|
Otázka
- 115
|
Mimomaternicové
tehotenstvo
|
15.
júl 2002
|
Slava
Isusu Cristu!
Ako sa mate?
Mala som
chvilocku cas popozerat vynovenu stranku. Uputala ma
jedna Vasa odpoved o interupciach. Neviem isto, ale
podla mojich vedomosti, aj stanovisko katolickej
cirkvi nie je az take jednoznacne ako ste to vy
prezentovali a stanovisko pravoslavne nie je az tak
nezmyselne. Ak totiz umrie matka, umrie s nou totiz aj
dieta. Len malokedy je totiz dieta schopne bez matky
prezit (ved zije v nej, dycha cez jej dych, vyzivu ma
z nej, atd.). Len vynimocne dieta prezije, aj to len
ked je tehotenstvo vo vyssom stadiu ...su niektore
diagnozy (myslim, ze mimomaternicove tehotenstvo), ked
aj katolicka cirkev nema tak jasne stanovisko (myslim,
ze pripusta mensie zlo) ako ste to vy zjednodusene
prezentovali.... Ja som to pocula od katolickych
lekarov, ktori sa tejto otazke venuju...(sama som to
nepreverovala a nestudovala)....k fundovanej odpovedi,
by ste si to s odbornikom mali odkonzultovat
).
Vasa odpoved
moze viest niekoho k zufalstvu a odsudeniu (napr.
matku, takto postihnutu, a jej najblizsiu rodinu,
ktora namiesto pomoci ju odsudi )... prosim, upravte
Vasu odpoved na internete, ktory moze citat velmi vela
ludi.
Vasa odpoved sa
mi zda tym padom povrchna a necitliva... a ako Vas
poznam urcite chcete byt iny, ved Jezis-Laska vo Vas
chce a miluje vsetkych ludi.
Vo vasej
odpovedi tiez citim viac vysmechu k pravoslavnej
cirkvi, co sa mi tiez nepaci... aj ich ma Jezis rad a
vase slova ich mozu zranit alebo vyvolat negativne
city...
Prepacte mi, ze
som znovu kriticka. No pisem to dufajuc, ze sa nad tym
hlbsie zamyslite, upravite odpoved na internete podla
skutocnej pravdy a na mna sa nebudete hnevat. ;o)
Peace!
Nech Vam Pan
Boh pomaha vo vsetkom co robite!
Danka
Odpoved
|
o.
Eirene
|
22.
aug. 2002
|
Slava na
viki!
Dakujem za to,
co ste mi napísali, lebo co som povedal
v
otázke císlo 108
naozaj potrebuje doplnenie a objasnenie.
Okrem toho,
Vás email priniesol na povrch cosi, co mnohych,
studovanych aj nestudovanych, bude asi
zaujímat.
Prv,
nez sa pustíme do tejto otázky,
ci námietky, pripomenme si ucenie
Cirkvi o dôstojnosti ktorejkolvek
ludskej osoby.
Ján
Pavol II. vo svojej
encyklike
Evangelium
Vitae
hovorí (zdôraznenia sú v
origináli):
57.
Ak je treba tak velmi sa starat o to, aby
sme respektovali kazdy zivot, dokonca i
zlocincov a nespravodlivych
útocníkov, prikázanie
"nezabijes" má absolútnu
hodnotu, ked sa vztahuje na
nevinné
osoby.
A o to viac v prípade slabych a
bezbrannych ludskych bytostí,
ktoré svoju poslednú ochranu
proti arogancii a vrtochom inych
nachádzajú jedine v
absolútne záväznej sile
Bozieho prikázania.
Absolútna
nedotknutelnost nevinného
ludského zivota je vlastne etickou
pravdou, ktorú jasne ucí
Sväté Písmo a
neustále je potvrdzovaná
Tradíciou Cirkvi a neustále
je predkladaná jej
Magistériom. Toto neustále
ucenie je jasnym vysledkom onoho
"nadprirodzeného zmyslu viery",
ktory, inspirovany a podporovany Duchom
Svätym, chráni od omylu
Bozí lud, ked "ukazuje
vseobecnú zhodu v otázkach
viery a mravov". (Lumen Gentium,
12)
Ked
sme v jednotlivych svedomiach a v
spolocnosti svedkami postupného
oslabovania zmyslu pre absolútnu a
tazkú morálnu nedovolenost
priameho vziatia akéhokolvek
nevinného ludského zivota,
najmä v jeho zaciatku a pri jeho
konci, cirkevné
magistérium
sa so stúpajúcou frekvenciou
ozyva na obranu posvätnosti a
nedotknutelnosti ludského zivota.
Pápezovo magistérium,
ktoré osobitne nalieha v tomto
ohlade, bolo vzdy podporované aj
biskupskym magistériom pocetnymi a
rozsiahlymi doktrinálnymi a
pastoracnymi dokumentami vydanymi ci uz
biskupskymi konferenciami, alebo
jednotlivymi biskupmi. Druhy
vatikánsky koncil sa tiez mocne
dotkol tejto otázky, síce v
krátkej, ale zmysluplnej stati.
(Gaudium et Spes, 27)
Preto
z autority, ktorú Kristus udelil
Petrovi a jeho nasledovníkom, a v
spolocenstve s biskupmi katolíckej
Cirkvi, potvrdzujem,
ze priame a chcené zabitie nevinnej
ludskej bytosti je vzdy tazko
nemorálne.
