| 
                              Otázka
                            | 
                           
                               Determinizmus
                              a viera 
                            | 
                           
                              16.
                              nov 1999
                            | 
                        
                     
                      
                     
                     Ked kvantova
                     teoria prisla s pojmom neurcitosti mnohym
                     vtedajsim deterministom zobrala vietor s
                     plachiet. V sucasnosti som sa stretol z nazormi,
                     ze neurcitost nie je prekazkou deterministickeho
                     chapania sveta pretoze hovori o
                     nepostihnutelnosti stavu z principu nie vsak o
                     nahodnosti procesu. Podla mna tieto "filozoficke
                     posuny" maju znacny vplyv aj na rozumove
                     chapanie viery. Casto rozmyslam o vztahu
                     duchovneho (a teda slobodneho) k ostatnemu
                     hmotnemu.
                     
                     Viera
                     samozrejme prezentuje pohlad na tieto otazky
                     najme na slobodnu volu a samotneho Boha. Neda mi
                     vsak aby som sa nespytal niekolko otazok aj v
                     kontexte novych poznatkov v oblasti genetiky
                     (klonovanie) a fyziky.
                     
                      
                     
                     1. Mozno
                     hovorit o neuveritelnej dokonalosti cloveka
                     najme vo vztahu k Bohu, ked na hmotnu definiciu
                     postaci 600 megabyteov kompresovanych
                     informacii, co sa v pohode zmesti na jeden CD
                     disk (pocitane z retazca DNA)?
                     
                     2. 98% zhodnej
                     DNA s niektorymi primatmi. Mozne i ked zakazane
                     geneticke manipulacie. Kde je hranica? Geneticka
                     definicia je nutna (je jasne ze nie dostatocna)
                     ale kde najst rozlisenie. Nie je privela
                     genetickej podobnosti medzi clovekom a
                     niektorymi cicavcami?
                     
                     3. A napokon,
                     ako mam argumentovat v rozhovore so vzdelanym
                     ateistom. V diskusii o otazkach viery mi
                     neprotireci, len predstavuje model
                     deterministickeho sveta (akoby nahodne podobny
                     nasmu) v ktorom existuje mnoho nabozenstiev,
                     kazde z mnostvom dokazov o svojej pravde. A len
                     malo jedincov z tohto sveta si pripusti svoje
                     fakticke nebytie. Samozrejme je to cisto
                     hypoteticke, co je vsak zaujimave, z hladiska
                     vonkajsich prejavov takehoto sveta je jeho
                     determinizmus takmer nepozorovatelny.
                     
                     
                      
                     
                     Viem, ze rozum
                     je casto malo na pochopenie viery, ale napriek
                     [tomu] by som sa rad dozvedel odpovede
                     na niektore otazky, pretoze aj postoj k
                     filozofickym problemom ma vplyv na formu a
                     kvalitu vztahu clovek - Boh.
                     
                     Aby som
                     podciarkol dilematickost tychto uvah, pokusim sa
                     odpovedat si formou ktora je podobna cloveku
                     ktory nenachadza rozpornost v uvedenych
                     problemoch. Je to aj dokaz toho ako lahko sa
                     daju obist odpovede na otazky.
                     
                      
                     
                     Fiktivna (moja
                     vlastna) odpoved:
                     
                     Determinizmus
                     (kedysi chapany jednoducho - mechanicky) uz
                     davno nerobi problemy vzdelanemu veriacemu.
                     Slobodna vola, na ktorej je postavena osobitost
                     cloveka, bozieho diela, je nutnym (aj ked nie
                     postacujucim) predpokladom plnohodnotneho bytia.
                     Samotne pocatie, v akejkolvek forme, je
                     pozehnane Bohom, lebo len On dava zivot.
                     
                     
                     V tejto
                     suvislosti je porovnanie nejakej pametovej
                     kapacity potrebnej na ulozenie DNA uplne
                     smiesne. Nezalezi ci Boh vytvoril cloveka s
                     takymi alebo onakymi genmi, aku hmotnu formu mu
                     dal. Slobodna vola je pritomna v kazdej ludskej
                     bytosti. Maju ju aj osoby s tazkym mentalnym
                     postihnutim u ktorych deformacia predstavuje
                     prekazku prejavenia sa slobodnej vole nie jej
                     absenciu. 
                     
