistia je nadcasová, v nej je vsetko V PRÍTOMNOSTI REALIZOVANÉ, ci pre nás, takmer 2000 rokov PO Jezisovej smrti, alebo to bolo den PRED jeho smrtou.

Najblizsie, ako sa viem vyjadrit ohladom, co je sv. Omsa, je: Predstavte si, ze by sme vygumovali 2000 rokov a zrazu más tu na oltári presne to, co sa odohralo pred 2000 rokmi na Kalvárii. Teda to nie je druhá obeta, je to presne to isté, len "roztiahnuté" do ludskej histórie.

Len mimochodom, ludia, ktorí si myslia, ze nemusia chodit v nedelu do kostola, lebo pomodlit sa vraj môzu aj niekde na rybacke, minuli sa úplne ciela, lebo ak nie sú PRÍTOMNÍ na Eucharistii, ak nie sú PRI TOM, mínajú TO - vecnost.

Rozpísal som sa, ale to len preto, aby sme videli, ze nasa (casová) a Bozia (bezcasová) perspektíva sú dve rôzne perspektívy.

Pán Boh VIDÍ, on NEURCUJE nase konanie. On vidí ako sa my rozhodneme vo svojej slobodnej vôli. Nemalo by zmyslu hovorit o tom, ze ak Boh vie dopredu vysledok zápasu, nemá zmysel ho hrat. Toto je ten bod, kde vasa debata nie je dobre domyslená, nie je logická. Ak sa zápas nehraje, nemôze tam byt ani ziadne predvidenie vysledku.

Boh teda vie aj to ako sa my vo svojej slobodnej vôli rozhodneme. Je to tajomstvo, ale faktom ostáva to, ze sme sa my rozhodli pre nieco. On to jednoducho iba vie, on to neurcil.

Ak sa o tom nedebatuje, nikto, ani ateisti, nepochybujú, ze majú slobodnú vôlu. Ale ak príde na vieru v Boha, zrazu sa to zacne vytahovat proti Nemu.

S otázkou, ktorú si nadhodil, som sa stretol uz nie raz. Ja za tym vidím bud obavu z protirecenia, alebo snahu o nájdenie protirecenia (teraz nehovorím o Tebe, ale vseobecne). Ked sa tento problém predstaví veriacemu, má úzkost, ci si to neprotirecí. Neveriaci prichádzajú s tymto problémom obycajne, aby nasli nejaké protirecenie ohladom Boha a nemuseli v neho verit.


Fakty sú vsak tieto:

- Boh vsetko vie, lebo je nadcasovy a vsetko je u neho prítomné a zrealizované. Akym spôsobom to môze byt, to my ludia proste nepochopíme, lebo Boh je Boh a my ludia sme ludia (pochopíme to vlastne vo vecnosti).

- Clovek má slobodnú vôlu.

Boh stvoril cloveka a preto i jeho vôlu, t.j. schopnost rozhodovat sa pre dobro a zlo. Pretoze ju Boh stvoril, má k nej aj slobodny prístup. Hoci Boh vsetko stvoril, on vsetko aj nadalej udrzuje, udrzuje aj slobodnú vôlu cloveka. Kedze clovek, ako aj vsetko, bolo stvorené z nicoho. Preto je len jasné, ze Boh aj slobodnú vôlu cloveka musí udrzovat v jestvovaní (Boh je dôvodom toho, ze vôla chce). To, ze my nevieme, ako to on robí, to nie je ziadnym argumentom proti skutocnosti, ze nasa vôla je slobodná (keby nebola slobodná, nemalo by ziadny zmysel hovorit vôbec o "vôli"). Boh spoluúcinkuje s nasou vôlou. Ved hovorí:
lebo bezo mna nemôzete nic urobit. (Jn 15:5)

Ved to Boh pôsobí vo vás, ze aj chcete aj konáte, co sa jemu páci. (Flp 2:13)

Bez Boha nemôzeme urobit nic nadprirodzene dobré, ani nic, co k tomu smeruje. Clovek je vsak slobodny povedat NIE Boziemu pôsobeniu. Ak clovek povie Bohu nie, je to iba jeho prirodzené pôsobenie. "Áno" môze clovek povedat iba s Bozím pôsobením, povedat "NIE", na to stací aj sám. Prirovnal by som to k zapnutiu svetla v izbe. Ziarovka sa nerozsvieti len preto, ze ja zapnem vypínac, ale musí byt k tomu este elektricky prúd. Darmo vsak budú drôty pod napätím, ak ja nechcem zapnút vypínac. Aby som "CHCEL", na to potrebujem Boziu milost, aby som "NECHCEL", na to si stacím sám. Je to iba priblízenie problému, lebo modus ludskej vôle pre nás ostáva tajomstvom.