Táto náuka, zalozená
na nepísanom práve,
ktoré clovek svetlom rozumu
nachádza vo svojom vlastnom srdci
(por. Rim 2:14-15), je znovu
potvrdené vo Svätom
Písme, predané skrze
Tradíciu Cirkvi a ucí sa
riadnym a vseobecnym magistériom.
(Lumen Gentium, 25)
Svojvolné
rozhodnutie pozbavit nevinnú
ludskú bytost zivota je vzdy
morálnym zlom a nikdy nemôze
byt dovolené, ci uz ako ciel
sám v sebe, alebo ako prostriedok k
dobrému cielu. Je to vlastne skutok
tazkej neposlusnosti voci morálnemu
zákonu, a v skutocnosti voci
samotnému Bohu, ktory je
pôvodcom a rucitelom tohto
zákona. Protirecí to
základnej cnosti spravodlivosti a
lásky. "Nic a nikto nemôze
ziadnym spôsobom dovolit zabitie
nevinnej ludskej bytosti, ci uz je to
fetus alebo embryo, nemluvna alebo
dospely, stará osoba, alebo niekto,
kto trpí na nevyliecitelnú
chorobu, alebo osoba, ktorá
zomiera. A dalej, nikomu sa nedovoluje
ziadat o tento úkon zabitia, ci uz
pre seba, alebo pre inú osobu,
zverenú do jej ci jeho
starostlivosti, ani s tym nemôze
súhlasit, ci uz explicitne alebo
implicitne. Ani ziadna autorita
nemôze legitímne
odporúcat alebo dovolit takyto
skutok.
Nakolko
máme na mysli právo k
zivotu, kazdá nevinná
ludská bytost je absolútne
rovná so vsetkymi inymi.
Táto rovnost je základom
vsetkych autentickych spolocenskych
vztahov, ktoré, ak naozaj takymi
majú byt, musia byt zalozené
na pravde a spravodlivosti,
ochranujúc kazdého cloveka
ako osobu a nie ako predmet, ktory sa
môze pouzit. Pred morálnou
normou, ktorá zakazuje priame
vziatie zivota nevinnej ludskej bytosti
"niet ziadnych privilégií
alebo vynimiek pre nikoho. Nemá
ziadneho rozdielu, ci niekto je na tomto
svete pánom sveta alebo
'najchudobnejsím z chudobnych'.
Pred poziadavkami morálky sme si
vsetci absolútne rovní."
(Veritatis Splendor, 96)
Pápez
Pius XI. komentuje abort vo svojej
encyklike "O
krestanskom
manzelstve"
(31. decembra 1930):
Co
vôbec môze byt dostatocnym
dôvodom akymkolvek spôsobom
ospravedlnit priamu vrazdu
nevinného? O to tu presne ide. Ci
sa to urobí matke alebo dietatu, je
to proti Boziemu prikázaniu a proti
prirodzenému zákonu:
'Nezabijes'.
Niektorí,
v prípadoch ohrozenia zivota matky,
opozíciu k abortu povazujú za
kruty sektársky diktát
katolíckej Cirkvi a obvinujú ju
z toho, ze uprednostnuje zivot dietata pred
zivotom matky. Skutocnost je
iná.
Cirkev
nikdy a v ziadnom
prípade
- povedal pápez Pius XII. v
roku 1951 -
neucila,
ze zivot dietata sa musí
uprednostnit pred zivotom matky. Je mylne
polozit otázku v tejto
alternatíve: bud zivot dietata
alebo zivot matky. Nie, ani zivot matky
ani zivot dietata nemôzu byt
vydané na priame znicenie. V jednom
i druhom prípade je len jedna
jediná povinnost: urobit vsetko pre
záchranu obidvoch zivotov, matky aj
dietata.
V
obidvoch prípadoch je tu teda
uplatnenie absolutného
princípu, ze nikto nemá nikdy
právo úmyselne zabit
nevinného.
Pápez
Pavol VI. vo svojej encyklike
"Humanae
Vitae" píse:
Nie
je dovolené, ani z
najváznejsích dôvodov
robit zlo, aby z toho vyslo dobro
aj
keby úmyslom bolo zachránit
alebo podporit dobro jednotlivca, rodiny
alebo spolocnosti
Priamo chceny a
prevedeny abort, hoci aj pre
liecebné úcely sa má
absolútne vylúcit.
Nuz tu
vidíme, z tychto niekolkych
citátov Petrovych nástupov,
akú nesmiernu hodnotu má
ludská osoba, clovek. My, nasledkom
falosného "sveta", sme lahko
nachylní zredukovat cenu a hodnotu
cloveka na nieco (namiesto: niekto). Boh,
prostredníctvom svojho Zjavenia
nám hovorí akú nesmiernu
cenu má clovek (v ktoromkolvek
stádiu svojej existencie).
Ktosi
sa vo Svätom Písme cuduje nad
tym, akú cenu má vlastne
clovek:
"Coze
je clovek, ze nan pamätás, a
syn cloveka, ze sa ho ujímas?