                     Moznost
                     genetickej manipulacie, kombinacie roznych genov
                     atd... , na tejto skutocnosti nic nemeni. Treba
                     vsak jasne povedat, ze podobne skutky su
                     postihovane nielen svetskymi zakonmi, ale su
                     obrovskym prehreskom proti najvecsiemu, Boziemu
                     zakonu. 
                     
                     Co sa tyka
                     predstavy nejakeho deterministickeho sveta a
                     jeho vonkajsich prejavov, ide o cisto
                     hypoteticku zalezitost. Je velmi lahke vytvarat
                     hypoteticke problemy a otazky, ktore len malo
                     pomozu v chapani viery. Viac by potesila snaha
                     hladat sulad nie rozpornost.
                     
                      
                     
                     Nuz, toto je
                     druh odpovede, ktora ma nemoze uspokojit. Preto
                     Vas prosim o vyjadrenie.
                     
                     S
                     pozdravom Peter
                     
                      
                     
                     J.
                     B.
                     
                     
                        
                           | 
                              Odpoved
                              
                            | 
                           
                              o.
                              Eirene
                            | 
                           
                              20.
                              nov 1999
                            | 
                        
                     
                      
                     
                     Más
                     pravdu, Peter, 
                     
                     takáto
                     odpoved by neuspokojila ani mna. Más
                     pravdu, ked Ta neuspokojuje ak niekto povie, ze
                     treba iba "hladat súlad a nie
                     rozpornost". To je fráza, ktorá sa
                     dnes papagájovite opakuje v rozlicnych
                     obmenách. Ved ako môzeme hladat
                     súlad, ak si neuvedomujeme (a teda
                     nepovieme), ze je tu nejaká rozpornost.
                     Ako ma môze napadnút urobit v izbe
                     poriadok, ak tam nevidím ziadny
                     neporiadok. Ak si budem zatvárat oci pred
                     neporiadkom v izbe a chlácholit sa tym,
                     ze niekde na policke v kúte sú tri
                     knihy pekne (súladne) ulozené, tym
                     situáciu v izbe nevyriesím.
                     
                     
                     Ak sa
                     môjmu rozumu predstavia dve veci ako
                     nesúladné, pricom by mali byt
                     súladné, nemôzem ho
                     uspokojit tym, ze tento rozpor jednoducho
                     zakryjem. Nás rozum túzi po pravde
                     tak ako zalúdok po jedle. Ak sa rozum
                     dozaduje odpovede na základné
                     zivotné otázky (a s tym
                     súvisiace), áno, nemôzeme mu
                     povedat, ze si len "vytvára
                     hypotetické problémy a
                     otázky", lebo ak mu odoprieme odpovede,
                     dopadne to ako s clovekom, ktorému
                     odoprieme potravu.
                     
                     Preto Tvoja
                     otázka, Peter, pre mnohych mozno velmi
                     komplikovaná, má svoje
                     opodstatnenie. Súhlasím, ze "aj
                     postoj k filozofickym problemom ma vplyv na
                     formu a kvalitu vztahu clovek - Boh."
                     
                     
                     Jedna z
                     teologickych axiom je, ze milost nenicí
                     prirodzenost. K prirodzenosti cloveka
                     patrí vysostne aj rozum. Viera
                     nenicí rozum a jeho poziadavky, naopak,
                     dáva mu, alebo ulahcuje mu dávat
                     si odpovede na vsetky podstatné
                     zivotné otazky.
                     
                     Hovorís,
                     ze casto rozmyslas o vztahoch duchovného
                     (slobodného) vo vztahu k ostatnému
                     hmotnému. Aj svoju otázku si
                     pomenoval: Determinizmus a viera. Ja by som ju
                     skôr pomenoval: Determinizmus a
                     slobodná vôla.
                     
