R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

 
Otázka - 114

2 Kor 12:2 - uchváteny az do tretieho neba

5. júla 2002
Dobry den zelam!

Mam otazocku, na tuto pasaz som narazil pri citani sv. pisma, listu sv. Pavla:

Poznám cloveka v Kristovi, ktory bol pred strnástimi rokmi - neviem, ci v tele, ci mimo tela, tiez neviem, to vie Boh, - uchváteny az do tretieho neba. (2 Kor 12:2)

mohli by ste mi prosim trochu viac objasnit ucenie o nebi popr. dalsie odkazy na bibliu, kde sa o tom pise, pretoze ma prekvapilo, ze sa pise o 3. nebi.

Pocul som, ze to vychadza zo zidovskej tradicie (ved aj sv. Pavol bol uceny Zid a dobre poznal pismo) zo stareho zakona, kde je zmienka o 7-ich nebach, co bolo neskor prevzate aj do Islamu do koranu, ale ake ma vysvetlenie a zmysel podla Cirkvy presne neviem.

dakujem za odpoved

Milan

Odpoved
o. Eirene
8. aug. 2002

Ahoj Milan!

Nakolko ja viem, - raz dávno som na to cítal vysvetlenie, - sv. Pavol tu jednoducho hovorí o nebi. Vychádza z vtedajsej terminológie a vtedajsej predstavy ludí o vesmíre.

Tam, kde lietajú mraky, je prvé nebo.

Tam, kde sú hviezdy, je druhé nebo.

A tam, kde je Boh, za tym vsetkym, je tretie nebo.

Teda v nasej terminológie je to jednoducho nebo.

Jeden z cirkevnych Otcov, Sv. Gregor, tiez má nieco k tejto téme, ked porovnáva nanebovstúpenie Pána Jezisa a Eliása.

V Starom Zákone sme videli, ze Eliás bol vzaty do neba [2 Krl 2:11]. Ale éterické nebo je jedna vec, vzdusné je druhá. Vzdusné nebo je blizsie k zemi. Eliás bol vzaty do vzdusného neba [do vzduchu], aby bol rychlo odneseny do istej tajnej oblasti sveta, aby tam zil vo velkom pokoji tela a ducha az do casu, ked sa vráti na konci sveta, aby splatil dlh smrti. Môzeme si tiez vsimnút, ze Eliás bol dany do koca, aby sa rozumelo, ze púhy clovek potrebuje pomoc zvonku. Ale nás Vykupitel, ako to cítame, nebol odneseny kocom, ani anjelmi, lebo ten, ktory vsetko stvoril sa vzniesol nad vsetko svojou vlastnou mocou. (Catena Aurea)

Je jasné, ze Eliás nemôze byt v samotnom nebi, lebo nebo, kde je Jezis Kristus a jeho Matka aj z telom, je definitívny stav. Precítaj si aj otázku císlo 111! Eliás bol vzaty do "neba" aj z telom. Ak by to bolo (tretie) nebo, kde blazení vidia Boha z tváre do tváre, Eliás by musel mat nesmrtelné, vzkriesené ci premenené telo. Kedze Kristus je prvy, ktory vstal z mrtvych, nemôze to byt prorok Eliás. Okrem toho Eliás má príst a zomriet, lebo kazdy clovek musí zomriet.

Je ustanovené, ze ludia raz zomrú a potom bude súd (Hebr 9:27)

To vsetko teda dokazuje vyrok sv. Gregora, ze Eliás nie je v definitívnom nebi, ale na istom nedefinovanom Bohu známom mieste.

Podobne to bolo aj s Henochom, ktory bol "vzaty", "preneseny" "zo zeme" "do raja" (Por. otázku cislo 97):

Henoch chodil s Bohom a nebolo ho, lebo Boh ho vzal. (Gen 5:24) - Vierou bol Henoch preneseny, aby neuzrel smrt; nenasli ho, lebo Boh ho preniesol. Este pred prenesením si získal svedectvo, ze sa páci Bohu. (Hebr 11:5) - Henoch sa lúbil Bohu, a preto ho preniesol do raja, aby dal národom (príklad) pokánia. (Sir 44:16) - Medzi zrodenymi na svete nikto sa nevyrovná Henochovi, lebo aj jeho vzali (hore) zo zeme. (Sir 49:16)

Hoci ho Boh vzal, aby Henoch neuzrel smrt, je to len na urcity cas, lebo podla vsetkého príde spolu s Eliásom na konci sveta a aj on bude musiet splatit dlh smrti.

Ale vonkajsie chrámové nádvorie vynechaj a nemeraj ho, lebo je vydané pohanom; budú sliapat po svätom meste styridsatdva mesiacov. Ale poslem svojich dvoch svedkov, a oblecení do vrecoviny budú prorokovat tisícdvestosestdesiat dní." Oni sú dve olivy a dva svietniky, co stoja pred Pánom zeme. A keby im chcel niekto ublízit, z úst im vyslahne ohen a strávi ich nepriatelov. Takto musí zahynút kazdy, kto by im chcel ublízit. Oni majú moc zatvorit nebo, aby neprsalo v dnoch, ked budú prorokovat, a majú moc premenit vody na krv a bit zem vsetkymi ranami, kedykolvek budú chciet. Ked dokoncia svoje svedectvo, selma, co z priepasti vystúpi, bude viest proti nim vojnu, zvítazí nad nimi a zabije ich. Ich telá budú lezat na námestí velkého mesta, ktoré sa obrazne volá Sodoma a Egypt, kde bol ukrizovany aj ich Pán. Mnohí z ludí, kmenov, jazykov a národov budú pozerat na ich telá tri a pol dna a nedovolia ich telá ulozit do hrobu. Obyvatelia zeme sa budú nad nimi radovat a plesat a budú si navzájom posielat dary, lebo títo dvaja proroci trápili obyvatelov na zemi. Ale o tri a pol dna vstúpil do nich duch zivota od Boha, postavili sa na nohy a na tych, co ich videli, dolahol velky strach. A oni poculi mohutny hlas z neba, ktory im hovoril: "Vystúpte sem!" I vystúpili v oblaku do neba a ich nepriatelia ich videli. (Zjv 11:2-12)

Zdá sa, ze nám tu Sv. Písmo cosi prezrádza o ich mieste: "Stoja pred Pánom zeme". Písmo nehovorí "pred Pánom neba", cím akoby chcelo naznacit, ze sú na osobitnom mieste, avsak nie v nebi. Az po ich zmrtvychvstaní v oblaku, uz nie na koci, ale ako ich Pán, kedze budú mat úcast na jeho prirodzenosti, vystúpia do neba.

o. Eirene

 

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net