R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V

50

OTÁZKY
Zoznam vsetkych otázok
1- 50
50 - 100
101 - 150
151-200



CLÁNKY - ZOZNAM

REDEMPTORISTI-CSSR

Z DIEL SV. ALFONZA

Ikona Matky Ustavicnej Pomoci

Môj prvy katechizmus

MODLITBY

Iné LINKY pre Vás

Základné informácie o nasej stránke

OTÁZKY

50

 

Otázka

Determinizmus a viera

16. nov 1999

Ked kvantova teoria prisla s pojmom neurcitosti mnohym vtedajsim deterministom zobrala vietor s plachiet. V sucasnosti som sa stretol z nazormi, ze neurcitost nie je prekazkou deterministickeho chapania sveta pretoze hovori o nepostihnutelnosti stavu z principu nie vsak o nahodnosti procesu. Podla mna tieto "filozoficke posuny" maju znacny vplyv aj na rozumove chapanie viery. Casto rozmyslam o vztahu duchovneho (a teda slobodneho) k ostatnemu hmotnemu.

Viera samozrejme prezentuje pohlad na tieto otazky najme na slobodnu volu a samotneho Boha. Neda mi vsak aby som sa nespytal niekolko otazok aj v kontexte novych poznatkov v oblasti genetiky (klonovanie) a fyziky.

 

1. Mozno hovorit o neuveritelnej dokonalosti cloveka najme vo vztahu k Bohu, ked na hmotnu definiciu postaci 600 megabyteov kompresovanych informacii, co sa v pohode zmesti na jeden CD disk (pocitane z retazca DNA)?

2. 98% zhodnej DNA s niektorymi primatmi. Mozne i ked zakazane geneticke manipulacie. Kde je hranica? Geneticka definicia je nutna (je jasne ze nie dostatocna) ale kde najst rozlisenie. Nie je privela genetickej podobnosti medzi clovekom a niektorymi cicavcami?

3. A napokon, ako mam argumentovat v rozhovore so vzdelanym ateistom. V diskusii o otazkach viery mi neprotireci, len predstavuje model deterministickeho sveta (akoby nahodne podobny nasmu) v ktorom existuje mnoho nabozenstiev, kazde z mnostvom dokazov o svojej pravde. A len malo jedincov z tohto sveta si pripusti svoje fakticke nebytie. Samozrejme je to cisto hypoteticke, co je vsak zaujimave, z hladiska vonkajsich prejavov takehoto sveta je jeho determinizmus takmer nepozorovatelny.

 

Viem, ze rozum je casto malo na pochopenie viery, ale napriek [tomu] by som sa rad dozvedel odpovede na niektore otazky, pretoze aj postoj k filozofickym problemom ma vplyv na formu a kvalitu vztahu clovek - Boh.

Aby som podciarkol dilematickost tychto uvah, pokusim sa odpovedat si formou ktora je podobna cloveku ktory nenachadza rozpornost v uvedenych problemoch. Je to aj dokaz toho ako lahko sa daju obist odpovede na otazky.

 

Fiktivna (moja vlastna) odpoved:

Determinizmus (kedysi chapany jednoducho - mechanicky) uz davno nerobi problemy vzdelanemu veriacemu. Slobodna vola, na ktorej je postavena osobitost cloveka, bozieho diela, je nutnym (aj ked nie postacujucim) predpokladom plnohodnotneho bytia. Samotne pocatie, v akejkolvek forme, je pozehnane Bohom, lebo len On dava zivot.

V tejto suvislosti je porovnanie nejakej pametovej kapacity potrebnej na ulozenie DNA uplne smiesne. Nezalezi ci Boh vytvoril cloveka s takymi alebo onakymi genmi, aku hmotnu formu mu dal. Slobodna vola je pritomna v kazdej ludskej bytosti. Maju ju aj osoby s tazkym mentalnym postihnutim u ktorych deformacia predstavuje prekazku prejavenia sa slobodnej vole nie jej absenciu.

Moznost genetickej manipulacie, kombinacie roznych genov atd... , na tejto skutocnosti nic nemeni. Treba vsak jasne povedat, ze podobne skutky su postihovane nielen svetskymi zakonmi, ale su obrovskym prehreskom proti najvecsiemu, Boziemu zakonu.

