|
Otázka
- 114
|
2
Kor 12:2 - uchváteny az do tretieho
neba
|
5.
júla 2002
|
Dobry den
zelam!
Mam otazocku,
na tuto pasaz som narazil pri citani sv. pisma, listu
sv. Pavla:
Poznám
cloveka v Kristovi, ktory bol pred
strnástimi rokmi - neviem, ci v tele, ci
mimo tela, tiez neviem, to vie Boh, -
uchváteny az do tretieho neba. (2 Kor
12:2)
mohli by ste mi
prosim trochu viac objasnit ucenie o nebi popr. dalsie
odkazy na bibliu, kde sa o tom pise, pretoze ma
prekvapilo, ze sa pise o 3. nebi.
Pocul som, ze
to vychadza zo zidovskej tradicie (ved aj sv. Pavol
bol uceny Zid a dobre poznal pismo) zo stareho zakona,
kde je zmienka o 7-ich nebach, co bolo neskor prevzate
aj do Islamu do koranu, ale ake ma vysvetlenie a
zmysel podla Cirkvy presne neviem.
dakujem za
odpoved
Milan
Odpoved
|
o.
Eirene
|
8.
aug. 2002
|
Ahoj
Milan!
Nakolko ja
viem, - raz dávno som na to cítal
vysvetlenie, - sv. Pavol tu jednoducho hovorí o
nebi. Vychádza z vtedajsej terminológie
a vtedajsej predstavy ludí o vesmíre.
Tam, kde
lietajú mraky, je prvé nebo.
Tam, kde
sú hviezdy, je druhé nebo.
A tam, kde je
Boh, za tym vsetkym, je tretie nebo.
Teda v nasej
terminológie je to jednoducho nebo.
Jeden z
cirkevnych Otcov, Sv. Gregor, tiez má nieco k
tejto téme, ked porovnáva
nanebovstúpenie Pána Jezisa a
Eliása.
V
Starom Zákone sme videli, ze Eliás
bol vzaty do neba [2 Krl 2:11]. Ale
éterické nebo je jedna vec,
vzdusné je druhá. Vzdusné
nebo je blizsie k zemi. Eliás bol vzaty
do vzdusného neba [do vzduchu], aby
bol rychlo odneseny do istej tajnej oblasti sveta,
aby tam zil vo velkom pokoji tela a ducha az do
casu, ked sa vráti na konci sveta, aby
splatil dlh smrti. Môzeme si tiez
vsimnút, ze Eliás bol dany do koca,
aby sa rozumelo, ze púhy clovek potrebuje
pomoc zvonku. Ale nás Vykupitel, ako to
cítame, nebol odneseny kocom, ani anjelmi,
lebo ten, ktory vsetko stvoril sa vzniesol nad
vsetko svojou vlastnou mocou. (Catena
Aurea)
Je
jasné, ze Eliás nemôze byt v
samotnom nebi, lebo nebo, kde je Jezis Kristus a jeho
Matka aj z telom, je definitívny stav.
Precítaj
si aj otázku císlo
111!
Eliás bol vzaty do "neba" aj z telom. Ak by to
bolo (tretie) nebo, kde blazení vidia Boha z
tváre do tváre, Eliás by musel
mat nesmrtelné, vzkriesené ci
premenené telo. Kedze Kristus je prvy, ktory
vstal z mrtvych, nemôze to byt prorok
Eliás. Okrem toho Eliás má
príst a zomriet, lebo kazdy clovek musí
zomriet.
Je
ustanovené, ze ludia raz zomrú a
potom bude súd (Hebr 9:27)
To vsetko teda
dokazuje vyrok sv. Gregora, ze Eliás nie je v
definitívnom nebi, ale na istom nedefinovanom
Bohu známom mieste.
Podobne to bolo
aj s Henochom, ktory bol "vzaty", "preneseny" "zo
zeme" "do raja" (Por.
otázku cislo 97):
Henoch
chodil s Bohom a nebolo ho, lebo Boh ho vzal. (Gen
5:24) - Vierou bol Henoch preneseny, aby neuzrel
smrt; nenasli ho, lebo Boh ho preniesol. Este pred
prenesením si získal svedectvo, ze sa
páci Bohu. (Hebr 11:5) - Henoch sa
lúbil Bohu, a preto ho preniesol do raja,
aby dal národom (príklad)
pokánia. (Sir 44:16) - Medzi zrodenymi na
svete nikto sa nevyrovná Henochovi, lebo aj
jeho vzali (hore) zo zeme. (Sir 49:16)
Hoci ho Boh
vzal, aby Henoch neuzrel smrt, je to len na urcity
cas, lebo podla vsetkého príde spolu s
Eliásom na konci sveta a aj on bude musiet
splatit dlh smrti.
Ale
vonkajsie chrámové nádvorie
vynechaj a nemeraj ho, lebo je vydané
pohanom; budú sliapat po svätom
meste styridsatdva mesiacov. Ale poslem svojich
dvoch svedkov, a oblecení
do vrecoviny budú prorokovat
tisícdvestosestdesiat dní." Oni
sú dve olivy a dva svietniky, co stoja
pred Pánom zeme. A keby im chcel
niekto ublízit, z úst im vyslahne
ohen a strávi ich nepriatelov. Takto
musí zahynút kazdy, kto by im chcel
ublízit. Oni majú moc zatvorit nebo,
aby neprsalo v dnoch, ked budú prorokovat, a
majú moc premenit vody na krv a bit zem
vsetkymi ranami, kedykolvek budú chciet. Ked
dokoncia svoje svedectvo, selma, co z priepasti
vystúpi, bude viest proti nim vojnu,
zvítazí nad nimi a zabije ich.
Ich telá budú lezat
na námestí velkého mesta,
ktoré sa obrazne volá Sodoma a Egypt,
kde bol ukrizovany aj ich Pán. Mnohí
z ludí, kmenov, jazykov a
národov budú pozerat na ich
telá tri a pol dna a nedovolia ich
telá ulozit do hrobu. Obyvatelia zeme
sa budú nad nimi radovat a plesat a
budú si navzájom posielat dary, lebo
títo dvaja proroci trápili obyvatelov
na zemi. Ale o tri a pol dna
vstúpil do nich duch zivota
od Boha, postavili sa na nohy a na tych,
co ich videli, dolahol velky strach. A oni poculi
mohutny hlas z neba, ktory im hovoril:
"Vystúpte sem!" I vystúpili
v oblaku do neba a ich nepriatelia
ich videli. (Zjv 11:2-12)
Zdá sa,
ze nám tu Sv. Písmo cosi
prezrádza o ich mieste: "Stoja pred
Pánom zeme". Písmo nehovorí "pred
Pánom neba", cím akoby chcelo naznacit,
ze sú na osobitnom mieste, avsak nie v nebi. Az
po ich zmrtvychvstaní v oblaku, uz nie na koci,
ale ako ich Pán, kedze budú mat
úcast na jeho prirodzenosti, vystúpia do
neba.
o.
Eirene
|
|