Urobil si ho len o nieco mensieho
od anjelov, slávou a ctou si
ho ovencil a vsetko si mu polozil
pod nohy." (Hebr 2:6-7)
Nuz
akú cenu má clovek? Jakubovi
bratia ocenili svojho brata Jozefa na dvadsat
kúskov striebra. Judás a
synovia toho istého Jakuba (Izraela)
ocenil cloveka Krista na 30 kúskov
striebra. Pretoze clovek zhresil,
nechápe svoju cenu a cenu svojho
brata, sestry. Hriech mu zatemnil oci. Ked
clovek je schopny predat, zabit cloveka za
fajku tabaku, za to, aby mal trochu
vyssí zivotny standard, za to, aby sa
mu ludia nesmiali, ze má vela
detí, co potom povedat o nasej
neschopnosti vidiet hodnotu (hodnost)
cloveka, ked nastúpia vázne
situácie?! Jezis Kristus prisiel
preto, aby nás zbavil tejto slepoty
ohladom cloveka. Kedze on vsetko vie, vie aj
to, ze nám musel pomaly otvárat
oci ohladom nasej vlastnej ceny:
Nepredávajú
sa dva vrabce za halier? A predsa ani
jeden z nich nepadne na zem
bez vedomia vásho Otca. Vy
vsak máte aj vsetky vlasy
na hlave spocítané.
Nebojte sa teda, vy ste cennejsí
ako mnoho vrabcov. (Mt
10:29-31)
Pozrite
sa na nebeské vtáky:
nesejú, ani neznú, ani
do stodôl nezhromazdujú,
a vás nebesky Otec ich ziví.
Nie ste vy ovela viac ako ony? (Mt
6:26)
Pozrite
sa na lalie, ako rastú:
nepracujú, nepradú; a
hovorím vám: Ani
Salamún sa v celej svojej
sláve neobliekal tak ako
jediná z nich. Ked teda Boh
takto oblieka rastlinu, ktorá je
dnes na poli a zajtra ju hodia
do pece, o co skôr
vás, vy maloverní?! (Lk
12:27-28)
Nájde
sa medzi vami clovek, ktory by svoju
jedinú ovcu nechytil a nevytiahol
z jamy, keby mu do nej padla, hoc aj
v sobotu? A o kolko viac je clovek ako
ovca! (Mt 12:11-12)
Clovek
je teda cennejsí ako mnoho vrabcov, je
cennejsí ako ovca, a v dalsom
nám Jezis ukazuje, ze clovek, aj ten
najúbohejsí, posadnuty, je
cennejsí ako stádo
dvetisíc svín:
Len
co vystúpil z lode, vysiel
z hrobov oproti nemu clovek posadnuty
necistym duchom. Byval v hroboch a
nik ho uz nemohol zviazat ani
retazami.
Na úpätí vrchu sa
tam pásla velká crieda
svín
[necistí
duchovia prosili Jezisa]: Posli
nás do svín, nech
vojdeme do nich." On im to dovolil.
Necistí duchovia teda vysli a vosli
do svín. A crieda - okolo
dvetisíc kusov - sa
náramne prudko hnala dolu svahom
do mora a v mori sa potopila.
(Mk 5:1n)
Mnohí
sa cudujú, preco Jezis dovolil zlym
duchom vyjst z posadnutého a vojst do
criedy svín. Preco dovolil takú
skodu, ked predsa mal moc poslat zlych duchov
priamo do pekla. Odpoved je jasná:
Jezis nemohol dovolit ziadne
porovnávanie ceny cloveka s cenou
akejkolvek criedy svín. Cena cloveka
je taká vysoká, ze porovnanie
tu proste nejestvuje a Jezis ho ani
nepripustil.
Nuz
ale, kde je vidiet najjasnejsie cenu cloveka?
Na
krízi!
Cenou
cloveka je Boh. Clovek má takú
cenu ako Boh, lebo Boh zomrel za cloveka. To
co Boh urobil za mnohych, urobil by aj za
jedného cloveka, hoci by to bolo len
dieta, ktoré zije len jeden okamih po
svojom pocatí.
Je to
absolútna hodnota ludského
zivota, - ktorá v ziadnom
prípade nemôze byt
prostriedkom k comukolvek alebo
komukolvek, - z coho musíme
vychádzat a aj budeme vychádzat
pri tejto nelahkej otázke.
|
Mimomaternicové
tehotenstvo.
Co sa
tyka mimomaternicového tehotenstva, to
je naozaj takpovediac srdcervúci
problém. Istá hlboko veriaca
matka, mne blízka, presla
dávnejsie cez tento problém.
Tento problém mi aj preto nie je
lahostajny. Ked som v otázke 108
povedal, -
"Je
vsak matka matkou ak zabíja svoje
dieta? Je tu potom len osoba, ktorá
aby prezila, zabíja tú
druhú osobu. A preco? Jednoducho
preto, lebo má na to fyzickú
moc a tá druhá nie je
absolútne schopná sa
bránit."
- Myslel som na vseobceny stav s akym
mnohé zeny, lekári, atd.
pristupujú k tomuto problému
(hociaká prícina je pre nich
ohrozenie zivota matky). Nemyslel som na
niektoré naozaj velmi
komplikované situácie. Dalej
som myslel na absolútnu
dôstojnost aj toho pocatého a
vyvíjajúceho sa cloveka. V
neposledom rade, v pozadí mojich
myslienok bola aj skutocnost miliónov
a miliónov abortov nevinnych
detí po celom svete. Hoci
drvivá väcsina z nich nie je
samozrejme z ohrozenia zivota matky, aj to
ovplyvnilo môj vyrok. Danym vyrokom
proste som chcel a chcem zdôraznit
absolútnu rovnost ludskych osôb.
