R
Sekcia duchovnych otázok a odpovedí
V
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150

 
Otázka - 124

Charizmatické hnutia - nebezpecné pre vieru?

12. nov. 2002
Pochvaleny bud Jezis Kristus, drahy otec Eirene.

V poslednych rokoch sa vela hovori o charizmatickom hnuti. Ide o vyliatie Ducha Svateho, krst v Duchu Svatom, dar jazykov, dar uzdravovania, atd. Tento fenomen zacal v letnicnych cirkvach a postupne presiel cez protestantske cirkvi az do cirkvi katolickej.

Napriek tomu, ze toto hnutie cirkevna autorita prijala, predsa podla mojho nazoru existuje vela nejasnosti a nebezpecenstiev, ktore sa spajaju s jeho posobenim v nasej cirkvi. Ako to vidite vy?

Za odpoved vopred dakujem a Pan Boh zaplat.

Timotej

Odpoved
o. Eirene
21. marec 2003

Naveky, amen, Timotej.

Dakujem za otázku.

Najväcsím nebezpecenstvom je slobodná vôla, ktorú nám Pán Boh dal, a predsa nám ju neberie. Cím vyssí dar, tym väcsia môze byt jeho strata alebo zneuzitie. Ked hovorís, ze v charizmatickom hnutí existuje vela nejasností a nebezpecenstiev, musím povedat, ze je na tom vela pravdy. Ale nejasnost a nebezpecenstvo este nie je argumentom "proti".

Veci, ktoré spomínas, ako dar jazykov, dar uzdravovania a iné, sú darom Ducha Svätého. Tak nám to hovorí Sväté Písmo.

A nechcem, bratia, aby ste nevedeli o duchovnych daroch… Dary milosti sú rozlicné, ale Duch je ten isty. Aj sluzby sú rozlicné, ale Pán je ten isty. A rozlicné sú aj úcinky, ale Boh, ktory pôsobí vsetko vo vsetkych, je ten isty. Kazdy vsak dostáva prejavy Ducha na vseobecny úzitok. Jeden dostáva skrze Ducha slovo múdrosti, iny podla toho istého Ducha slovo poznania, iny vieru v tom istom Duchu a iny v tom istom Duchu dar uzdravovat, iny schopnost robit zázraky, iny prorokovat, iny rozlisovat duchov, iny dar rozlicnych jazykov a iny vysvetlovat jazyky. Ale toto vsetko pôsobí jeden a ten isty Duch, ktory rozdeluje kazdému, ako chce. (1 Kor 12:1n)

Tento fenomén, ak to tak chceme nazvat, nezacal teda v letnicnych (turicníckych) cirkvách, ako vidíme, ale v Kristovej Cirkvi. Tento fenomén tam zacal a nikdy v nej neprestal (ako by sa niekto nazdával). Vo vsetkych storociach bolo mnozstvo svätcov (ba i nie velmi svätcov), ktorí v katolíckej Cirkvi mali tieto dary. Prichádza mi napríklad na mysel nás svätec Gerard Majella (1725 -1755). Tento katolík uzdravil mnonzstvo ludí jednoduchym krízikom na celo. Tento svätec urobil také mnozstvo zázrakov, ze ak by neboli súdnym procesom overené a hodnovernymi svedkami dosvedcené, urcite by sa tvrdilo, ze boli iba legendou. Katolícka Cirkev vzdy mala tieto dary vo väcsej mensej miere. Len katolícka Cirkev neide s tymito vecami tak "na bubon" ako nekatolíci. Nie, nechcem tym povedat, ze nekatolíci nám nemali co povedat v tejto veci, len myslím, ze obraz o katolíckej Cirkvi je aj tu ako obycajne prílis cierny, velmi daleko od skutocnosti. V katolíckej Cirkvi sa vzdy diala spústa zázrakov, mozno najviac v misijnych územiach, kde bola najväcsia potreba Bozej "pecate" o poslaní katolíckej Cirkvi. Ale i vo vsetkych ostatnych castiach sveta sa vzdy diali a dejú zázraky v katolíckej Cirkvi.

Akysi teológ z katolíckej strany raz povedal a napísal, ze zázraky sa teraz uz nedejú (mozno to bolo pred sto rokmi, ked to povedal). Diali sa vraj iba na pociatku krestanstva, ked to bolo potrebné na jeho sírenie.