Co sa tyka predstavy nejakeho deterministickeho sveta a jeho vonkajsich prejavov, ide o cisto hypoteticku zalezitost. Je velmi lahke vytvarat hypoteticke problemy a otazky, ktore len malo pomozu v chapani viery. Viac by potesila snaha hladat sulad nie rozpornost.

 

Nuz, toto je druh odpovede, ktora ma nemoze uspokojit. Preto Vas prosim o vyjadrenie.

S pozdravom Peter

 

J. B.

Odpoved
o. Eirene
20. nov 1999

Más pravdu, Peter,

takáto odpoved by neuspokojila ani mna. Más pravdu, ked Ta neuspokojuje ak niekto povie, ze treba iba "hladat súlad a nie rozpornost". To je fráza, ktorá sa dnes papagájovite opakuje v rozlicnych obmenách. Ved ako môzeme hladat súlad, ak si neuvedomujeme (a teda nepovieme), ze je tu nejaká rozpornost. Ako ma môze napadnút urobit v izbe poriadok, ak tam nevidím ziadny neporiadok. Ak si budem zatvárat oci pred neporiadkom v izbe a chlácholit sa tym, ze niekde na policke v kúte sú tri knihy pekne (súladne) ulozené, tym situáciu v izbe nevyriesím.

Ak sa môjmu rozumu predstavia dve veci ako nesúladné, pricom by mali byt súladné, nemôzem ho uspokojit tym, ze tento rozpor jednoducho zakryjem. Nás rozum túzi po pravde tak ako zalúdok po jedle. Ak sa rozum dozaduje odpovede na základné zivotné otázky (a s tym súvisiace), áno, nemôzeme mu povedat, ze si len "vytvára hypotetické problémy a otázky", lebo ak mu odoprieme odpovede, dopadne to ako s clovekom, ktorému odoprieme potravu.

Preto Tvoja otázka, Peter, pre mnohych mozno velmi komplikovaná, má svoje opodstatnenie. Súhlasím, ze "aj postoj k filozofickym problemom ma vplyv na formu a kvalitu vztahu clovek - Boh."

Jedna z teologickych axiom je, ze milost nenicí prirodzenost. K prirodzenosti cloveka patrí vysostne aj rozum. Viera nenicí rozum a jeho poziadavky, naopak, dáva mu, alebo ulahcuje mu dávat si odpovede na vsetky podstatné zivotné otazky.

Hovorís, ze casto rozmyslas o vztahoch duchovného (slobodného) vo vztahu k ostatnému hmotnému. Aj svoju otázku si pomenoval: Determinizmus a viera. Ja by som ju skôr pomenoval: Determinizmus a slobodná vôla.

Odpoved na Tvoju otázku vidím v princípe velmi jednoducho. Z celého kontextu Tvojej otázky mi vyplyva, ze Tvoj pojem duse je ciste materiálny, ba v celom Tvojom dlhom texte si slovo "dusa" ani raz nepouzil. V tomto je cely problem a preto si nedokázes dat uspokojivú odpoved na svoje otázky.

Dusa nie je iba nejaky "duchovny" prejav materiálnych pochodov. Dusa je celkom konkrétna vec, odlísitelná, ba i oddelitelná (pri smrti) od ludského tela. Sloboda nie je vlastnostou hmoty, ale ducha.


Jestvovanie duse nie je vôbec iba zálezitostou viery. Jestvovanie duse ludia poznávali dávno pred príchodom viery. Presvedcenie v jestvovanie duse bolo vzdy a u vsetkych narodov, co uz samo osebe je jednym z dôkazov duse. Ale aby si pochopil, ze dusa nie je iba nejaky prejav chemickych pochodov v mozgu cloveka, a ze okrem materiálneho sveta existuje aj duchovny, v ktorom duchovné VECI sú prinajmenej tak skutocné, ako povedzme kladivo v hmotnom svete, zamysli sa nad nasledujúcimi skutocnostami.