Pripústam, ze také stanovisko v
danom kontexte, bez tohto vysvetlenia niekto
mohol pocítit ako velmi tvrdé a
necitlivé, a za to sa
ospravedlnujem.
Nuz
aké kroky je mozné
podniknút v prípade
mimomaternicového tehotenstva ak
zásada, ze priame
a chcené zabitie nevinnej ludskej
bytosti je vzdy tazko nemorálne
aj
tu platí? Je predsa prakticky
isté, ze dieta neprezije a matka, ak
sa nic neurobí, tiez neprezije.
Zabitie
dietata vo vajíckovode ci na inom
mieste mimomaternicového tehotenstva
sa rozhodne nepripústa.
Pápez Pius XII. vsak povedal uz
v uvedenom citáte:
V
jednom i druhom prípade je len
jedna jediná povinnost: urobit
vsetko pre záchranu obidvoch
zivotov, matky aj dietata.
Nuz
pytame sa: Co vsetko je mozné
urobit v prípade
mimomaternicového tehotenstva pre
matku a co pre dieta?
Odpoved
nám dáva Biskupská
konferencia USA (NCCB) vo svojom "Ethical and
Religious Directives for Catholic Health Care
Services, Fourth Edition - Etické a
nábozenské smernice pre
katolícke zdravotníctvo,
stvrté vydanie" (15. jún 2001).
Hovorí sa v nej:
47.
Abort (co je priamo chcené
ukoncenie tehotenstva, prv nez plod je
sám schopny zivota, alebo priamo
chcené znicenie
zivotaschopného plodu) nie je nikdy
dovoleny. Kazdy postup, ktorého
vylucnym bezprostrednym úcinkom je
ukoncenie tehotenstva pred
dosianutím zivotaschopnosti plodu
je abort, ktory vo svojom morálnom
kontexte zahrnuje aj interval medzi
pocatím a uhniezdením
(implantovaním) embrya.
Katolícke zdravotníctvo
nemá poskytovat sluzby pre abort,
hoci by boli zalozené iba na
princípe materiálnej
spolupráce
47.
Operácie, procedúry a
lieky, ktorych priamym
cielom je uzdravenie nálezite,
proporcionálne vázneho
chorobného stavu tehotnej zeny,
sú dovolené, ak nemôzu
byt bezpecne odlozené az do casu,
ked dieta bude zivotaschopné mimo
matky, hoci by mali za následok
smrt nenarodeného dietata.
48.
V prípade
mimomaternicového
tehotenstva, ziadny zásah,
ktory spôsobí
priamy
abort,
nie je dovoleny.
Dané
stanovisko je stanoviskom cirkevného
magistéria.
Hoci
jednotlivá biskupská
konferencia (v danom prípade z USA)
nie je najvyssou ucitelskou autoritou Cirkvi,
predsa, mozno povedat, je len o stupienok od
najvyssej autority. Veriaci clovek
nemá dovolené bez
vázneho dôvodu pochybovat o
ucení cirkevného
magistéria i ked sa nejedná o
dogmatické, cize najvyssie (Ex
Cathedra) vyhlásenie.
Co
znamená toto vyhlásenie v
prípade mimomaternicového
tehotenstva?
Konkrétne
povedané, ak je tehotenstvo
napríklad vo vajíckovode,
vajíckovod sa môze vyoperovat,
lebo jeho prasknutie ohrozuje zivot matky.
Vajíckovod, jeho patologicky stav, je
objektom zásahu a nie dieta.
V
dalsom sa pozrime na dôvody,
ktoré vysvetlujú morálnu
prípustnost tohoto
úkonu.
|
Pripomenme
si, ze stanovisko cirkevného
magistéria, vo vseobecnosti
povedané, je spolahlivé nie pre
dôvody, ktoré magistérium
uvádza, ale preto, lebo ho vedie Duch
Sväty.
Napriek
vsetkému, kedze sme rozumnymi
bytostami, chceme si nejako vysvetlit aj
dôvody pre uvedené
stanovisko biskupov.
Moralisti
sa v uvedenom prípade obycajne
odvolávajú na princíp
dvojakého úcinku. Uvediem
tu niekolko rôznych citátov
(zdôraznenia sú
moje).
V
prípade mimomaternicovych
tehotenstiev je v platnosti
princíp dvojakého
úcinku. Odstránenie
vajíckovodu (fallopianovej
trubice), kde sa uhniezdil plod, je
morálny spôsob ako sa
postarat o matku, hoci plod zomiera. Pri
tomto úkone nepriama smrt
iného (plodu) je druhotnym
úcinkom dobrého alebo
indiferentného úkonu
odstránenia infikovanej
fallpianovej trubice.
Jestvujú urcité
lekárske procedúry, ktorym
ked sa tehotná zena podrobí,
nepriamo vyústia v smrti
embrya alebo plodu. Za urcitych
okolností Cirkev ich pokladá
za morálnu moznost. Zahrnujú
eticky princíp nazyvany "dvojity
úcinok". Je to v
prípade, ked úkon, ktory je
priamo vykonany z morálneho
dôvodu má neúmyselny a
nevyhnutelny, druhotny, nepriamy a
negatívny úcinok.