                     Odpoved na
                     Tvoju otázku vidím v
                     princípe velmi jednoducho. Z
                     celého kontextu Tvojej otázky mi
                     vyplyva, ze Tvoj pojem duse je ciste
                     materiálny, ba v celom Tvojom dlhom texte
                     si slovo "dusa" ani raz nepouzil. V tomto je
                     cely problem a preto si nedokázes dat
                     uspokojivú odpoved na svoje
                     otázky.
                     
                     Dusa nie je iba
                     nejaky "duchovny" prejav materiálnych
                     pochodov. Dusa je celkom konkrétna vec,
                     odlísitelná, ba i
                     oddelitelná (pri smrti) od
                     ludského tela. Sloboda nie je vlastnostou
                     hmoty, ale ducha. 
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     Jestvovanie
                     duse nie je vôbec iba zálezitostou
                     viery. Jestvovanie duse ludia poznávali
                     dávno pred príchodom viery.
                     Presvedcenie v jestvovanie duse bolo vzdy a u
                     vsetkych narodov, co uz samo osebe je jednym z
                     dôkazov duse. Ale aby si pochopil, ze dusa
                     nie je iba nejaky prejav chemickych pochodov v
                     mozgu cloveka, a ze okrem materiálneho
                     sveta existuje aj duchovny, v ktorom
                     duchovné VECI sú prinajmenej tak
                     skutocné, ako povedzme kladivo v hmotnom
                     svete, zamysli sa nad nasledujúcimi
                     skutocnostami. 
                     
                     Fyzika
                     nás ucí, ze máme sedem
                     základnych fyzikálnych jednotiek:
                     
                     
                     
                           - dlzka
                           - meter (m), 
 
                           
                           - hmotnost
                           - kilogram (kg), 
 
                           
                           - cas
                           - sekunda (s), 
 
                           
                           - elektricky
                           prúd - ampér
                           (A),
 
                           
                           - termodynamická
                           teplota - kelvin (K) [celzius
                           (°C)], 
 
                           
                           - mnozstvo
                           substancie - mol (mol)
 
                           
                           - svietivost
                           - candela (cd)
 
                        
                     
                     
                     Vsetci vedci
                     sveta sa zhodli na tychto fyzikálnych
                     jednotkách. Nedokázali vymysliet
                     viac. Vsetky ostatné fyzikálne
                     jednotky sú iba odvodeniny tychto
                     základnych. Napríklad jednotkou
                     rychlosti je meter za sekundu (m/s), jednotkou
                     sily je newton - N - (m·kg·s-2),
                     atd.
                     
                     Na kazdú
                     hmotnú (fyzikálnu) vec je
                     mozné nasadit minimálne jednu
                     fyzikálnu jednotku. Máme pred
                     sebou napríklad knihu. Mozeme zistit
                     kolko má kilogramov, aké má
                     rozmery, akú teplotu, ba i svietivost
                     (hoci nasim ociam neviditelnú). Takto by
                     sme to mohli robit zaradom s tisícmi a
                     miliónmi dalsích
                     vecí.
                     
                     Ale teraz sa
                     opytam:
                     
                     Kolko metrov
                     má spravodlivost? Kolko kilogramov
                     má spravodlivost? Kolko sekúnd,
                     ampérov, kelvinov, molov alebo candiel?
                     
                     
                     Odpoved je
                     jednoznacná: Ziadnu z uvedenych
                     fyzikálnych jednotiek nie je mozné
                     aplikovat na vec, ktorej hovoríme
                     "spravodlivost". Je to totálne
                     nemozné!
                     
                     Ak pre
                     spravodlivost nemôzme zriadit ziadnu
                     fyzikálnu jednotku, znamená to, ze
                     spravodlivost nemôze byt hmotou. Ale ak
                     nie je hmotou, cím potom je? Je potom
                     spravodlivost NIECO? Lebo ak spravodlivost nie
                     je NIECO, potom by musela byt NIC. Medzi tymito
                     dvoma odpovedami niet tretej moznosti.
                     