Ked sa nieco napíse, mnohí to potom bezmyslienkovite opakujú. Bohuzial, bez akychkolvek pochybností hovorím, ze toto vyhlásenie je absolútne mylne (teológ naozaj nemá zarucenú charizmu neomylsnoti).

Mimochodom, ak by to bola pravda, potom tento teológ by bol viacej ako pápezi, ktorí uznali napríklad fatimské zjavenia (co nie je nic iného ako zázrak). Len tento pápez blahorecil alebo svätorecil stovky ludí, a ako vieme, k tomu treba minimálne jeden alebo dva zázraky.

Ci nehovorí Jezis:

A tych, co uveria, budú sprevádzat tieto znamenia: v mojom mene budú vyhánat zlych duchov, budú hovorit novymi jazykmi, hady budú brat do rúk a ak nieco smrtonosné vypijú, neuskodí im; na chorych budú vkladat ruky a tí ozdravejú." (Mk 16:17-18)

Jezisove slová sú platné do konca sveta. Ak sa lepsie pozrieme na dejiny Cirkvi, vidíme, ze to vsetko sa splna vo vsetkych storociach. Viem, ze niekto môze povedat, ze to co bolo v dejinách je tazko dokazovat, ci to bolo alebo nebolo. Áno, je to z velkej casti pravda, hoci nie úplne. Kto naozaj seriózne studuje dejiny, aj tam môze príst k pravde. Ale musíme priznat, ze pre väcsinu ludí je cesta historickych dokazovaní velmi namáhavá.

To, co sa dnes deje, raz bude históriou. Ked sme teda dnes v nasej "histórii", preco neposudzovat veci podla nej, podla toho, co si môzeme najskôr overit?

Mozno som sa prílis rozhovoril a zdanlivo odisiel od témy, ale pokracujme dalej, lebo daná otázka je naozaj velmi trefná a aktuálna.

Nebohy profesor teológie a filozófie knaz a Dr. Ivan Marianov, C.Ss.R., u ktorého tajne za komunizmu vystudovalo 24 knazov a ktory bol celoslovensky uznávanou duchovnou autoritou sa zaujímal (pocas komunizmu) o isté miesto zjavenia na Slovensku. Ludia mali posielat svoje uzdravenia s lekárskymi svedectvami do Trencína (taky bol odkaz na jednom strome na danom mieste - opakujem bolo to za tuhého komunizmu). Dr. Marianov, ktory profesionálne sledoval toto miesto, mi osobne povedal, ze tam bolo sest hrubych fasciklov s dokumentami o uzdraveniach, ktoré si prezeral, ale zial nemohol si to vziat alebo urobit kopie.

Ja sám som mu na jeho poziadanie zistoval niekolko zázracnych uzdravení zo svojho okolia. Bolo ich najmenej pät. V jednom prípade som mal moznost vidiet celú zdravotnú kartu dotycného. Polovicka jeho dokumentov bola rakovina "Carcinom lobi dextri hepatice et cholecistae" a druhá polovica dokumentov, ze je zdravy. Na dokumente z liecebného miesta v Luhacoviciach bol velky cerveny otáznik, ktory mal znamenat: "Co to za nezmysly sú v tych predchádzajúcich dokumentoch, ked ten clovek nemá predsa ziadnu rakovinu." Kedze pred uzdravením mal okrem rakoviny aj zlcnikové kamene, vzali ho na operáciu a ked mu otvorili brucho, neoperovali ho, pretoze rakovina bola uz vo velmi pokrocilom stádiu. Zatvorili ho a jeho neteri povedali, ze má maximalne tri tyzdne zivota. To vsetko sú osobné svedectvá ludí, ktorych dobre poznám.

Mozno sa zdá, ze hovorím trochu bokom od charizmatického hnutia, ale ci tu neide v podstate o zásah Boha aj do nasich zivotov a v nasom case? Ale podme k charizmatikom, k charizmám.

Poznám osobne viacero katolíkov (urcite ich je ovela viac), hovorím iba o tych, ktorych osobne poznám, ktorí majú dar jazykov.