Snád najbeznejsím
príkladom je podanie
narkotík na uvolnenie bolesti
nevyliecitelne chorému pacientovi.
Liek dosiahne ziadany úcinok
uvolnenia bolesti, ale bocnym efektom je
skrátenie zivota.
Podla katolíckej
Encyklopédie, úkon
zahrnujúci dvojaky úcinok je
morálne dovoleny ak sa splnia
vsetky tieto styri podmienky:
- Ze
sa nechce negatívny
úcinok a urobí sa vsetka
primeraná námaha, aby sa
mu vyhlo.
- Ze
priamy úcinok je
pozitívny.
- Ze
negatívny úcinok sa
nerobí preto, aby sa dosiahol
pozitívny
úcinok.
- Ze
pozitívny úcinok je
prinajmenej taky dôlezity ako
negatívny.
Grisez tvrdí, ze priamy abort je
vzdy zlom, lebo zahrna priamy útok
na základné dobro
ludského zivota. Avsak za urcitych
podmienok sa nepriamy abort môze
morálne ospravedlnit. Abort je
nepriamy ak sa chce dobry
úcinok, napríklad
záchrana zivota matky, a zly
úcinok, menovite zabitie plodu sa
nechce. Klasickymi príkladmi
nepriameho abortu sú tie,
ktoré sa vykonávajú v
prípadoch mimomaternicového
tehotenstva alebo rakoviny maternice, pod
podmienkou, ze sa vykonajú pred
neskorym druhym trimestrom. O tychto sa
hovorí ako o nepriamych
abortoch, lebo úmyslom nie je
zabit nevinny zivot plodu, ale
odstránit patologicky stav, ktory
by inak zabil obidvoch, matku aj plod.
V tejto tretej kapitole som vzdy
pouzíval termíny "priamy
abort" na rozdiel od "nepriameho".
"Priamy" v morálnej teológii
znamená priamo chceny, ako je to u
priamo prevedeného abortu.
"Nepriame" aborty sú
morálne legitímnym
uplatnením princípu
"dvojakého úcinku" a
môzu byt vykonané v
katolíckej nemocnici. Nuz
odstránenie rakovinovej maternice
zo zeny tehotnej dva mesiace je
"nepriamy" abort, ako sú aj
niektoré typické
prípady mimomaternicového
tehotenstva. Morálnu smernicu je
pre to mozno nájst v "NCCB's
Ethical and Religious Directives
(1994)".
Takychto
a podobnych citátov by sme mohli
nájst vela, a ja som ich naozaj nasiel
vela. Ich spolocnym menovatelom je
PRINCÍP DVOJAKÉHO ÚCINKU
alebo tiez PRIAMY alebo NEPRIAMY ABORT.
Opakujem,
to vsetko by nám malo slúzit
iba na to, aby sme mohli pochopit
DÔVODY SPRÁVNOSTI pre uvedeny
postoj magistéria v prípade
mimomaternicového (ektopického)
tehotenstva.
Nuz po
prezretí mnozstva materiálu,
som narazil na clánok, ktory
napísal James Hrkach 24.
apríla 2000. Zarazil ma jeho
názor na hore uvedené
dôvody. Jednoducho s nimi
nesúhlasí, ako to vidiet v jeho
reakcii na clánok Bowringa. James
Hrkach píse:
Clánok
Kelly Bowringa "The Culture of Life
Triumphs Amidst Hopeless Odds",
pojednáva o tom, co robit vo
váznej lekársko-duchovnej
dileme mimomaternicového
tehotenstva. Bowring (a jeho tím
teológov) podáva
prípad v jednom jedinom
riesení a vylucuje iné.
Písem, aby som celil logike jeho
riesenia, aby tí, ktorí
zakúsili alebo zakúsia
ektopické tehotenstvo neprijali
predcasne filozofiu prednesenú v
Bowringovom clánku. Som samozrejme
za poslusnost Magistériu ak a ked
Cirkev rozhodne túto
zálezitost.
V
tomto clánku nemienim
dokázat vec v opacnom vyzname ako
sú závery Bowringa. Dalej,
vázim si starostlivost s akou
pristúpili k ich osobnej dileme
ohladom tejto veci. Najpravdepodobnejsie
by som si aj ja vybral tú cestu, co
oni, keby som mal informácie,
ktoré oni mali k dispozícii.
Ja si vsak myslím, ze clovek by sa
mal zdrzat akéhokolvek
duchovného súdu (v tomto
prípade ohladom vedeckej
procedúry), ktory doteraz je
závisly na filozofickej diskusii.
Najprv
problémy so stylom argumentov,
ktoré boli
pouzité:
a)
V clánku sa odvoláva na
Katechizmus paragraf císlo 2270
hned pred vyrokom:
"Preto
kazdy pokus odstránit zivy plod,
hoci sa pokladá za neschopny
zivota
bol Cirkvou vzdy
povazovany za tazko
nemorálny."
Vseobcené
vyroky o posvätnosti zivota (#2270)
by sa nemali pouzívat na podporu
specifickej tazko zdôvodnitelnej
zálezitosti. A k tomu, odkedy
Cirkev, ci ktokolvek je schopny povazovat
tehotenstvo za nezivotaschopné?