Fyzika nás ucí, ze máme sedem základnych fyzikálnych jednotiek:

dlzka - meter (m),
hmotnost - kilogram (kg),
cas - sekunda (s),
elektricky prúd - ampér (A),
termodynamická teplota - kelvin (K) [celzius (°C)],
mnozstvo substancie - mol (mol)
svietivost - candela (cd)

Vsetci vedci sveta sa zhodli na tychto fyzikálnych jednotkách. Nedokázali vymysliet viac. Vsetky ostatné fyzikálne jednotky sú iba odvodeniny tychto základnych. Napríklad jednotkou rychlosti je meter za sekundu (m/s), jednotkou sily je newton - N - (m·kg·s-2), atd.

Na kazdú hmotnú (fyzikálnu) vec je mozné nasadit minimálne jednu fyzikálnu jednotku. Máme pred sebou napríklad knihu. Mozeme zistit kolko má kilogramov, aké má rozmery, akú teplotu, ba i svietivost (hoci nasim ociam neviditelnú). Takto by sme to mohli robit zaradom s tisícmi a miliónmi dalsích vecí.

Ale teraz sa opytam:

Kolko metrov má spravodlivost? Kolko kilogramov má spravodlivost? Kolko sekúnd, ampérov, kelvinov, molov alebo candiel?

Odpoved je jednoznacná: Ziadnu z uvedenych fyzikálnych jednotiek nie je mozné aplikovat na vec, ktorej hovoríme "spravodlivost". Je to totálne nemozné!

Ak pre spravodlivost nemôzme zriadit ziadnu fyzikálnu jednotku, znamená to, ze spravodlivost nemôze byt hmotou. Ale ak nie je hmotou, cím potom je? Je potom spravodlivost NIECO? Lebo ak spravodlivost nie je NIECO, potom by musela byt NIC. Medzi tymito dvoma odpovedami niet tretej moznosti.

Ak povieme, ze spravodlivost je nic, riadme sa tym a stojme si za slovom, ze je naozaj NIC. Ak spravodlivost je NIC, zvázme si dôsledky! Ak v zamestnaní za tú istú prácu dostanes o polovicku mensí zárobok ako tvoji kolegovia, nemôzes sa rozculovat, ze je to nespravodlivé, lebo tvoj nadriadeny by ti právom mohol povedat, ze sa rozculujes pre nic, za nic. Ak spravodlivost je nic, nemôzeme obvinovat Hitlera, alebo Husaina z nespravodlivosti, lebo by sme ich neobvinovali vlastne z nicoho.

Kazdy stát má ministerstvo spravodlivosti. K tomu má fyzického cloveka (ministra spravodlivosti), fyzickú budovu, kde by minister s úradníkmi mohli sídlit. Také ministerstvo spotrebuje spústu materiálnych vecí na svoje fungovanie, autá, benzín, papiere, pocítace, telefony, pece na vykurovanie… A tá celá spústa materiálnych vecí je v sluzbe SPRAVODLIVOSTI. Ale ak povieme, ze spravodlivost je NIC, potom minister spravodlivosti by bol ministrom zbytocnych vecí.

Nuz ak nemôzme povedat, ze spravodlivost je hmota, lebo by to bolo totálne nevedecké, ani nemôzme povedat, ze je to NIC (ústami môzme, ale praktickym zivotom nemôzme, lebo by sme sa tym úplne zosmiesnili), co je to potom?

Odpoved je jediná: Spravodlivost je konkrétne bytie, ale nie hmotné bytie.

Podobne by sme sa mohli pytat dalej. Kolko kilogramov má napríklad láska, krása, dobro, priatelstvo, viera, atd.

Ale môzme sa opytat aj, akú teplotu má napríklad "lampa". Predpokladám, ze sa opytas: Ktorá lampa? Ano, tá, alebo tamta lampa má urcitú teplotu, ale "lampa" ako taká nemá ziadnu teplotu, lebo je to nehmotny pojem.

To, co JE, ale nie je hmotné, môzes nazvat akokolvek, na tom nezálezí, ale ja sa budem drzat zauzívaného termínu: DUCHOVNÉ BYTIE.