Jeden z nasich otcov redemptoristov má v Podolinci pravidelne (teraz myslím uz kazdy tyzden) Sv. Omsu a adoráciu Eucharistie s úmyslom za uzdravenie. Majú tam okrem iného dar "slova poznania" (vid spomínany list Korintanom). Len po jednej Sv. Omsi, ktorej som sa zúcastnil, som tam pocul asi desat svedectiev o uzdravení. V jednom prípade "slovo poznania" bolo, ze Pán Jezis chce uzdravit istého prítomného z otravy krvi. Nikto nevedel kto to je (okrem zainteresovanych). Ked som isiel autobusom spät, jedna osoba z mojej rodnej obce mi povedala, ze to hovorili o jej manzelovi (nebolo to v tú samu nedelu) a ze bol uzdraveny. Ked som jej povedal, preco nevydala o tom svedectvo, povedala: "On by to mal urobit, on bol uzdraveny", a mala vlastne pravdu.

Tu v Toronte na niekolkych miestach máme tiez Sv. Liturgie za uzdravenie a vidím tu mnohé dary Ducha Svätého (charizmy), ktoré majú blizsí i vzdialenejsí veriaci. Ked zoberiem len tri miesta, divím sa, kolko uzdravení sa tu uz stalo. Vyse 50 svedectiev o uzdravení je na web stránke http://www.ourlady.ca/stories/index.htm pre tych ktorí vedia anglicky, a zopár svedectiev je prelozenych aj do slovenciny http://www.ourlady.ca/translations/Slovak/. Sú to svedectvá od ludí, s ktorymi sa bezne stretávam.

 
Tu pokracujem po vyse styroch mesiacoch. Zacal som písat doslova niekolko minút po odoslaní otázky a dúfal som, ze to bude moja najrychlejsia odpoved a tak som dopadol. Je to asi najneskorsia odpoved. Je mi to velmi lúto. Nuz ale uz je nacase, aby som vstal spod svojho kríza.

Nuz ako by som to vsetko zhrnul?

Posledné slovo v tom má Cirkev. Príslusná cirkevná autorita (biskup, knaz) má dozerat na to, aby chránila svojich veriacich pred omylmi alebo bludmi. Pokial vsak nevidno jasné zlo, preco by sa to malo zakazovat? Písmo nám hovorí: Ducha neuhásajte (1 Sol 5:19)

"Ste povolaní pre slobodu, bratia" (Gal 5:13), hovorí sv. Pavol. Sloboda je risk, ako som povedal. Ale sloboda je to najkrajsie, co môzeme mat.

Ak by rodicia nedovolili dietatu nikdy vybehnút von a zahrat si s detmi futbal, pretoze je tam nebezpecenstvo zlomit si nohu, ak by ho vzdy drzali zavreté doma, aby sa mu nic nestalo v "nebezpecnom" svete, co by z neho vychovali? Ci by to dieta nezakrpatelo? Ci by mu tym neublízili najviac?

Rodicia mu majú povedat, kde sú nebezpecenstvá, kde si má dávat pozor, comu sa vyhybat, ale dieta sa musí samo postavit na svoje vlastné nohy. Samo sa musí ucit rozhodovat a zvazovat.

V prípade charizmatikov tym rodicom je Cirkev. Ak nejaky charizmatik má väcsí vplyv na svoje okolie, treba si vsimnút, ci má stáleho duchovného vodcu. Takyto sú morálne povinní mat duchovného vodcu. Ak urcity charizmatik mení duchovnych vodcov (knazov) kazdú chvílu takpovediac, takému sa treba vyhybat.

Nuz ako dobré dieta si vsíma a zvazuje rady rodicov, tak aj veriaci si majú vsímat a zvazovat postoj Cirkvi, a v prípade pochybností sa aj vyslovene spytat knaza, biskupa na jednotlivé prípady. Ked sa clovek takymto spôsobom otvorí pre hladanie pravdy a takto si infomuje svedomie, potom sa môze spokojne rozhodnút podla vlastného svedomia.

Co sa tyka krstu Duchom Svätym, u pokrstenych sa nemôze jednat o novy krst, lebo krst vtláca nezmazatelny znak do duse cloveka, ktory sa nemôze opakovat ani zmazat. Ak niekto hovorí o krste v Duchu Svätom, ja by som to chápal iba tak, ze Duch Sväty mimoriadne zasiahol v srdci cloveka a obrátil ho na cestu ku Kristovi.

o. Eirene

  

HOME - »R -
Otázky 1- 50
Otázky 50 - 100
Otázky 101 - 150
TVOJA OTÁZKA - mbc24@globalserve.net