Zdá sa mi, ze to nebolo "vzdy".
Ani
ziadny moderny chirurgicky zásah
nebol "dávno prijaty", kedze ziaden
z nich nebol "dávno" na svete. Bolo
by múdrejsie definovat radsej dobu
Cirkevného prijatia nez jednoducho
pouzívat termín "dlho" na
indikáciu podstatenj historickej
podpory na základe púhej
zmienky.
Konecne,
vyhlásit, ze má "podporu
Cirkvi" (velké C) môze byt zo
strany Bowringa trochu zvelicovanie, ked
berieme do úvahy, ze trpezlivo
cakáme na to, ze "Cirkev
rozvázi svoje dôvody prv nez
vyhlási definitívne
stanovisko". Mat podporu "istych clenov v
Cirkvi" je celkom iná vec ako mat
"podporu Cirkvi".
b)
Bowringovo vyhlásenie, ze dokument
Etické a nábozenské
smernice pre katolícke
zdravotníctvo (1995)
uzatvára, ze "ziadny
zásah, ktory spôsobí
priamy
abort,
nie je dovoleny"
a to ani v prípade
mimomaternicového
(ektopického) tehotenstva. Avsak
pripústa, ze Smernica naznacuje, ze
zásah, ktory má ako priamy
"ciel uzdravenie nálezite
vázneho patologického
stavu
je dovoleny". (Moje
zdôraznenie)
Toto
je prípad, hovorí sa v
stati, dokonca ked to znamená aj
smrt nenarodeného dietata. Bowring
naznacuje meno jedinej morálnej
procedúry (podla neho) v kontexte
tohto vysvetlenia, aby povedal, ze vo
vyssich pasázach sa hovorí o
tejto metóde. Ja sa
nazdávam, kedze v pasázi sa
nachádza v
zátvorkách, ze sa v tej
pasázi na nu specificky
neodvoláva a ze táto
spojitost je interpretatívna,
vysvetlujúca. Ak sa nemylim,
umiestnenie tejto vsuvky je nebezpecne
blízko k podvodu.
Podme
teraz k jadru argumentu!
V
základe, odstránenie celej
fallopianovej trubice (obsahujúcej
odsúdeny zivot) sa uprednostnuje
pred ponechaním trubice na mieste a
odstránením plodu (tiez
odsúdenému) z trubice.
Hovorí sa, ze princíp
nazyvany "dvojity úcinok" je tu v
platnosti. Smrt dietata je akosi
morálne vzdialeny "druhotny
úcinok" prvotného
úkonu odstránenia trubice,
vajíckovodu. Toto, vysvetluje
Bowring, robí odstránenie
celej trubice morálne dovolenym a
zlym úkonom je ak sa
odstráni jedine
plod
Avsak
Katechizmus paragraf císlo 2269
jasne hovorí, ze
"Piate
prikázanie zakazuje robit nieco
s úmyslom nepriamo
spôsobit smrt nejakej
osoby."
Máme
to chápat tak, ze toto stanovisko
má vynimky, ked je v tom
reproduktívna patológia
zainteresovaná, ale vo vsetkych
ostatnych prípadoch nepriama vrazda
je zakázaná? Ak je to tak,
mozno by sme mohli nájst
spôsob ako urobit iné
úkony vrazdy "druhotnymi" tym, ze
ich odlísime od "prvotnejsieho"
úkonu. Potom by bolo
dovolené zabit aj inych mimo lona.
Ci to nie je to, kde Browligove argumenty
vedú? Ak je tu pravda ohladom
princípu "dvojitého
úcinku", potom sa musí
uplatnit pri kazdej vrazde
nielen
pri aborte.
Princíp,
ktory sa opätovne spomína v
komentári Katechizmu ohladom vrazdy
a abortu je "proporcia", úmera (vid
citát z vyssie uvedenych
Smerníc). Nakolko to ja
vidím, jedinym argumentom, ktory
Cirkev zatial urobila ohladom tazkej
otázky ektopického
tehotenstva je, ze ak "proporcia" straty
zivota naznacuje pomerne lepsiu volbu, je
morálne mozné urobit
túto volbu. (Poznáte
starú dilemu visiacich nad
priepastou, ked musíte
rozhodnút ci necháte
padnút starú zenu, alebo
mladé dievca, kedze potrebujete
uvolnit druhú ruku, aby ste jednu z
nich zachránili.) Pretoze
tehotenstvá môzu byt niekedy
oprávnene pokladané za
nezivotaschopné a pretoze
rozhodnutie o proporcionalite zivota a
smrti sú morálne
dovolené, otázka
procedúry sa naozaj dostáva
do pozadia. Ak by procedúra mala
byt podstatnou otázkou, clovek by
musel predpokladat, ze
proporcionálne rozhodnutia nie
sú dovolené a ze sa vyzaduje
iné riesenie. Problém
nezivotaschopnosti je jedinou
oficiálnou podstatnou
morálnou zálezitostou dokial
Cirkev, vo svojej Duchom riadenej
múdrosti, nevyjaví
inác.