                     
                     Ak povieme, ze
                     spravodlivost je nic, riadme sa tym a stojme si
                     za slovom, ze je naozaj NIC. Ak spravodlivost je
                     NIC, zvázme si dôsledky! Ak v
                     zamestnaní za tú istú
                     prácu dostanes o polovicku mensí
                     zárobok ako tvoji kolegovia,
                     nemôzes sa rozculovat, ze je to
                     nespravodlivé, lebo tvoj nadriadeny by ti
                     právom mohol povedat, ze sa rozculujes
                     pre nic, za nic. Ak spravodlivost je nic,
                     nemôzeme obvinovat Hitlera, alebo Husaina
                     z nespravodlivosti, lebo by sme ich neobvinovali
                     vlastne z nicoho. 
                     
                     Kazdy
                     stát má ministerstvo
                     spravodlivosti. K tomu má
                     fyzického cloveka (ministra
                     spravodlivosti), fyzickú budovu, kde by
                     minister s úradníkmi mohli
                     sídlit. Také ministerstvo
                     spotrebuje spústu materiálnych
                     vecí na svoje fungovanie, autá,
                     benzín, papiere, pocítace,
                     telefony, pece na vykurovanie
 A tá
                     celá spústa materiálnych
                     vecí je v sluzbe SPRAVODLIVOSTI. Ale ak
                     povieme, ze spravodlivost je NIC, potom minister
                     spravodlivosti by bol ministrom zbytocnych
                     vecí. 
                     
                     Nuz ak
                     nemôzme povedat, ze spravodlivost je
                     hmota, lebo by to bolo totálne
                     nevedecké, ani nemôzme povedat, ze
                     je to NIC (ústami môzme, ale
                     praktickym zivotom nemôzme, lebo by sme sa
                     tym úplne zosmiesnili), co je to
                     potom?
                     
                     Odpoved je
                     jediná: Spravodlivost je konkrétne
                     bytie, ale nie hmotné bytie. 
                     
                     Podobne by sme
                     sa mohli pytat dalej. Kolko kilogramov má
                     napríklad láska, krása,
                     dobro, priatelstvo, viera, atd. 
                     
                     Ale môzme
                     sa opytat aj, akú teplotu má
                     napríklad "lampa". Predpokladám,
                     ze sa opytas: Ktorá lampa? Ano,
                     tá, alebo tamta lampa má
                     urcitú teplotu, ale "lampa" ako
                     taká nemá ziadnu teplotu, lebo je
                     to nehmotny pojem.
                     
                     To, co JE, ale
                     nie je hmotné, môzes nazvat
                     akokolvek, na tom nezálezí, ale ja
                     sa budem drzat zauzívaného
                     termínu: DUCHOVNÉ
                     BYTIE.
                     
                     Ako teda
                     vidís, v nehmotnom (duchovnom) svete sme
                     doslova ponorení az po usi, len to
                     nevidíme. Keby sme to videli nasimi
                     fyzickymi ocami, nemohlo by to uz byt
                     duchovné. A predsa tieto veci mozno
                     "vidiet" uvazovaním mysle. Ale to sme uz
                     vlastne pri koreni celého
                     problému, lebo uz máme iba krok,
                     ked uvazovaním môzme "uvidiet" aj
                     ludskú dusu.
                     
                     Stará
                     axioma hovorí: Aká cinnost,
                     také bytie. Z povahy cinnosti
                     nejakého bytia usudzujeme na jeho
                     podstatu.
                     
                     Ak clovek
                     chápe duchovné (nehmotné)
                     veci, musí v nom byt cosi duchovné
                     (nehmotné). Lebo iba clovek chápe
                     lásku, spravodlivost, dôstojnost,
                     atd. Iba clovek chápe a vytvára
                     abstraktné (nehmotné) pojmy,
                     ktoré mu pomáhajú
                     vynaliezat techniku, lietat vo vesmíre a
                     plávat po dne oceánov,
                     písat básne a komponovat hudbu,
                     vracat sa tisícrocia do historie,
                     snívat o budúcnosti a rozmyslat o
                     vlastnej slobodnej vôli. Len clovek sa
                     môze rozhodovat pre dobro, alebo proti
                     nemu. Zvieratá toto vsetko nemajú,
                     lebo nemajú jednoducho dusu.
                     
