|
Otázka
- 111
|
Pasie
- mnohé telá zosnulych
svätych vstali z mrtvych
|
26.
marec 2002
|
Pochvaleny
bud Jezis Kristus,
otec
Eirene,
v nedelnych
pasiach som pocul, citujem Mt 27:51-53
A hla,
chrámová Opona sa roztrhla vo dvoje
odvrchu az dospodku. Zem sa triasla a skaly sa
pukali. Otvorili sa hroby a mnohé
telá zosnulych svätych vstali z
mrtvych. Vysli z hrobov a po jeho vzkriesení
prisli do svätého mesta a
ukázali sa mnohym."
prosim ako sa
vysvetluje ono "tela zosnulych svatych vstali z
mrtvych"? O co tam vlastne slo? Ved jediny, kto "z
mrtvych vstal" je Jezis Kristus !!!!!!!
ooo, ano, ano,
aj Lazar, aj to dievca (momentalne si nespomeniem)
spominane v pisme, ale to bolo vyslovene na popud
Jezisa,
to co spomina
Matus, mi akosi nesedi,
prepacte,
pozehnanyy a
pokojny Velky tyzden Vam vsetkym
dakujem
richard
Odpoved
|
o.
Eirene
|
6.
aug. 2002
|
Ahoj
Richard!
Tá Tvoja
otázka je velmi dobrá a ako tu dalej
môzes vidiet, uvazovali o nej velkí
svätci.
Najprv si
ujasnime pojmy. Vzkriesit z mrtvych má dva
vyznamy. Vzkriesit spät do tohto zivota (ako aj
sám spomínas napríklad
Lazára, Jairovu dcéru, naimského
mládenca) a vzkriesit pre zivot vecny, pre
neporusitelnost.
Dalej, z
uvedeného textu Písma nie je
úplne jasné, ci telá zosnutych
svätych vstali pred alebo po vzkriesení
Jezisa Krista, lebo je mozné chápat text
aj v tom zmysle, ze vysli z hrobov po jeho
vzkriesení.
Ak by sme
pripustili, ze svätí vstali k
neporusitelnému zivotu, tazko by sme mohli
pripustit, ze vstali pred Kristom (teda v momente jeho
smrti), lebo Kristus je prvotinou, teda prvym zo
vzkriesenych:
Ale
Kristus vstal z mrtvych, prvotina
zosnulych. Lebo ako je skrze cloveka smrt, tak je
skrze cloveka aj zmrtvychvstanie. Ved ako vsetci
umierajú v Adamovi, tak zasa vsetci
ozijú v Kristovi. Ale kazdy
v poradí, aké mu patrí:
prvotinou je Kristus; potom, pri jeho
príchode, tí, co patria Kristovi. (1
Kor 15:20-23)
Ak vstali k
smrtelnému zivotu, to znamená museli
znovu zomriet, potom je to este jasnejsie, lebo
Kristus je prvym zo zosnulych vzkrieseny v
neporusitelnosti tela. Ich vzkriesenie, ako to v
dalsom citáte mozno vidiet, malo ten isty
vyznam ako vzkriesenie Lazára, totiz potvrdit
pravdu o vzkriesení pre vecnost, ktoré
práve dosiahol Kristus a udeje sa na konci
sveta so vsetkymi krestanmi.
Sv.
Tomás Akvinsky (*1225 alebo 1227 + 7. marca
1274) vo svojej Teologickej Summe píse o tomto
probléme takto:
Jestvujú
dva názory ohladom tych, ktory vstali z
mrtvych s Kristom. Niektorí sú
presvedcení, ze povstali k zivotu, aby uz
viac nezomreli, lebo by to bolo pre nich
väcsím utrpením opät
zomriet ako vôbec nevstat z mrtvych. Podla
tohto pohladu, ako to vidí Hieronym ohladom
Mt 27:52-53, musíme chápat, ze
"nevstali prv nez vstal nás Pán".
Preto evanjelista hovorí, ze
"vysli z
hrobov a po jeho vzkriesení prisli do
svätého mesta a ukázali sa
mnohym."