Ale
toto nie je jasné v Bowringovom
clánku. Tón jeho
vyprávania je akoby prezentoval
jedinú pravdu, a to co
ostáva je, aby sme my vsetci prisli
k rozumu. Ja si vsak myslím, ze
jeho argumenty nie sú
jednoduché, ani
úplné, ani dost
silné, aby v tomto case zabezpecili
autoritu. Oznacit nepriamy úkon ako
"nevinny" pri plnom vedomí
druhotného úcinku,
nezdá sa, ze je v súlade s
Katechizmom, ktory cítam. Okrem
toho, zdá sa, ze Bowringov
clánok pripústa, ze
klúcovym cinitelom v
dovolení aj samotnej
procedúry, ktorú propaguje,
je riesenie patologického stavu. Aj
toto je vyjadrenie "proporcie". Bez nej
princíp "dvojitého
úcinku" vädne
nie je to
ako ten druh solídneho
dôvodenia, ktory Cirkev zatial
podáva.
Som
ustarosteny o ludí, najmä
zeny, ktoré sa stretnú s
Bowringovym
clánkom
|
Môj
pohlad na uvedenú
zálezitost.
Dakujem
Bohu, ze som narazil na clánok Jamesa
Hrkacha, lebo mi hovorí zo srdca.
Hrkachov argument z Katechizmu
katolíckej Cirkvi, císlo 2269,
o nepriamom
spôsobení smrti je prílis
silnym argumentom proti uplatneniu
princípu "dvojakéhu
úcinku" v prípade
mimomaternicového tehotenstva. Ja sa
na rozdiel od Hrkacha ovela rozhodnejsie
staviam proti uplatneniu princípu
"dvojakéh úcinku" a som za
uplatnenie iného princípu v
tomto prípade, nazvime ho hoci
princípom "proporcionality"
(úmery), kedze tento termín
uzívajú cirkevné
dokumenty.
Snazil
som sa nájst nejaky dobry
príklad, ktory by nám lepsie
osvetlil situáciu. Najblizsí
mozny, na aky som prisiel, je
tento:
Predstavte
si Niagárske vodopády (bol
som tam niekolkokrát, kedze
sú len na hodinu cesty, kde byvam).
Pred nimi je siroká rieka s tym
istym menom, Niagara. Uprostred rieky
Niagary, tesne pred vodopádmi je
ostrovcek. Teraz si predstavte, ze rieka
unása smerom k vodopádom dve
nafukovacie podusky. Na jednej z nich je
matka a na druhej jej desatrocné
dieta. K poduske dietata je
pripevnená asi trojmetrová
tyc, ktorej druhy koniec drzí v
ruke matka. Pritom kazdá poduska
má priviazany k sebe este 30
metrovy povraz. Takto plávu dole
vodou. Ked sú uz obidve osoby takto
tycou spojené tesne pred
vodopádmi, vtedy povraz z podusky,
na ktorej je dieta, sa zachytí o
ostrovcek a povraz z podusky, na ktorej je
matka, zachytia na brehu. Povedzme, ze ste
ho zachytili Vy. Máte teda pred
sebou matku a dieta, ktoré
sú len 5 metrov od
vodopádov. Ak budete tahat za
povraz, matke vypadne tyc z ruky a dieta s
poduskou padne do vodopádov. A
navyse, vidíte, ze po rieke
plávajú velké
brvná, ktoré zakrátko
dorazia k vodopádom a strhnu matku
i dieta dole. Nuz, co robit v tejto
situácii?
Myslím,
ze tento príklad je dost
priliehavy.
Pytam
sa teraz: Viete si predstavit matku, ze by
pustila tyc zo svojich rúk prv nez
by brvná boli v nebezpecnej
blízkosti? I vtedy by jej to bolo
velmi tazko, ale má (alebo mozno aj
musí) si zachránit aspon
svoj vlastny zivot. Tomu sa povie
"úmera", "proporcionalita", lebo
jej zivot má práve
takú istú cenu ako zivot
dietata. V tomto prípade matka
nerobí nic ani priamo, ani
nepriamo PROTI zivotu dietata. Proste
zachranuje aspon ten zivot, ktory
môze, v tom prípade svoj. To
isté rozhodnutie môzete
urobit Vy na brehu. Ked sú uz
brvná nebezpecne blízko a je
uz cas konat, môzete tahat za
povraz, pricom samozrejme vytrhnete tyc
matke z rúk a dieta zahynie, ale
matku zachránite. Ani v tomto
prípade ste neurobili nic proti
dietatu, ale len zachranovali to, co bolo
mozné zachránit. Ak by
nejaky anjel zachytil dieta pod
vodopádmi a priniesol ho k matke a
k Vám na brehu, nemám
pochybností, ze i Vy i tá
matka by ste sa spokojne mohli pozriet
dietatu do ocí, lebo ste urobili
vsetko pre jeho zivot do
konca.
Ale
dokázali by ste sa pozriet Vy,
alebo tá matka tomu dietatu do
ocí, keby ste pustili dieta
padnút dole, hoci by ste ho kludne
mohli drzat este povedzme tri hodiny?