Ako teda vidís, v nehmotnom (duchovnom) svete sme doslova ponorení az po usi, len to nevidíme. Keby sme to videli nasimi fyzickymi ocami, nemohlo by to uz byt duchovné. A predsa tieto veci mozno "vidiet" uvazovaním mysle. Ale to sme uz vlastne pri koreni celého problému, lebo uz máme iba krok, ked uvazovaním môzme "uvidiet" aj ludskú dusu.

Stará axioma hovorí: Aká cinnost, také bytie. Z povahy cinnosti nejakého bytia usudzujeme na jeho podstatu.

Ak clovek chápe duchovné (nehmotné) veci, musí v nom byt cosi duchovné (nehmotné). Lebo iba clovek chápe lásku, spravodlivost, dôstojnost, atd. Iba clovek chápe a vytvára abstraktné (nehmotné) pojmy, ktoré mu pomáhajú vynaliezat techniku, lietat vo vesmíre a plávat po dne oceánov, písat básne a komponovat hudbu, vracat sa tisícrocia do historie, snívat o budúcnosti a rozmyslat o vlastnej slobodnej vôli. Len clovek sa môze rozhodovat pre dobro, alebo proti nemu. Zvieratá toto vsetko nemajú, lebo nemajú jednoducho dusu.

Ked som pracoval kedysi na JRD ako zootechnik, pozoroval som ako krmicka dala silaz do valova pred jednu kravu. Krava, ktorá bola vedla nej priviazaná, sa so vsetkou silou natahavala a dobíjala za potravou svojej susedky. Ked prvá krava vyjedla vsetko z valova, druhá sa prestala trhat na retazi a spokojne stála ako predtym. Keby mala dusu, musela by vidiet, ze krmenie bolo nespravodlivé a zaiste by reagovala, aspon tym, ze by zlostne zazerala na svoju susedku, alebo by ju kopla. Nic také sa nestalo.


Uvazovanie a slobodné rozhodovanie, Peter, je vlastnostou duse a nikdy nie tela (hmoty).

Z tohto pohladu, sa celá Tvoja otázka bude javit inác.

Nemôzem súhlasit s tym, ze by kvantova teoria zobrala deterministom vietor z plachiet. Ak nepripustime jestvovanie ludského ducha, neostane nám nic iné iba neúprosny determinizmus.

Determinizmus (pre tych, co to nevedia) znamená predurcenost. Predstavme si biliardovy stôl a na nom gule. Hrác zahraje jednu gulu a tá vrazí do dalsej a tá zase do dalsej, atd. Druhá gula, povedzme, sa odraza od prvej. Jej odraz a smer závisí od toho, ako a pod akym uhlom ju prvá gula udrela. Ak podmienky budú vzdy rovnaké, druhá gula sa odrazí vzdy tym istym spôsobom. Tomu hovoríme, ze jej smer, rychlost (atd), sú determinované prvou gulou. Pohyb tretej gule je determinovany druhou gulou, atd. Ziadna gula si nemôze "zmysliet" (a to je celé jadro veci), ze bude letiet inác, nez ju tá predchádzajúca postrcila, - je to proste nemozné.

Ak teraz uvazujeme nie o biliardovych guliach ale o atomoch vesmíru, situácia je tá istá. Ziadny atom si nemôze "zmysliet", ze bude letiet inác nez ho ten predchádzajúci postrcil. Ak by sme zobrali do úvahy vsetky atomy vesmiru, ich momentálnu polohu, smer, rychlost, atd.… bolo by mozné vypocítat stav v akom sa atómy budú nachádzat o jednu sekundu, o jednu hodinu, alebo aj o milion rokov. Teda ich stav v ktoromkolvek case je predom urceny (determinovany) terajsím stavom. Práve tak terajsí stav atomov bol urceny predoslym stavom (nech by to bolo aj pred milion rokmi).

Toto je teda determinizmus. Ak niet ducha, opakujem, potom nám neostáva nic iné iba prísny determinizmus, t.j. vsetko je predom urcené predoslym stavom. Nemohli by sme obvinovat zlocincov zo zlocinov, lebo atomy, ktoré ich (zlocincov) tvorili museli byt nutne v polohe, v akej pri "zlocine" boli. Podobne ani "spravodliví" sa nemôzu chválit, lebo aj oni museli byt nutne "spravodlivymi".

