R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

 

Otázka - 126

Eucharisticky pôst - hodina

18. feb. 2003

L.S.I.D.

Drahy otec Eirene, Pokoj, Miroslav :o)

este raz dakujem za odpoved (ot. 120)

Mozem mat na Vás este jednu otázku ?

V jeden den som sa aj s kamarátkou poobede najedol a spokojne sme isli na sv. omsu.

Dilema nastala, ked sme mali íst na sv. príjmanie.

Na nábozenstve sme sa kedysi ucili, ze treba zachovávat eucharisticky pôst, teda hodinu pred príjmaním nejest...

Zostávalo nám este asi sedem minút aby to bol hodina.

Povedal som kamarátke, ze môzeme íst, ze Boh asi nestojí so stopkami v ruke nad nasími hlavami....tak sme isli...

Len teraz neviem, ci som urobil dobre :o(

Ako je to vlastne s tym eucharistickym pôstom? Aká je jeho história? V nábozenskej literatúre som sa este s tymto nestretol, teda okrem hodiny nábozenstva, co uz bolo dost dávno....

Myslíte si, ze teraz mám hriech? A tazky ?

Ja netusím....

Dakujem

Miro

 
Odpoved
o. Eirene
1. apríl 2003
Sláva Bohu i Márii.

Co Ti mám odpovedat, ked si si sám dobre odpovedal. Ja si tiez nemyslím, ze Boh stojí so stopkami v ruke a jedna sekunda PRED dovrsením hodiny nám spôsobí smrtelny hriech a jedna sekunda PO dovrsení hodiny nám urobí zásluzny a sväty skutok. Ja si tiez nemyslím, ze by púhe dve sekundy mohli zmenit bohumily skutok na smrtelny hriech. Na druhej strane, máme si dat pozor, aby sa to nestalo pravidlom, lebo ani to nemôzno zanedbávat. Hovorí nám to Jezis Kristus:

Beda vám, zákonníci a farizeji, pokrytci, lebo dávate desiatky z mäty, kôpru a rasce, ale zanedbali ste, co je v zákone dôlezitejsie - spravodlivost, milosrdenstvo a vernost! Toto bolo treba robit, a tamto nezanedbávat. (Mt 23:23)

Inymi slovami, hoci iné veci sú ovela dôlezitejsie ako hodina pôstu pred prijímaním, netreba zanedbávat ani túto hodinu pôstu a radsej dlhsie popostit ako tú hodinu skrátit. Aj to je jednym kamienkov z mozaiky svätosti, ku ktorej nás Boh povoláva.

Teraz, ked som isiel nájst na internete odpoved na Tvoju dalsiu otázku o histórii eucharistického pôstu, musel som sa zasmiat, lebo na prvej stránke, ktorá mi vyskocila je takáto poznámka:

Duch zákona znamená dat formu nasej úcte pre Eucharistiu. Ale zákon máme pouzívat rozumnym a uvedomelym spôsobom… nemali by sme úzkostlivo sledovat nase hodinky ("Je to 59 minút?…)

Terajsia forma eucharistického pôstu bola ustanovená pápezom Pavlom VI. 21. novembra 1964 a nahradila prvsiu normu, ktorá vyzadovala postit od polnoci.

Z úcty k tomu, co clovek ide prijat, Cirkev od nás ziada zdrzat sa jedla a nápojov jednu hodinu pred prijatím Prijímania (znamená to cas vlastného Prijímania, nie casu, ked sa zacala omsa). Treba si vsimnút, ze "jedlo a nápoje" nezahrnujú vodu, alebo akékolvek lieky…

Alebo este iny citát:

Tento zákon má dve vynimky: Najprv, ak knaz slúzi viac ako jednu Sv. Omsu toho istého dna, ako sa to stáva casto v nedelu, je viazany jednohodinovym pôstom iba pred prvou Omsou. Knaz môze zajest a vypit nieco, aby si udrzal silu medzi Omsami hoci k dalsiemu prijímaniu nebude jedna hodina.

Za druhé, starí (aspon 60 rocní), alebo chorí ako aj ich osetrovatelia môzu prijat Sv. Prijímanie hoci nemali este hodinu pôstu. Napríklad ludia v nemocniciach nemajú pod kontrolou svoj vlastny program a môze sa stat, ze práve jedli, ked prisiel knaz alebo eucharisticky vysluhovatel. Preto doba pôstu pred prijatím Sv. Prijímania je zredukovaná na "priblizne stvrt hodiny" pre chorych doma alebo v nemocnici, starych doma alebo v dome pre dôchodcov a pre tych, ktorí sa o nich starajú a ktorí nemôzu nálezite zachovat pôst (Immensae Caritatis" 1973)

o. Eirene

 

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net