Dokázali by ste ho pustit dolu
predcasne s tym, ze ved aj tak zahynie aj
tak? Splnili by sa vtedy slová
pápeza, ze je treba "VSETKO"
urobit pre obidvoch? Urcite nie, lebo by
ste jeho zivot mohli predlzit este o tri
hodiny. Mozno je to krátky cas,
takpovediac, ale to, co je
dôlezité, nie je cas, ale to,
ze ste tym vzdali úctu a cenu jeho
zivotu, jeho osobe (to dieta to videlo,
alebo uvidí na druhom svete).
Alebo
zoberme si este horsiu variantu, ze by sa
tá matka tou tycou odrazila
od podusky dietata, aby sa ona cím
skôr dostala na breh do bezpecia.
Viete si to predstavit, ze by to tá
matka urobila s odôvodnením,
ze aj tak aj tak to dieta zahynie? Ja si
to neviem predstavit. Neviem si
predstavit, ze by sa dokázala
pozriet dietatu do ocí, keby ho ten
anjel v piatich minútach pred nu
priniesol. Dieta by jej povedalo: "Preco
si ma odkopla, odsotila? Keby si ma
pustila, nemalo by som ti to za
zlé, lebo som videlo, ze si uz viac
pre mna urobit nemohla. Ale ty si ma
odsotila." V tomto prípade
cas hrá este mensiu úlohu a
dôstojnost ludskej osoby este viac
vyniká.
V
tychto prípadoch uz ide o priamy
alebo nepriamy útok na zivot. V
prvsom prípade, matka tri hodiny
nie je este ohrozená na zivote a
preto nemôze nechat zivot dietata
íst dole vodou, to nie je
proporcionálne,
úmerné. V druhom
prípade ho nemôze sotit do
vody.
Vzhladom
na mimomaternicové tehotenstvo,
myslím si, nemozno vyoperovat
vajíckovod (ci iné miesto), kym
naozaj nehrozí nebezpecenstvo matke.
Neznamená to, ze sa tu má
jednat o hodiny, alebo minúty, alebo
az kym vajíckovod praskne. KEDY je
matka ohrozená, KEDY je uz cas konat
(kedy sú brvná uz nebezpecne
blízko), to by mali rozhodnút
seriózni lekári. Srdce
nám bude hovorit, aby sme cas natiahli
cím viac, ale nemáme byt
skrupulózni.
Vyoperovat
dieta, prv nez matka je vázne
ohrozená, s tym aby sa
zachránil vajíckovod a tym
väcsia plodnost matky, je podla
vsetkého nesprávne a je to uz
priamy alebo nepriamy abort (ako aj pouzitie
pilulky MXT).
Neviem,
ako tá dobrá veriaca matka,
ktorú som spomenul, riesila svoju
situáciu. Ona nemala ten cas a klud,
ktory mám ja na riesenie tejto
otázky. Je to úprimne veriaca
matka a rodina, a preto aj keby nie celkom
správne vsetko riesili, nemám
pochybnosti, ze vsetko je pochované v
Bozom milosrdenstve. Ale viem, ze ked
tá matka cakala potom stvrté
dieta, lekári na nu velmi naliehali,
aby si ho dala "vziat", lebo je ohrozeny jej
zivot. Ona ani zdaleka s tym
nesúhlasila a ani to nepripustila.
Lekárka jej povedala, ze zmení
celé svoje zivotné zmyslanie,
ak sa jej to dieta dobre narodí. A
narodilo sa. Zdravé. A matka tiez je
tu.
|
Nuz,
co sa tyka "ohrozenia zivota matky", je to velmi
siroky pojem a ektopické
(mimomaternicové) tehotenstvo je iba jednym
specifickym prípadom v rámci toho.
Dr. Bernard
Nathanson, ktory sám bol zodpovedny za 30
tisíc abortov a nedávno sa
obrátil na katolícku vieru, autor
videopásky "Tichy vykrik" (na Slovensku ju
mnohí videli), napísal vo svojej prvej
knihe potom, co prestal robit aborty:
"Predlozili
sme zdlhavy zoznam chorôb (vrátane,
ale nielen srdcovych a oblickovych chorôb),
ktoré by ospravedlnili abort. Teraz sa na
tento zoznam pozeráme so vzrastajúcou
nedôverou: Ak zena s transplantovanym srdcom
a pecenou môze prejst úspesne cez
tehotenstvo
"
My nesmieme
súdit ani Hitlera, lebo Boh je ten, ktory
súdi. O to menej môzeme súdit
dobré matky, ktoré isli cez
komplikované rozhodnutia. Preto ak niekto
súdi iného cloveka, je to predovsetkym
jeho problém a nie problém pravdy. Jezis
povedal: "Nesúdte a nebudete
súdení."
A co sa tyka
pravoslávnej cirkvi, ze moje slová ich
môzu zranit, co na to povedat? Kazdy clovek
stojí denne pred morálnymi
rozhodnutiami. I ja ako katolík, denne sa
musím rozhodovat a aj sa rozhodujem "pre" alebo
"proti" (a som za to zodpovedny). Preco si
myslíte, ze pravoslávni veriaci by mali
mat vynimku ohladom hladania pravdy alebo
zodpovednosti? Ja ich nechcem ani ranit a o to menej
ponizovat, ale ak hovoríte, ze ich moje
slová môzu ranit, co potom poviete o ich
slovách, t.j. ich nesprávnej
náuke, ktorá môze nielenze ranit
ale aj zabit?
Matka
Bozia, pomôz nám vsetkym.
o.
Eirene
|
|