- Boh miluje kazdého cloveka. Boh stvoril vsetko z lásky.

- Boh nikoho nepredurcil do pekla. Je to blud Cirkvou odsúdeny. Teológovia vela popísali o takzvanom "preducení". Je to téma, ktorá sa velmi dotyka nasej otázky. Známy je tento vyrok zo Svätého Písma:

Lebo ktorych predpoznal, tych aj predurcil (Rim 8:29)

Schmaus velmi dobre poukazuje na to, ze u Boha "predpoznanie" nie je pred "predurcením", ani "predurcenie" nie je pred "predpoznaním". U Boha je to na jednej rovine a vymyká sa to nasim casovym pojmom.

- Kto bude zatrateny, bude zatrateny len a len pre svoju vlastnú vinu, pre svoje vlastné rozhodnutie.

- Jezis Kristus zomrel za vsetkych ludí, aj za tych, ktorí budú zatratení. Jezis miloval do poslednej chvíle aj Judása.


Toto sú teda fakty a kto z nich usudzuje na nelogicnost Boha (lebo to je to, o co by tu islo), ten bud sám urobil chyby v logike, alebo nechce uznat tajomstvá, t.j. to, ze Bozie veci prevysujú ludské myslenie.

Lebo, aj ked, ludsky povedaná, Boh stvoril cloveka s tym, ze vopred vie, ze bude zatrateny, to nic nemení na veci, ze ho stvoril z lásky, ze ho nekonecne miluje, ze za neho zomrel na krízi. A nic, vôbec nic, to nemení na veci, ze clovek sa sám slobodne rozhodol proti Bohu a preto i jeho vecny trest, co je zase logické, bude absolútne primerany a spravodlivy, lebo ten clovek odvrhol nekonecnú lásku.

To vsetko poukazuje nie na to, ze by Boh dal clovekovi málo slobody, ale naopak, ze dal clovekovi slobodu o akej clovek ani nesníval. Peklo nie je dôkazom Bozej nelásky, ale naopak, je dôkazom neslychanej ludskej slobody.

Celá otázka bude asi v tom, ako môze Boh vediet, ako sa clovek rozhodne, ked ludská vôla je slobodná?

To je zrejme tá otázka, ale odpoved je, pretoze je Bohom. Clovek musí uznat, ze Boh ho prevysuje a preto môze aj to, co clovek nemôze. Clovek musí uznat, AK CHCE, ze tisíc litrov Bozej múdrosti sa nemôze zmestit do litra ludského rozumu. Ak clovek nedokáze pochopit (uchopit) svojím rozumom viac ako liter, to nie je ziadnym dôkazom, ze by mimo neho nemohlo existovat tisíc litrov.


Co sa tyka Jezisa Krista, on nemohol zhresit. Nemôct zhresit nie je prejavom nemohúcnosti, ale naopak, prejavom slobody. Ak by Jezis Kristus mohol zhresit, muselo by sa to pripísat Bohu, ze Boh mohol zhresit, co je nemozné. Zhresit znamená stratu slobody. Kedze Kristus bol totálne slobodny, preto nemohol zhresit.

V tomto zivote nie sme ani totálne slobodní, ani totálne neslobodní. Sme na ceste k absolútnej slobode alebo neslobode. Ak sa spasíme, tam, v nebi, uz nebudeme môct zhresit, ako ani Kristus nemohol zhresit. Inymi slovami, nebudeme môct stratit nebo, nekonecné bytie, plnost zivota. V pekle, naopak, budeme totálne neslobodní, nebudeme schopní sa rozhodnút pre ziadne dobro a teda ho ani nebudeme vlastnit. Nebudeme mat preto zivot. Budeme jestvovat, ale bez úcasti na akomkolvek bytí. Bude to, ako hovorí Písmo, druhá smrt. V pekle sa nebudeme schopní rozhodnút pre Boha. Stratíme totálne slobodu vôle. Clovek má az takú slobodu, ze ju môze az úplne stratit.

V tomto nasom pozemskom zivote teda jednotlivymi úkonmi svojej slobodnej vôle spejeme k jednému alebo k druhému.


A nakoniec sa pytas: Snazit sa o vlastnú spásu, nie je to ten najväcsí egoizmus ?

Odpovedám: Preco by to mal byt egoizmus, ked Boh zariadil veci tak, ze spasit sa môzeme len cez altruizmus (t.j. len cez lásku k blíznemu)?

Ved cely zákon sa splna v jedinom slove, v tomto: „Milovat budes svojho blízneho ako seba samého!" (Gal 5:14)

o. Eirene

   

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net