R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

 
Otázka - 108

Pravoslavni a interrupcia

28. feb. 2002
Aky je vztah Pravoslavnej cirkvi k problemu interrupcie?

Vladimír K.

Odpoved
o. Eirene
22. jún 2002

Podla vsetkého pravoslávne cirkvi by mali mat taky isty postoj k otázke umelej interrucie ako je to v katolíckej Cikrkvi. Ci je to tak, to naozaj by bolo najlepsie sa opytat ich (ak je niekde taká moznost).

Tu sme zrejme pri tom istom probléme, ktory sme uz v otázke pravoslávia trochu rozoberali. Slovo pravoslávie predstavuje 15 nezávislych cirkví. Pravoslávni sa odvolávajú na prvych 6 vseobecnych koncilov ako na zväzok jednoty viery. Ako tu uz bolo povedané, v case uvedenych koncilov bol Carihradsky biskupsky stolec zjednoteny s Rímom. Carihradská cirkev bola miestnou cirkvou jednej katolíckej Cirkvi.

Vseobecny koncil riesi aktuálne problémy, ktoré povstali v Cirkvi, alebo vo svete ohladom viery alebo mravou. Problém interrupcie je problémom mravou. Pravoslávne cirkvi, odkedy prestali byt katolíckymi, neboli schopné urobit jeden jediny "vseobecny" (aspon v rámci pravoslávia) koncil. Problém interrupcie ci abortov (zabíjania nenarodenych detí) urcite je velkym problémom nasich cias na ktory treba dat jasnú odpoved. Katolícka Cirkev to urobila a robí. Katolícka Cirkev ucí celkom jasne, co je neprípustné, hriesne v otázkach interrupcie, prípadne co je morálne dovolené. Katolícke stanovisko v tejto ako aj inych otázkach je jasné ako slnko (vid napr. encykliku "Evangelium Vitae" Jána Pavla II. z 25. marca 1995).

Teraz si vlastne uvedomujem, ze v pravoslávnych cirkvách takéto stanovisko, ktoré by bolo jasné a spolocné (a záväzné) pre vsetky pravoslávne cirkvi, nemá kto predniest. Teda môj vyssie spomenuty vyrok, ze by sa ich bolo treba opytat, je podla vsetkého uz vopred odsúdeny na neúspech. Lebo to "ich" nemá ziadnu hlavu (má pätnást hláv a preto i pätnást moznych rôznych odpovedí). Bolo by napríklad zaujímavé pocut odpovede jednotlivych hláv na otázku tehotnej matky, ktorá je v nebezpecenstve zivota, ci môze v tomto prípade priamo zobrat zivot svojmu dietatu?

Táto otázka vyniesla pekne na povrch tému, o ktorej sme hovorili v otázke císlo 83. Tam som citoval teológa Stanislava Tyskevica, ktory odpovedá na námietku: Jednota Cirkvi sa zaistuje jednotou viery.

Od tych cias, co grécky Vychod odpadol od jednoty Cirkvi, jednota viery v oddelenych cirkvách sa obmedzuje do odpadu od Ríma. Avsak vo vsetkych otázkach, ktoré sa objavili neskorsie v dogmatickych veciach a vo vsetkych pochybnostiach dogmatickych nikdy sa nepodarilo dosiahnut jednoty verenia. O jednote viery u protestantov tym menej sa dá hovorit.

Tyskevic odpovedá na otázku jednoty viery, lebo otázka je tak stavaná, ale je len samozrejmé, ze to isté je v otázkach ucenia o mravoch, lebo to co verím a to aké praktické dôsledky z toho vyplyvajú (mravy) sú len dva aspekty jednej a tej istej skutocnosti.


Tu je jeden príklad, ktory som momentálne nasiel na internete

http://www.goarch.org/access/Companion_to_Orthodox_Church/issues.html

Nasledujú dve representacné vyhlásenia, jedno ohladom interrupcie a druhé ohladom homosexuality, Gréckej Pravoslávnej Arcidiécézy Severu a Juhu Ameriky. Sú z 23. kongresu knazov a laikov vo Filadelfii v roku 1976.

Pravoslávna cirkev má rozhodny, formálny a cieleny postoj k abortu. Zatracuje vsetky procedúry spôsobujúce abort embrya alebo plodu, ci uz prostredníctvom operácie alebo chémie. Pravoslávna cirkev oznacuje abort ako vrazdu… Jediny prípad, ked pravoslávna cirkev zdráhavo pripustí abort je vtedy, ked prevaha lekárskej mienky urcí, ze ak sa embryo alebo fetus neodstráni, matka zomrie.

V prvej vete vidíme snahu dat váhu, autoritu prehláseniu, a to tym, ze vyhlásenie je vyhlásením mnohych, tym, ze zdôraznuje knazov a laikov, akoby "vsetkych". Je tu snaha, ci uz vedomá alebo nevedomá, napodobnit vseobecny koncil. Akokolvek, nie je to vseobecny koncil a preto nemôze mat nikdy jeho autoritu.

V dalsom vidíme, ze interrupcia je síce vo vseobecnosti touto pravoslávnou cirkvou (kongresom) odsúdená, ale v prípade ohrozenia matky tento "kongres" pripústa zabitie dietata. Uvedeny kongres ludí teda rozhodol, ze zena-matka má viac ludskej dôstojnosti ako clovek-dieta. Kongres "rozhodol", ze matka je viac clovekom ako dieta. Je vsak matka matkou ak zabíja svoje dieta? Je tu potom len osoba, ktorá aby prezila, zabíja tú druhú osobu. A preco? Jednoducho preto, lebo má na to fyzickú moc a tá druhá nie je absolútne schopná sa bránit.

Katolícka Cirkev priame zabitie dietata nikdy nepripústa.

(Nasledujúci text je z otázky cislo 115 a je na vysvetlenie práve povedaného.)

Co sa tyka mimomaternicového tehotenstva, to je naozaj takpovediac srdcervúci problém. Istá hlboko veriaca matka, mne blízka, presla dávnejsie cez tento problém. Tento problém mi aj preto nie je lahostajny. Ked som v otázke 108 povedal, - "Je vsak matka matkou ak zabíja svoje dieta? Je tu potom len osoba, ktorá aby prezila, zabíja tú druhú osobu. A preco? Jednoducho preto, lebo má na to fyzickú moc a tá druhá nie je absolútne schopná sa bránit." - Myslel som na vseobceny stav s akym mnohé zeny, lekári, atd. pristupujú k tomuto problému (hociaká prícina je pre nich ohrozenie zivota matky). Nemyslel som na niektoré naozaj velmi komplikované situácie. Dalej som myslel na absolútnu dôstojnost aj toho pocatého a vyvíjajúceho sa cloveka. V neposlednom rade, v pozadí mojich myslienok bola aj skutocnost miliónov a miliónov abortov nevinnych detí po celom svete. Hoci drvivá väcsina z nich nie je samozrejme z ohrozenia zivota matky, aj to ovplyvnilo môj vyrok. Danym vyrokom proste som chcel a chcem zdôraznit absolútnu rovnost ludskych osôb. Pripústam, ze také stanovisko v danom kontexte, bez tohto vysvetlenia niekto mohol pocítit ako velmi tvrdé a necitlivé, a za to sa ospravedlnujem.

o. Eirene

 

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net