Ale Augustín (Ep. ad Evod. clxiv) na tento
názor hovorí: "Viem, ze niektorym sa
zdá, ze smrtou Krista Pána bolo onym
spravodlivym dané to isté
vzkriesenie, aké je nám
prislúbené na konci. A ak neusnuli
znova odloziac svoje telá, ostáva
nám vysvetlit ako sa má
chápat, ze Kristus je "prvorodenym z
mrtvych", ak ho tolkí predisli vo
vzkriesení. Nuz ak by niekto povedal, ze
toto bolo povedané v
ocakávaní, takze by sme rozumeli, ze
hroby boli otvorené pri zemetrasení,
ked Kristus este visel na krízi, ale ze
telá svätych nevstali vtedy, ale potom,
ked on vstal, ostáva nám tu vzdy
tazkost - ako je mozné, ze Peter naznacuje,
ze to bolo predpovedané nie o
Dávidovi, ale o Kristovi, ze jeho telo
neuzrie porusenie, kedze Dávidov hrob mali u
seba. A tak ich nepresvedcil, ak Dávidovo
telo tam uz viac nebolo. Lebo aj ked vstal skoro po
smrti a jeho telo neuzrelo porusenie, jeho hrob
mohol zostat. Zdá sa vsak tazko verit, ze by
Dávid, z ktorého potomstva prisiel
Kristus, nebol medzi tymi spravodlivymi, ak im bolo
udelené vecné vzkriesenie. Aj ten
vyrok v liste Hebrejom (11:40) ohladom
dávnych spravodlivych by bolo tazko
vysvetlit, "aby
nedosiahli dokonalost bez
nás",
ak uz boli utvrdení v neporusitelnosti
vzkriesenia, ktoré je
prislúbené na konci, ked budeme
urobení dokonalymi." Takze sa zdá, ze
Augustín myslí to v tom zmysle, ze
vstali, aby opät zomreli. V tomto zmysle tiez
Hieronym v komentári na Matúsa
(27:52-53) hovorí: "Ako Lazár vstal,
tak aj telá mnohych svätych vstali, aby
mohli byt svedkami vzkriesenému Kristovi".
Avsak v kázni o Nanebovzatí [Ep.
ix ad Paul. et Eustoch.; jedna z prác o
ktorej sa predpokladá a pripisuje sa sv.
Hieronymovi] sa zdá, ze ponecháva
zálezitost v dvojznacnosti. Ale
Augustínove dôvody sa zdajú byt
presvedcivejsie.
Sv.
Tomás Akvinsky a sv. Augustín (*354 +28.
august 430), ako vidís, sú toho
názoru, ze telá svätych,
ktoré vstali, museli znovu zomriet. Teda ich
vzkriesenie nebolo to isté ako Jezisovo
vzkriesenie.
Zahladiac sa do
piateho a trinásteho storocia, na
zaujímavú zhodu vo vysvetlovaní
tohto miesta, zaujímavo padne stanovisko Cirkvi
z dvadsiateho storocia reprezentované
Katechizmom katolíckej Cirkvi
(1994):
Nanebovzatie
presvätej Panny je vynimocnou
úcastou na zmrtvychvstaní jej Syna a
anticipovaním vzkriesenia ostatnych
krestanov. (Katechizmus katolíckej
Cirkvi, paragraf 966)
Katechizmus
nám hovorí, ze telo Panny Márie
má VYNIMOCNÚ úcast na
zmrtvychvstaní jej Syna a je
ANTICIPOVANÍM vzkriesenia ostatnych
krestanov.
Katechizmus v
inych jazykoch, najmä latinsky, tu hovorí
presnejsie o "JEDINECNEJ" úcasti na
zmrtvychvstaní jej Syna.
Sanctae
Virginis Assumptio est
singularis participatio
Resurrectionis Filii sui et anticipatio
resurrectionis ceterorum christianorum:
Toto je velkym,
myslím si, argumentom, ktory podporuje
stanovisko sv. Tomása a sv. Augustína.
"Jedinecná" úcast dáva najavo, ze
Mária je zrejme jediná, ktorá
dosiahla to isté vzkriesenie ako jej Syn Jezis.
Okrem toho tu katechizmus hovorí, ze je to to,
co sa stane s ostatnymi krestanmi na konci
sveta.
S
pozdravom
o.
Eirene
Doplnenie
tejto otázky vid pod císlom 121
(klikni).
|
|