                     Ked som
                     pracoval kedysi na JRD ako zootechnik, pozoroval
                     som ako krmicka dala silaz do valova pred jednu
                     kravu. Krava, ktorá bola vedla nej
                     priviazaná, sa so vsetkou silou
                     natahavala a dobíjala za potravou svojej
                     susedky. Ked prvá krava vyjedla vsetko z
                     valova, druhá sa prestala trhat na retazi
                     a spokojne stála ako predtym. Keby mala
                     dusu, musela by vidiet, ze krmenie bolo
                     nespravodlivé a zaiste by reagovala,
                     aspon tym, ze by zlostne zazerala na svoju
                     susedku, alebo by ju kopla. Nic také sa
                     nestalo.
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     Uvazovanie a
                     slobodné rozhodovanie, Peter, je
                     vlastnostou duse a nikdy nie tela
                     (hmoty).
                     
                     Z tohto
                     pohladu, sa celá Tvoja otázka bude
                     javit inác.
                     
                     Nemôzem
                     súhlasit s tym, ze by kvantova teoria
                     zobrala deterministom vietor z plachiet. Ak
                     nepripustime jestvovanie ludského ducha,
                     neostane nám nic iné iba
                     neúprosny determinizmus.
                     
                     Determinizmus
                     (pre tych, co to nevedia) znamená
                     predurcenost. Predstavme si biliardovy
                     stôl a na nom gule. Hrác zahraje
                     jednu gulu a tá vrazí do dalsej a
                     tá zase do dalsej, atd. Druhá
                     gula, povedzme, sa odraza od prvej. Jej odraz a
                     smer závisí od toho, ako a pod
                     akym uhlom ju prvá gula udrela. Ak
                     podmienky budú vzdy rovnaké,
                     druhá gula sa odrazí vzdy tym
                     istym spôsobom. Tomu hovoríme, ze
                     jej smer, rychlost (atd), sú
                     determinované prvou gulou. Pohyb tretej
                     gule je determinovany druhou gulou, atd. Ziadna
                     gula si nemôze "zmysliet" (a to je
                     celé jadro veci), ze bude letiet
                     inác, nez ju tá
                     predchádzajúca postrcila, - je to
                     proste nemozné. 
                     
                     Ak teraz
                     uvazujeme nie o biliardovych guliach ale o
                     atomoch vesmíru, situácia je
                     tá istá. Ziadny atom si
                     nemôze "zmysliet", ze bude letiet
                     inác nez ho ten
                     predchádzajúci postrcil. Ak by sme
                     zobrali do úvahy vsetky atomy vesmiru,
                     ich momentálnu polohu, smer, rychlost,
                     atd.
 bolo by mozné vypocítat
                     stav v akom sa atómy budú
                     nachádzat o jednu sekundu, o jednu
                     hodinu, alebo aj o milion rokov. Teda ich stav v
                     ktoromkolvek case je predom urceny
                     (determinovany) terajsím stavom.
                     Práve tak terajsí stav atomov bol
                     urceny predoslym stavom (nech by to bolo aj pred
                     milion rokmi). 
                     
                     Toto je teda
                     determinizmus. Ak niet ducha, opakujem, potom
                     nám neostáva nic iné iba
                     prísny determinizmus, t.j. vsetko je
                     predom urcené predoslym stavom. Nemohli
                     by sme obvinovat zlocincov zo zlocinov, lebo
                     atomy, ktoré ich (zlocincov) tvorili
                     museli byt nutne v polohe, v akej pri "zlocine"
                     boli. Podobne ani "spravodliví" sa
                     nemôzu chválit, lebo aj oni museli
                     byt nutne "spravodlivymi".
                     
                     Problém
                     ateistov je vlastne v tom, ze "veria" iba v
                     hmotu, ale na druhej strane je vsetkym
                     evidentné, ze clovek má slobodu.
                     Preto potrebujú vysvetlit túto
                     slobodu, bez toho, aby pripustili ducha.
                     Prísny determinizmus v makrosvete je
                     prílis zrejmy, nuz sa
                     zahrabávajú do mikrosveta, kde, ak
                     seba nemôzu presvedcit, aspon inych,
                     ktorí sa v nom nevedia orientovat,
                     dopletú.
                     