Problém ateistov je vlastne v tom, ze "veria" iba v hmotu, ale na druhej strane je vsetkym evidentné, ze clovek má slobodu. Preto potrebujú vysvetlit túto slobodu, bez toho, aby pripustili ducha. Prísny determinizmus v makrosvete je prílis zrejmy, nuz sa zahrabávajú do mikrosveta, kde, ak seba nemôzu presvedcit, aspon inych, ktorí sa v nom nevedia orientovat, dopletú.

Preto opakujem, ziadna kvantova teoria na principe kauzality (prícinnosti) nic nemení. Determinizmus (ci kauzalita) v hmotnom svete nepozná a nemôze mat ziadnu vynimku, ci sa uz jedná o rozpínanie vesmíru, slnecnú sústavu, biliardové gule, atomy, alebo i tie najmensie kvantá. Ateisti sa snazia zavrtat do hlbok hmoty ako krtkovia a zakryt sa nou, aby nemuseli prijat slnko pravdy o duchovnom svete.

Ak sa hovorí o "kvantovej teorii", tak je to teoria a nie vedecká istota. Tym vsak nemienim hovorit nic proti kvantovej teorii po stránke moznych fyzikálnych vysledkov, ale proti tym, ktorí nálepku kvantovej teorie pouzívajú na svoju zlú filozofiu. Ak sa snazia nahovorit ludom akysi pojem "neurcitosti", bohuzial vyjadrujú tym len svoju nevedomost. Uz dávano ktosi povedal, ze "náhoda" je iba neznáma prícina známeho úcinku.

Clovek to nie je iba telo, ale telo a dusa. Telo v porovnaní s dusou predstavuje iba akoby vrcholec ladovca ludskej bytosti. Preto aj ked pripustím, ze genetická informácia sa zmestí na jedno CDecko je to vzdy len "vrcholec ladovca". A je to vzdy slabé prirovnanie, lebo duch je podstatne iná kategoria ako hmota. Jedna dusa je kvalitatívne vyssie nez cely vesmír dohromady.

Na adresu toho CDecka este tolko, ze genetická informácia este neznamená aktuálne jestvujúce ludské telo vytvorené podla tejto informácie. Ako vidís, aj o tom by sa dalo este uvazovat. Je vsak absolútne isté, ze informácia o ludskej dusi sa nezmestí ani na milion CDeciek.

Jestvovanie ludskej duse, ak sme chápali, môzeme spoznat aj púhym rozumovym uvazovaním. Ale viera nám prinása este tretí aspekt ludskej bytosti. Clovek môze mat v sebe este milost posväcujúcu. Je to skutocny Bozí zivot v nás. Milost posväcujúca prevysuje prirodzeny zivot duse asi tak, ako dusa prevysuje hmotu. Preto môzeme povedat, ze telo aj s dusou je len vrcholcom ladovca zivota cloveka v posväcujúcej milosti.

Zdá sa Ti este vzdy, Peter, ze clovek je iba CDecko?

Boh nás stvoril na svoju podobu. Raz to tam uvidíme a budeme zasnút nad velkostou Bozieho diela. Teraz tu na zemi máme hladiet na jeho diela nasimi fyzickymi ocami, ocami rozumu a aj ocami viery.

Jeho svetlo k nám prichádza skrze Jeho Cirkev, napríklad aj v otázkach dovolenosti alebo nedovolenosti zasahovania do genetického materiálu cloveka. Myslím si, ze hranica zásahov do genetického materiálu cloveka spocíva v práve cloveka mat svojich prirodzenych rodicov, mat svojho otca a svoju matku, pocat sa a narodit z ich lásky.

Matka Bozia prihováraj sa za nás.

o. Eirene


V tejto súvislosti vid aj otázku 56

HOME

Ak chcete byt informovaní o novych otázkach a clánkoch na stránke Redemptio-Vykúpenie (táto nasa stránka) napíste nám to (napr.: Prosím, informujte ma o novinkach na stránke R-V). Alebo môzete to aj zrusit (napr.: Prosím, neposielajte mi uz informácie)

Nase emaily:

st.maryschurch@rogers.com

mbc24@globalserve.net

Tu posielajte aj svoje OTÁZKY

HOME
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
Otázky 151-200