                     Preto opakujem,
                     ziadna kvantova teoria na principe kauzality
                     (prícinnosti) nic nemení.
                     Determinizmus (ci kauzalita) v hmotnom svete
                     nepozná a nemôze mat ziadnu
                     vynimku, ci sa uz jedná o
                     rozpínanie vesmíru, slnecnú
                     sústavu, biliardové gule, atomy,
                     alebo i tie najmensie kvantá. Ateisti sa
                     snazia zavrtat do hlbok hmoty ako krtkovia a
                     zakryt sa nou, aby nemuseli prijat slnko pravdy
                     o duchovnom svete. 
                     
                     Ak sa
                     hovorí o "kvantovej teorii", tak je to
                     teoria a nie vedecká istota. Tym vsak
                     nemienim hovorit nic proti kvantovej teorii po
                     stránke moznych fyzikálnych
                     vysledkov, ale proti tym, ktorí
                     nálepku kvantovej teorie
                     pouzívajú na svoju zlú
                     filozofiu. Ak sa snazia nahovorit ludom akysi
                     pojem "neurcitosti", bohuzial vyjadrujú
                     tym len svoju nevedomost. Uz dávano ktosi
                     povedal, ze "náhoda" je iba
                     neznáma prícina známeho
                     úcinku.
                     
                     Clovek to nie
                     je iba telo, ale telo a dusa. Telo v
                     porovnaní s dusou predstavuje iba akoby
                     vrcholec ladovca ludskej bytosti. Preto aj ked
                     pripustím, ze genetická
                     informácia sa zmestí na jedno
                     CDecko je to vzdy len "vrcholec ladovca". A je
                     to vzdy slabé prirovnanie, lebo duch je
                     podstatne iná kategoria ako hmota. Jedna
                     dusa je kvalitatívne vyssie nez cely
                     vesmír dohromady. 
                     
                     Na adresu toho
                     CDecka este tolko, ze genetická
                     informácia este neznamená
                     aktuálne jestvujúce ludské
                     telo vytvorené podla tejto
                     informácie. Ako vidís, aj o tom by
                     sa dalo este uvazovat. Je vsak absolútne
                     isté, ze informácia o ludskej dusi
                     sa nezmestí ani na milion
                     CDeciek.
                     
                     Jestvovanie
                     ludskej duse, ak sme chápali,
                     môzeme spoznat aj púhym rozumovym
                     uvazovaním. Ale viera nám
                     prinása este tretí aspekt ludskej
                     bytosti. Clovek môze mat v sebe este
                     milost posväcujúcu. Je to skutocny
                     Bozí zivot v nás. Milost
                     posväcujúca prevysuje prirodzeny
                     zivot duse asi tak, ako dusa prevysuje hmotu.
                     Preto môzeme povedat, ze telo aj s dusou
                     je len vrcholcom ladovca zivota cloveka v
                     posväcujúcej milosti.
                     
                     Zdá sa
                     Ti este vzdy, Peter, ze clovek je iba
                     CDecko?
                     
                     Boh nás
                     stvoril na svoju podobu. Raz to tam
                     uvidíme a budeme zasnút nad
                     velkostou Bozieho diela. Teraz tu na zemi
                     máme hladiet na jeho diela nasimi
                     fyzickymi ocami, ocami rozumu a aj ocami viery.
                     
                     
                     Jeho svetlo k
                     nám prichádza skrze Jeho Cirkev,
                     napríklad aj v otázkach
                     dovolenosti alebo nedovolenosti zasahovania do
                     genetického materiálu cloveka.
                     Myslím si, ze hranica zásahov do
                     genetického materiálu cloveka
                     spocíva v práve cloveka mat
                     svojich prirodzenych rodicov, mat svojho otca a
                     svoju matku, pocat sa a narodit z ich
                     lásky.
                     
                     Matka
                     Bozia prihováraj sa za
                     nás.
                     
                     o.
                     Eirene
                     
                     
                     
                     
                     
                     V tejto súvislosti vid aj otázku
                     56